Web Analytics Made Easy - Statcounter

انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‏‌ها به مناسبت بازگشایی دانشگاه‌ها با صدور بیانیه‌ای به مناسبت آغاز سال تحصیلی از رییس‌جمهور تقاضا کردکه وزیری فرهیخته، پویا، مقبول جامعه دانشگاهی و پایبند به اصول اخلاقی و متعهد به مقام علم ودانش که آشنا به شرایط حاکم بر توسعه علمی در دنیای کنونی باشد برای وزارت علوم پیشنهاد داده شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، متن این بیانیه به شرح زیر است:

در آستانه مهرماه، بهار تعلیم وتربیت و آموزش و پژوهش در نظام آموزشی کشور آغاز می‌شود. مهرماه در فرهنگ این مرز و بوم، جوششی حقیقی از حیات دوباره و تلاش مجدد دانش آموزان و دانش پژوهان برای کسب معرفت، دانش و هنر انسان بودن حکایت می کند. انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها در جایگاه یکی از دیرپاترین تشکل‌های فرهنگی، علمی و سیاسی کشور، بازگشایی مدارس و مراکز علمی و آموزشی که رویشگاه و پرورشگاه نسل امروز و سازندگان فردای ایران اسلامی هستند را به فرهیختگان دانشگاهی، دانش پژوهان، معلمان و دانش‌آموزان تبریک وتهنیت می‌گوید.

امسال بازگشایی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور در شرایطی رخ می‌دهد که بر اساس برخی ملاحظات سیاسی هنوز وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری چشم به راه وزیر خود در دولت دوازدهم است. انتظار می رفت وزارت‌خانه‌ای که پیشران توسعه علم، فن‌آوری و خلاقیت است، فردی دانشمند، فرهیخته، کارامد، پاکدست و دارای اندیشه‌ای باز و پویا عهده‌دار تصدی این وازرتخانه راهبردی شود؛ اما در آستانه بازگشایی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش و پژوهش کشور انتظار حداقلی دانشگاهیان بر آورده نشده است.

در زمانی وزیر علوم به مجلس شورای اسلامی معرفی نشده که گفتمان حاکم بر دانشگاه‌ها کرخت، محافظه کارانه و فسرده‌است. از این رو، نمی‌توان از چنین فضایی، خلاقیت، نوآوری، نقادی و تضارب آراء و اندیشه که لازمه پویایی و بالندگی دانشگاه‌ است را انتظار داشت. لازمه نشاط، تحرک و پویایی علمی و سیاسی وجود فضای باز و آزاد است که انجمن‌های علمی و اسلامی دانشجویی به شدت گله‌مند نبود چنین بسترهایی هستند. این درحالی است که دانشگاه مبداء تحولات علمی و سیاسی در ایران اسلامی بوده است و دولت دوازدهم بیش از هر دولتی مدیون جامعه علمی و دانشگاهی است. کرسی‌های آزاد اندیشی که مورد عنایت و تأکید مقام معظم رهبری است به یمن محافظه کاری و بعضا سخت‌گیری‌های حاکم و تنگ نظری‌های موجود و نگاه مضیق روسای دانشگاه‌ها، عملاً درفعالیت‌های دانشگاهی جایگاه بایسته ای ندارد. انجمن‌های اسلامی دانشجویی برای برگزاری یک نشست یا انجام یک اردوی تشکیلاتی درگیر تنگناهای فزاینده سیاسی و مالی هستند.

از طرفی در حالی باید رابطه ارگانیکی بین نهاد تولید علم در دانشگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی برقرار باشد که هر سازمان بصورتی جداگانه به انجام وظایف خود مشغول است. نبود باور علمی در عرصه اداره امور موجب پیدایش معضلات فزاینده در شاخص‌های توسعه اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور شده است. توسعه کمی‌ در وزارت علوم و احداث واحدهای دانشگاهی بی‌کیفیت یا با کیفیت پایین و توزیع منابع مالی محدود در واحدهای متعدد دانشگاهی باعث شده است، مراکز علمی و دانشگاهی که باید مولد سرمایه اجتماعی و سرمایه انسانی برای رشد و توسعه کشور باشند و به قول امام خمینی (ره) به جای اینکه «کارخانه آدم‌سازی» باشند، تبدیل به کارگاه‌های تولید مدرک دانشگاهی شده‌اند. نظام آموزشی که باید مهارت‌محور باشد به نظام آموزش محور تقلیل یافته است به گونه‌ای که در عمل و آنگونه که شایسته و بایسته کشوری انقلابی است در تأمین نیازهای علمی و پژوهشی درمانده است. برآیند چنین رویکردی پدید آمدن انبوه دانش‌آموختگانی فاقد مهارت لازم و مدرک به دستی است که صرفاً متقاضی اشتغال در بخش‌های اداری و دولتی هستند. نظام اداری نیز به دلیل انبوه کارمندان، آماسیده، حجیم وناکارمد است و خود نیازمند بازسازی و اصلاحات ساختاری و بنیادی است. درحالی با چنین شرایطی مواجه هستیم که دانش آموختگان دانشگاهی باید خود، کارآفرین و ایجاد کننده اشتغال مولد باشند.

برای رفع این معضلات، دانش‌آموختگان از دولت انتظار دارند، فضایی فراهم شود تا با گردش نخبگان و حضور جوانان در بدنه اجرایی، خونی تازه وامیدی نو به کالبد کم تحرک کشور سرازیر و دمیده شود. گرچه میانگین سنی اعضای کابینه بالاست ولی انتظار است که حداقل در مدیریت‌های میانی از جوانان متخصص و فارغ التحصیلان دانشگاهی به گونه‌ای استفاده شود که تلفیق تجربه، علم، نوآوری، جسارت و خلاقیت شرایط مناسب‌تری برای اداره امور فراهم آورد تا محافظه‌کاری جای خود را به اصلاحات ساختاری برای اداره بهینه امور کشور دهد.

