Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - خبرگزاري تسنيم، به منظور انعکاس انتقادات و پرسش‌هاي اين کاربران که علي‌رغم تخصصي بودن هرگز به نشست‌هاي خبري راه پيدا نمي‌کند، به جمع‌‌بندي نقطه‌نظرات فعالان محيط زيست در زمينه عملکرد پروژه حفاظت از يوزپلنگ پرداخت. به گزارش خبرنگار اجتماعي خبرگزاري تسنيم، به دنبال کليد خوردن سلسله انتقادات فعالان محيط زيست نسبت به عملکرد معاونت محيط زيست طبيعي سازمان حفاظت محيط زيست و پروژه حفاظت از يوزپلنگ آسيايي در حفاظت از اين گونه ارزشمند، دوشنبه گذشته نشستي خبري با حضور مجيد خرازيان مقدم، مديرکل دفتر حيات وحش و هومن جوکار، مدير پروژه حفاظت از يوزپلنگ در سازمان حفاظت محيط زيست برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نشستي که بر خلاف آنچه انتظار مي‌رفت نه تنها با پاسخگويي به رسانه‌ها، نتوانست ابهامات موجود در حوزه حفاظت از يوزپلنگ را رفع کند بلکه، شبهاتي جديد را به وجود آورد تا فعالان و متخصصان محيط زيست، بيش از پيش به فکر چاره‌اي براي مشکل نبود شفافيت در عملکرد مسئولان فرو بروند. افرادي که هرچند امکان حضور و پرسشگري در نشست‌هاي خبري را ندارند اما روزانه، وقت بسياري را در فضاي مجازي براي بحث و گفت‌وگو درباره يوزپلنگ و حواشي حفاظت از آن، از کوتاهي‌ها گرفته تا سوء استفاده‌ها سپري مي‌کنند.
به منظور انعکاس انتقادات و پرسش‌هاي اين کاربران که علي‌رغم تخصصي بودن هرگز به نشست‌هاي خبري راه پيدا نمي‌کند، خبرنگار اجتماعي خبرگزاري تسنيم، با تشکيل گروهي در فضاي مجازي، به جمع‌‌بندي پرسش‌ها و انتقادات فعالان محيط زيست در زمينه عملکرد پروژه حفاظت از يوزپلنگ پرداخت. با توجه به اينکه امکان در ميان گذاشتن اين نقطه‌نظرات با مدير پروژه بين‌المللي يوز تا کنون حاصل نشده، تسنيم پرسش‌ها و انتقادات مطرح‌شده را منتشر و از مسئولان محيط زيست و مدير پروژه دعوت مي‌کند، توضيحات خود را درباره موارد ذيل به منظور انتشار براي اين خبرگزاري ارسال کنند.
اهم پرسش‌ها و انتقادات تشکل‌هاي محيط زيستي، فعالان محيط زيست، متخصصان حيات وحش، محيط‌بانان و مسئولان پيشين پروژه بين‌المللي حفاظت از يوزپلنگ نسبت به عملکرد پروژه يوز را در ادامه مي‌خوانيد:
عملکرد پروژه
- نمايندگان مجلس شوراي اسلامي بارها پيشنهاد تدوين لايحه حفاظت از يوزپلنگ را مطرح کرده‌اند. چرا اقدامي به منظور تدوين چنين لايحه‌اي انجام نداده‌ايد تا هم به لحاظ تخصيص اعتبار و هم به لحاظ ملزم کردن ساير نهادها به تعامل با پروژه، گامي بزرگ براي حفاظت از يوزپلنگ برداشته شده باشد؟
- آيا براي دلبر و کوشکي تيم دامپزشکي تشکيل شده يا همه تصميم‌گيري‌ها بر عهده دامپزشک پارک پرديسان است؟ لطفا در صورتي که تيم دامپزشکي تشکيل شده اعضاي آن را معرفي فرماييد و در غير اين‌صورت از آنجا که در سوابق دامپزشک پارک پرديسان، مواردي از ناراستي و عدم صداقت وجود دارد، لطفا پرونده پزشکي کوشکي و دلبر را در رسانه‌ها و يا وب‌سايت پروژه منتشر فرماييد.
