Web Analytics Made Easy - Statcounter


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، هاشمی، مدرس کارگاه فرهنگ کار و کارآفرینی در این کارگاه آموزشی، گفت: مانند خیلی از مفاهیم جامعه شناسی تعریف ثابتی از فرهنگ وجود ندارد.
وی افزود: به‌طور کلی می‌توان فرهنگ را به آن‌گونه معنی کرد که فرهنگ یعنی کلیه دست‌آوردهای مادی و غیر مادی بشر که از گذشته تا کنون برای وی به جا مانده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این استاد دانشگاه با بیان این‌که هیچ واقعه بشری رخ نداده مگر این‌که فرهنگی و یا جامعه شناختی بوده، اضافه کرد: فرهنگ دارای ویژگی و کارکردهای مختلفی است ازجمله این‌که فرهنگ عام بوده اما خاص نیز است به این معنی که عموم مردم دارای فرهنگ بوده و مردم مناطق مختلف فرهنگ خاص خود را نیز دارند.
هاشمی به دیگر ویژگی‌های فرهنگ اشاره و یادآور شد: فرهنگ ثابت بوده اما متغیر به‌نحوی که ظاهر فرهنگ ثابت بوده اما تغییر فرهنگ به آهستگی رخ می‌دهد و فرد به‌طور سریع متوجه تغییر فرهنگ نمی‌شود.
وی ادامه داد: فرهنگ اجباری بوده و اما اختیاری نیز است و فرد بدون این‌که متوجه گردد در پروسه فرهنگ‌پذیری قرار می‌گیرد، همچنین فرهنگ قابل انتقال بوده و نیازهای بشر را تامین می‌نماید.
دکترای جامعه شناسی درخصوص کارکردهای فرهنگ نیز اظهار کرد: فرهنگ کارکرد تمایز بخشی داشته و مردم هر منطقه را از هم جدا می‌کند، فرهنگ نیازها را در قالب هنجارها سازماندهی کرده و سبب کنترل رفتار نیز می‌گردد.
استاد دانشگاه جهاد دانشگاهی لرستان با ابراز این‌که در دین مبین اسلام بر انجام کار توصیه اکید شده، عنوان کرد: کار در لغت به‌معنای عمل و کردار بوده و در اصطلاح فعالیتی ذهنی و جسمی بوده که منجر به تولید و ارائه خدمت گشته و در پایان با دریافت مزد همراه است.
هاشمی تصریح کرد: برای کارآفرینی سه مؤلفه خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی لازم بوده و تا این سه مؤلفه فراهم نگردند کارآفرینی صورت نخواهد گرفت.
وی با اشاره به این‌که خلاقبت ذاتی نبوده افزود: خلاقیت به‌معنای تولید کاری ارزشمند و اصیل بوده و البته این خلاقیت باید در چارچوب های خاص خود صورت گیرد.
دکترای جامعه شناسی در خصوص موانع خلاقیت گفت: اطاعت بی پون و چرا از قوانین و همچنین اصرار بر علمی فکر کردن از مهم‌ترین موانع بر سر راه خلاقیت است.
هاشمی خاطر نشان کرد: کارآفرین تفاوت ایجاد می‌کند، سرمایه ایجاد می‌کند، در مقابل سختی‌ها خویشتن‌دار بوده و برای استفاده از موقعیت‌ها خود را به خطر انداخته و نهایتاً برای آینده برنامه‌ریزی می‌کند.
استاد دانشگاه جهاد دانشگاهی از موارد و موانع شکست در پروسه کارآفرینی گفت و خاطرنشان کرد: حرکت بدون داشتن برنامه منسجم، قیمت گذاری غلط، فقدان سرمایه انسانی مناسب، غفلت از ارزیابی‌ها و در نظر نگرفتن بازار رقابت ازجمله عوامل شکست در پروسه کارآفرینی است.
وی با بیان این‌که کارآفرینی به سه شکل فردی، سازمانی و شرکتی بوده است، گفت: شناسایی و ارزیابی فرصت‌ها، تدوین طرح تجاری، تامین منابع مورد نیاز و اداره محل کارآفرینی ازجمله مراحل برای کارآفرینی است.
هاشمی تصریح کرد: کشور ایران از سال ٨٠ پی به اهمیت کارآفرینی برده و در این راستا اقداماتی در راستای تحریک انگیزه‌ها، پرورش ویژگی ها و آموزش مهارت‌ها انجام داده است.
دکترای جامعه‌شناسی با اشاره به نقش کارآفرینان در جامعه، گفت: ایجاد اشتغال مهم‌ترین نقش کارآفرین است همچنین عامل انتقال فرآوری، عامل تعادل در اقتصادهای پویا و عاملی برای رقابت است.
استاد دانشگاه جهاد دانشگاهی یادآور شد: واژه اقتصاد مقاومتی اولین بار در سال ٨٩ در دیدار مقام معظم رهبری با کارآفرینان مطرح شد و رهبر انقلاب برای آن چهار رکن الگوی مصرف، فرهنگ اشتغال، اصلاح الگوی مصرف و استفاده از ظرفیت‌های داخلی عنوان کردند.

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۰۴۹۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علم همراه با خلاقیت مسائل جامعه را حل می‌کند

ایسنا/مازندران رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه مدل‌های قدیمی مسائل جامعه را حل نمی‌کند، گفت: علم به خودی خود نمی‌تواند مسائل جامعه را حل کند بلکه با خلاقیت در مواجه با مسائل پیچیده راهکار ارائه می‌دهد.

