Web Analytics Made Easy - Statcounter

قطعنامه اجرای پادمان‌های آژانس در خاورمیانه در نشست عصر روز پنج‌شنبه شصت و یکمین اجلاس کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در مقر سازمان ملل در وین در حال برگزاری است، ارائه و به تصویب رسید.

به گزارش ایسنا، بر اساس این قطعنامه که با آرای مثبت 123 کشور عضو، رای ممتنع آمریکا و کانادا و تنها رای مخالف رژیم اسرائیل به بند دو قطعنامه (پیوستن به ان پی تی) به تصویب کنفرانس رسید، از رژیم اسرائیل به عنوان تنها غیرعضو معاهده عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای (NPT) خواسته است که به این معاهده بپیوندد و تاسیسات هسته‌ای خود را تحت پادمان‌های جامع آژانس قرار دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این نشست همچنین علاوه بر موضوع اجرای پادمان‌های آژانس در خاورمیانه موضوع توانمندی هسته‌ای رژیم اسرائیل نیز مطرح شد و نماینده ونزوئلا مواضع جنبش عدم تعهد در این زمینه ارائه کرد.

رضا نجفی سفیر و نماینده دایم کشورمان در وین نیز در سخنرانی‌های جداگانه خود پیرامون دو موضوع یادشده اظهار کرد که توانمندی هسته‌ای رژیم اسرائیل با ابعاد نظامی به اثبات رسیده آن همواره منبع نگرانی جامعه بین‌المللی بوده است.

وی افزود: از سال 1982 آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با تصویب قطعنامه‌های متعدد از این رژیم خواسته است تا به معاهده عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای بپیوندد و تمامی تاسیسات هسته‌ای خود را تحت پادمان‌های جامع آژانس قرار دهد. علاوه بر این، سند نهایی کنفرانس بازنگری این معاهده در سال 2010 نیز ضمن تایید مجدد ضرورت الحاق اسرائیل به این معاهده، قرار گرفتن کلیه تاسیسات هسته‌ای این رژیم تحت پادمان‌های آژانس را مورد تاکید قرار داده است.

نماینده کشورمان با یادآوری نادیده انگاشتن نگرانی‌های مشروع جامعه بین‌المللی توسط رژیم صهیونیستی از طریق اجتناب از پیوستن به معاهده عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای تصریح کرد که این رژیم با حمایت آشکار آمریکا و غرب به شکلی مستمر در حال توسعه توانمندی‌های هسته‌ای نامشروع خود از طریق مشارکت غیرقانونی با برخی از دولت‌ها و در تقابل آشکار با کلیه هنجارها و مقررات بین‌المللی است. بدیهی است که چنین موارد نقضی نه تنها امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی بلکه ساز و کار راستی‌آزمایی آژانس را نیز به طور جدی مخدوش می‌کند.

نجفی ضمن انتقاد شدید از رفتار دوگانه برخی کشورهای غربی در زمینه عدم اشاعه و لزوم منع کامل هرگونه همکاری و انتقال مواد و تجهیزات هسته‌ای به این رژیم، توانمندی‌های سلاح‌های هسته‌ای در دستان رژیم اسرائیل، با سابقه تاریخی مملو از تجاوزگری، اشغال و تروریسم دولتی را تهدید جدی برای صلح و امنیت بین‌المللی اعلام کرد و افزود: در حالی‌که دانشمندان هسته‌ای در سراسر خاورمیانه توسط تروریست‌های استخدام شده اسرائیل ترور شده‌اند، متخصصان هسته‌ای این رژیم به تاسیسات هسته‌ای برخی کشورهای هسته‌ای دسترسی دارند.