- در طول دهه هشتاد باشناسايي زيستگاه‌هاي يوز و ارائه مستندات لازم که تمامي آنها منتشر شده ودر بايگاني دفتر پروژه وجود دارد، تعداد زيستگاه‌ها از پنج زيستگاه اوليه به بالغ بر چهارده زيستگاه افزايش يافت. اکنون آيا در ادامه فعاليت‌هاي پروژه، زيستگاهي به اين 14 زيستگاه‌ها افزوده شده و يا بر اثر کاهش جمعيت يوز از تعداد اين زيستگاهها کم هم شده است؟
- آيا در طول مدت پروژه، محيطبانان به تعداد استاندارد (هر چهار هزار هکتار، يک محيط‌بان) براي زيستگاه‌هاي مهم يوزپلنگ به کار گرفته شده‌اند؟ وضعيت استخدامي, اضافه پرداخت, آموزش و تجهيزات انها و پاسگاه ها و خودرو ها چگونه بوده است؟
- با توجه به اينکه عدم باور مقامات دولتي به مقوله حفاظت از حيات وحش، هموار يکي از عوامل اصلي عدم برخورد با چراي غيرمجاز و همچنين حضور شکاردزدان محلي در مناطق است آيا طي مدت فعاليت پروژه، تلاشي براي توجيه کارکنان و کارشناسان منابع طبيعي, صنايع و معادن بخشداران، فرمانداران و کارکنان قوه قضاييه به منظور همکاري بهتر با پروژه صورت گرفته است
- آقاي جوکار! دردهه هفتاد، احتمال انقراض يوز داده مي‌شد. حتي درسال هفتادو شش که آقاي پيتر جکسون رييس گروه گربه سانان IUCN به ايران آمد، پس از بازديد از تمامي زيستگاه‌هاي يوز به همراه کارشناسان خبره سازمان محيط زيست، در گزارشش در کت نيوز نوشت که تمام زيستگاه‌هاي يوز را گشتيم اما هيچ اثري از يوز نديديم و احتمال منقرض شدن اين گونه بسيار زياد است.
اما در دهه هشتاد وقبل از آغاز به‌کار پروژه يوز و با انتشار فيلم هفت قلاده يوز درنايبندان پروژه يوز شکل گرفت وکرارا تا اواخر اين دهه هرچند ازسوي بعضي افراد انتقاداتي از عملکرد پروژه بود ولي درکل، اکثريت رسانه‌ها از پروژه يوز به عنوان موفقترين پروژه بين المللي ياد مي‌کردند. از اين پروژه حتي ازسوي وزارت امور خارجه وروساي وقت سازمان به عنوان افتخار ملي نام برده مي‌شد.چرا در دهه نود و پس از اختصاص اعتبارات به مراتب بيشتر از دهه هشتاد، اين پروژه از سوي اغلب رسانه‌ها و تشکل‌هاي محيط زيست و دوستداران حيات وحش زير سوال رفته است؟
- براساس تحقيقات و مطالعات انجام شده توسط پروژه، تا کنون چند درصد از زيستگاه‌هاي يوز ‌نابود شده‌‌اند، چند درصد آسيب جدي ديده‌اند، چند درصد در آستانه آسيب ديدن هستند؟ در کداميک از زيستگاه‌هاي موجود يوز احتمال احياي اين گونه بيشتر است و تمرکز سرمايه‌گذاري مي‌بايست در کدام زيستگاه باشد؟
- پناهگاه حيات وحش نايبندان طبس، پيش از آنکه از استان يزد جدا شده و به استان خراسان جنوبي بپيوندد، 4 موتور سيکلت داشت براي بخش اصلي منطقه. آيا پروژه بين المللي حفاظت از يوزپلنگ طي اين مدت تواسنته يک دستگاه موتور سيکلت به ناوگان اين منطقه اضافه کند؟ در حاليکه استانهاي صنعتي مثل يزد و اصفهان توانسته‌اند با درايت و توانايي خودشان از معادن و صنايع، محيط بان و نيروي اداري بگيرند، آيا پروژه بين‌المللي حفاظت از يوزپلنگ آسيايي توانسته يک محيط‌بان به پناهگاه حيات وحش نايبندان اضافه کند؟
- در اولويت بندي برنامه هاي احياي يوز، اقدامات تبليغاتي مثل چاپ عکس يوز روي پيراهن ملي‌پوشان و يا روي ليوان‌هاي اهدايي به محيط‌بانان، نقاشي عکس يوز روي صورت کودکان و آشپزي به نفع يوزپلنگ در مناطق، در چه مرتبه اي از برنامه حفاظتي يوز قرار داشته و اثرگذاري آن در حفظ يوز چه اندازه بوده است
