Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان، روز گذشته -جمعه- در جمع مردم اربیل اعلام کرد که برای عقب‌نشینی از تصمیم برگزاری همه‌پرسی استقلال دیر شده است و این همه‌پرسی قطعاً در روز دوشنبه برگزار خواهد شد. با این حال، نه تنها دولت مرکزی عراق، بلکه ایران، ترکیه، آمریکا و شورای امنیت سازمان ملل با برگزاری همه‌پرسی و تجزیه عراق مخالف هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از این رو برای تحلیل ابعاد و زوایای گوناگون این پرونده به گفت‌وگو با «محمدعلی دستمالی» کارشناس مسائل سیاسی منطقه پرداختیم. وی بر این باور است که اندیشیدن به دلایل اصرار بارزانی و مقطع پس از برگزاری همه‌پرسی مزبور، اهمیت ویژه‌ای دارد.

ایلنا: در این چند هفته، مخالفت‌های بین‌المللی فراوانی با برگزاری همه‌پرسی استقلال کردهای عراقی صورت گرفت اما ظاهراً سران اقلیم کردستان، با وجود همه این مخالفت‌ها منصرف نشده‌اند. دلیل اصرار آنها چیست؟

دستمالی: در این مدت اخیر، مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق با استفاده از امکانات سیاسی و رسانه‌ای، تبلیغات بسیار گسترده و اثرگذاری انجام داد و موضوع برگزاری رفراندوم را به یک مطالبه اجتماعی تبدیل کرد. ابعاد این ریسک بزرگ و این اقدام مخاطره‌آمیز، زمانی قابل درک است که به خاطر بیاوریم در یک مقطع زمانی طولانی و بیش از یک صد سال، تمام چهره‌ها و جریانات و احزاب سیاسی کُرد عراقی به دنبال این موضوع بوده‌اند و کار بارزانی برای به میدان آوردن مردم، چندان دشوار نبود.

من معتقدم حجم فشار روحی و روانی که در این مدت به وجود آمده، به سطح غیرقابل تحملی رسیده است و شاید از منظر جامعه‌شناسی سیاسی، حالا به آن نقطه‌ای رسیده‌ایم که خطرات و پیامدهای منفی یک عقب‌نشینی ناگهانی، از خطرات برگزاری رفراندوم، بیشتر است.

ایلنا: چرا مخالفت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی به این سطح رسید؟

دستمالی: واقعیت این است که همه، از وضعیت بحرانی خاورمیانه خسته شده‌اند و هیچ کشوری به دنبال بلوا و سناریوی جدید نیست. تاسیس دولت مستقل کُردی در عراق، سودی برای آمریکا، اروپا و دیگر بازیگران کوچک و بزرگ جهان ندارد.آمریکا به دنبال رصد اوضاع و سبک و سنگین کردن وضعیت است. اما اینکه چرا سران اقلیم کردستان منصرف نشدند، این مساله دلایل فراوانی دارد.

یکی از این دلایل این است که کردهای عراق، انواع و اقسام شرایط سخت و بحرانی را تجربه کرده‌اند و ترس و هراسی از مشکلات جدید ندارند. یکی دیگر از دلایل هم به خود مسعود بارزانی مربوط می‌شود. ایشان شدیداً تمایل دارد که افتخار این پیروزی به نام ایشان و خاندان بارزانی ثبت شود و شرایط اجتماعی کردستان عراق هم برای چنین وضعیتی مساعد است.

ایلنا: یکی از کشورهای مخالف رفراندوم کردستان عراق، ترکیه است. تصمیم‌های جدید شورای عالی امنیت ملی و دولت این کشور در مورد مخالفت با رفراندوم مذکور را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

دستمالی: جلسه شورای عالی امنیت ملی و نشست هیات دولت ترکیه برای بررسی تحریم‌های ترکیه علیه اقلیم کردستان، جمعاً پنج ساعت و نیم طول کشید و انتظار می‌رفت بیانیه تند و تصمیم‌های مفصلی اعلام شود. اما چنین چیزی روی نداد و سخنگوی دولت ترکیه، صرفاً به این اکتفا کرد که بگوید: همه گزینه‌ها روی میز است. من تصور می‌کنم که ترکیه به دنبال آن است تا مسیر تغییر موضع را باز بگذارد. اگر در مورد مساله کرکوک و ترکمان‌ها، تعامل اطلاعاتی امنیتی اقلیم و ترکیه و منافع اقتصادی، اطمینان خاطر کاملی به ترکیه داده شود، اقدام خاصی از سوی آنکارا صورت نخواهد گرفت.

