Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-05@14:52:21 GMT

آتنا، ستايش و بنيتا را از ياد نبريم

تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۸۱۲۳۱۲

خبرگزاري آريا - افزايش برنامه‌هاي همخوان با بازگشايي مدارس و آغاز سال تحصيلي همزمان با نزديک شدن به ماه مهر، رويکرد چندان غريبي در رسانه ملي به نظر نمي‌رسد.
سالهاست که به رسم معمول، همزمان با شروع پاييز، صداوسيما حجم بالايي از برنامه‌ها، گزارش‌ها و کليپ‌هايي مرتبط با اين ايام را روي آنتن مي‌فرستد تا به خانواده‌ها بباوراند که با او همراه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما اينکه اين برنامه‌ها در تمام اين سال‌ها تا چه اندازه در جذب بيننده و تاثيرگذاري بر مخاطب هدف، مثمر ثمر بوده‌اند و اصولا بايد چگونه برنامه‌سازي کرد که در عين تاکيد بر وجه آموزش از جذابيت هم برخوردار باشد، موضوعي است که در گفت‌وگوي ايسنا با چند برنامه‌ساز به بحث گذاشته شده است.
********
برنامه‌هاي آموزشي صداوسيما مستمر باشند
آرمان ستوده، از سردبيران راديو ا يران با اشاره به اينکه بايد در برنامه‌ها بحث سرگرمي را کنار آموزش در نظر بگيريم، بيان کرد: در برنامه‌ها بايد سرگرمي را درنظر گرفت. همچنين با توجه به پيشرفت تکنولوژي، دسترسي همه به فضاي مجازي و صرف وقت در اين فضا بايد در ساختار برنامه‌هاي راديو و تلويزيون به لحاظ آموزشي و سرگرمي جذابتي وجود داشته باشد تا مخاطبان به خصوص رده سني کودک را جذب کند. مخاطب بايد از برنامه اقناع شود و اگر اقناع در ساختار برنامه صورت نگيرد، مخاطبي هم نخواهند داشت.
سردبير سلام ايران با اشاره به نقش خانواده‌ها ، گفت: خانواده‌ها در تربيت و شکل‌گيري شخصيت فرزندان نقش بي بديلي دارند. شايد رده سني کودک در تعامل با جامعه آسيب پذير تر باشد که اين امر نقش خانواده را پررنگ تر مي‌کند. ما از طريق برنامه‌ها بايد پدر ومادر را از خطراتي که گروه سني کودک را تهديد مي‌کند، روش هاي آموزشي جديد و شيوه تربيت درست آگاه کنيم. برنامه‌ساز و رسانه ، خانواده و فرزند نقش محوري در آموزش دارند و مکمل هم هستند، اگر ميان اين موارد تعامل درست به وجود بيايد و برنامه‌ها با خانواده تعامل داشته باشد، پاسخگويي وبازخورد بهتري شکل خواهد گرفت.
آرمان ستوده در پايان افزود: يکي از پايه‌هاي آموزش وتبليغ استمرار است. اگر برنامه‌هاي آموزشي توليد شده استمرار نداشته باشند، پاسخگو نخواهند بود. من فکر مي‌کنم در حال حاضر صدا وسيما در بحث کودک ونوجوان برنامه‌هاي بلند مدتي را پيش بيني مي‌کند و بحث استمرار وجود دارد. همچنين برنامه‌هاي اين رده سني در کنداکتور شبکه ها ديده مي‌شود.
برنامه آموزشي بايد جذاب باشد
عليرضا سپهرين، تهيه‌کننده برنامه «فرصت برابر» شبکه آموزش با اشاره به نقش رسانه‌ها در آگاهي‌رساني به خانواده‌ها گفت: مسائل آموزشي بايد کنار تفريح باشد؛ بنابراين خانواده‌ها را بايد از طريق برنامه‌هاي رده سني کودک و نوجوان نسبت به اين مسئله آگاه کنيم.
سپهرين افزود: برنامه «فرصت برابر» از آذر 95 روي آنتن شبکه آموزش رفته است و با همکاري مسؤولان، مؤلفان کتاب، مشاوران و برنامه ريزان آموزشي اين موضوع را به بحث گذاشتيم که دانش آموز در مدرسه تکليف خود را انجام دهد و در منزل تفريح کند.
او درباره نقش برنامه‌هاي راديو و تلويزيوني در برنامه ريزي صحيح براي آموزش و همچنين تفريح کودکان گفت: بايد از طريق برنامه‌هاي اين رده سني به کودکان مهارت‌هايي را آموزش دهيم که در کنار آن تفريح هم وجود داشته باشد. البته مدارس بايد مهارت‌هايي به کودکان آموزش دهند و ما در برنامه‌هاي اين رده سني مي‌توانيم مسائل خلاقانه‌اي که در مدرسه آموزش مي‌دهند را انعکاس دهيم.
سپهرين ادامه داد: از طريق برنامه‌ها بايد به خانواده‌ها درباره تغذيه، ساعت خواب کودک و وضعيت روحي ورواني کودکان آگاهي داد و ما در ويژه برنامه «فرصت برابر» اين کار را مي‌کنيم.
تهيه کننده برنامه «فرصت برابر» با بيان اينکه برنامه سازان بايد در ساخت برنامه پرمخاطب مهارت داشته باشند، اظهار کرد: برنامه سازان بايد با مهارت خود برنامه‌اي بسازند که مخاطب را جذب کند . اگر استقبال مخاطبان از برنامه‌اي کم است به دليل نقص کار من و همکارانم است به دليل اينکه من بايد برنامه آموزشي را به شکلي جذاب توليد کنم تا دانش آموز و خانواده او پاي تلويزيون بنشينند.
