Web Analytics Made Easy - Statcounter

از کتاب فتح خون می توان به عنوان یک منظومه کامل انسان شناسی یاد کرد و از این جهت است مطالعه این کتاب در ایام محرم توصیه می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل ازمرصاد،فتح خون یکی از زیباترین کتب عصر حاضر با زمینه عاشورایی است؛ هم از حیث ادبیات و هم از حیث غنای معرفتی.

از فتح خون می توان به عنوان یک منظومه کامل انسان شناسی یاد کرد و از این جهت است مطالعه این کتاب در ایام محرم توصیه می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گزیده هایی از این کتاب را با شما هم به اشتراک می گذاریم:

عجب تمثیلی است این که علی مولود کعبه است... یعنی باطن قبله را در امام پیداکن ! اما ظاهرگرایان از کعبه نیز تنها سنگهایش را می پرستند.

تقدیر اینچنین رفته بود که شب حاکمیت ظلم و فساد با شفق عاشورا آغاز شود و سرخی این شفق ، خون فرزندان رسول خدا باشد. جاهلیت بلد میتی است که درخاک آن جز شجره زقوم ریشه نمی گیرد . اگرنبود کویر مرده دلهای جاهلی، شجره خبیثه امویان کجا می توانست سایه جهنمی حاکمیت خویش را بر جامعه اسلام بگستراند؟

جاهلیت ریشه در درون دارد واگر آن مشرک بت پرست که در درون آدمی است ایمان نیاورد ،‌ چه سود که بر زبان لا اله الاالله براند ؟ آنگاه جانب عدل و باطن قبله را رها می کند و خانه کعبه را عوض از صنمی سنگی می گیرد که روزی پنج بار در برابرش خم و راست شود و سالی چند روز گرداگردش طواف کند...

ساحل را دیده ای که چگونه در آیینه آب وارونه انعکاس یافته است؟ سر آنکه دهر بر مراد سفلگان می چرخد این است که دنیا وارونه آخرت است.

عقل ظاهری اینچنین حکم می کند که امام حسین برای مبارزه با یزید، مخالفین سیاسی او را در خیمه حمایت خویش گرد‌آورد... و آنان که عقل شیطانی معاویه و شیوه های سیاسی او را می ستودند، پر روشن است که حسین بن علی را نیز همانند پدرش به باد سرزنش خواهند گرفت. اما چه باک، سرزنش و یا ستایش اصحاب زمانه ما را به چه کار می آید؟

اگر راه روشن سید الشهدا به اینچنین شائبه هایی ازشرک آلوده می شد ، چگونه می توانست باز هم طلایه دار همه مبارزات حق طلبی در طول تاریخ باقی بماند ؟

هجرت مقدمه جهاد است و مردان حق را هرگز سزاوار نیست که راهی جز این در پیش گیرند؛ مردان حق را سزاوار نیست که سرو سامان اختیار کنند و دل به حیات دنیا خوش دارند آنگاه که حق درزمین مغفول است و جُهال و فُساق و قداره بندها بر آن حکومت می رانند.

امام در جواب محمد حنیفه (رحمه الله) که از سر خیرخواهی راه یمن را به او می نمود، فرمود: اگر در سراسر این جهان ملجأ و مأوایی نیابم ، باز با یزید بیعت نخواهم کرد.

سر آنکه جهاد فی سبیل الله با هجرت آغاز می شود در کجاست ؟ طبیعت بشری درجست و جوی راحت و فراغت است و سامان و قرار می طلبد . یاران ! سخن از اهل فسق و بندگان لذت نیست ، سخن از آنان است که اسلام آورده اند اما در جستجوی حقیقت ایمان نیستند . کنج فراغتی و رزقی مکفی... دلخوش به نمازی غراب وار و دعایی که برزبان می گذرد اما ریشه اش در دل نیست ، در باد است . در جست و جوی مأمنی که او را ازمکر خدا پناه دهد؛ در جست و جوی غفلت کده ای که او را از ابتلائات ایمانی ایمن سازد، غافل که خانه غفلت پوشالی است و ابتلائات دهر، طوفانی است که صخره های بلند را نیز خرد می کند و در مسیر دره ها آن همه می غلتاند تا پیوسته به خاک شود.

آه یاران ! اگر در این دنیای وارونه، رسم مردانگی این است که سر بریده مردان را در تشت طلا نهند و به روسپیان هدیه کنند ... بگذار اینچنین باشد. این دنیا و این سرما ! اگر کشاکش ابتلائات است که مرد می سازد، پس یاران، دل از سامان برکنیم و روی به راه نهیم.

این یادداشت سالها پیش درباره فتح خون نوشته شده و مطالعه آن توصیه می شود.(اینجا کلیک کنید)

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۱۰۷۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتابی که رهبر انقلاب غبطه‌انگیز توصیف کردند

چاپ سی و پنجم از کتاب "سرباز روز نهم"؛ روایتی از زندگی و زمانه شهید مصطفی صدرزاده از سوی انتشارات راه یار روانه بازار نشر شد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، تاکنون آثار متعددی درباره شهید مصطفی صدرزاده منتشر شده است؛ آثاری که تلاش دارند زندگی یکی از معروف‌‌ترین شهدای مدافع حرم را به تصویر بکشد. در این میان، کتاب "سرباز روز نهم" روایتی متفاوت از زندگی و زمانه او ارائه کرده است.

