Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - دبير اجرايي سي و چهارمين کنگره ساليانه انجمن علمي روانپزشکان ايران با اشاره به نشانه‌هاي کودک آزاري گفت: کودکان معلول يا عقب‌مانده ذهني سه برابر بيشتر از ساير کودکان در معرض آسيب‌هاي کودک‌آزاري قرار دارند.
به گزارش خبرگزاري آريا به نقل از روابط عمومي انجمن علمي روانپزشکان ايران دکترمحسن رحيم‌نيا در آستانه برگزاري سي و چهارمين کنگره سالانه انجمن علمي روانپزشکان ايران اظهارداشت:اين روزها بحث آزار و اذيت کودکان در شبکه‌هاي اجتماعي بسيار مطرح شده و هر چند اين موضوعات از نظر روانپزشکان موضوعات جديدي نيستند، ولي بسيار حائز اهميت هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در بحث کودک‌آزاري نکته اولي که بسيار حائز اهميت است،‌ اين بوده که آزار و اذيت کودکان صرفاً محدود و منحصر به آزار جسمي و تنبيه بدني نيست.
وي ادامه داد: انواع مختلفي از آزار و اذيت کودکان وجود دارد که ممکن است به دليل اينکه جسمي و فيزيکي نبوده کمتر به چشم آيد و ليکن مي‌تواند سبب آسيب رساندن رواني به کودکان شود. به طور مثال بحث ناديده گرفته شدن کودکان است و کودکان زيادي هستند که به اندازه کافي ديده نمي‌شوند و نيازهايشان مورد توجه قرار نمي‌گيرد.
رحيم نيا گفت: آزار جنسي کودکان نيز از ديگر انواع آزار و اذيت کودکان به شمار ميرود که ممکن است گاهي مورد غفلت قرار گيرد. باور غلطي که در اين زمينه وجود دارد اين است که بسياري فکر مي‌کنند کودک‌آزاري تنها در خانواده‌هايي وجود دارد که از لحاظ اجتماعي و اقتصادي رتبه پاييني دارند. در حالي که اين چنين نيست و همه بچه‌ها ممکن است در معرض اين آسيب باشند در صورتي که مورد مراقبت قرار نگيرند.
وي اضافه کرد: باور غلط ديگري که در زمينه آزار جنسي کودکان وجود دارد اين است که اکثراً خيال مي‌کنند کساني که بچه‌ها را مورد اذيت جنسي قرار مي‌دهند غريبه هستند در حالي که دقيقاً اين قضيه برعکس است و اغلب کودکاني که مورد آزار قرار مي‌گيرند توسط افراد آشنا و نزديک مورد آزار قرار گرفته‌اند.
دبير اجرايي سي و چهارمين کنگره ساليانه انجمن علمي روانپزشکان ايران تصريح کرد: باورغلط ديگري که در زمينه کودک‌آزاري وجود دارد اين است که اکثراً تصور مي‌کنند که همه کودکاني که مورد آزار جنسي قرار گرفته‌اند خود در آينده به نوعي آزارگر جنسي خواهند بود، در حالي که اين چنين نيست.
رحيم نيا گفت: تعريف آزار جنسي شامل لمس نواحي خصوصي کودکان، مجبور کردن کودکان به لمس کردن نواحي خصوصي ديگران، نشان دادن تصاوير مستهجن به کودکان، عکس گرفتن جنسي از کودکان، کودک را در معرض شنيدن و ديدن عمل جنسي قرار دادن است.
وي بيان داشت: نگاه کردن به کودکي که در حمام است،‌ دانلود کردن تصاوير جنسي کودکان از اينترنت نيز جزء آزار جنسي کودکان محسوب مي‌شود. نکته‌‌اي که در مورد کودکان و نوجوانان در معرض آزار جنسي وجود دارد،‌اين است که اغلب بچه‌ها تمايلي به صحبت کردن در مورد سوء استفاده جنسي از آنها ندارند و يا صحبت کردن در اين باره برايشان ترسناک يا شرم آور است. اضافه براين، اغلب آزارگران جنسي، کودکان را تهديد و ارعاب ميکنند تا درباره اين آزارها به ديگران اطلاعي ندهند. بنابراين، بسياري وقت‌ها تغييرات رفتاري در کودکان ميتواند تنها کليدي باشد که ما را به کشف اينکه که کودکمان دچار آزار جنسي شده رهنمون شود تا بررسي‌هاي بيشتري انجام دهيم.
اين روانپزشک گفت: رفتارهاي کودکان را بايد به صورت جدي مورد توجه قرار دهيم مثلاً کودکاني که به صورت نامتناسب نسبت به سن خود بازي‌هايي با تم جنسي با اسباب‌بازي يا اشياء دارند مي‌تواند ما را به شک بيندازد، کودکاني که دچار کابوس يا مشکل خواب هستند، کودکاني که منزوي نبوده و ناگهاني منزوي شده و يا به والدين خود وابستگي غيرعادي پيدا مي‌کنند.
وي افزود: همچنين کودکاني که غيرعادي يا مرموز مي‌شوند و احساس مي‌کنند شخصيت‌شان تغيير کرده، کودکاني که يک دفعه احساس ناامني مي‌کنند و اين مسئله برايمان قابل توجيه نباشد، يا رفتارهاي بچگانه‌تر از سن‌شان نشان مي‌دهند مثلاً کودکي که سال‌هاست شب‌ادراري نداشته و يک دفعه دچار اين مشکل مي‌شود.
دبير اجرايي سي و چهارمين کنگره ساليانه انجمن علمي روانپزشکان ايران گفت:از ديگر نشانه هايي که لازم است با ديدن آنها توجه بيشتري ازنظر احتمال مورد سو استفاده قرار گرفتن کودک انجام داد، ترس‌هاي نامعقول از برخي جاها و برخي از افراد، تغيير الگوي غذا خوردن بدون توجيه ، نام بردن از اعضاي بدن با واژگان بزرگسالانه ، اشتغال ذهني زياد پيدا کردن با دوستي که خيلي بزرگ‌تر از خودشان است،نيز مي‌باشد.
دبير اجرايي سي و چهارمين کنگره ساليانه انجمن علمي روانپزشکان ايران با تأکيد بر اينکه پيدا کردن يک هديه يا مقداري پول در وسايل شخصي کودک که هيچ توجيهي نداشته باشد، مي‌تواند نشان‌دهنده کودک‌آزاري باشد، گفت: خودآزاري و به خودصدمه زدن کودک، کبودي يا زخم بدن ، مخصوصاً اطراف ناحيه تناسلي و دهان کودک، بيماري‌هاي مقاربتي در کودک، ترس شديد از تنهايي، از ديگر نشانه‌هاي احتمالي کودک‌آزاري بوده که بايد حتماً مورد توجه قرار گيرد.
وي با اشاره به اينکه همه اين نشانه‌ها زنگ خطر به شمار مي‌رود و بايد اين احتمال را بدهيم که شايد به نوعي کودک‌آزاري رخ داده است،‌افزود:‌بايد بررسي‌هاي بيشتر در اين زمينه صورت گيرد، همچنين والدين بايد تلاش کنند شنونده خوبي براي کودک خود باشند تا کودک به اين باور برسد که اگر اتفاقي برايش افتاده آن را ميتواند با اطمينان براي والدينش بازگو کند نه اينکه نگران باشد که ما او را تنبيه خواهيم کرد.
رحيم‌نيا ادامه داد:‌ کودکان معلول يا عقب‌مانده ذهني سه برابر بيشتر از ساير کودکان در معرض کودک‌آزاري قرار دارند. کودکاني که مورد غفلت قرار گرفته و کودکاني که بيش از حد از اينترنت و چت رومهااستفاده مي‌کنند نيز مي‌توانند راحت تر قرباني آزارهاي جنسي واقع شوند.
اين روانپزشک عنوان کرد: زماني که خانواده متوجه کودک‌آزاري شد، يک شوک براي آنها رخ مي‌دهد و کل خانواده دچار مشکل مي‌شود و تک تک اعضاء خانواده تحت تأثير اين قضيه قرار مي‌گيرند. گاهي اختلاف شديد بين زوج‌ها رخ مي‌دهد، لذا تماس با يک روانپزشک به خانواده و کودک بسيار کمک مي‌کند تا بتوانند راحت‌تر از بحران خارج شوند. به منظور حفظ و برقراري مجدد تعادل درخانواده، اغلب گرفتن کمک حرفه اي از متخصصين روانپزشکي، خصوصاً روانپزشکان کودک و نوجوان، بسيار کمک کننده است.
سي و چهارمين کنگره سالانه انجمن علمي روانپزشکان ايران 25 تا 28 مهر در سالن شهيد غرضي بيمارستان ميلاد برگزار مي شود.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۱۲۰۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انجام ۱۰۶ عمل کاشت حلزون شنوایی رایگان در زاهدان

