Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرهنگ>هنر - شامگاه روز پنجشنبه ۳۰ شهریور و در روزهای پایانی تابستان، تالار وحدت میزبان هنرمندان و مسئولان فرهنگی و هنری بود تا طی مراسمی علاوه بر تجلیل از محمود فرشچیان، نگارگر و نقاش معاصر ایرانی، از ششمین کتاب آثار وی نیز رونمایی شود.

به گزارش همشهري، در ابتداي مراسم نماهنگي از هنرمند اصفهاني 88ساله پخش شد و فرشچيان در بخش‌هايي از اين فيلم از پدرش و رفاقتي كه با ميرزا آقا امامي داشته و بعدها به شاگردي‌اش درآمده گفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وي عنوان كرد كه نخستين مشق كلاسش، كشيدن آهو بود و در يك شب تا صبح بيش از 200آهو طراحي كرده است.

در ادامه مراسم، چند تن از مسئولان هنري درباره فرشچيان صحبت كردند. سيدعباس صالحي، وزير ارشاد فرشچيان را نماينده و نماد ايران دانست: «او شخصيتي است كه نماينده هنر تركيب‌ساز و تركيب‌گر ايراني است. فرشچيان توانسته مرز خواص و عوام را درنوردد. شعر ايراني را به نگارگري رساند و نگارگري را به شعر رساند. او نقش را به كلمه و كلمه را به نقش تبديل كرد. او نشان داد چگونه مي‌توان در سنت ريشه داشت، اما از مدرن‌ترين نمادها سود برد تا مخاطب احساس وحدت و يكپارچگي كند.»

علي مرادخاني، معاون هنري وزارت ارشاد هم به فعاليت‌ها و آثار فرشچيان اشاره كرد:«در دنيا از نداشته‌هاي‌شان خيلي چيزها مي‌سازند، وقتي ما چنين داشته‌هاي غني‌اي داريم چه خوب است براي آيندگان از داشته‌هاي‌مان بگوييم. او جزو موارد استثنايي هنر ايران است و بايد بتوانيم وضعيتي را كه فرشچيان تعريف كرده، بيشتر تبيين كنيم.»

يدالله كابلي و احمد مسجد جامعي از ديگر سخنرانان مراسم بودند كه عضو شوراي شهرتهران و وزير پيشين ارشاد به زندگي 30ساله فرشچيان در آمريكا اشاره كرده و يادآور شد:«نيويورك مركز آثار معاصر، مدرن و غيرمدرن است، اما زماني كه با فرشچيان برخورد مي‌كنيد، احساس مي‌كنيد او در سبزه‌ميدان اصفهان و مسجد شيخ لطف‌الله زندگي مي‌كند چرا كه رفتار و لهجه او حكايت ديگري دارد.» مسجد‌جامعي در ادامه به نقل قولي از محمود دولت‌آبادي درباره فرشچيان اشاره كرد:«با محمود دولت‌آبادي - نويسنده - صحبت مي‌كرديم. به او گفتم، كجاي كار فرشچيان قشنگ است؟ گفت رقص قلمش. چون اين، رقص فكرش است.

او سنت را حفظ كرد، اما به آن قناعت نكرد و بسطش داد به شكلي كه همه فرهنگ‌ها با آن ارتباط برقرار مي‌كنند. او مكاتب مختلف را درهم مي‌آميزد، از هنر و ظرفيت‌هاي جديد بهره مي‌گيرد و تابلوي «ظهر عاشورا» خلق مي‌شود. با پايان صحبت‌هاي مدعوين، فرشچيان روي سن آمد و گفت: «هنرمندان اهل قلم معمولا با كلام و سخن، راهي ندارند و راز دل‌شان در آثارشان است.»

آخرين بخش مراسم رونمايي از كتاب ششم محمود فرشچيان بود؛ كتاب «سلطان سرير صبح‌خيزان» به خط اسرافيل شيرچي، ديوان حافظ با نگارگري‌هاي فرشچيان و به خط رسول مرادي، رباعيات خيام، با نگارگري فرشچيان و به خط اميراحمد فلسفي و همچنين كتاب و فيلم محمود فرشچيان به تلاش امير صبوري رونمايي شد.

كار حيرت‌انگيز استاد

حسام‌الدين سراج، خواننده: محمود فرشچيان، استادي بي‌بديل در زمينه نگارگري و هنرهاي تجسمي اصيل ايراني است كه به‌دليل شيوه‌اي كه در نگارگري و نقاشي دارد، شخصيت هنري ايشان، ابعاد جهاني پيدا كرده است. نقاشي‌هاي فرشچيان منحصر به‌خودشان است و با سابقه نگارگري در ايران، وي در زمينه ابداع و نوآوري از ديگر هنرمندان پيشي گرفته است.