- براي حفاظت از يوز طي اين 15 سال چه قوانيني وضع شده؟ چه ساز و کار قانوني براي حفاظت از يوز از طرف پروژه و سازمان محيط زيست به دولت مطرح شد و براساس پيشنهاد سازمان محيط زيست و پروژه يوز، به وضع قوانين منجر شده? مثلا ايا ما مصوبه هيات وزيراني داريم که نسبت به حفاظت از يوز و حفظ زيستگاه آن به دستگاه هاي مربوطه دستورات اجرايي داده باشد؟
کمپين يوز تا ابد
- اوايلي که کمپين يوز تا ابد تشکيل شده بود خانم هديه تهراني گفتند که اين کمپين هيچ ارتباطي با سازمان محيط زيست ندارد. حتي آقاي هومن جوکار هم در گروه جمع‌آوري اعانه اعلام کردند که خودشان هم چند ساعتي است از تشکيل کمپين خبردار شده‌اند. با اين تصور که اين کمپين کاملا غير دولتي است در آن مشارکت کردم. اما حالا که در خبرها خواندم اين کمپين نه تنها با حمايت و همکاري آقاي جوکار بلکه با نظر مستقيم معاون آقاي کلانتري راه‌ اندازي شده بسيار متاسف هستم و فکر مي‌کنم اين اصلا روش اخلاقي و منصفانه‌اي براي جمع‌آوري پول از مردم نيست. فکر مي‌کنم آقاي کلانتري و سازماني که رياست آن را عهده‌دارند آنقدر اعتبار دارد که براي تنها 800 ميليون تومان دستشان را جلوي ملت دراز نکنند. آن هم در حالي که پشت محبوبيت بازيگران پنهان شده و تا روزهاي آخر، نظارت خود را بر اين کمپين انکار مي‌کنند.
- براي خريد 12 آغل دام داخل منطقه توران که اکنون براي خريد آن کمپين تشکيل شده و ميبايد مبلغ 800 ميليون تومان کمک مالى و مردمى تامين شود، 4 سال پيش، مبلغي معادل 350 ميليون تومان (٨٥ هزار يورو) از يکى از نهادهاي بين‌المللي، اعتبار دريافت شده اما هرگز هزينه نشده. با توجه به اينکه ٣٥� ميليون تومان توسط يکي از NGOهاى همکار دفتر پروژه يوز و تحت نظارت و اطلاع اين دفتر دريافت شده، چرا پروژه اکنون براي استفاده از آن مبلغ تلاشي نمي‌کند؟ چرا در مورد برخورد با سوء استفاده مالى مذکور از ناحيه دفتر پروژه هرگز پيگيرى لازم صورت نپذيرفته و موضوع در دفتر بازرسى سازمان محيطزيست مطرح نگرديده است؟
در خوشبينانه‌ترين حالت اين مبلغ سپرده‌گذاري شده و خرج نشده است و با احتساب بهره هاى بانکى اکنون بايد به مبلغي حدود 700 ميليون تومان رسيده باشد که براي پاکسازي پارملي توران از اين 12 آغل کفايت ميکند. چرا مدير پروژه ملى يوزپلنگ به با علم اينکه افرادى مشخص صرفا از عنوان حفاظت از يوزپلنگ آسيايى (ايرانى) بهره بردارى نموده اند و در هيچ مقطع زمانى کمترين عملکرد روشن و موثرى در اين ارتباط نداشته اند، براى پيشبرد پروژه هاى به ظاهر حفاظتى و تحقيقاتى ديگر در حيطه حيات وحش از ايشان حمايت مستمر نموده است؟
در نشست خبري دوشنبه اعلام کرده‌ايد که مبلغي پيشين هم در خريد آغل‌ها مورد استفاده قرار خواهد گرفت. لطفا شفاف بگوييد براي خريد 12 آغل پارک ملي توران 800 ميليون تومان لازم است يا يک ميليارد و پانصد هزار تومان (700+800 ميليون تومان)؟
- آقاي جوکار، به عنوان فردي که مشخصا در جهت هدفگذاري و شناساندن کمپين يوز تا ابد به عموم مردم نقش داشته‌ايد از جنابعالي مي‌پرسم که ضمانت اجرايي اين کمپين چيست؟ آيا با صاحبان 12 آغلي که بناست توسط کمپين خريداري شود صحبتي شده و موافقت آنها کسب شده است؟