ایلنا: یعنی معتقدید که ترکیه از این موضوع هراسی ندارد که تاسیس دولت کُردی در اقلیم کردستان، بر کردهای خود ترکیه و همچنین بر کردهای سوریه تاثیر بگذارد؟

دستمالی: ترکیه در این چند سال به خوبی بر این موضوع واقف شده است که بین گفتمان احزاب اقلیم کردستان عراق و گفتمان پ.ک.ک، تفاوت‌های جدی وجود دارد. البته در جریان تبلیغ برای برگزاری رفراندوم، گونه‌ای از سازش نسبی بین پ.ک.ک و جریان ناسیونالیستی کُردهای عراق به وجود آمد که برای آنکارا مایه نگرانی است. اما دست کم اردوغان و تیم سیاسی – امنیتی ایشان، بر این باورند که توان آن را دارند که اقلیم کردستان را مدیریت کنند. ترکیه ترجیح می‌دهد از مواهب اقتصادی اقلیم کردستان استفاده کند و از طریق کارت فشارهای خود، امتیازات ویژه‌ای برای ترکمان‌های عراق گرفته و مسیر قدرتمندتر شدن اهل سنّت عراق را نیز هموار کند.

ایلنا: تا چه اندازه احتمال دارد که ترکیه، نیروی نظامی به عراق اعزام کند؟

دستمالی: اتخاذ تصمیمات خلق الساعه و عجیب از اردوغان، چندان بعید نیست. اگر فضای احساسی ملی‌گرایی ترکی در ترکیه تقویت شود، ممکن است دست به چنین خطایی بزنند. اما فراموش نکنیم که دولت مرکزی عراق قطعاً به این اقدام رضایت نمی‌دهد و از منظر حقوق بین‌الملل، این اقدام به ضرر ترکیه تمام می‌شود.

ایلنا: پیش بینی شما از نتایج رفراندوم چیست؟

دستمالی: در صورتی که یک رویداد غیرمترقبه یا یک موضوع عجیب و غریبی به میان نیاید و رفراندوم برگزار شود، بیش از هشتاد درصد از مردم اقلیم کردستان، رای آری به صندوق خواهند انداخت. اما مساله برگزاری رفراندوم در کرکوک و مناطق متنازع علیها و همچنین عدم حضور بازرسان و نهادهای بین‌المللی، همواره از سوی دولت مرکزی عراق و مخالفین، مطرح خواهد شد.

ایلنا: آیا رفراندومی که به جرات می‌توان گفت همه جهان و منطقه با آن مخالفند، می‌تواند تضمینی برای ایجاد دولت مستقل داشته باشد؟

دستمالی: مدیریت مقطع پس از برگزاری رفراندوم، بسیار دشوار است و قطعاً بارزانی و دیگر سران اقلیم کردستان، چالش‌ها و موانع بزرگی در پیش رو دارند. با مخالفت‌هایی که صورت گرفته است و با توجه به موقعیت جغرافیایی اقلیم کردستان و مواضع ایران و ترکیه، تاسیس دولت مستقل کُردی در عراق، روند طولانی و طاقت فرسایی خواهد داشت. اما شخصاً معتقدم که ماهیت برگزاری رفراندوم، برای احزاب سیاسی کُرد عراق یک پیروزی اجتماعی مهم تلقی خواهد شد و از این که با وجود همه مخالفت‌ها، باز هم کار خود را کرده‌اند، خشنود خواهند بود.

ایلنا: آیا برگزاری رفراندوم می‌تواند منجر به درگیری بین جریانات شیعه، سنی و کُرد عراق شود؟

دستمالی: درگیری به شکل جدی و گسترده، بسیار بعید و دور از ذهن است. اما قاعدتاً برخی واکنش‌های اجتماعی و عشیره‌ای و همچنین تلاش‌های برخی جریانات و عناصر پشت پرده، می‌تواند در مناطق حساسی همچون کرکوک، توزخورماتو و مناطقی نظیر آن، مشکلاتی به وجود بیاورد. رفتار و گفتار سران دولت عراق نشان داده که نه تنها به دنبال حمله نظامی نیستند، بلکه می‌خواهند به شکل هوشیارانه فضا را مدیریت کنند و اجازه ندهند مشکلی به وجود بیاید. اما در هر حال، روابط کُردها با دولت مرکزی، مانند دوران پیش از رفراندوم نخواهد بود. قاعدتاً پست ریاست جمهوری نیز از کردها پس گرفته می‌شود و همه نمایندگان کُرد پارلمان عراق به خانه باز می‌گردند.

منبع: ایلنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۱۲۱۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عراق قانون مجازات همجنس‌گرایی را تصویب کرد

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، پارلمان عراق با وجود مخالفت‌ها از سوی آمریکا و برخی کشورهای اروپایی، امروز یکشنبه قانون جرم‌انگاری همجنس‌گرایی در این کشور را با یک اصلاحیه به تصویب رساند.
 
