Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران-ايرنا- آيين تجليل از استاد فرشچيان -دردانه هنر ملي ايرانيان- برگزار شد. «سيد عباس صالحي» وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در اين آيين گفت: استاد «محمود فرشچيان» در غرب زندگي مي کند، اما نماد ايران و ايراني است وي شخصيتي است که توانسته مرزهاي بين خواص و عوام را بردارد.

به گزارش روز جمعه خبرنگار فرهنگي ايرنا، صالحي شامگاه گذشته در آيين تجليل از فرشچيان اظهار داشت: استاد فرشچيان توانسته شعر ايراني را به نگارگري برساند واز دل نگارگري شعر ساخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آثار استاد در عين اينکه ازمدرن ترين نمادها استفاده مي کند، ريشه در سنت ها دارد .
وي با اشاره به اينکه وي مرز بين خواص و عوام را برداشته است، گفت: استاد با اينکه درغرب زندگي مي کند اما دغدغه عاشورا و محرم را دارند وقتي از ايشان پرسيدم تا چه زماني در ايران هستيد گفتند که چهارم محرم بايد به آمريکا بگردد تا در مجلس عزاداري امام حسين(ع) شرکت کند.
«علي مراد خاني» معاون هنري وزارت ارشاد نيز با بيان اينکه که اميدواريم که هميشه برنامه هاي اين چنين با حضور خود بزرگان داشته باشيم افزود: اين مراسم ها بايد با حضور هنرمندان برگزار شود تا بتوانند از خاطرات ودغدغه هايشان بگويند و بسيار خوشحالم که اين برنامه براي بزرگمرد نگارگري اتفاق افتاده است.
مراد خاني با تشکر از خانه فرهنگ و هنر وگويا که کتاب آثار فرشچيان را چاپ و اين مراسم را برگزار کرده اند، گفت:در ديگر کشورها از نداشته هايشان تاريخ مي سازند اما ما چنين داشته هاي غني اي داريم که خوب است براي آيندگانمان از داشته هايمان بگوييم و بايد بتوانيم وضعيتي را که استاد فرشچيان تعريف کرده است، بيشتر تبيين کنيم.
«يداله کابلي» پيشکسوت عرصه خوشنويسي نيز بيان داشت: بسيار خوشحالم در مراسمي حضور دارم که از ششمين جلد اثر محمود فرشچيان به همراه آثاري از «رسول مرادي» و «اسرافيل شيرچي» رونمايي مي شود.
وي ادامه داد: هفته گذشته گالري خانه فرهنگ گويا در فضايي شاد افتتاح و امروز اين مراسم برگزار شد که جاي تشکر دارد. هنر به ‌عنوان وديعه الهي، بسيار با اهميت است و در اين گستره، نگارگري صورتي بي بديل از جلوه جمال الهي است .
کابلي با اشاره به اينکه استاد فرشچيان کارنامه درخشاني دارد، افزود: ايشان دردانه هنر ملي ما است ، هنرمندي معنوي با شهرت جهاني که بيش از نيم قرن در اين حوزه تلاش کرده است. هنر، صلح همه جنگ ‌هاست و درخشش ايشان نتيجه فرديت و خلاقيت فردي وي است.
«احمد مسجد جامعي» عضو شوراي شهر نيز بيان داشت: استاد فرشچيان بسيار مودب، متواضع و دريا دل است و اين صفا که در اثارش مي بينيد نيز ناشي از صفاي روح وي است.
وي افزود: وي بسيار کم حرف مي زند که نشان دهنده توجه ايشان به درون است . وي 30 سال در امريکا زندگي کردند ولي وقتي با او صحبت مي کنيد احساس مي کنيد که در سبزه ميدان اصفهان و مسجد شيخ لطف اله زندگي مي کند که لهجه و رفتار ايشان مصادق اين موضوع است.
مسجد جامعي با اشاره به اينکه استاد فرشچيان فقط متعلق به اصحاب هنر و نخبگان نيست، افزود: استاد به همه سرزمين ايران تعلق دارد و در همه جا تصوير تابلوهاي وي را مي بينيم .ايشان مردم را عوام نمي دانند و براي همه احترام قائل هستند.
وي با اشاره به اينکه استاد فرشچيان فضاي عمومي جامعه را ناديده نمي گيرد، گفت: ايشان هميشه در اعتلا و وسعتي فضاي عمومي جامعه کمک مي کنند و همه آنچه را که در فرهنگ ما مورد توجه است، رعايت مي‌کند
عضو شوراي شهر تهران افزود: نقاشي‌هاي وي در هنر ديني، منشأ تحول شد و استاد رشته‌ هاي مختلف است که در حوزه هنرهاي ايراني، ملي، سنتي و آييني چهره منحصربه‌ فردي دارد و بيش از 10 هنر بايد دست به دست هم بدهد تا ضريح امام رضا (ع) ساخته شود.
در ادامه استاد محمود فرشچيان مينياتوريست با بيان اينکه در مقابل فرمايشان دوستان فقط يک شعر مي توانم بگويم افزود: آنان که به نام نيک مي ‌خوانندم / احوال درون بد نمي ‌دانندم / گز زانکه درون برون بگردانندم / مستوجب آنم که بسوزانندم.
وي ادامه داد: هنرمندان راز دلشان در آثارشان نهفته است و نمي توانند با کلام راز دل را بگويند.
اين استاد نگارگري افزود:از برادران ميرباقري براي چاپ اين کتاب‌ ها تشکر مي کنم، يک ناشر خارجي باورش نمي ‌شد چنين کتاب ‌هايي در ايران چاپ شوند چون با فرهنگ ما غريبه هستند.
فرشچيان گفت: خداوند بزرگ را قسم مي ‌دهم که کشور ما را از شمال تا جنوب، و از شرق تا غرب در پناه خودش حفظ کند.
در پايان اين مراسم، کتاب ششم آثار محمود فرشچيان، کتاب `سلطان سرير صبح‌خيزان` به خط اسرافيل شيرچي، ديوان حافظ با نگارگري‌هاي فرشچيان و به خط رسول مرادي، رباعيات خيام، با نگارگري فرشچيان و به خط اميراحمد فلسفي و کتاب و فيلم محمود فرشچيان، به تلاش امير صبوري رونمايي شدند.
ايين تجليل از استاد فرشچيان با حضور مقامات فرهنگي و مسوولين شامگاه گذشته از سوي انتشارات خانه فرهنگ و هنر گويا و مشارکت انجمن هنرهاي تجسمي و بنياد رودکي برگزار شد.
فراهنگ**9338**1368
خبرنگار:صديقه بهارلو**انتشار: خيراله شفيعي
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۰۳۶۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فال حافظ امروز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ با معنی و تفسیر

