Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-26@04:57:39 GMT

قیمت مسکن در سال‌جاری ۱۰درصد رشد کرد

تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۸۰۷۴۷۹

رئیس اتحادیه مشاوران املاک گفت: روند افزایش تولید مسکن، میزان معاملات و رونق بازار مسکن موثر خواهد بود و با توجه به تغییر سیاست های پولی به ویژه در حوزه کاهش سود بانکی به طور مطمئن بخشی از پول ها به سمت و سوی بازار مسکن و خرید ملک هدایت خواهد شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از میزان، در 4 سال اخیر شاهد رکود در بازار مسکن هستیم که هر ساله مسئولین وعده رونق این بازار را با توجه به تهسیلات و فراهم شدن شرایط جدید می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به علاوه در سال جاری با توجه به رکود حاکم بر بازار مسکن اثری از رونق نیست ولی در این میان خبرهایی مبنی بر گرانی 10 تا 15 درصدی مسکن در سال جاری موجب شده تا با وجود رکود حاکم بر بازار شاهد افزایش قیمت‌ها باشیم.

این در حالی است که در ماه‌های اخیر شاهد گرانی قیمت فلزات در بازارهای جهانی و به نسبت آن در بازارهای داخلی بوده‌ایم ولی کاظمی رئیس اتحادیه فروشندگان مصالح ساختمانی گرانی فلزات را بی تاثیر بر بازار مسکن می‌داند و معتقد است: گرانی بازار فلزات جهانی هنوز به بازار مسکن سرایت نکرده و تاثیر چندانی نخواهد داشت.

اما در این میان صحبت‌هایی مبنی بر گرانی و رونق مسکن در سال جاری موجب شده تا شاهد جو جدیدی در بازار مسکن باشیم که ادامه‌دار بودن این شایعات با توجه به رکود حاکم بر بازار مسکن به ضرر خریداران و موجب رشد کاذب قیمت‌های در این بازار خواهد شد.

با این وجود گفت‌و‌گویی با حسام عقبایی رئیس اتحادیه مشاوران املاک انجام داده‎‌ایم تا از روند فعلی بازار مسکن و رشد حجم و قیمت مسکن با خبر شویم که این مصاحبه مشروح را در ادامه می‌خوانید.

حسام عقبایی در خصوص شرایط بازار مسکن در نیمه دوم سال جاری بیان کرد: در مجموع وضعیت معاملات مسکن رو به رشد است و پیش بینی می کنیم در نیمه دوم وضعیت بهتر شود و شاهد روند عبور از رکود باشیم.

وی در ادامه افزود: مسکن در نیمه دوم امسال با جهش قیمتی همراه نخواهد شد ، لازمه رشد بیشتر معاملات مسکن را کاهش نرخ سود بانکی، افزایش سقف تسهیلات بانکی و کاهش مدت بازپرداخت آن عنوان کرد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک در توضیح تاضیر ارائه تسهیلات به متقاضیان مسکن گفت: از آنجا که سررسید بانکها در حوزه ارایه تسهیلات تا پایان سال در حال افزایش است، شاهد تحریک تقاضا در بازار خواهیم بود که خود، از عوامل موثر افزایش معاملات است.

عقبایی با اشاره به تاکید دولت دوازدهم عبور از رکود و تحول در مسکن، عنوان کرد : تاکید دولت دوازدهم عبور از رکود و تحول در مسکن است، از این رو باید تولید مسکن باید رونق یابد و نسبت به ایجاد مسکن استیجاری گام های موثری برداشته شود. نمایندگان مجلس هم با این موضوع موافق هستند زیرا این دیدگاه به تعدیل قیمت، توازن عرضه و تقاضا و افزایش تولید مسکن در کشور کمک می کند.

افزایش منابع تسهیلات در جهت رونق بازار مسکن

وی با بیان اهمیت افزایش منابع تسهیلات در جهت رونق بازار مسکن تصریح کرد: نکته دیگر اینکه منابع اختصاص یافته در راستای افزایش تسهیلات بانکی در بسته تعدیل سیاست های پولی و بانکی باید به سمت و سویی برود که مبلغ تسهیلات و مدت بازپرداخت آن برای دریافت کنندگان افزایش و سود تسهیلات کاهش پیدا کند تا شاهد تحریک تقاضا در بازار مسکن باشیم.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک یادآور شد: عبور از رکود در بخش مسکن موجب تحریک 1300 شغل و 300 صنعت وابسته به ساختمان می شود و می تواند در رشد اقتصاد کشور موثر باشد.

