Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-30@12:25:39 GMT

قهرمان‌هاي روزهاي کودکي

تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۸۰۸۶۹۲

خبرگزاري آريا - بخش مهمي از مخاطبان شبکه‌هاي تلويزيوني را کودکان و نوجوانان تشکيل مي‌دهند که ميليون‌ها نفر را شامل مي‌شوند.
به همين دليل شبکه‌ها در تمام نقاط جهان، توجه ويژه‌اي به اين گروه پرتعداد کرده و بخش مهمي از توليدات سالانه خود را به آنها اختصاص مي‌دهند.
براي آن که به عمق اهميت اين قشر براي شبکه‌هاي تلويزيوني پي ببريد تنها کافي است تعداد شبکه‌هاي مخصوص اين طبقه سني در اقصي نقاط جهان را بشماريد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


شبکه‌هاي تلويزيوني ايران چه آن سال‌هايي که از عدد 2 فراتر نمي‌رفت و چه حالا که شبکه‌هاي اختصاصي براي کودک و نوجوان ايراني در نظر گرفته شده، توجه ويژه‌اي به مخاطبان ياد شده داشته و ساعات زيادي از روز را به آنها تخصيص داده است.
بسياري از اين توليدات در زمره به يادماندني‌ترين برنامه‌هاي تلويزيوني کشورمان قرار گرفته‌اند که نام‌هاي زيادي را در دل خود دارد.
به بهانه نخستين روز پاييز و بازگشايي مدارس نگاهي به چند چهره شاخص و ماندگار برنامه‌هاي کودک و نوجوان تلويزيون کشورمان مي‌اندازيم.
مرضيه برومند: از مدرسه موش‌ها تا زي‌زي‌گولو
نامي آشنا براي چند نسل از مخاطبان کم‌سن و سال تلويزيون که با علاقه‌اي وافر پاي تلويزيون‌ها از سياه و سفيدهاي قديمي تا رنگي‌هاي جديد نشسته و از تخيل حاکم بر آثار وي لذت برده‌اند. مدرسه موش‌ها شاخص‌ترين کار کودک و نوجوان تلويزيون در اوايل دهه 60 تا نيمه آن است که فانتزي دلنشيني بر آن حاکم بوده و بچه‌ها را وارد دنيايي مي‌کرد که در آن تخيل و بخشي از واقعيت درهم تنيده شده بودند. هر يک از شخصيت‌ها به نوعي ما به ازاي واقعي داشته و شبيه يکي از همکلاسي‌هاي مخاطبان کودک آن ايام بود که همين امر ميزان همذات‌پنداري آنها با شخصيت‌ها را دوچندان مي‌کرد. برومند در عين حال جمعي از بااستعدادترين جوانان سينما و تلويزيون آن سال‌ها را پشت و جلوي دوربين در اختيار داشته و نقشي کليدي در شهرت آينده آنها داشت. براي مثال مي‌توان به فاطمه معتمدآريا، حميد جبلي و ايرج طهماسب اشاره کرد که بعدها هر يک از آنها به يکي از وزنه‌هاي مهم سينما و تلويزيون کشورمان تبديل شدند. برومند در سال‌هاي بعد نيز اين مسير را ادامه داده و با مجموعه‌هايي همچون: خونه مادربزرگه و قصه‌هاي زي‌زي‌گولو مخاطبان کم‌سن و سال را پاي تلويزيون نشاند.
بيژن بيرنگ و مسعود رسام: زوج موفق برنامه‌ساز کودک و نوجوان