دمی همدم و همراه شدن با حضرت حافظ پیشینه‌ای چند قرنی در میان ایرانیان و فرهنگ ایرانی دارد. بدون شک همه ایرانیان از خردسالی با حافظ و فال این شاعر و عارف نامی آشنایی دارند.  

به گزارش «زی‌سان»، حافظ‌خوانی در مراسم‌های مختلف همانند لحظه سال تحویل و شب یلدا، بخشی از فرهنگ و سنت دیرینه جامعه ایرانی است. در کنار خواندن غزلیات، گرفتن فال حافظ نیز یک رسم همیشگی برای ایرانیان است.  

این باور قدیمی در میان ایرانیان وجود دارد که حضرت حافظ داننده عالم نهان و غیب است و در لحظات مختلف با رجوع فال حافظ می‌توان تصمیم درست را گرفت. فال دوشنبه ۱۷ اردیبهشت به تفال حافظ بدین گونه است:‌

غمِ زمانه که هیچش کَران نمی‌بینم

دَواش جز مِیِ، چون ارغوان نمی‌بینم

به تَرک خدمتِ پیرِ مُغان نخواهم گفت

چرا که مصلحتِ خود در آن نمی‌بینم

ز آفتابِ قَدَح ارتفاعِ عیش بگیر

چرا که طالعِ وقت آن چُنان نمی‌بینم

نشانِ اهل خدا عاشقیست، با خود دار

که در مشایخِ شهر این نشان نمی‌بینم

بدین دو دیدهٔ حیران من هزار افسوس

که با دو آینه رویش عیان نمی‌بینم

قدِ تو تا بِشُد از جویبارِ دیدهٔ من

به جایِ سرو جز آبِ روان نمی‌بینم

در این خُمار کَسَم جرعه‌ای نمی‌بخشد

ببین که اهل دلی در میان نمی‌بینم

نشانِ مویِ میانش که دل در او بستم

ز من مَپرس که خود در میان نمی‌بینم

من و سفینهٔ حافظ که جز در این دریا

بضاعت سخن دُرفشان نمی‌بینم

تعبیر و تفسیر غزل

اندوه این دنیا بی‌پایان است و تنها راه چاره برای مقابله با آن بی‌اعتنایی و سخت نگرفتن اتفاقات پیش‌آمده است. مصلحت آن است که موقعیت فعلی خودت را تثبیت کنی زیرا زمان مناسب برای تغییر هنوز فرا نرسیده است. بهتر است در مورد کاری که شروع کرده‌ای فکر کنی. با مشورت و اندیشه بیشتر می‌توانی به نتیجه بهتری دست یابی. گاهی دنبال اهل دلی هستی اما نمی‌یابی؛ اگر اطراف خودت را از انسان‌های خیرخواه خالی دیدی، دست به زانوی خودت بگیر و بلند شو. برخی کارها هیچ نفعی که ندارند هیچ، باعث می‌شوند عمر و وقت خودت را هم تلف کنی، پس بیهوده به خاطر کاری که حاصلی ندارد، خود را به دردسر مینداز.     

  tags # فال حافظ سایر اخبار (تصاویر) این گوسفند غول‌پیکر چینی از پورشه هم گران‌تر است! قارچ‌های زامبیِ سریال آخرین بازمانده (The Last Of Us) واقعی هستند! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند آخرین حسی که افراد در حال مرگ از دست می‌دهند، چه حسی است؟

دیگر خبرها

  • اجرای شیوه‌نامه نظام استاد شاگردی در دانشگاه آزاد اسلامی
  • فال حافظ امروز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ با معنی و تفسیر
  • این قهرمانی متعلق به آنچلوتی است نه بلینگام
  • چشم طبیعت، نمایشگاهی با الهام از زیبایی‌های طبیعت
  • جذب ۵۰ عضو هیات علمی در دانشگاه شاهد / برخورد با استادی که شکایت دانشجویی داشت
  • آقای علم الهدی! برای دفاع از حجاب از زن باده نوشی مثل منیژه دفاع می‌کنید؟
  • استادی که برای غزه کتک خورد
  • آرامکو به دنبال استخدام آقای خاص
  • رنگ پلاک خودروها نشانه چیست؟
  • فال حافظ امروز شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ با معنی و تفسیر