اجلاس شصت و یکم کنفرانس عمومی آژانس به عنوان بالاترین نهاد سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری این سازمان که از روز دوشنبه آغاز شده است، با تصویب قطعنامه‌هایی در زمینه‌های مختلف ایمنی امنیت و پادمان هسته‌ای و همکاری‌های فنی روز جمعه 31 شهریور 1396 به کار خود پایان خواهد داد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۰۰۱۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قصد امارات برای ساخت نیروگاه هسته ای جدید

امارات متحده عربی به‌زودی مناقصه‌ای را برای ساخت نیروگاه هسته‌ای جدید راه‌اندازی خواهد کرد که تعداد رآکتورهای هسته‌ای در این کشور کوچک خلیج‌فارس را ۲ برابر خواهد کرد.   به گزارش ایسنا، امارات متحده عربی، شریک امنیتی ایالات متحده، اولین کشور عربی بود که نیروگاه هسته‌ای را با افتتاح نیروگاه «براکه» ساخت کره جنوبی در ابوظبی در سال ۲۰۲۱ آغاز کرد.   به نقل از رویترز، منابع آگاه که نامشان فاش نشده است، عنوان کردند امارات متحده عربی قصد دارد امسال مناقصه‌ای را برای ساخت چهار رآکتور جدید در ماه‌های آینده راه‌اندازی کند.   این منابع گفتند امارات می‌خواهد مناقصه برگزار کند و ساخت‌وساز را در اوایل امسال آغاز کند تا نیروگاه جدید تا سال ۲۰۳۲ برای رفع نیازهای انرژی پیش‌بینی‌شده به بهره‌برداری برسد.   مناقصه برای همه پیشنهاددهندگان بالقوه از جمله شرکت‌های آمریکایی، چینی و روسی آزاد خواهد بود.   سازمان فدرال نظارت هسته‌ای این کشور در پاسخ به سوالی درباره برنامه‌ریزی برای ایجاد دومین نیروگاه هسته‌ای گفت که آماده است در صورت تصمیم دولت برای ساخت نیروگاه‌های جدید، مجوزها و مقررات لازم را بررسی و صادر کند.   امارات متحده عربی که در سال ۲۰۰۹ توافقنامه همکاری در زمینه انرژی هسته‌ای را با آمریکا امضا کرد، می‌گوید برنامه هسته‌ای این کشور صلح‌آمیز است و هدف آن تنها تولید انرژی برای کاهش وابستگی به نفت است.   امارات یکی از کشورهایی بود که در اجلاس آب و هوای COP ۲۸ که در اواخر سال گذشته در دبی برگزار شد، توافق نامه‌ای را امضا کرد تا تولید انرژی هسته‌ای جهان را طی چهار دهه آینده سه برابر کند.   در دیگر نقاط خاورمیانه، مصر درحال‌توسعه اولین نیروگاه هسته‌ای خود است که توسط روسیه ساخته شده است. عربستان سعودی قصد دارد برنامه هسته‌ای غیرنظامی داشته باشد، اما تاکنون از امضای توافقنامه همکاری با ایالات متحده که مانع از غنی‌سازی اورانیوم این کشور خلیج‌فارس می‌شود، خودداری کرده است.   ساخت چهارمین راکتور نیروگاه براکه از نوع APR-۱۴۰۰ با طراحی کره‌ای در ژوئیه ۲۰۱۵، سه سال پس از شروع کار بر روی اولین راکتور براکه آغاز شد. سه راکتور اول اکنون به طور کامل تحت نظارت FANR فعال هستند.   نیروگاه هسته‌ای براکه که توسط کره جنوبی ساخته شده و در ابوظبی در ساحل به سمت عربستان سعودی و قطر قرار دارد، انتظار می‌رود یک چهارم برق مورد نیاز این کشور را تامین کند. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • وزارتخانه‌های نیرو، ارتباطات و سازمان انرژی اتمی پیشتاز صدور به موقع مجوز‌ها
  • گسترش همکاری‌های سازمان ثبت و سازمان انرژی هسته‌ای
  • کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها در اردبیل برگزار شد
  • «دودا» هیچ اختیاری درباره استقرار تسلیحات اتمی آمریکا ندارد
  • پیام زلنسکی در سالگرد فاجعه اتمی چرنوبیل
  • نخست‌وزیر عراق: جامعه بین‌المللی جنگ غزه را متوقف کند
  • قصد امارات برای ساخت نیروگاه هسته ای جدید
  • سازمان ملل: اسرائیل مدرکی ارائه نکرد و پرونده یکی از کارکنان آنروا بسته شد
  • ناامیدی رژیم صهیونیستی از شکست طرح بین‌المللی‌اش برای توقف فعالیت آنروا
  • رسانه عرب زبان: تل‌آویو در پرونده «آنروا» سیلی محکم خورد