در سال‌هايي که ايران درگير جنگ تحميلي بود و شهرهاي مختلف نيز از بمباران در امان نبودند، اين زوج هنري خوش‌ذوق با مجموعه‌هاي محله بروبيا و محله بهداشت، خنده را روي لبان مخاطبان خود از گروه‌هاي سني مختلف آوردند. محله‌اي متشکل از چند نوجوان و خانواده‌هايشان که در آيتم‌هاي مختلف روي آنتن رفته و در عين حال رگه‌هايي از فانتزي هم دارند. براي مثال هم مي‌توان از شخصيت‌هاي جذابي همچون: زورو، پدر و پسر کيمياگر و... ياد کرد. از طرف ديگر در فيلمنامه اين دو مجموعه توجه خاصي هم به پيام‌رساني شده و لا به لاي داستان هر قسمت پيامي هم در قالب بهداشت به مخاطبان کودک و نوجوان منتقل مي‌شد. به همين دليل هم شخصيت بامزه‌اي به نام هپلي خلق شده و به عنوان نمادي از کثيفي ظاهري عاملي براي تشويق مخاطبان کم‌سن و سال برنامه به رعايت بهداشت به حساب مي‌آمد. جالب اين که محله بهداشت و محله بروبيا در برهوت توليد برنامه‌هاي جذاب دهه ياد شده در ميان طيف‌هاي سني ديگر هم طرفداران پروپاقرصي پيدا کرده و از طريق آنها بسياري از تکيه‌کلام‌هاي شخصيت‌ها وارد فرهنگ عامه کوچه و بازار شد که نمونه شاخص آن خود هپلي بود. همچنين حضور بازيگران خوبي همچون: اکبر عبدي، آتيلا پسياني، حميد جبلي و رضا رويگري هم مکملي براي قصه‌هاي شيرين اين دو اثر بودند.
کيومرث پوراحمد: مسلط بر مخاطب نوجوان
اين فيلمساز خوش‌قريحه کارش را با تلويزيون آغاز کرده و در تمامي آثارش ردپاي حضور پررنگ نوجوان‌ها به چشم مي‌خورد. مجموعه تلويزيوني «تابستان سال آينده» که سال 60 ساخته شده، داستان پسر نوجواني است که آرزوي صعود به قله کوه را دارد، اما در اين راه پايش آسيب‌ديده و با مشکلات زيادي روبه‌رو مي‌شود که سرانجام بر آن فائق مي‌آيد. «آلبوم تمبر» ديگر کار ماندگار پوراحمد در قاب کوچک تلويزيون است که قصه آن حول محور دو دوست مي‌گردد که آلبوم تمبر مشترکي را مخفي از چشم خانواده خود نگه مي‌دارند، اما يک اتفاق دوستي آنها را نابود کرده و از هم دور مي‌سازد. سادگي و لطافت داستان را مي‌توان وجوه شاخص آثار اوليه پوراحمد ذکر کرد که در سريال قصه‌هاي مجيد به نهايت پختگي و بلوغ مي‌رسد. او براساس کتاب شيرين و خواندني قصه‌هاي مجيد، سريال جذابي را براي عصر جمعه‌هاي مخاطبان اوايل دهه 70 تلويزيون تدارک ديده و به بهترين شکل قصه را از زادگاه مرادي (کرمان) به زادگاه خويش (اصفهان) تغيير داده است. سماجت‌هاي مجيد و پشتکار مثال زدني‌اش براي مخاطبان نوجوان سريال، جذاب و باورپذير بوده که بازي درخشان مهدي باقربيگي نيز در اين نقش با راهنمايي‌هاي موثر پوراحمد بي‌تاثير نبوده است.
مجيد قناد و 30 سال برنامه‌سازي براي بچه‌ها