- انجمن يوزپلنگ ايراني طي چند سال پيش اقدام به کاري مشابد کرد و مبلغي هم در همين جهت به دست آورد. اما اين طرح انجمن يوزپلنگ، با شکست مواجه شد و به مدت دو سال مسکوت ماند. آيا بانيان کمپين يوز تا ابد، با انجمن يوز مشاوره کرده و از تجربيات طرح خريد اين آغل‌ها استفاده کرده‌اند؟ آيا روش جديدي پيش گرفته‌اند تا تجربه ناموفق انجمن يوزپلنگ را دوباره تکرار نکنند؟ آيا به تبعات اجتماعي و اقتصادي اين اقدام در آن منطقه، واقف هستند؟
- آقاي جوکار، در رسانه‌ها عنوان کرده بوديد که در کمپين يوز تا ابد نقشي نداشته و تنها اولويت هاي حفاظت يوز را نشان داده‌ايد؛ اما دقيقا همان زمان، فيلي از جنابعالي و خانم هديه تهراني در حال سخنراني براي بازيگران در جشن خانه سينما در فضاي مجاز پخش شد. آيا به سخنراني شما براي بازيگران به کمپين يوز تا ابد مربوط نمي شود؟ اگر خير، چرا مدير يک پروژه بين المللي وقتش را براي سخنراني در جمع بازيگران، صرف مي‌کند در حالي که تا کنون حتي يک جلسه کميته تخصصي با حضور دست‌اندرکاران و يا فعالان محيط زيست تشکيل نداده است؟ و اما اگر آن سخنراني به کمپين مذکور مربوط مي‌شود، علت تناقض ميان عمل و گفتارتان چيست!
- دوازده آغلي که در پارک ملي توران وجود دارند و پروژه براي خريدشان اعانه جمع مي‌کنند چند در صد از آسيب‌هاي متوجه يوزپلنگ در سراسر کشور را تشکيل مي‌دهند؟
امور مالي
- لطفا شرح خدمات پروژه، گزارش عملکرد پروژه جهت داوري و ارزيابي عمومي و همچنين نحوه هزينه‌کرد ِمبلغ جمع آوري شده و چگونگي نظارت سازمان هاي نظارتي بر آن را به صورت مکتوب ارائه فرماييد.
- با توجه به اينکه پروژه يوز از آغاز فاز صفر آن که سال 1377 بوده با 25000 دلار آغاز و تا پايان دهه هشتاد جمعا براي سيزده سال کمتر از 1300000 دلار بودجه بين المللي هزينه کرده است، لطفا بفرمائيد طي پنج الي شش سالي که مسئوليت پروژه را عهده‌دار هستيد چه مقدار بودجه هزينه شده است؟ وچه راندماني در احياء يوز و کمک به افزايش جمعيت اين گونه داشته است؟
- با توجه به بيمه شدن يوزپلنگ و اينکه بنا بود بيمه دانا بابت تلف شدن هر يک يوزپلنگ مبلغ قابل توجهي را پرداخت کند آيا براي دو يوزپلنگي که در اخيرا جاده تهران-مشهد تلف شده‌اند و همچنين يک يوزپلنگي که توسط بوميان در نزديکي توران از پاي درآمد چه مبلغي دريافت شده؟ مبالغ دريافت شده، چگونه هزينه شده؟
شمارش يوز
- چرا الگوي مشاهدات يوزپلنگ اينقدر در نوسان است؟ مدتي اصلا يوزي مشاهده نمي‌شود و در يک فاصله زماني چند مورد مشاهده يوز در يک منطقه ثبت مي‌شود؟ تحقيقي در اين زمينه صورت گرفته تا مشخص شود که آيا اين مشاهدات الگوي خاصي دارد؟ مثلا در يک ماه به خصوص از سال مشاهدات يوز پيشتري باشد؟
- آقاي جوکار! در آخرين مصاحبه‌تان فرموده بوديد 5 يوزپلنگ در جنوب شهر شاهرود ثبت شده‌اند و آنها را در آمار به حساب آورده‌ايد. تصويري که منتشر شده يک مادر و سه توله را نشان مي‌دهد که البته بسيار اميدوارکننده است. اما با توجه به اينکه توله‌ها تا زمان استقلال از مادر (يعني حدود 2 سالگي) جزو جمعيت به حساب نمي‌‌آيند بنابراين ما در اين تصوير تنها يک يوز ماده مي بينيم. لطفا 4 يوز ديگري که در آمار اعلام کرده‌ايد را معرفي کنيد.
