Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-27@15:44:53 GMT

ورود زنان به ورزشگاه‌ها حق ابتدايي است

تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۸۱۲۱۳۳

خبرگزاري آريا - اين‌ها اظهارات پروانه سلحشوري نماينده مردم تهران در مجلس است که از يک سال و اندي پيش تاکنون رياست فراکسيون زنان مجلس دهم را عهده‌دار شده است.او بزرگترين دغدغه، حسرت و نگراني‌اش را مهاجرت جوانان ايراني به کشورهاي ديگر عنوان مي‌کند و با استناد به اظهارات مشاور اقتصادي اتحاديه اروپا که گفته فرار مغزها در چند سال اخير 300 برابر جنگ ايران و عراق به اقتصاد ايران صدمه زده، مي‌گويد که حضور 5 ميليون مهاجر ايراني به عنوان نخبگان کشورهاي ديگر از اقشار مختلف براي ما جاي افسوس دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سلحشوري که مدت‌هاست مطالبه حضور زنان در ورزشگاه‌ها را به طرق مختلف دنبال مي‌کند، ممانعت از ورود زنان به ورزشگاه‌ها را يک تبعيض جنسيتي مي‌داند و از شدت ناراحتي خود مي‌گويد وقتي ديده زنان سوري توانسته‌اند براي تماشاي فوتبال ايران و سوريه به ورزشگاه بروند در حالي که دختران ايراني پشت درهاي بسته ورزشگاه مانده‌اند.
رحماتي که در جمهوري اسلامي براي زنان کشيده شده را با ممنوعيت ورود به ورزشگاه‌ها از بين نبريم
در روزهاي‌ گذشته و به خصوص بعد از مسابقه فوتبال ايران و سوريه و حواشي آن موضوع ورود زنان به ورزشگاه‌ها بار ديگر در معرض توجه قرار گرفته، با توجه به رويکرد مثبت دولت در اين زمينه فکر مي‌کنيد چرا اين تابو براي زنان شکسته نمي‌شود؟
موضوع ورود زنان به ورزشگاه‌ها يک مسئله فرهنگي است. کما اينکه در بسياري از کشورهاي اسلامي دنيا هم زنان اجازه ورود به ورزشگاه‌ها را دارند. به هر حال بايد جايي وجود داشته باشد که اوقات فراغت فرزندان ما در آنجا سپري شود، ورزشگاه‌ها يکي از جاهايي هستند که مي توانند شادي ايجاد کنند. فرض کنيد اگر مسابقه واليبال ايران و فرانسه در ايران بود و همه مي توانستند به ورزشگاه بروند، چه انرژي و شور و نشاطي به جامعه تزريق مي شد.
به نظر من موضوع ورود زنان به ورزشگاه‌ها يک مسئله کوچک و حق ابتدايي است اما متاسفانه کاري کرده‌اند که به يک معضل تبديل شده و خارجي‌ها آن را مثل چماق بر سر ما مي کوبند که شما حقوق زنان را رعايت نمي‌کنيد. آيا حضور زنان در ورزشگاه ها آزادي بيشتري مي‌خواهد يا اينکه زنان بتوانند در تقريبا به‌جز چند مورد خاص در تمامي عرصه هاي سياسي، اجتماعي اقتصادي و فرهنگي فعاليت کنند؟ امروز رياست سازمان هواپيمايي کشور به عهده يک خانم است که دکتراي هوا و فضا دارد و به نظر مي رسد رشته مردانه‌اي است اما ايشان توانسته تجربه خوب علمي و عملي در اين زمينه به دست بياورد و در راس اين سازمان قرار گيرد. چرا بايد زحماتي که در جمهوري اسلامي ايران براي زنان کشيده شده را با ممنوعيت ورود زنان به ورزشگاه ها از بين ببريم.
البته چنين مرزبندي هاي جنسيتي ريشه در ساختارهاي فرهنگي و اجتماعي ما دارد. اين چنين ساختارهايي است که برخي نقش‌ها و مکان‌ها را جنسيتي مي کنند.