يکي ديگر از قديمي‌ترين‌هاي اين عرصه در قاب کوچک، مجيد قناد است که در اوايل دهه 60 کار توليد برنامه براي کودکان و نوجوانان را آغاز کرده و برنامه‌هاي مختلفي را روي آنتن برده است. در دهه ياد شده که تنها دو شبکه تلويزيوني وجود داشت، وي تلاش مي‌کرد تا علاوه بر سرگرمي پيام برنامه خود را هم به مخاطبان کم‌سن و سال خود منتقل کند. لحن شاد و ريتم نسبتا تند اين برنامه‌ها هم نقش مهمي در جذب مخاطبان ياد شده داشت که صبح‌هاي جمعه را پاي تلويزيون مي‌گذراندند. قناد در گذر زمان بخوبي خود را با تغييرات همراه کرده و ساخته‌هاي خود را با آن هماهنگ کرد. براي مثال مي‌توان به ريتم سريع و استفاده پررنگ از موسيقي اشاره کرد که اين دومي از ارکان کليدي برنامه‌هايي همچون، فيتيله و جمعه به جمعه خونه به خونه بود.
چهره‌هايي که ديده نشدند
برنامه‌هاي اشاره شده بخصوص آثاري از جنس مدرسه موش‌ها و خونه مادربزرگه، بدون شک مديون تلاش هنرمنداني است که با ذوق و استعداد خود نقش مهمي در موفقيت اين آثار داشته‌اند. براي مثال مي‌توان به عروسک‌سازها، عروسک‌گردان‌ها و در آخر صداپيشه‌ها اشاره کرد، البته اين آخري بيش از دو تاي اول براي مخاطبان شناخته شده است. عادل بزدوده، مرضيه محبوب، آزاده پورمختار، دنيا فني‌زاده و... از شاخص‌ترين‌هاي عرصه سريال‌هاي عروسکي به حساب مي‌آيند که عاشقانه مشغول به کار در حرفه مورد علاقه خود بوده و همه مشکلات ناشي از آن را به جان خريده‌اند. از ميان آنها، زنده‌ياد دنيا فني‌زاده که 20 سال تمام عروسک‌گردان کلاه قرمزي بود، به ماندگاري در حرفه خود رسيده و نامش در ذهن مخاطبان اين برنامه پرطرفدار حک شده است.
طهماسب ـ جبلي هنرمندان پرمخاطب
اين دو که سابقه سال‌ها همکاري با يکديگر را در کارنامه داشته و ديرپاترين زوج هنري کشور به حساب مي‌آيند، در اوايل دهه70 با برنامه صندوق پست عروسکي را وارد تلويزيون کردند که در سال‌هاي بعد به يک برند پولساز و از همه نظر مطمئن تبديل شد. در تمامي اين سال‌ها جبلي و طهماسب به عنوان ستون برنامه کلاه قرمزي و پسرخاله حضور داشته و با تيزهوشي و خلاقيت خود نه تنها جلوي تکراري شدن آن را گرفته بلکه نوآوري‌هاي بسيار هم در آن به خرج دادند. براي مثال مي‌توان به اضافه شدن شخصيت‌هايي جذاب همچون:پسرعمه زا، فاميل دور، ديوي ... اشاره کرد که برنامه فوق را به برگ برنده شبکه دو سيما در ايام نوروز سال‌هاي اخير تبديل کرده است. طهماسب به عنوان کارگردان و مجري بخوبي حواسش جمع گروه توليد بوده و ذره‌اي هم از شاکله اصلي کلاه قرمزي و پسرخاله که از دوره صندوق پست شکل گرفته و چيزي جز آموزش و پيام به شکلي کاملا غيرمحسوس نيست، دور نشده است. جبلي هم به عنوان صداپيشه نقشي کليدي در موفقيت برنامه فوق داشته و خلاقيت فوق‌العاده‌اي از خود نشان داده است.
کسري همايوني افشار
ضميمه قاب کوچک