محمدمهدی طهرانچی ۱۰ اردیبهشت در اجلاسیه افق تحول دانشگاه ۲ در جمع اساتید گروه کشوری علوم اجتماعی در چالوس در ابتدای سخنان خود با اشاره به جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه اظهار کرد: در دورانی زندگی می‌کنیم که انسانیت به مسلخ رفته است و نظام علمی در خدمت حاکمیت نظام سلطه قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه این نظام سلطه یک چهره‌ای داشت که بسیار بزک شده بود اما درون این چهره و پشت آن چهره کریهی است که جز قدرت و پول چیزی نمی‌شناسد، افزود: امام راحل مکتبی را بنیان نهادند که طوفانی را به پا کرد که امروز بیش از هر زمانی چهره کریه این نظام سلطه را آشکار می‌کند.

وی تصریح کرد: دموکراسی، حقوق بشر و کودک، محیط زیست و یونسکو از واژه‌های زیبایی هستند که با کشتن ۱۵ هزار کودک و حمله به معترضان در متن دانشگاه به مسلخ رفته است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اقدامات بی رحمانه نظام ظلم و صهیونیست در مقابل علم و زنان، بیان کرد: نظام سلطه دانشگاه و زن و کودک نمی‌شناسد و باید گفت طوفان، دستکش مخملی را برده است و مشت آهنین هویدا شده است.

طهرانچی با تاکید براینکه این‌روزها غرب بدون نقاب و واکنش در مقابل مقام دانشجویان و اساتید دانشگاه را می‌توان دید، افزود: امسال روز معلم کلید واژه «من‌هم یک پروفسورم» در فضاهای رسانه‌ای و مجازی منتشر خواهد شد.

وی در ادامه به کاهش ورودی‌های علوم انسانی و علوم پایه در دانشگاه آزاد اسلامی  پرداخت و گفت: در حوزه علوم اجتماعی این گرایش کمتر بوده است که باید علت‌یابی و سپس برای آن راه حل ارائه شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تعداد دانشجویان در حوزه علوم اجتماعی را چهار هزار و ۳۶ نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد ۵۰ درصد در تهران مشغول به تحصیل هستند و اگر این روند ادامه یابد تعداد دانشجویان در سال‌های آینده در این رشته کاهش بیشتری خواهد یافت.

طهرانچی با بیان اینکه انتخاب رشته، سرمایه گذاری فرد برای آینده خود است، خاطر نشان کرد: در دو دهه قبل اقبال رشته‌های جامعه شناسی در دانشگاه آزاد اسلامی بالا بود و گرایش به علوم سیاسی نیز بدین گونه بود اما در حال حاضر رشته مدیریت و اذناب آن گرایش بیشتری یافته است.

وی با بیان اینکه انتخاب رشته یک برایند فردی است اما فرایند جمعی آینده کشور را رقم می‌زند، افزود: نسل جوان دیگر برایش مدرک تحصیلی و اعتبار دانشگاه ملاک نیست.

این مسئول اشباع کاذب اطلاعات را موجب عوض شدن نگاه بچه‌ها به آموزش عالی دانست و گفت: فرزندان ما تصویر را از دریچه دیجیتال می‌گیرند.

طهرانچی با اشاره به اینکه تعداد دانشجویان با اعضای هیئت علمی و اساتید به نوعی همخوانی ندارد، تاکید کرد: ناترازی در دانشگاه یک مسئله است که باید اصلاح شود و مسئله شناسی ما باید دقیق باشد.

وی با بیان اینکه چهارگانه کنش تنها علم نیست بلکه بینش، توانش، دانش و گرایش هست، گفت: یکی از اشکالات این است که همت بچه‌ها را کوچک کردیم و توانش را پایین آوردیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه فضای مجازی توانش بچه‌ها را به سمت توانایی‌های عاریتی سوق داده است، گفت: غضب و وحشت تقویت شده است و فکر می‌کنند خیلی توانمند شده‌اند.

طهرانچی با اشاره به نقش مهم ایمان در تقویت فرزندان و با تاکید بر اینکه مدل‌های قدیمی مسائل جامعه را حل نمی‌کند، اظهار کرد: علم به خودی خود نمی‌تواند مسائل جامعه را حل کند بلکه با خلاقیت در مواجه با مسائل پیچیده راهکار ارائه می‌دهد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه دانشگاه باید جامعه پرداز باشد، افزود: بچه‌های ما به جای دانایی به دنبال توانایی هستند و سودمندی را در توانایی می‌بینند.

طهرانچی با بیان اینکه باید از دریچه توانایی با بچه‌ها سخن گفت، یادآور شد: باید از دریچه توانایی مهارت، خلاقیت و نوآوری را به سمت آن‌ها سوق داد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کارگاه آموزشی مهارت های زندگی با موضوع پیشگیری از اعتیاد برگزار شد
  • آیین اختتامیه دومین جشنواره ملی دوست من کتاب برگزار می‌شود
  • بیست و هفتمین همایش ملی مهندسی نقشه برداری و اطلاعات مکانی در ایستگاه آخر
  • برگزاری اختتامیه چهارمین دوره جشنواره خودنویس در نمایشگاه کتاب
  • برگزاری کارگاه آموزشی مدیریت پسماند به مناسبت گرامیداشت هفته زمین پاک
  • برگزاری کارگاه آموزشی شعر رضوی به زبان ترکی آذری در خوی
  • علم همراه با خلاقیت مسائل جامعه را حل می‌کند
  • برگزاری روانشناسی خودمانی در بهشت مادران
  • استقبال کانون استان قزوین از برگزاری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران
  • «مصلای تهران» یا «شهرآفتاب» داستان یک تلخی بی‌پایان