سياسيون جناح راست هم بعضا مخالفتي با حضور زنان در ورزشگاه ها ندارند
- بعضا گفته مي‌شود دولت براي برداشتن اين مانع ملاحظاتي دارد، دقيقا چه ملاحظاتي مانع تحقق رويکرد دولت در اين زمينه مي‌شود؟
ما پيش از اين در مورد ورزشگاهاي کم جمعيت و سرپوشيده مشکلي نداشتيم در شرايط فعلي هم بسياري از سياسيون جناح راست از جمله آقاي رسايي نسبت به اين موضوع واکنش نشان داده و مخالفتي با حضور زنان در ورزشگاه ها نداشته اند. به نظر مي‌رسد اگر اين موضوع ديني صرف بود، چرا بانوان سوري توانستند با آن وضع(اشاره به وضعيت حجاب برخي تماشاگران زن سوري) به تماشاي بازي ايران و سوريه بنشينند و زن ايراني نمي‌تواند به ورزشگاه برود با اينکه هم زنان سوري و هم ايراني هر دو مسلمان هستند. ما بايد جايي اين استانداردهاي دوگانه را حل کنيم. وقت آن رسيده که اين مطالبه به نتيجه برسد.
گاهي اوقات کار به جايي مي رسد که صرفا خود دولت بايد وارد عمل شود. دولت نبايد حرف و عملش با هم منافات داشته باشد. شايد در مجلس صداهاي مختلفي وجود داشته باشد اما دولت بايد يک تصميم بگيرد و به همان عمل کند. به نظر من دولت بايد هرچه زودتر در اين زمينه وارد عمل شود.
- برخي معتقدند موضوع حضور زنان در ورزشگاه‌ها در اولويت نيست. چه پاسخي براي اين افراد داريد و فکر مي کنيد چطور مي شود اين موضوع را در جامعه تعريف کرد؟
من هم پيش از اين همين حرف را مي زدم و مي‌گفتم وقتي شما به عنوان يک دختر جوان شغل نداريد طبيعتا اين موضوع اهميت بيشتري دارد تا موضوع حضور در ورزشگاه و اينکه مگر اين مسئله مطالبه چند درصد از زنان است اما بعدها که جلو رفتم ديدم اين مسائل با هم منافات ندارد. من مي توانم به عنوان نماينده مردم پيگير موضوع اشتغال باشم و در عين حال مسئله حضور زنان در ورزشگاه ها را هم پيگيري کنم. بحث ما اولويت نيست بلکه طرح يک مطالبه به عنوان يک حق در کنار مطالبات ديگر است. در حال حاضر موضوع اشتغال و ازدواج يک مسئله اجتماعي است اما نمي‌توان از اين خواست و تبعيض جنسيتي هم گذشت.
تا زماني که ورود به ورزشگاه سهميه‌اي و گزينشي باشد، حضور پيدا نمي کنم
-در جريان مسابقه فوتبال ايران و سوريه چند تن از خانم‌هاي نماينده از جمله شما براي حضور در استاديوم دعوت شديد اما شما اين دعوت را نپذيرفتيد، دليلش چه بود؟
من در برخي مسائل حساسيت خاصي دارم. مثلا معتقدم تا زماني که ورودم به ورزشگاه براساس يک امتياز باشد از اين امتياز استفاده نمي کنم. همانطور که قبلا هم گفته ام تا زماني که همه نتوانند از توئيتر استفاده کنند از اين شبکه اجتماعي نيز استفاده نخواهم کرد. معتقدم اينکه يکي دو نفر با امتياز وارد ورزشگاه شوند مشکلي را حل نمي کند. البته اختلاف من با بعضي همکاران در اين زمينه اختلاف روش و رويکرد است و ما در هدف و اصل موضوع اختلاف نظري با يکديگر نداريم. وقتي مي بينم زن سوري وارد ورزشگاه شده و دختران ما نمي توانند به ورزشگاه بروند برايم قابل درک نيست.اميدوارم اين مانع به زودي برطرف شود تا بهانه‌اي هم دست خارجي ‌ها نداشته باشيم که بگويند حقوق شهروندي رعايت نمي شود.
