Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - سال تحصيلي جديد از فردا با حضور 13 ميليون دانش‌آموز آغاز مي‌شود و آموزش و پرورش با مشکلات مزمني مواجه است که تلاش مي‌کند براي حل آنها اقدامات مؤثري را انجام دهد.
به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاري فارس، سال تحصيلي 97-96 از فردا شنبه اول مهرماه بعد از تعطيلات تقريباً سه ماهه تابستان، با حضور 13 ميليون دانش‌آموز و حدود يک ميليون فرهنگي در 105 هزار مدرسه در سراسر کشور آغاز مي‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


امسال وزارت آموزش و پرورش در حالي سال تحصيلي جديد را آغاز مي‌کند که برنامه‌هاي اجرايي امسال در دستان دو وزير برنامه‌ريزي شد؛ به اين شکل که هسته اصلي برنامه‌هاي امسال در دوران وزارت فخرالدين احمدي دانش آشتياني برنامه‌ريزي و تدوين شد و اجراي نهايي و عملياتي بخشي از آن، به دوره وزارت سيد محمد بطحايي وزير آموزش و پرورش دولت دوازدهم واگذار شد.

امسال دانش‌آموزان در حالي سال تحصيلي خود را آغاز مي‌کنند که غم جانکاه در گذشت 7 دانش‌آموز هرمزگاني در حادثه واژگوني اتوبوس در جاده داراب شيراز، قلوبشان را آزرده ساخته و دوستان اين نوجوانان فقيد، جاي خالي آنها را احساس مي‌کنند اما قرار است امسال آيين‌نامه اردوهاي دانش‌آموزي تغيير يابد تا ديگر شاهد حوادث تلخ در اردوهاي دانش‌آموزي نباشيم.
جدا از گرفتاري‌ها و مشکلات مزمني که آموزش و پرورش همواره با آن دست به گريبان است، امسال قرار است سالي سرشار از نشاط و پويايي براي دانش‌آموزان باشد و سند تحول که طي سال‌هاي گذشته روند کندي داشت، با سرعت بيشتري در دستگاه تعليم و تربيت اجرا شود. 
امسال کاروان يک ميليوني فرهنگيان نيز در شرايطي وارد سال تحصيلي جديد مي‌شود که بنا به گفته وزير آموزش و پرورش، اين وزارتخانه، هزار ميليارد تومان به فرهنگيان بدهکار است و آنها معوقات عقب افتاده زيادي دارند اما قرار است در سال تحصيلي جديد اين معوقات به صفر برسد.
* سرانه مدارس؛ کابوس سنگين و هرساله مديران! 
مدارس هر ساله از بيماري مزمن و قديمي عدم پرداخت سرانه رنج مي‌برند و براي رهايي از شرايط سخت کمبود سرانه، دست به دامان اولياي دانش‌آموزان مي‌شوند.
اما امسال قرار است که هواي مدارس را بيشتر داشته باشند و از نظر سرانه هم فکرهايي انديشيده شده است.

*8 ميليون دانش‌آموز در دوره ابتدايي/5 ميليون دانش‌آموز در دوره‌هاي متوسطه اول و دوم
 امسال در دوره ابتدايي، حدود 8 ميليون دانش‌آموز و 3 ميليون دانش‌آموز در متوسطه اول و نزديک به 2 ميليون دانش‌آموز در متوسطه دوم تحصيل مي‌کنند. 
رضوان حکيم زاده معاون آموزش ابتدايي وزير آموزش و پرورش با بيان اينکه اين تعداد دانش آموزان در دوره ابتدايي 60 درصد کل دانش‌آموزان را شامل مي‌شود، گفت: امسال 54 ميليارد تومان اعتبار براي گسترش پيش‌دبستاني‌ها در نظر گرفته‌ايم.
*130 هزار دانش‌آموز با نيازهاي ويژه/ 55 هزار دانش‌آموز در سيستم آموزش تلفيقي
130 هزار دانش‌آموز با نيازهاي ويژه در کشور تحصيل مي‌کنند که 55 هزار نفر از آنها در سيستم آموزش تلفيقي قرار دارند.
مجيد قدمي رئيس سازمان آموزش و پرورش استثنايي کشور از طرح خدمات حمايتي در تمام مدارس استثنايي و پرداخت هزينه هاي درماني، دارويي و توانبخشي دانش‌آموزان استثنايي در سال تحصيلي 97-96 خبر داده است.