ضمنا با توجه به اينکه ماده يوز مذکور، در تصوير ارائه‌شده قابل شناسايي نيست (عکس از راه خيلي دور گرفته شده و خالهاي يوز مشخص نيست) در صورت ثبت تصاوير ديگر از يوز در آن منطقه، نمي توان اثبات کرد که تصاوير ديگر، مربوط به يوزپلنگي ديگر بوده و متعلق به همان يوز ماده و يا يوزهايي که پيشتر جزو آمار يوزهاي توران به حساب آمده‌اند نيست. در نتيجه اگر حتي 10 تصوير از يوزپلنگ در آن منطقه وجود داشته باشد اما قابل شناسايي نباشد، نمي‌توانيم بگوييم 10 يوزپلنگ مشاهده شده بلکه فقط مي توان بحث فراواني و پراکنش را مطرح کرد. مگر آنکه مشخصا 5 تصوير جداگانه از 5 يوز مستقل ارائه دهيد که قابليت خال‌شناسي و ثبت داشته باشند.
ضمنا مي‌دانيم که حتي فاصله زماني و مکاني زياد بين مشاهدات نيز نمي‌تواند دال بر مستقل بودن آن يوزپلنگ باشد؛ يعني اگر به طور مثال 5 مشاهده يوزپلنگ به طور همزمان در يک روز و يک ساعت در فاصله هاي مکاني بسيار زيادي از هم داشته باشيم، نمي توانيم به طور قطع بگوييم آنها 5 يوزپلنگ هستند. زيرا عکس قابل شناسايي از آنها در دست نداريم. بنابراين ممکن است جزو يوزپلنگ‌هايي باشند که پيشتر در توران و مياندشت ثبت شده و حالا دوباره آنجا مشاهده شده اند. مخلص کلام اينکه براي صحبت از تعداد يوزپلنگ (نه تخمين و نظر کارشناسي) مي بايست فقط به تصاوير مستدل و قابل خال شناسي تکيه کرد. لذا بر اساس اصول فوق، لطفا تصاوير 5 يوزپلنگي که ادعا شده در جنوب شاهرود مشاهده شده‌اند را منتشر فرماييد.
در آخرين نشست خود فرموده بوديد که در مياندشت 5 يوزپلنگ ثبت شده. سال گذشته يک يوز ماده، يک يوز نر جوان و يک يوز نر پير در مياندشت تصويربرداري شدند: يعني 3 يوز پلنگ. ضمنا يوز ماده و 3 توله اي که به تازگي در مياندشت تصويربرداري شده‌اند را نيز نمي توان جزو آمار به حساب آورد چون قابل شناسايي نيستند و همان مشکل عدم قابليت خال‌شناسي اينجا هم صادق است: بنابراين به احتمال قوي، اين ماده، همان ماده سال گذشته است. لذا با اصول فوق، به نظر مي رسد هنوز هم همان 3 يوزپلنگ در مياندشت ثبت شده‌اند. بنابراين لطفا تصاوير 5 يوزپلنگي که ادعا شده در مياندشت ثبت شده را منتشر فرماييد.