این اثر که به کوشش نوید نوروزی، پریسا وزیرلو، محمدمهدی رحیمی، فرزانه مردی و نعیمه منتظری تدوین و نوشته شده، تلاش دارد فارغ از نگاه‌های اغراق‌آمیز که تلاش دارند شهدا را دست‌نیافتنی معرفی کنند، روایتی منسجم، صادقانه و باورپذیر از زندگی و شخصیت این شهید بزرگوار ارائه دهد؛ روایتی که مخاطب را در نهایت به این باور می‌رساند که شخصیت نخست کتاب با وجود مشکلات ریز و درشتی که در گوشه و کنار زندگی و جامعه خود داشته، توانسته بر محیط اطراف خود اثرگذار باشد.

رونمایی از تقریظ امام خامنه‌ای بر کتاب‌های شهید "مصطفی صدرزاده" + فیلم و تصاویر

نویسندگان در مقدمه اثر با توجه به اهمیت پرداختن به زندگی شهدا از این دریچه‌ نوشته‌اند: کتاب سرباز روز نهم حاصل زندگی مجاهدانه و خستگی‌ناپذیر شخصی است که می‌تواند در دوره حاضر، بی‌شک الگویی دست‌یافتنی باشد. او که از سال 1392 با ده‌ها ترفند پایش را به سوریه باز می‌کند، ظرف دو سال از چهره‌های محبوب و مؤثر مدافعان حرم می‌شود تا جایی که سردار شهید سلیمانی را به تمجید وامی‌دارد.

در این کتاب سعی کردیم شهید و زندگی‌اش را آن‌طور که می‌تواند در میدان زندگی اجتماعی مردم الگو شود، نشان دهیم و نه صرفا روایتی ماورایی و صرفا معنوی و احساسی از شهید ترسیم کنیم. شاید گشتی در زندگینامه‌ها و خاطرات شهدا آنطور که نشر شده‌اند، ما را به این رهنمون کرد که: «ملموس و واقعی تصویر کنیم، نه دست‌نیافتنی!

آنچه شهدا را الگو می‌کند، همه زندگی ایشان است. در این کتاب نویسندگان سعی کرده‌اند جامعه را آن‌طور که هست نشان دهند؛ با همه خوبی‌ها و بدی‌هایش، با زیاد و کمش. به همین دلیل، زندگی مصطفی صدرزاده را کامل می‌خوانید؛ به محله‌اش نزدیک می‌شوید، به ریشه‌هایش و به زمانه‌اش می‌پردازد.

از آن جهت که مصطفای شهید در همین جامعه زیسته و با همین مشکلات یا بیشترش جنگیده و بر بن‌بست‌هایش فائق آمده است، برای مخاطب شیرین و افق‌گشاست. در واقع، اساساً ما با روایت شهید و زمانه‌اش، هم نقد کرده‌ایم و هم راه نشان داده‌ایم؛ چه اینکه شهدا مسیر امنی هستند برای صلاح و اصلاح.

کتاب حاضر لایه‌های پنهان معضلات و مشکلات را می‌گوید؛ چه اینکه زندگی مصطفی و زما‌نه‌اش ظرفیت این را دارد که بگوید کار فرهنگیِ وقفی، شدنی است و استوارتر از شبه‌کارهای نفتی و دولتی. زندگی‌اش این ظرفیت را دارد که معطل دستورالعمل‌های خشک و بی‌روح نماند که حیات دارد این نوع زندگی‌اش و حیات‌بخش است.

از دیگر ویژگی‌های کتاب "سرباز روز نهم" استفاده از فایل‌های صوتی به یادگار مانده از شهید در موقعیت‌های مختلف است که این بخش از منابع، مخاطب را در رساندن به فهم درست از شخصیت شهید بی کم و کاست یاری می‌رساند.

رهبر معظم انقلاب در تقریظی که بر این کتاب نوشته‌اند، خواندن آن را "غبطه‌انگیز" توصیف کرده و فرموده‌اند:

پیش از این کتاب دیگری در شرح حال شهید صدرزاده خوانده‌ام، ولی ابعاد شخصیت محبوب و چندجانبه‌ی این شهید عزیز در این کتاب بیشتر بیان شده است. این چهره‌ی برجسته بی‌شک یک الگو است برای جوانان امروز و فردا. اراده‌ی قوی، فهم درست، روحیه‌ی ایثار، شجاعت، خستگی‌ناپذیری، ‌ادب، دلِ انباشته از محبت و صفا، و بسی دیگر از خصوصیات برجسته،‌ بخش‌هائی از شخصیت این جوان فداکار و انقلابی نسل‌های دوم و سوم انقلاب است. خواندن این کتاب برای من غبطه‌انگیز است. این گلهای سرسبد به چه مقاماتی رسیدند، و من و امثال من چگونه در این مسیر، ‌پای در گل ماندیم. سلام و صلوات خدا بر شهید مصطفی صدرزاده و همسر صبور و پدر و مادر ایثارگر او.

کتاب حاضر از جمله آثار پرمخاطب انتشارات راه یار در سال 1402 بوده که با اقبال مخاطبان به چاپ سی و پنجم رسیده است.

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • برپایی نمایشگاه «قرآن و عترت» در مجتمع شهید آوینی قم
  • کتابی که رهبر انقلاب غبطه‌انگیز توصیف کردند
  • نگاهی به موزه شهدای نهاوند در ایام نوروز + فیلم
  • نیم نگاهی به یاران و تربیت یافتگان مکتب امام حسن مجتبی علیه السلام
  • اختراعی که ایلان ماسک را جاودان خواهد کرد
  • پیام مدیر عامل بانک ملی ایران به مناسبت حلول سال نو
  • یادی از شهید هاشمی ، معاون گردان محرم دورود
  • کتاب «اولین لاله‌ سرخ» منتشر شد
  • درنگی در موزۀ دکتر محفوظی و نگاهی به خدمات فرهنگیِ وی
  • گرگیعان؛ آیینی دیرپا و جاودان