*توزيع 138 ميليون کتاب درسي/ 280 عنوان کتاب جديد
کتب درسي: در سال تحصيلي جديد، 138 ميليون نسخه کتاب درسي توزيع شده است و 280 عنوان کتاب جديد نيز به چرخه محتواهاي آموزشي امسال اضافه شده است. 
حجت‌الاسلام والمسلمين محي الدين بهرام محمديان رئيس سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي با اعلام عدد فوق، از انتشار 4 عنوان کتاب با نام‌هاي، «انسان و محيط زيست»، «مديريت فرهنگي»، «طراحي، توليد و هنر» به عنوان کتاب‌هاي جديد در سال تحصيلي 97ـ96 خبر داد و افزود: حقوق شهروندي و حقوق اساسي از موضوعاتي است که در کتاب‌هاي جديد درسي گنجانده شده است،
* وجود 105 هزار مدرسه و 564 هزار کلاس درس در کشور/30 درصد مدارس نياز به بازسازي دارد
فضاهاي آموزشي: براساس اظهارات محمدتقي نظرپور معاون عمراني وزير آموزش و پرورش، 564 هزار کلاس درس در قالب 105 هزار مدرسه آماده حضور دانش‌آموزان است.
وي ادامه داد: بيش از 96 هزار کلاس درس نياز به مقاوم‌سازي دارد و 68 هزار کلاس ناامن وجود دارد که بايد تخريب شود؛ ضمن اينکه هزار کلاس خشت و گلي و يک هزار و 700 کلاس کانکسي در کشور وجود دارد.

*ايجاد 1146 مدرسه جديد در کشور/ ساخت 4918 کلاس جديد
نظرپور خاطر نشان کرد: 30 درصد مدارس کشور نياز به مقاوم‌سازي دارند؛ ضمن اينکه در سال تحصيلي جديد هزار و 146 فضاي آموزشي جديد با 4 هزار و 918 کلاس درس، به مجموعه فضاهاي آموزشي کشور اضافه شده است.
*پوشش 98 درصدي دانش‌آموزان دوره ابتدايي/نرخ پوشش 82 درصدي در متوسطه دوم
پوشش تحصيلي دانش‌آموزان: امسال نرخ پوشش در مقطع ابتدايي، حدود 98 درصد است و تعداد دانش‌آموزان کلاس اولي نسبت به سال گذشته، رشدي برابر با 2.4 درصد داشته است.
به گزارش فارس،‌علي زرافشان معاون آموزش متوسطه وزير آموزش و پرورش بيان داشت: کمترين بازماندگان از تحصيل در دوره اول متوسطه است که تلاش مي‌کنيم، جذب اين افراد واجد شرايط را به صددرصد برسانيم.
وي از پوشش واقعي دانش‌آموزان در متوسطه دوم، معادل 82 درصد و رسيدن نرخ پوشش گروه سني 15 تا 17 سال نيز به 87 درصد خبر داد.
* آمار متناقض بازماندگان از تحصيل!
تعداد دانش‌آموزان بازمانده از تحصيل به درستي مشخص نيست و روايت‌هاي مختلفي وجود دارد.
برخي از وجود 140 هزار دانش‌آموز ابتدايي خارج از مدرسه خبر مي‌دهند و برخي نيز عنوان مي‌کنند 13 درصد دانش‌آموزان 15 تا 17 ساله به مدرسه نمي‌روند.
* 30 درصد دانش‌آموزان در فني و حرفه‌اي و کاردانش