در چنین زمانه‌ای، انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها به نمایندگی از جامعه علمی و دانشگاهی ضمن اعلام حمایت از رئیس جمهور محترم و دولت دوازدهم از ایشان تقاضا دارد وزیری فرهیخته، پویا، مقبول جامعه دانشگاهی و پایبند به اصول اخلاقی و متعهد به مقام علم ودانش که آشنا به شرایط حاکم بر توسعه علمی در دنیای کنونی باشد برای وزارت علوم را پیشنهاد دهند تا با حمایت همه ارکان نظام سیاسی از جمله نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، بستری فراهم آورد تا توسعه علمی که مقدمه توسعه، پیشرفت و تعالی کشور است، در این وزارتخانه بیش از پیش مبنای عمل مدیران و مجریان قرارگیرد.

رشد کمی واحدهای دانشگاهی بی‌کیفیت را متوقف و واحدهای موجود را مقید به رعایت استاندارهای علمی کند و با تغییر و تحول در مدیریت‌های ضعیف و محافظه‌کار فضایی از شور و نشاط، خلاقیت و نو آوری علمی جای کم تحرکی، فربهی و ناامیدی را بگیرد. کرسی‌ های مناظره علمی رونق بیابد و انرژی جوانان به جای هرز رفتن، صرف پویایی و خلاقیت علمی و آموزشی شود. امید آنکه با توکل به ذات حضرت باری‌تعالی، استعدادهای جوانان، خلاقیت و تلاش مضاعف جامعه دانشگاهی و حمایت همه جانبه کارگزاران نظام از مراکز علمی و پژوهشی بیش از پیش در راستای رسالت و مسئولیت خویش که همانا ارتقاء علمی، تهذیب نفس، اخلاق حسنه و تعالی جامعه است موفق و موید به تأییدات الهی باشیم. ان‌شاءالله.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۱۱۰۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز ثبت‌نام آزمون جهش تحصیلی دانش‌آموزان/ شرایط و نحوه بررسی صلاحیت‌های هوشی

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه ثبت نام دانش‌آموزان دوره ابتدایی متقاضی شرکت در ارزیابی جهش تحصیلی آغاز شده و می‌توانند تا پایان خرداد ماه برای ثبت نام اقدام کنند، گفت: جهش تحصیلی از کلاس اول به سوم، دوم به چهارم، سوم به پنجم و چهارم به ششم دبستان انجام می‌شود.

الماسی در گفت و گو با ایسنا، درباره شرایط ثبت نام جهش تحصیلی گفت: در مرحله اول مدیر مدرسه پس از حصول اطمینان از شرایط دانش آموز ثبت درخواست او را در سامانه سیدا انجام می دهد، سپس بعد از تأیید درخواست توسط مدیر در سامانه سیرت، ثبت درخواست جهش توسط اولیاء در سامانه سیرت برای نوبت گیری و انجام مراحل ارزیابی در مرکز جامع سنجش انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه در جهش تحصیلی آزمون هوش و بررسی روانشناختی گرفته می‌شود، افزود: پس از قبولی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی، در پایه مورد نظر نیز بجز دروس تربیت بدنی و انضباط، آزمون اخذ می‌شود.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه زمان ثبت نام و آزمون هوش و بررسی روانشناختی از ۱۰ اردیبهشت تا ۳۱ خرداد است، ادامه داد: میزان بهره هوشی و بررسی روانشناختی در این آزمون در دو طبقه باهوش و پر هوش به ترتیب یک و چند پایه است.

الماسی بیان اینکه به همه اولیاء توصیه می شود تحت تاثیر بازارهای بیرونی برای آمادگی روانشناختی قرار نگیرند، گفت: والدین نگاه واقع بینانه به توانایی بچه های خود داشته باشند و تنها مرجع بررسی صلاحیت های هوشی و روانشناختی برای جهش تحصیلی، وزارت آموزش و پرورش است، لذا از آوردن نتایج مراکز بیرونی جهت تعیین جایگاه خودداری شود.

وی با بیان اینکه از تصمیمات احساسی و هیجانی برای ارتقای تحصیلی فرزندان جدا خودداری شود، افزود: قبل از ارزیابی روانشناختی، هوشی و اعلام نتیجه از امتحان درسی پایه مورد نظر خودداری کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بررسی راه‌های گسترش همکاری دانشگاه شریف با دانشگاه‌های عراق
  • عموعابدینی: آمایش رشته‌های تحصیلی در دستور کار وزارت علوم و شورای انقلاب فرهنگی است
  • برگزاری هفتمین اجلاس رؤسای دانشگاه‌های برتر ایران و روسیه به میزبانی دانشگاه تهران
  • جهش تولید با فعالیت دانشگاه‌های مهارت‌محور محقق خواهد شد
  • آموزش ۷۰۰ دانش‌آموز در مدرسه رباتیک امیرکبیر
  • پیام تسلیت رییس دانشگاه تهران در پی درگذشت دانشجوی نخبه
  • پذیرش دانشجو در شعبه نجف دانشگاه تهران از سال تحصیلی آینده
  • جشنواره دانش‌آموزی فرهیختگان جوان ۱۹ اردیبهشت آغاز به کار می‌کند/ ایجاد شبکه پژوهشی قوی و منسجم در بخش دانش‌آموزی
  • مقیمی: پذیرش دانشجو در شعبه نجف اشرف دانشگاه تهران از سال تحصیلی آینده
  • آغاز ثبت‌نام آزمون جهش تحصیلی دانش‌آموزان/ شرایط و نحوه بررسی صلاحیت‌های هوشی