عقبایی با اشاره به لزوم اصلاح سیاست های پولی و بانکی در حوزه بانکداری اظهار کرد: بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار و وزارت اقتصادی و دارایی نسبت به عملکرد بانک‌ها که به صورت بنگاه داری فعالیت می کنند و وجوه خود را به خرید ملک اختصاص داده اند، انتقاد دارند و امید است با فروش این املاک، منابع آن را به تسهیلات بانکی و بالا بردن قدرت خرید مردم اختصاص دهند تا شاهد پویایی بازار مسکن باشیم.

رشد حجم معاملات مسکن در سال جاری

وی درباره وضعیت معاملات مسکن در شهر تهران گفت: در شهریور ماه وضعیت معاملات مطلوب بود و در 18 روز اول شهریور 9 هزار و 962 قرارداد خرید و فروش و 9 هزار و 548 قرارداد اجاره داشتیم.

عقبایی در توضیح میزان قراردادها مربوط به خرید، فروش و اجاره مسکن در 27 روز شهریور ماه تصریح کرد: در 27 روز شهریور ماه تعداد 15 هزار و 380 قرار خرید و فروش مسکن و 17 هزار و 740 قرار داد اجاره در تهران به امضا رسیده است که این رقم درکل کشور مربوط به خرید و فروش 44 هزار و 197 قرار داد و 48 هزار و 380 قرار داد اجاره بوده است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک در توضیح تعداد خرید و فروش مسکن در سال جاری بیان کرد: در همین مدت در سراسر کشور نیز 28 هزار و 473 قرارداد خرید و فروش و 31 هزار و 597 قرارداد اجاره انجام شده و وضعیت معاملات رو به رشد است و پیش بینی می شود در نیمه دوم امسال شاهد افزایش حجم معاملات مسکن باشیم.

عقبایی در خصوص وضعیت بازار مسکن در مرداد ماه سال جاری اظهار کرد: در مردادماه نیز وضعیت معاملات مسکن مطلوب بود و در این ماه در شهر تهران 19 هزار و 846 قرارداد خرید و فروش و 20 هزار و 343 قرارداد اجاره داشتیم و در هر دو بخش نسبت به تیرماه شاهد افزایش حجم معاملات بودیم.

تولید مسکن افزایش یافت

وی در این‌باره ادامه داد: در سطح کشور نیز در مرداد ماه 57 هزار و 201 قرارداد خرید و فروش و 69 هزار و 613 قرارداد اجاره داشتیم که در هر دو بخش رشد معاملات را شاهد بودیم.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به افزایش تولید مسکن تصریح کرد: این روند در افزایش تولید مسکن، میزان معاملات و رونق بازار مسکن موثر خواهد بود و با توجه به تغییر سیاست های پولی به ویژه در حوزه کاهش سود بانکی به طور مطمئن بخشی از پول ها به سمت و سوی بازار مسکن و خرید ملک هدایت خواهد شد.

وی یادآور شد: اما از آنجا که بازار مسکن یک بازار مقاوم است، اثرپذیری آن نسبت به بازارهای موازی نظیر بازار طلا و ارز بسیار متفاوت است و دیرتر تاثیر می پذیرد.

کاهش سود بانکی عامل افزایش اجاره‌بها

عقبایی در باره دغدغه اجاره نشینی و تاثیر کاهش نرخ سود بانکی بر افزایش اجاره بها گفت: هم اکنون روزهای پایانی فصل اجاره را سپری می کنیم و در این فصل شاهد اوج جابه جایی ها هستیم و مستاجران دغدغه این را دارند که کاهش سود بانکی از عوامل افزایش اجاره بها خواهد شد؛ فصل اجاره تقریبا از خرداد ماه شروع شده و تا پایان شهریور ادامه دارد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک عنوان کرد: با توجه به رشد حجم معاملات پیش‌بینی‎ می‎شود روند قیمت‌ها نیز در بازار مسکن با 10 درصد افزایش روبرو شود و این رقم سقف رشد قیمت‌ها در بازار است و با این وجود پیش‎بینی برای سنامی و جهش کاذب قیمت مسکن در نیمه دوم سال جاری و سال آینده نداریم زیرا تاثیر سایر بازارها بر بازار مسکن حداقل 12 تا 48 ماه زمان خواهد بود و این بازار از جمله بازارهایی است که تغییرات پیرامون کمترین تاثیر را بر رونند آن خواهد داشت.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک در انتها خاطر نشان کرد: من این موضوع را رد می کنم چرا که عمده موجرین که علاقه مند به دریافت اجاره بها هستند، همان اول اجاره بها دریافت می کنند و تعداد موجرهایی که بخواهند پولی از مستاجر بگیرند و در بانک سپرده گذاری کنند، بسیار اندک هستند بنابراین مستاجران نباید دغدغه داشته باشند که کاهش نرخ سود بانکی عاملی در جهت افزایش اجاره بها باشد.