بزرگترين دغدغه، حسرت و نگراني‌ام مهاجرت جوانان تحصيلکرده و نخبه است
ما به جوانان‌مان مي گوييم ورزشگاه نرويد و بازار هم نرويد زيرا پديده پاساژگردي رواج پيدا مي کند. بسياري از اين جوانان امتيازهاي فرزندان مسئولين و آقازادگان را ندارند. همين ها اگر به کشورهاي ديگر بروند تبديل به مريم ميرزاخاني‌ها مي شوند و اگر مثل اين خانم در جواني فوت نکنند شايد هيچ وقت نفهميم چه نوابغي را از دست داده‌ايم. ما بايد روزانه حسرت بخوريم و کاري از دستمان بر نمي آيد. اين بزرگترين دغدغه، حسرت و نگراني است که من را به شدت آزار مي دهد.گفته مي‌شود ايرانيان سومين ملتي هستند که به دنبال مهاجرتند و ميزان مهاجران ايراني به حدود 7 ميليون نفر رسيده که در اين ميان حجم خروج نخبگان از کشور نيز قابل تامل است. طبق آمار صندوق بين‌المللي پول، ايران از نظر فرار مغزها در بين 91 کشور جهان مقام اول را از آن خود کرده و سالانه تا 180 هزار نفر با تحصيلات عاليه از ايران مهاجرت مي‌کنند. مشاور اقتصادي اتحاديه اروپا هم گفته فرار مغزها در چند سال اخير 300 برابر جنگ ايران و عراق به اقتصاد ايران صدمه زده است.
در جايي شنيدم که از 150 دانش آموخته دانشگاه شريف 148 نفر مهاجرت کرده و تنها دو نفر در ايران مانده‌اند. اين موضوع ديگر فقير و غني هم ندارد و فقط مي خواهند بروند. ما فرزندانمان را تربيت مي کنيم و آنها دوره هاي ليسانس و فوق ليسانس و دکترا را طي مي کنند و اين همه هزينه به کشور تحميل مي شود و به علت اينکه نمي توانيم از اين همه پتانسيل به خوبي استفاده کنيم مهاجرت مي‌کنند. زماني کسي مي گفت حتي اگر يک نفر هم بماند مشکلي نيست. الان همه به اين فکر هستند که زندگي‌شان را از اين نابساماني نجات دهند. حتي برخي افراد مي گويند وقتي قرار است فرزندانمان در سنين بالا از کشور خارج شوند پس آنها را از دوره دبيرستان به خارج از کشور بفرستيم. در حال حاضر 5 ميليون مهاجر ايراني، نخبگان کشورهاي ديگر از اقشار مختلف پزشک، ورزشکار، پرستار و هنرمند هستند و اين براي ما جاي افسوس دارد.
وزير آموزش و پرورش بايد از بين خانم‌ها انتخاب مي‌شد
- پيش از تشکيل کابينه بسياري از زنان حضور وزير زن در کابينه را از جمله مطالبات مهم از دولت مي دانستند. چرا عليرغم وعده‌هاي دولت اين موضوع محقق نشد؟
بعضي افراد معتقدند اينکه چند معاون وزير زن داشته باشيم بهتر است تا اينکه تنها يک وزير زن در کابينه حضور داشته باشد اما مگر اينها چه منافاتي با هم دارند. آيا اگر يکي از 18 وزير کابينه زن باشد قدرت چانه‌زني پيدا نمي کند؟ خانم ابتکار در اين چند سال از زنان بسياري در محيط زيست استفاده کردند و اگر درست بخاطر داشته باشم گفته بودند حدود 40 درصد زير مجموعه‌ام زنان بوده‌اند.