براساس داده‌هاي آماري مرکز «سناد»، امسال در فرايند هدايت تحصيلي، حدود 30 درصد دانش‌آموزان پايه دهمي در دوره متوسطه دوم، در رشته علوم تجربي ثبت‌نام کرده‌اند، حدود 26 درصد در رشته علوم انساني و حدود 30 درصد در شاخه‌هاي فني و حرفه‌اي و کاردانش ثبت نام کرده‌اند.
سيد محسن حسيني مقدم مديرکل دفتر آموزش‌هاي فني و حرفه‌اي آموزش و پرورش گفت: امسال نيز 54 ميليارد تومان اعتبار براي تجهيز هنرستان‌ها در نظر گرفته شده است؛ ضمن اينکه در بودجه سال جاري مبلغ 200 ميليارد تومان تسهيلات بانکي به هنرستان‌هاي کشور اعطا خواهد شد.
* فعاليت 33 هزار معلم ورزش/ اختصاص 150 ميليارد تومان براي توسعه فضاي ورزشي مدارس 
توسعه فعاليت‌هاي ورزشي و ايجاد شور و نشاط، همواره از مهمترين دغدغه‌هاي دانش‌آموزان، والدين و مسئولان بوده است.
مدارس بسياري از نبود حياط مناسب براي انجام فعاليت‌هاي ورزشي و نيز امکانات اوليه براي انجام امور ورزشي و تفريحي رنج مي‌برند.
مهرزاد حميدي معاون تربيت بدني و سلامت وزير آموزش و پرورش با بيان اينکه در حال حاضر 33 هزار معلم تربيت بدني در مدارس وجود دارد، گفت: 150 ميليارد تومان به امر تجهيزات ورزشي مدارس اختصاص يافته است.
وي از توزيع 48 ميليارد تومان تجهيزات ورزشي در مدارس خبر داده است.
* اکثر پرديس‌هاي دانشگاه فرهنگيان تخريبي است/نيازمند 15 هزار ميليارد تومان بودجه هستيم
دانشگاه فرهنگيان: مرکز اصلي تأمين نيروي انساني و معلم براي بدنه آموزش و پرورش است. 
محمود مهرمحمدي سرپرست دانشگاه فرهنگيان اظهار داشت: اکثراً فضاي کالبدي پرديس‌ها تخريبي قلمداد مي‌شوند و بر اساس ارزيابي‌هاي طرح و برنامه دانشگاه فرهنگيان براي حل مشکل عمراني 15 هزار ميليارد تومان نياز است در حالي که اصلا بودجه عمراني نداريم. 
* يک ميليون دانش‌آموز در شهرستان‌هاي استان تهران/800 کلاس جديد در سال تحصيلي جديد 
عبدالرضا فولادوند مدير کل آموزش و پرورش شهرستان‌هاي استان تهران از تحصيل حدود يک ميليون دانش‌آموز و پيش دبستاني در اين اداره کل تحصيل خبر داد.
فولادوند با بيان اينکه امسال از جهت فضاي آموزشي مشکلي نداريم، عنوان کرد: در سال تحصيلي جديد، 800 کلاس درس جديد به فضاي آموزشي مدارس اضافه مي‌شود.
* يک ميليون و صد هزار دانش‌آموز در شهر تهران/73 دصد معلمان تهراني زن هستند
آموزش و پرورش شهر تهران بزرگترين اداره کل در سطح کشور است و خود به مانند وزارتخانه کوچکي در دل آموزش و پرورش فعاليت مي‌کند.
عباسعلي باقري مديرکل آموزش و پرورش شهر تهران اظهار داشت: ما ميزبان يک ميليون و صد هزار دانش‌آموز در شهر تهران هستيم که 900 هزار دانش‌آموز در مدارس دولتي تحصيل مي‌کنند.
وي با بيان اينکه تعداد دانش‌آموزان تهران از جمعيت برخي استان‌ها بيشتر است، افزود: 73 درصد کارکنان آموزش و پرورش تهران را زنان تشکيل مي‌دهند.
به گزارش فارس، با توجه به آمار و ارقام مسئولان مختلف آموزش و پرورش در حوزه‌هاي گوناگون، به رغم وجود مشکلات زياد در اين وزارتخانه عريض و طويل، در کل، روند روبه رشدي را در آموزش و پرورش شاهد هستيم، اما همگان نيک مي‌دانيم که مديريت و راهبري اين دستگاه عظيم، نيازمند مديريت همراه با تدبير و دورانديشي زياد و پرهيز از اعمال هر نوع نگاه سليقه‌اي و حزبي است. 
در کنار اين عامل نرم افزاري، تأمين اعتبارات لازم از سوي دولت و اختصاص به موقع آن نيز يکي از مهم‌ترين عوامل رشد و اعتلاي وزارت آموزش و پرورش است و جا دارد مسئولان ارشد نظام در نوع نگاه خود به اين وزارتخانه تجديد نظر کرده و اين توجه را در عمل عيان ساخته و مورد امعان نظر افزون‌تري قرار دهند؛ چراکه سرمايه گذاري براي امر تعليم و تربيت کشور ذخيره و اندوختن ثروت بي پاياني از نيروي انساني مورد نياز دستگاه‌هاي مختلف در آينده است و هدايت صحيح دانش‌آموزان، سبب ساز حرکت اين ثروت عظيم در مسير رسيدن به سر منزل مقصود و در نهايت توسعه و پيشرفت کشور است.
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۰۱۹۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسابقات قرآن دانش‌آموزان شیراز آغاز شد

ایسنا/فارس مرحله ۱۴ گانه چهل‌ودومین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان شیراز از امروز 13 اردیبهشت‌ماه آغاز شد.