فرشچيان در بخش هنر ايراني كارهاي حيرت‌انگيزي دارد كه مي‌توان به شاهنامه و حافظ اشاره كرد. تابلوهاي محمود فرشچيان نه‌تنها شهرت ايراني بلكه شهرت جهاني يافته‌اند، فرشچيان در حكمت نظري و عملي استادي به تمام معنا هستند. وارستگي و تواضع وي در مقام استادي منحصر به فرد است. در كار عملي هنر نيز در سطح ايران و جهان اسلوب خاص خود را دارد.

در همین زمینه: تجلیل از محمود فرشچیان | رونمایی از آثار افتتاح دانشگاه استاد فرشچیان در دهه فجر آخرین وضعیت تأسیس دانشگاه استاد فرشچیان | راه‌اندازی به میراث سپرده شد تصویر معروفی که از امام علی (ع) دیده‌ایم نگارگری فرشچیان برای محیط‌زیست رونمایی از دو اثر جدید استاد فرشچیان

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۰۶۵۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر فرهنگ درگذشت یکی از بزرگان موسیقی کشور را تسلیت گفت

به گزارش صدای ایران از ایرنا از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در متن پیام محمدمهدی اسماعیلی آمده است: در نهایت تاسف و تاثر خبر درگذشت زنده یاد از بزرگان موسیقی در خراسان شمالی را دریافت کردم شادروان حاج عیسی قلی‌پور که نشان درجه یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جمهوری اسلامی ایران در پرونده داشت، سینه‌اش لبریز از روایات، حکایات و اشعاری بود که زلالی مذهب، عشق، عرفان، حماسه و احساس را تجلی می‌بخشید.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشت: دیدار با این هنرمند فقید و شنیدن هنر روح بخش او از بیادماندنی‌ترین خاطرات اینجانب در سفر به خراسان شمالی است.

وی اضافه کرد: اینجانب ضمن نکوداشت نام و یاد این هنرمند فقید، ضایعه درگذشت ایشان را به جامعه هنری ایران اسلامی، هنرمندان خراسان شمالی، خانواده آن مرحوم تسلیت عرض نموده و غفران و رحمت الهی را برای او از درگاه خداوند رحمان مسئلت می‌نمایم.

استاد عیسی قلی پور مشهور به عیسی بخشی، هنرمند موسیقی مقامی و از آخرین بازماندگان بخشی‌های کرمانج شمال خراسان جمعه- ۱۴ اردیبهشت‌ماه- پس از تحمل یک دوره بیماری سرطان در بجنورد دارفانی را وداع گفت.

قلی پور خواننده گویش‌های ترکی بجنوردی، کرمانجی، فارسی و ترکمنی، بیش از شصت سال خنیاگر نغمه‌های مختلف خراسانی و آیین‌های مذهبی منطقه شمال خراسان بود. وی در جشنواره‌های متعددی شرکت کرد و کسب مدال و دیپلم افتخار در چهارمین جشنواره موسیقی فجر با گویش کرمانجی از افتخارات این هنرمند فقید است.

این هنرمند گواهینامه درجه یک هنری را سال ۱۳۹۵ از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی دریافت کرد و سال ۱۳۹۸ اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان شمالی نخستین کاشی ماندگار در بجنورد را بر سردر منزل عیسی قلی پور نصب کرد.

دیگر خبرها

  • «نجوای عشق» در تالار وحدت می‌پیچد
  • رونمایی از مدارک فساد پسر معاون اول سابق قوه قضائیه
  • نماینده آیت الله سیستانی در ترکیه؛ تأکید بر وحدت و گفت و گوی دینی و نقش مثبت رهبران مذهبی / آینده شیعیان ترکیه، روشن است
  • اسرائیل جرأت نکرد تصاویر آثار حمله ایران را به دنیا نشان دهد | این رژیم بمب اتم هم بخواهد...| بلینکن درباره ارتش اسرائیل به نخست وزیر عراق چه گفت؟
  • چشم طبیعت، نمایشگاهی با الهام از زیبایی‌های طبیعت
  • تجلیل از تصمیم ترکیه در قطع روابط اقتصادی و تجاری با رژیم صهیونیستی
  • حکیم در دیدار معاون وزیر ارشاد: تبادل تجارب فرهنگی، هنری و آرشیوی میان ایران و عراق ضروری است
  • وزیر فرهنگ درگذشت یکی از بزرگان موسیقی کشور را تسلیت گفت
  • پیام تسلیت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پی درگذشت حاج عیسی قلی‌پور
  • از سند ثبت ملی بافت تاریخی روستای بیابانک رونمایی شد