آموزش و پرورش نگاه‌ها و تفکيک‌هاي جنسيتي را از بين ببرد
البته در بين وزارتخانه‌ها دو وزارتخانه راه و نفت رويکرد خوبي نسبت به زنان دارند. در حالي که به نظر مي‌رسد مردانه‌ترين وزارتخانه‌ها هستند. انصافا آقايان زنگنه و آخوندي در اين زمينه خوب عمل کرده‌اند. در وزارت ارشاد و آموزش و پرورش که اکثريت بدنه آن از زنان هستند، انتظار مي‌رود از زنان بيشتري در سطوح مديريتي استفاده شود. مشخصا درباره وزارت آموزش و پرورش که 70 درصد بدنه آن زنان هستند، به آقاي بطحايي گفتم که انتظار ما اين است مديرکل استاني و معاون زن داشته باشيد. براي اين وزارتخانه هم گزينه‌هايي مثل خانم‌ها تندگويان، شجاعي و سعيدي وجود داشت و به نظرم بايد يک خانم به عنوان وزير در رأس اين وزارتخانه قرار مي گرفت، تجربه کشورهاي پيشرفته هم نشان مي‌دهد که بهتر است آموزش و پرورش را زنان مديريت کنند. در هر حال براي اقاي بطحايي ارزوي موفقيت مي‌کنم و اميدوارم از زنان شايسته در اين حوزه استفاده کند. اگر از همين جا شروع نشود و ما نخواهيم زنان ديگري را به همراه خود به بالا بکشيم توسعه رخ نخواهد داد. اگر براي توسعه برنامه مي نويسيم بايد بدانيم که زن‌ها يک مولفه تاثيرگذار و عامل توسعه هستند. وظيفه آموزش و پرورش است که اين نگاه ها و تفکيکهاي جنسيتي را از بين ببرد پس بهتر است که از خودش شروع کند.

افغانستان نگاه بهتري به زنان دارد
در حال حاضر وزارت کار چندين مديرکل زن دارد و قرار است در انتخاب معاونين هم از زنان استفاده شود. من هم به شدت پيگير مطالبات زنان در اين حوزه هستم؛ چراکه موضوع زنان خانواده را هم در بر مي گيرد. همانطور که مي گويند خانه بي زن نمي شود، جامعه هم بي زن نمي شود و مي شود چيزي مثل عربستان که البته از نظر آزادي اجتماعي با ما قابل مقايسه نيست. البته جايي مثل افغانستان از نظر نگاه توسعه‌اي به زنان وضع بهتري دارد. جامعه مدني در اين کشور البته عقب مانده است اما مسئولينش به اين نتيجه رسيده‌اند که بايد رشد بدهند اگرچه جامعه مدني اين امر را پذيرا نيست. در مقابل در کشور ما جامعه مدني رشد کرده اما مسئولين نمي پذيرند!
فراکسيون زنان انعکاس صداي زنان جامعه است
- عملکرد فراکسيون زنان مجلس را از آغاز فعاليت مجلس دهم تاکنون چطور مي‌بينيد و به نظر خودتان مهمترين اقدام اين فراکسيون در حوزه زنان چه بوده است؟
مهمترين کار فراکسيون زنان در يک سال و چند ماه گذشته اين بود که صداي زنان و اين فراکسيون توانست انعکاس خواسته‌هاي زناني باشد که به تريبون‌ها دسترسي ندارند و توانست مطالبات آنها را مطرح کند. ما البته در زمينه قوانين حوزه زنان هم مشکلاتي داريم اما بيشتر به تنقيح و اصلاح قوانين نياز داريم. از جمله اينکه سن ازدواج را بالا ببريم و مانع از دواج کودکان شويم. بنابراين بايد دو سه کار مهم انجام دهيم.
در برنامه ششم توسعه براي زنان کارهاي خوبي انجام داديم از جمله طرح جامع توانمندسازي زنان سرپرست خانوار، ماليات بر ارزش افزوده ورزش و اختصاص بخشي از آن به ورزش زنان، مشاوره براي طلاق و بيمه زنان خانه ‌دار را پيش‌بيني کرديم. البته بيشتر عملکرد ما در سال گذشته در موضوع برنامه ششم انعکاس داشت و در شش ماه اخير هم انتخابات رياست جمهوري، انتخابات هيئت رئيسه مجلس، بررسي کابينه و تعطيلي‌هاي پياپي را داشتيم. بنابراين ورود چنداني به حوزه قانون‌گذاري نکرديم. البته زنان مجلس در انتخابات رياست جمهوري هم نقش فعالي داشتند. در همين مدت موضوع تابعيت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ايراني با مردان خارجي و همچنين تسهيل شرايط خروج زنان از کشور بدون اجازه همسر را پيگيري کرديم. در مورد طرح اعطاي تابعيت به فرزندان زنان ايراني و مردان خارجي دولت خواستار توقف بررسي اين طرح شد تا لايحه خود را در اين زمينه تقديم مجلس کند. هرگاه اين لايحه به مجلس ارائه شود ما موضوع را به جريان خواهيم انداخت. در مورد طرح تسهيل مجوز خروج از کشور براي زنان متاهل در شرايط خاص نيز اين طرح به هيئت رئيسه مجلس ارجاع شده و در نوبت بررسي قرار گرفته است. در اين طرح پيش بيني شده که اجازه همسر براي خروج از کشور در مورد برخي گروه‌هاي زنان برداشته شود.