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۰۸۶۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بارکولا: الگوگیری از ذهنیت و سخت‌کوشی رونالدو مرا به این جایگاه رسانده

بازیکن پاری سن ژرمن از نقش تاثیرگذار کریستیانو رونالدو در تبدیل شدن به یک فوتبالیست سطح اول جهان صحبت کرد

طرفداری | بردلی بارکولا، وینگر جوان فرانسوی که در تابستان گذشته با 50 میلیون یورو از لیون به پاری سن ژرمن پیوست و حالا به یکی از بازیکنان موثر پی‌اس‌جی تبدیل شده است.

در آستانه دیدار پاری سن ژرمن مقابل دورتموند در نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا، بردلی بارکولا مصاحبه‌ای با وب‌سایت یوفا داشت و در خصوص الگوهای دوران کودکی و دلیل علاقه‌مند شدنش به فوتبال صحبت کرده است. 

لیگ قهرمانان برایت چه معنایی دارد؟

وقتی بچه بودم با خودم می‌گفتم بازی در این تورنمنت چیزی است که حتما باید تجربه‌اش کنم. گلزنی یا دادن پاس گل، انگیزه مضاعفی برای پیروزی در این رقابت‌ها به من می‌دهد.

کدام بازی‌ها برایت ویژه بوده است؟

 فینال‌ها همیشه برای من جذاب بوده‌اند. تماشای شور و شوق تیم پیروز، برایم لذت‌بخش بوده است. فینال رئال مادرید و اتلتیکو مادرید در لیگ قهرمانان سال ۲۰۱۴ که با گل سرخیو راموس در آخرین دقایق به سود رئال مادرید به پایان رسید، به‌یادماندنی‌ترین فینال برای من است.

در دوران کودکی، کدام بازیکنان الگویت بوده‌اند؟

در لیگ قهرمانان، کریستیانو رونالدو الگویم بوده است. تماشای گلزنی‌های او در تقریبا هر بازی، به‌خصوص در فینال‌ها، و رهبری او در زمین، برای من الهام‌بخش بود. او در تمام دوران کودکی من اسطوره‌ای دست‌نیافتنی بود. من همیشه شیفته تلاش و گلزنی‌های او بودم. ذهنیت تسلیم‌ناپذیر، بیش از هر چیز مرا تحت تاثیر قرار می‌داد. این روحیه او بود که مرا به اینجا رساند. من همیشه با ذهنیتی قوی و با پشتکار تلاش کرده‌ام. این چیزی است که از او آموخته‌ام. مشاهده تلاش‌های بی‌وقفه و فراتر رفتن او از حد توانایی‌هایش در هر بازی، درس بزرگی برای ما جوانان است و انگیزه‌ای برای تلاش و رسیدن به اهدافمان با سخت‌کوشی می‌شود.

اگر فرصتی برای ملاقات با رونالدو داشته باشی، چه چیزی به او می‌گویی؟

به او به‌خاطر تمام دستاوردهایش تبریک می‌گویم و از او به‌خاطر شور و هیجانی که در دوران کودکی به من هدیه داده، تشکر می‌کنم.

چه کسی به فوتبال علاقه‌مندت کرد؟

مادرم در دوران جوانی فوتبال بازی می‌کرد. این اتفاقی نادر است، اما او کسی بود که عشق به فوتبال را در ما نهادینه کرد.

از دست ندهید ????????????????????????

محمد مورایس؛ نام جدید سرمربی سپاهان؟ هالند، خیلی پیشرفت کردی و در سطح چمپیونشیپ شدی! واکنش هوادار تاتنهام بعد از کری‌خوانی نافرجام برای رایس (فیلم) بنر توهین‌آمیز بازیکن اینتر علیه ستاره میلان 

دیگر خبرها

  • درخواست مخاطبان برای تولید نون‌ خ ۶
  • حرف‌های سلمان نون خ با مردم در ساختمان صدا و سیما |‌ ویدئو
  • بازیگران «نون خ 5» با مخاطبان گفتگو کردند
  • ۷ نکته مهم برای آرام کردن کودکی که عصبانی و پرخاشگر است
  • برنامه کودکی نداریم که درباره «جیغ و دست و هورایش» صحبت کنیم
  • اجرای درمان رایگان کودکان در بیمارستان‌های علوم پزشکی تهران
  • روزنامه نگاری با قدرت تیتر
  • برگزاری ره‌آورد فناورانه حمل‌ونقل شهری در دانشگاه صنعتی اصفهان
  • بارکولا: الگوگیری از ذهنیت و سخت‌کوشی رونالدو مرا به این جایگاه رسانده
  • برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز ۹ اردیبهشت + ساعت اکران «مست عشق» و قیمت بلیت