مراسم افتتاحیه این دوره از مسابقات ویژه دانش‌آموزان نواحی چهارگانه شیراز امروز، ۱۳ اردیبهشت‌ماه به میزبانی آموزش و پرورش ناحیه یک شیراز برگزار شد.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس در حاشیه این مراسم گفت: به دلیل پهناور بودن استان، بین مرحله شهرستان و مرحله استانی مسابقات قرآن یک مرحله به نام مرحله ۱۴ گانه ایجاد شده تا دانش‌آموزان مستعد بیشتری در زمینه قرانی شناسایی شوند.

فرشید قاسمی تصریح کرد: در این مرحله دانش‌آموزان مناطق همجوار با هم به رقابت می‌پردازند و در نهایت برترین آن‌ها در این مرحله به مرحله استانی راه پیدا خواهند کرد.

وی افزود: مرحله ۱۴ گانه چهل ودومین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان استان فارس در شهرستان‌ها و مناطق اقلید، سرچهان، ارسنجان، خرامه، سروستان، لارستان، داراب، فیروزآباد، اشکنان، ممسنی، بالاده، شیراز، سپیدان و قیروکارزین برگزار و یا در درحال برگزاری است.

قاسمی گفت: مسابقات شیراز با حضور بیش از هزار و ۲۰۰ دانش‌آموز دختر و پسر متوسطه اول و دوم نواحی چهارگانه شیراز و به میزبانی آموزش و پرورش ناحیه یک شیراز به صورت جداگانه برگزار می‌شود.

مدیر کل آموزش و پرورش فارس افزود: این مسابقات در ۱۲ رشته شامل حفظ، قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، تفسیر، نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه، احکام، گفتمان مهدوی، انشای نماز، مداحی، دعاخوانی و اذان برگزار می‌شود.

رئیس آموزش و پرورش ناحیه یک شیراز نیز در این مراسم گفت: امروز اگر نگاهی به آسیب‌ها، مشکلات و آفت‌های جامعه بیندازیم، متوجه می‌شویم علت عمده این آسیب‌ها و مشکلات به دلیل دوری از قرآن و آیات نور بوده است.

مجید احمدی ادامه داد: هر کجا که بشر آسیب دیده، و دچار آشوب درون شده است، به جهت بی‌تقوایی، دوری از آیات الهی و آرامش حاصله از آن بوده است.

وی گفت: امروز توفیقی نصیب ما شده است که در این مکان، شهید عزیزی که نوجوان و احتمالا دانش‌آموز بوده و تازه تفحص شده است را در سالروز شهادت امام جعفر صادق، جد این شهید بزرگوار، میزبانی کنیم.

رئیس آموزش و پرورش ناحیه یک شیراز با بیان اینکه اگر بخواهیم جامعه‌ای بهتر داشته باشیم باید از آیات قرآن و آموزه‌های آن در محیط کار و اجتماع استفاده کنیم، افزود: دانش‌آموزان باید آیات الهی را بخوانند و کمک کنند که محیط ما و اجتماع ما قرآنی شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • باز شدن گره استخر دانش آموزی قوچان به دستان آب و فاضلاب
  • مسابقات قرآن دانش‌آموزان شیراز آغاز شد
  • شرکت ۴۴هزار دانش‌آموز در امتحانات نهایی در چهارمحال وبختیاری
  • شرکت ۳۰ هزار دانش‌آموز البرزی در کنکور
  • آغاز فرآیند جهش تحصیلی دانش آموزان کردستانی از ۱۵ اردیبهشت
  • مشکل کمبود دبیر و آموزگار در سال تحصیلی جدید حل شد
  • اردو‌های تابستانی دانش‌آموزان یمنی 
  • بازگشت ۴۶۱ دانش‌آموز به تحصیل در قزوین
  • نیمی از بازماندگان تحصیلی در زنجان توانایی ذهنی و جسمی ندارند
  • آغاز فرآیند جهش تحصیلی دانش‌آموزان کردستانی از ۱۵ اردیبهشت