ريسک حضور زنان در عرصه‌هاي سياسي بايد کاهش يابد
طرح تخصيص امتياز مثبت براي زنان جهت حضور در مجلس هم از جمله کارهايي است که در مجلس در حال پيگيري آن هستيم و اميدوارم تا پايان اين مجلس بتوانيم با کمک معاونت زنان به نتايجي مثبتي در اين زمينه برسيم. در بسياري از کشورهاي جهان سوم به اين موضوع توجه شده که زنان وارد عرصه سياست شوند. در حال حاضر حضور زنان در عرصه سياست ريسک‌پذيري بالايي دارد تا جايي که حتي در زمان ثبت نام کانديداهاي مجلس و شوراهاي شهر زمان کمي ثبت نام مي کنند. ما بايد اين ريسک را پايين بياوريم. زنان مجالس پيشين بعضا با تجربه علمي و اجرايي متاسفانه از عرصه هاي مديريتي به علت رويکرد سياسي دور مانده اند در حاليکه آنها معتقد و متعلق به همين نظام هستند، در مقابل مرداني که درهمان مجالس بوده‌اند، اکنون پست مي گيرند. حتي تندروي آنها بيشتر از زنان بوده. اين نشان مي دهد زنان در عرصه سياست آسيب پذيرترند و ما نياز داريم اين آسيب پذيري را کم کنيم که در اين راستا نيازمند همراهي مسئولين و مردم هستيم.
خانم‌هايي که در کشور ما مسئوليت مي گيرند، به شدت زير ذره‌بين هستند و گاهي حتي اگر گاف کوچکي بدهند همه عملکرد آنها زير سوال مي رود. اينکه ما بخواهيم يک فرد را به خاطر يک موضوع کوچک زير سوال ببريم، به اين معنا است که جامعه بايد در برخي موارد آمادگي بيشتري پيدا کند. به نظر من بايد صبر و تحمل اجتماعي قدري بيشتر شود تا برخي اشتباهات ناخواسته در پروپاگاندا و تبليغات رسانه‌اي برجسته نشود.
تلويزيون سليقه اي و جهت دار عمل مي کند
البته در رسانه‌اي مثل صداوسيما ما نفوذ چنداني نداريم و اين رسانه عمدتا در انتشار خبرهاي ما جانب انصاف را رعايت نمي کند. در واقع نمايندگان زن تريبون چنداني هم ندارند. البته نمايندگان زن شهرستان به شبکه‌هاي استاني فراخوانده مي شوند اما نمايندگان تهران همين امکان را هم ندارند. جايي مثل صداوسيما نقش تعيين کننده‌اي در ايجاد اتصال بين مردم و مسئولين دارد و در واقع يک نهاد ميانجي قدرتمند است که مي تواند مردم را به وسيله گروه‌هاي مرجع آگاه کند اما متاسفانه تلويزيون ما در اين زمينه فعال نيست و سليقه اي و جهت دار عمل مي کند.