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۰۷۴۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گلایه اهالی بازارهای سیار از افزایش اجاره‌ها

به گزارش قدس خراسان، بازارهای سیار شهرداری از جمله بازارهایی است که در آن‌ها کسانی که بودجه زیادی برای کرایه مغازه و خرید اجناس زیاد ندارند یا اینکه دارای کسب‌وکار خانگی هستند و می‌خواهند از این طریق محصولات خود را عرضه کنند، با نام‌نویسی در سایت شهرداری غرفه‌ای را در بازارهای سیار سطح شهر مشهد کرایه می‌کنند.

برای اینکه از کم و کیف برپایی این بازارها جویا شوم ابتدا سری به عصر بازار خیابان هدایت در کنار بوستان حجاب می‌زنم، در این بازار بیشتر مردان حضور دارند و برخی از غرفه‌ها به صورت خانوادگی اداره می‌شود، میانگین سنی فروشندگان با توجه به حضور قابل توجه افراد میانسال و سالمند بالای ۴۰ سال است و فروش پوشاک بیشتر از بقیه اقلام به چشم می‌خورد.

یکی از غرفه‌داران که سه سال در این بازار مشغول به فعالیت است درباره قیمت غرفه‌ها می‌گوید: کرایه غرفه ۱۸۰ در ۱۸۰ سانتیمتر ماهانه یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان است و برای یک شعله برق ۴۰ واتی ماهانه ۵۵ هزار تومان پرداخت می‌کنم.

او مدعی می‌شود شب بازار ابتدای خیابان دانش را تنها به  افراد خاص اجاره می‌دهند که البته فروش در چهارراه دانش بهتر است چون آنجا زائران رفت و آمد دارند و نزدیک حرم مطهر رضوی است.
این غرفه‌دار عنوان می‌کند: تنها مدرکی که سازمان میادین شهرداری برای دادن غرفه می‌خواهد، گواهی عدم سوءپیشینه است.

افزایش تقریباً دو برابری کرایه غرفه‌ها در بازارهای سیار

در ادامه به سراغ یک فروشنده خانم می‌روم، او درباره افزایش تقریباً دو برابری کرایه غرفه‌ها می‌گوید: ماهانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان کرایه غرفه می‌دهیم در صورتی که سال گذشته بیش از ۶۰۰ هزار تومان بود.

او می‌افزاید: ۶۰۰ هزار تومان ماهانه هزینه انبار و ۶۰ هزار تومان هزینه برق غرفه را پرداخت می‌کنیم.

این غرفه‌دار ادامه می‌دهد: من سرپرست خانوار نیستم اما به خاطر وضعیت اقتصادی به مشکل خورده‌ایم، برای همین من هم کار می‌کنم، اکنون شرایط اقتصادی سخت شده است و اگر مرد هم سرپرست خانوار باشد باید زن و مرد در کنار یکدیگر کار کنند تا بتوان هزینه زندگی را درآورد.

او درباره میزان فروش در این بازار می‌گوید: به خاطر اینکه سود ما کم است مردم قیمت‌ها را با سایر فروشگاه‌ها مقایسه می‌کنند به همین دلیل از بازارهای سیار استقبال می‌کنند.

این فروشنده با بیان اینکه من در بازارهای دیگر شهر کار نکرده‌ام چون اینجا نزدیک خانه‌مان است، یادآور می‌شود: در زمستان اصلاً فروش نداریم اما در تابستان که مردم بیشتر به بوستان حجاب می‌آیند، فروش بهتر است.

او همچنین می‌گوید: فروش لباس زیر، خوراکی و لوازم آرایشی در این بازار ممنوع است.

تقاضا از شهرداری برای ایجاد سایه‌بان در بازار سیار

با غرفه‌دار دیگری در عصر بازار هدایت گفت‌وگو می‌کنم، او درباره میزان فروش در این بازار می‌گوید: فروشمان نسبت به سال‌های گذشته خیلی کم شده و به سختی از پس خرج زندگی برمی‌آییم، پیش‌تر خیلی فروش بهتر بود اما یک سال است که وضعیت بازار خیلی بد شده است.