پارلمان عراق با اعمال اصلاحیه‌ای در قانون قبلی که روابط همجنس‌گرایانه و تغییر جنسیت را جرم تلقی می‌کرد، مجازات تعیین شده برای این جرائم را از اعدام به  ۱۵ سال حبس تغییر داد و آن را به تصویب رساند.
 
در مقابل آمریکا نسبت به تصویب این قانون ابراز نارضایتی و نگرانی شدید کرد.
 
«متیو میلر» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با انتشار مطلبی در پلتفرم «ایکس» اظهار کرد: به شدت بابت تصویب اصلاحیه قانون مبارزه با فساد و همجنس‌گرایی در عراق نگران هستیم، این اصلاحیه گروه‌های در معرض خطر بیشتر در جامعه عراق را تهدید کرده و توان عراق در توسعه اقتصاد و جذب سرمایه‌های خارجی را کاهش می‌دهد.
 
در مقابل «محسن المندلاوی» رئیس پارلمان عراق شنبه در بیانیه‌ای تاکید کرد: تصویب قانون مبارزه با فساد، گامی ضروری برای حفظ زیرساخت‌های ارزش‌های جامعه و مصلحت عالی کشور برای حفاظت از مردمش در برابر فراخوان‌ها به انحطاط اخلاقی و فساد جنسی است که کشورهای جهان را در بر گرفته است.
 
المندلاوی در ادامه نیز اظهار کرد: این قانون حمایت قانونی برای مبارزه با این اقدامات و مبلغان آنها را فراهم کرده و نقص موجود در قوانین عراق در این حوزه را برطرف کرد.
 
رئیس پارلمان عراق گفت: همجنس‌گرایی در عراق که سرزمین انبیا، ائمه و اولیای صالح است، جایی ندارد.
 
پیشنویس این قانون در ابتدا شامل مجازات اعدام برای روابط همجنس‌گرایانه بود اما پس از مخالفت‌های گسترده آمریکا و کشورهای اروپایی با آن، اصلاحاتی پیش از تصویب بر آن اعمال شد.
 
عفو بین‌الملل نیز مخالفت خود را با تصویب این قانون اعلام کرد و مدعی شد که این قانون به منزله «نقض حقوق اصلی انسان‌ها» است.
 
در مقابل «رائد المالکی» نماینده پارلمان عراق با اشاره به وجود مخالفت‌هایی از سوی اتحادیه اروپا و آمریکا با تصویب این قانون تاکید کرد: این قانون مساله‌ای داخلی است و مداخله از سوی هیچ طرفی را نمی‌پذیریم.
 
بر اساس این قانون، مجازات ۱۰ تا ۱۵ سال حبس برای روابط همجنس‌گرایانه در نظر گرفته شده و فعالیت هرگونه نهادی برای تبلیغ فحشا و همجنس‌گرایی در عراق ممنوع شده و مجازات آن هفت سال حبس است.
 
همچنین بر اساس این قانون، تغییر جنسیت بیولوژیک برای افراد طبق میل شخصی‌شان ممنوع بوده و برای فردی که بخواهد این کار را انجام دهد و یا هر پزشکی که این کار را برای فرد انجام دهد، یک تا سه سال حبس در نظر گرفته می‌شود.
 
همچنین مجازات مشابهی برای هر مردی که عمدا رفتارهای زنانه داشته و یا آن را ترویج دهد، در نظر گرفته شده است.

دیگر خبرها

  • تولید میدان گازی بزرگ عراق پس از حمله پهپادی متوقف شد
  • درخواست پارلمان عربی برای تحقیقات در مورد کشف گور‌های جمعی در غزه
  • ترکیه از نخست‌وزیر هلند برای دبیرکلی ناتو حمایت می‌کند
  • معاون وزیر کشور: در حال رایزنی هستیم تا امکان ورود زائران ایران به عراق با خودرو شخصی فراهم شود
  • نمایندگان پارلمان عراق خواستار اخراج سفیر آمریکا شدند
  • الدفاعی: وعده صادق، پایان‌بخش توهم ارتش شکست‌ناپذیر اسرائیل
  • سنگ‌اندازی واشنگتن در توافق راهبردی عراق و ترکیه
  • عراق قانون مجازات همجنس‌گرایی را تصویب کرد
  • نیروهای ارتش ترکیه مورد حمله عناصر «پ.ک.ک» قرار گرفتند
  • آنکارا: هدف قرار دادن اردوغان نشان دهنده وضعیت روانی فعلی اسرائیل است