در فراکسيون زنان مجلس دهم کار کمي انجام نشده اما فعاليت هاي ما کمتر رسانه‌اي شده است. ما نشست ادوار فراکسيون زنان را براي اولين بار برگزار کرديم که کار خوبي بود. خانم‌هايي بودند که سال‌ها از مجلس دور بودند در اين نشست حضور پيدا کردند. همچنين با کمک مرکز پژوهش‌ها اتاق فکر زنان را راه انداختيم تا مطالبات زنان را پيش ببريم و با وزراي مختلفي هم جلساتي برگزار کرديم که نتايج خوبي داشته است. ما همچنين در اين مدت با معاونت امور زنان رياست جمهوري ارتباط خوبي داشتيم و اکنون هم با خانم ابتکار مراودات سازنده‌اي داريم و اميدوارم در نيمه دوم امسال فعال‌تر ظاهر شويم.
- طرح مجلس براي تسهيل خروج برخي اقشار زنان از کشور بدون اجازه همسر انتقاداتي را بين فعالان زنان برانگيخته بود که در قانون‌گذاري براي اين موضوع بازهم عده‌اي مستثني مي شوند؛ پاسخ شما به آنها چيست؟
ما نماينده مردم هستيم و نه فعال سياسي يا فعال زن بيرون از مجلس. بايد ببينيم مجلس و شوراي نگهبان چقدر آمادگي بررسي و تصويب اين موضوع را دارند. در واقع براساس واقعيات اين طرح را ارائه کرديم و خواستيم گامي به جلو باشد اما در بيرون با آن مخالفت شد. مثل طرح بازنشستگي پيش از موعد زنان که فعالان زن به شدت عليه ما کار کردند و مي گفتند اين امر باعث خانه‌نشين شدن زنان مي شود. در حاليکه تلاش ما اين بود که بتوانيم در صورت بازنشستگي پيش از موعد يک خانم در يک اداره يک خانم ديگر را جايگزين کنيم. اما به هرحال با اين پيشنهاد مخالفت شد. البته الان هم خانم ابتکار گفته بازنشستگي پيش از موعد در دولت تصويب شده است. گرچه مصوبه دولت 25 سال سابقه با 55 سال سن است.

- اخيرا ديوان عدالت اداري بخش‌نامه وزارت کار درباره ممنوعيت اخراج مادران شاغل را ابطال کرده چراکه گفته مي شد چنين موضوعي به مصوبه قانوني مجلس نياز دارد. آيا مجلس ورودي به اين موضوع خواهد داشت؟
آنچه مهم است اين است که مهدهايي کنار ادارات بايد احيا شود. متاسفانه در دوره آقاي احمدي‌نژاد مهدها بعضا جمع شد و مشکلاتي به وجود آورد. الان لازم است اين مهدها احيا شوند. اين کار باعث ايجاد اشتغال هم مي شود. در همه جاي دنيا پرستاري کودک و مهدکودک‌ها وجود دارد و اساسا براي تربيت اجتماعي کودکان نيز لازم هستند. گاهي اين امکانات حذف مي شود که زنان در خانه بنشينند.
- برخي خانم‌هاي نماينده فتوايي از آيت الله مکارم درباره ممنوعيت ازدواج کودکان گرفتند. با توجه به اينکه فراکسيون زنان به دنبال قانون‌گذاري در اين حوزه است چه اقدام ديگري در اين زمينه انجام شده ؟
با توجه به اينکه اين موضوع ابعاد فقهي دارد، ما به دنبال گرفتن فتوا از مراجع بيشتري هستيم تا بتوانيم اين طرح را پيگيري کنيم.
افزايش مرخصي زايمان باعث از دست رفتن بازار کار زنان مي شود
- افزايش مرخصي زايمان زنان از 6 ماه به 9 ماه با وجود اينکه تبديل به مصوبه قانوني شده اما در برخي ادارات اجرا نمي شود، فراکسيون زنان براي پيگيري اين موضوع چه کاري انجام داده است؟
اين اقدامات در کشورهاي پيشرفته انجام مي‌شود و حتي مرخصي هاي طولاني تري بدون حقوق هم براي زنان در تظر گرفته مي‌شود، اما در کشور ما چون ضريب امنيت و ادامه شغل پايين است فکر مي کنم باعث از دست رفتن بازار کار زنان مي شود. در موارد زيادي هم شاهد اخراج زنان بوده ايم. طبيعي است کارفرما وقتي مي خواهد 9 ماه يک نيرو را نداشته باشد، سعي مي کند او را با فرد ديگري جايگزين کند.