این غرفه‌دار خانم درباره هزینه‌های غرفه‌داری در این بازار بیان می‌کند: اجاره غرفه‌ها را افزایش داده‌اند و یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان شده است، برای انبار دست‌کم ۵۰۰ هزار تومان و ۵۰ هزار تومان هم هزینه برق غرفه را پرداخت می‌کنیم، ۵۰۰ هزار تومان هم برای آوردن و بردن گاری به کارگر می‌دهیم چون همه نمی‌توانند خودشان این کار را انجام دهند.

او با بیان اینکه قیمت غرفه در بازارهای دیگر هم همین است، ادامه می‌دهد: هزینه‌های غرفه در مجموع ۲میلیون و ۲۵۰ هزار تومان می‌شود، در کنار این هزینه‌ها سرما و گرمای هوا را نیز در زمستان و تابستان باید تحمل کنیم.

این خانم غرفه‌دار که با همسر ۷۲ساله خود برای فروش کالا به این بازار می‌آید، از شهرداری تقاضا دارد برای این بازار سایه‌بان درست کند تا در مقابل گرما و باران به اجناس غرفه‌ها آسیب نرسد.
او تأکید می‌کند: در این بازار اجازه فروش مواد غذایی را نداریم، درخواست ما این است که اجازه فروش موادغذایی را بدهند؛ چرا که فروش خوبی دارد.

در ادامه سری به شب‌بازار نبش خیابان دانش شرقی می‌زنم، در این بازار مردان فروشنده بیشتر از زنان هستند و افراد سالمند کمتر حضور دارند و حضور جوانان پررنگ‌تر است.خانمی که خود را تازه‌وارد این بازار معرفی می‌کند، درباره کرایه غرفه در این بازار می‌گوید: کرایه غرفه ۲میلیون و ۴۸۰ هزار تومان است.

او همچنین درباره وضعیت بازار نیز بیان می‌کند: در این دو روز فروش خوب بود اما روز اول اصلاً فروش خوبی نداشتم.

برای داشتن غرفه در این شب‌بازار نیاز به داشتن امتیاز ویژه‌ای نیست

در ادامه مرد میانسالی که چهار سال است در این بازار مشغول کار است، درباره کرایه غرفه می‌گوید: ۲میلیون و ۵۰۰ هزار تومان کرایه غرفه است و برای هزینه برق نیز واتی هزار تومان پرداخت می‌کنیم.

او درباره وضعیت بازار بیان می‌کند: الان زمان اوج کار ماست اما دیشب پنج کلاه بیشتر نفروختم، نسبت به سال‌های قبل وضعیت فروش خوب نیست.

این فروشنده با اشاره به غرفه‌های خالی می‌گوید: برخی از غرفه‌داران به دلیل کسادی بازار غرفه‌ها را کرایه کرده‌اند اما نیامده‌اند.

او هم از افزایش دو برابری کرایه‌ها می‌گوید و ادامه می‌دهد: نمی‌دانم این افزایش قیمت را شورای شهر تصویب کرده یا سازمان میادین خودش این افزایش قیمت را اعمال کرده است.

این غرفه‌دار با بیان اینکه سرمایه‌ای ندارم و این کلاه‌ها را هم از کسی گرفته‌ام که بفروشم، عنوان می‌کند: برای داشتن غرفه در این شب‌بازار نیاز به داشتن امتیاز ویژه‌ای نیست، اینجا خانم‌های زیادی سرپرست خانوار و زیر پوشش کمیته امداد هستند.

او تأکید می‌کند: امیدواریم دولت توجه ویژه‌ای به قشر ضعیف جامعه کند؛ چرا که همه در اینجا از روی ناچاری دست‌فروشی می‌کنند، در این بازار هر روز یک جور استرس داریم، باد و باران و دیگر مسائل روی فروش ما تأثیر می‌گذارد.

بیشترین قیمت غرفه در شب‌بازار خیابان دانش 

در ادامه یکی دیگر از غرفه‌داران که از سال ۸۶ در این بازار مشغول کار است، درباره هزینه‌های غرفه‌داری در این شب‌بازار می‌گوید: کرایه غرفه سال گذشته یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بود اما امسال افزایش یافته و ۲میلیون و ۴۰۰ هزار تومان شده است، برای برق غرفه نیز واتی ۱۳ هزار تومان پرداخت می‌کنم.

او درباره وضعیت بازار عنوان می‌کند: کاسبی در این شب بازار تنها در زمان تعطیلات که زائران بیشتری به مشهد می‌آیند، خوب می‌شود.