 رئیس بیمارستان فوق تخصصی الزهرا (س) زاهدان با بیان این خبر گفت: از سال ۱۳۹۸ با راه اندازی بخش کاشت حلزون در این بیمارستان، تاکنون ۱۰۶ کودک ناشنوا، با کاشت حلزون شنوایی خود را به دست آورده اند.

وی ادامه داد: مناسب‌ترین سن برای شروع فرآیند کاشت حلزون برای کودکان ناشنوا قبل از سه تا پنج سالگی است.

مالکی افزود: در حال حاضر ۲۶ کودک ناشنوای دیگر نیز شناسایی شده و در نوبت کاشت حلزون در این بیمارستان قرار دارند.

دکتر مالکی خاطرنشان کرد: خدمات کاشت حلزون برای کودکان ناشنوا به صورت رایگان انجام می‌شود و بیمار نیازی به انجام مسافرت درمانی و صرف هزینه‌های هنگفت را ندارد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • ارسال ۹۲ تن دارو به افغانستان
  • ناپدید شدن بیش از ۵۰ هزار کودک پناهجو ظرف ۳ سال در اروپا
  • شرایط اخذ ویزای دبی برای کودکان
  • باید و نباید‌های تعامل با کودکان چاق
  • چرا بعد از رابطه جنسی غمگین می شوم و گریه می کنم؟
  • برنامه کودکی نداریم که درباره «جیغ و دست و هورایش» صحبت کنیم
  • فال حافظ امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ با معنی و تفسیر
  • انجام ۱۰۶ عمل کاشت حلزون شنوایی رایگان در زاهدان
  • تجاوز جنسی ۴ مرد افغان به نوجوان ایرانی در تهران | التماس کردم فایده نداشت! +فیلم
  • ۷ نشانه که می گوید باید کسی که دوستش دارید را ترک کنید