سلب حضانت در موارد کودک آزاري پيگيري شود
- در روزهاي گذشته اخباري مبني بر بازداشت کودکان کار منتشر شده که واکنش‌هاي زيادي را در بين فعالان کودک برانگيخته است. آيا اين موضوع را پيگيري کرده‌ايد؟
طبيعتا اگر خانواده مسئول فرزند نباشد در خيلي جاهاي دنيا نسبت به سلب حضانت اقدام مي شود و مسئوليت فرزند را دولت به عهده مي گيرد. اين البته مختص کودکان کار هم نيست. ما بايد موضوع سلب حضانت را در جاهايي هم پيگيري کنيم که کودک در خانه مورد آزار قرار مي گيرد. من مراجعه کننده‌اي داشتم که دختر مورد آزار جنسي پدر قرار مي گرفت و مي ترسيد به خانه برود. قاعدتا در چنين مواردي بايد سلب حضانت انجام شود ولي پدر ولي دم محسوب مي شود و از نظر قانوني نمي شود هيچ کاري کرد و ثابت کردن چنين مواردي سخت است. قانون بايد در چنين مواردي وارد عمل شود. ما موارد کودک آزاري در کشور کم نداريم. در مواردي اين کودک آزاري جنسي و در برخي موارد جسمي است و و جان کودک در خطر است. اينها آسيب‌هاي روحي و رواني در پي خواهد داشت که باعث مي‌شود اين کودکان در آينده در معرض بزهکاري و بزه ديدگي قرار گيرند. بسياري از بيماران رواني در کودکي تجربه آزار دارند. ما بايد در اين زمينه ورود کنيم. البته لايحه حمايت از حقوق کودکان هم در حال بررسي در کميسيون قضايي مجلس است ما هم جلساتي را در اين زمينه داشته ايم و معتقديم بايد ابعاد اجتماعي و فرهنگي اين موضوع را پررنگ‌تر ببينيم.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۱۲۱۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز طرح آموزش شنا به دانش آموزان کهگیلویه و بویراحمد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، محمد جمالی در آیین آغاز این طرح گفت: این طرح در راستای مهارت آموزی، شادابی و نشاط برای ۴ هزار و ۳۰۰ دانش آموز پایه ششم ابتدایی از امروز در استان اجرا می شود. وی از توجه دولت مردمی ایران قوی به مهارت آموزی دانش آموزان خبر داد و افزود: طرح شنا گامی برای تقویت سلامت جسمی و روحی دانش آموزان برای یادگیری بهتر است. معاونت تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان نیز گفت: این طرح از امروز برای ۲۳ مدرسه ابتدایی دختر و پسر در شهرستان بویراحمد رسما آغاز شد. فرشید کرمی افزود: طبق برنامه زمانبندی شده این طرح با همکاری مدیران و معلمان تربیت بدنی در ۱۰ جلسه برای هر دانش آموز پیش بینی شده است. کرمی ادامه داد: در پایان طرح مهارت آموزی شنا به دانش آموزان شرکت کننده، گواهی مهارت شنا ارائه می شود.

دیگر خبرها

  • نمایشگاه نقاشی گروهی دانش آموزان ابتدایی شاهرود
  • آغاز طرح آموزش شنا به دانش آموزان کهگیلویه و بویراحمد
  • حمید رسایی: هیات رییسه مجلس باید امکانات ابتدایی مانند خانه و خودرو برای نمایندگان فراهم کند
  • روزگار متفاوت زنان اراکی
  • گل اول تراکتور و ذوب آهن + فیلم
  • پنج‌ بازیکن ابتدایی شمسایی برای صعود به فینال
  • حسینی: دولت به موضوع انتخاب رئیس مجلس دوازدهم ورود نمی‌کند
  • درخواست «افزایش اختیارات آتش‌نشانی در برابر ساختمان‌های ناایمن» به مجلس می‌رود
  • پس از ورزشگاه یادگار تبریز، ورود زنان به ورزشگاه امام خمینی اراک هم ممنوع شد!
  • دیدار آلومینیوم و پرسپولیس بدون حضور زنان