این فروشنده با بیان اینکه فروش کالای چینی، عطر، خوراکی و لوازم آرایش در این بازار ممنوع است، می‌گوید: برای دریافت غرفه در این بازار شرایط خاصی وجود ندارد همه از طریق سایت به صورت همزمان می‌توانند نام‌نویسی کنند و همه کسانی که جدید وارد این بازار شده‌اند از طریق سایت شهرداری نام‌نویسی کرده‌اند.

او با بیان اینکه بالاترین قیمت غرفه در بازارهای سیار شهرداری در خیابان دانش شرقی است و کرایه غرفه در بقیه بازارها ارزان‌تر است، خاطرنشان می‌کند: مدارک مورد نیاز برای دریافت غرفه از شهرداری داشتن سن ۳۰ سال به بالا، گواهی عدم سوءپیشینه و برای مردان کارت پایان خدمت است.

فصل تابستان فروشمان خوب می‌شود

در ادامه نیز سری به دیگر شب بازار خیابان دانش، بین حنایی ۱۲ و ۱۴ می‌زنم، در این بازار بیشتر غرفه‌داران به صورت خانوادگی و زن و مرد در کنار یکدیگر در حال فروش کالای خود هستند، از نظر سنی نیز حضور جوانان پررنگ‌تر است.

خانم غرفه‌داری درباره هزینه کرایه غرفه می‌گوید: کرایه دو غرفه ۲میلیون و ۵۰۰ هزار تومان شده است.

او می‌افزاید: چون الآن فصل امتحانات و مدارس است فروشمان خوب نیست اما در فصل تابستان فروشمان خوب می‌شود.

این فروشنده درباره کالاهای ارائه شده می‌گوید: همه چیز از جمله پوشاک، اسباب‌بازی، ساعت و عینک آفتابی در این بازار فروش دارد.

در ادامه از فروشنده آقایی که با همسرش غرفه لوازم آشپزخانه دارد، درباره وضعیت بازار می‌پرسم، او می‌گوید: یک سالی است در این بازار مشغول فعالیت هستیم، سال گذشته فروش خوب بود اما امسال فروش خوبی نداشتیم.

او با بیان اینکه کرایه غرفه امسال دو برابر شده است، می‌افزاید: سال گذشته کرایه غرفه ۶۸۰ هزار تومان بود و امسال یک میلیون و ۲۴۰ هزار تومان شده است.

این فروشنده ادامه می‌دهد: روزبازارهای مجیدیه و جمعه‌بازار هم رفته‌ایم، آنجا هم فروش کم شده و هزینه کرایه غرفه‌ها نیز دو برابر شده است.

کرایه نیم‌بها برای خانواده‌های عضو کمیته امداد، بهزیستی، شهدا و جانبازان

خانم فروشنده‌ای در این بازار از کرایه نیم‌بهای غرفه‌ها برای خانواده‌های عضو کمیته امداد، بهزیستی، شهدا و جانبازان می‌گوید و ادامه می‌دهد: هر کسی که زودتر ثبت نام‌نویسی کند می‌تواند از طریق سایت شهرداری غرفه بگیرد.

او می‌گوید اینجا بیشتر زائران برای خرید می‌آیند و فروش نسبت به سال گذشته کمتر شده است.

با توجه به بررسی میدانی انجام شده، می‌توان گفت کرایه غرفه‌ها با توجه به موقعیت مکانی آن‌ها قیمت‌گذاری می‌شود و موقعیت دریافت غرفه برای همه افراد در زمان نام‌نویسی یکسان است.

خبرنگار: فریده خسروی

دیگر خبرها

  • تکمیل سامانه ملی اسکان و تعیین سقف افزایش اجاره‌بها براساس مصوبه مجلس
  • رهاشدگی قیمت ها در بازار اجاره بها و رهن مسکن
  • گلایه اهالی بازارهای سیار از افزایش اجاره‌ها
  • تصویب طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره، راهکاری برای معاملات شفاف در بازار مسکن
  • مسکن پس از ماه سرگیجه؛ پیش‌بینی وضعیت آینده بازار
  • واکنش بازار به تغییر مقررات انتشار آگهی مسکن
  • رهاشدگی قیمت‌ها در بازار اجاره‌بها و رهن مسکن
  • سخنگوی دولت: دهک های پایین را صاحب مسکن می کنیم
  • گلایه‌مندی مردم گلپایگان از افزایش قیمت اجاره مسکن
  • خانه‌دار شدن کابوس جوانان بیجار/نفس مستاجران به شماره افتاد