موسسه حيات وحش ميراث پارسيان
- با توجه به اينکه اعضاي موسسه حيات وحش ميراث پارسيان، بيشتر از ساير تشکل‌ها و فعالان محيط زيست در عملکرد پروژه دخالت دارند و به عنوان مثال مقالات منتشر شده در مجله‌هاي علمي حکايت از نقش پررنگ اعضاي ميراث پارسيان در پروژه يوز دارد، فعاليت آقاي جوکار به عنوان مدير پروژه ملي حفاظت از يوز و همزمان به عنوان عضو هيئت مديره و خزانه‌دار موسسه حيات وحش ميراث پارسيان، مصداقي از تضاد منافع و استفاده از رانت دولتي براي منافع خصوصي نيست؟
- در جايي که انجمن يوز با اين همه سال سابقه فعاليت در زمينه يوز به انزوا رفته و فعاليت آن تنها به مساحتي 40‌هزار هکتاري در ميان‌دشت محدود شده، چرا منطقه يک ميليون هکتاري توران به طور کامل در اختيار موسسه حيات وحش ميراث پارسان قرار دارد و تمامي فعاليت‌هاي از نصب دوربين، برآورد جمعيت، تحقيقات و برگزاري همايش‌ها و کارناوال‌هاي نمايشي در انحصار موسسه ميراث پارسيان قرار گرفته در حالي که ساير تشکل‌ها حتي از امکان انجام يک پروژه تحقيقاتي در اين منطقه بي‌بهره‌اند؟ آيا فعاليت مدير يک پروژه دولتي در يک موسسه خصوصي با قانون مطالبقت دارد؟
- جايگاه موسسه ميراث پارسيان در کمپين يوز تا ابد چيست؟ ناظر؟ همکار؟ مشاور يا باني؟
در پايان، خبرگزاري تسنيم، براي انتشار توضيحات مسئولان معاونت محيط زيست طبيعي سازمان حفاظت محيط زيست و يا مدير پروژه بين‌المللي حفاظت از يوزپلنگ آسيايي در پاسخ انتقادات و پرسش‌هاي فوق اعلام آمادگي مي‌کند.
شادي مدرس
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۰۸۴۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاکسازی اتوبان شهید کسایی تبریز از زباله‌های پلاستیکی

 رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان تبریز گفت: طرح پاکسازی گسترده و خودجوش  اتوبان شهید کسایی تبریز به مناسبت هفته سلامت و زمین پاک با هدف حمایت از پویش امروز من بدون کیسه پلاستیکی اجرا شد.

 کریم زاده اظهار کرد: پاکسازی اتوبان شهید کسایی اقدام مشترک بین مرکز بهداشت استان آذربایجان شرقی، حفاظت محیط زیست، شهرداری، هیات‌های ورزش همگانی و گروه‌های دوستدار محیط زیست بود.

وی هدف از این حرکت مشترک را تاکید بر لزوم توجه به زمین و آلودگی‌های ناشی از رهاسازی پسماند و زباله‌های پلاستیکی در محیط و فضا‌های عمومی عنوان کرد که می‌تواند باعث به خطر انداختن سلامت جامعه و صدمات جبران ناپذیر به محیط زیست شود.

کریم زاده افزود: برگزاری این برنامه گسترده پاکسازی در حاشیه اتوبان شهید کسایی و محور اصلی مواصلاتی کلانشهر تبریز تنها به منظور جمع آوری زباله نیست بلکه حساس سازی و آموزش چهره به چهره با اولویت فرهنگ سازی برای جلوگیری از تولید زباله و پخش آن در طبیعت، رودخانه‌ها و محیط‌های شهری است.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • معضلات از دست دادن اکوسیستم خاک/ حفاظت از خاک را باید جدی بگیریم
  • فصل زاد و ولد حیات وحش؛ به محیط زیست آنها نزدیک نشوید
  • حفاظت از خاک را باید جدی بگیریم
  • حفاظت از خاک را باید جدی بگیریم/ معضلات از دست دادن اکوسیستم خاک
  • ممنوعیت چیدن ریواس در منطقه حفاظت شده پلنگ دره قم
  • دستگیری صیادان غیر مجاز ماهی در باغملک
  • یگان حفاظت محیط زیست خراسان شمالی رتبه اول عملکرد کشوری را کسب کرد
  • مشاهده پلنگ در حاشیه محدوده آب چمن روستای مشهد/جای نگرانی نیست
  • پاکسازی اتوبان شهید کسایی تبریز از زباله‌های پلاستیکی
  • تحویل خودرو‌های عملیاتی به محیط بانان کشور