او در پايان يادآور شد: يک ويژه برنامه به مناسبت بازگشايي مدارس در برنامه «فرصت برابر» خواهيم داشت که از مسؤولان محيط زيست، وزارت بهداشت و راهنمايي رانندگي دعوت مي‌کنيم تا در برنامه حضور داشته باشند. ما در طول سال هم در برنامه خود اين مسائل آموزشي را براي خانواده‌ها وکساني که فعاليت آموزشي دارند، پوشش مي‌دهيم و مخاطب اصلي ما رده سني کودک تا بزرگسالان هستند.
پايه برنامه‌هاي کودک و نوجوان در خانواده شکل مي‌گيرد
ناهيد يزدي، تهيه کننده برنامه «مشاور» نيز با بيان اينکه پايه برنامه‌هاي سازمان صدا وسيما و کودک و نوجوان در خانواده شکل مي‌گيرد، اظهار کرد: ما زماني که درباره خانواده در برنامه‌ها حرف مي‌زنيم و نماد خانواده را استفاده مي‌کنيم ، مسيري براي ترغيب ارزش و جايگاه خانواده در فرهنگ ايران و اسلام است. براي مثال سريال‌هاي ژاپني در بستر خانواده شکل مي‌گيرد، شايد يک سري از سريال‌ها وبرنامه‌هاي ما در نمايش خانواده ضعف داشته باشند و کم رنگ عمل کنند اما اغلب سريال‌ها و برنامه‌ها در بستر خانواده شکل مي‌گيرند و هدف برنامه‌ها ارزش گذاري به جايگاه خانواده است. اگربخواهيم زندگي موفق، سالم وآرامي داشته باشم بايد در بستر خانواده باشد.
او با تاکيد بر توجه به دغدغه خانواده‌ها در برنامه سازي افزود: مادر وپدرهاي امروز نسبت به بچه‌هاي خود دغدغه پررنگتري دارند بنابراين خانواده‌ها براي فرزندان خود برنامه ريزي خواهند داشت. من هم به عنوان برنامه ساز از چشم همه مادران نگاه مي‌کنم و دغدغه خانواده، مربيان و کودکان را در نظر مي گيرم . در واقع از اين مسائل در توليد برنامه بهره خواهم گرفت.
او ادامه داد: ما در برنامه «مشاور» درباره ورزش کودکان، بازي کامپيوتري و استفاده از موبايل تحقيقاتي انجام داديم و به اين مسائل پرداختيم. ما معتقديم کودکان بايد در فضاي مجازي حضور داشته باشند و بازي کنند اما بحث امنيتي و حفاظتي بازي هم مهم است و پدر ومادرها بايد فضاي مجازي را ياد بگيرند.
يزدي با اشاره به اينکه کودکان امروز تفکرات متفاوتي دارند، بيان کرد: يکي از کارشناسان در برنامه گفت «کودکان نبايد فقط زمان خود را صرف درس خواندن کنند بلکه در کنار درس به فعاليت‌هاي ورزشي، هنري و تفريحي هم بايد بپردازند.»
تهيه کننده برنامه «مشاور» با اشاره به موضوع اين برنامه که با نزديک شدن ماه مهر به موضوع بازگشايي مدارس مي پردازد و در حال پخش از شبکه آموزش است ، گفت: خانواده‌ها زمان بازگشايي مدارس فصل ديگري از زندگي را شروع خواهند کرد. هفته گذشته در برنامه امير مسعود مظاهري، عضو هييت علمي دانشگاه علوم قضايي را دعوت کرديم و او بحث پيشگيري از آسيب‌هاي اجتماعي کودکان و نوجوانان را مطرح کرد. پيشگيري از آسيب‌هاي اجتماعي کودکان ونوجوانان در مدارس، مهدکودک وپيش دبستاني‌ها با توجه به بازگشايي مدارس ضروري است به دليل اينکه ما اخيرا در جامعه اتفاقاتي مانند بنيتا، ستايش و آتنا اصلاني را داشتيم. همچنين پرونده‌هاي ديگري وجود دارد که نشانگر اتفاقاتي در مدارس است. بنابراين در اين برنامه اين موضوع را مطرح کرديم که به عنوان پدر ومادر چه کارهايي بايد انجام دهيم و چه شرايط امنيتي را درنظر بگيريم تا از فرزندان خود محافظت کنيم.
او افزود: همچنين با يک روانشناس درباره علل ترس کودکان از مدرسه و را ه حل‌هاي برطرف کردن ترس از طريق خانواده، حرف زديم و در اين روزها به فرهنگ ترافيک هم خواهيم پرداخت.
ناهيد يزدي با اشاره به برنامه ديگري که در راستاي بازگشايي مدارس در نظر دارند، بيان کرد: با يکي از مديران شبکه حرف زديم که يک مسابقه جشنواره دانش آموزي و والدين در مهر ماه ايجاد شود.
انتهاي پيام

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۱۲۳۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخبه‌پروری در مدارس سما ضروری است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، سیدمیرالله حسینی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل در آیین تکریم و معارفه مدیران کل قدیم و جدید اداره امور مدارس سمای واحد بابل اظهار کرد: این مدارس دارای ظرفیت مناسب برای افزایش دانش‌آموزشی بر مبنی سیاست‌های معاونت مهارت و علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی است که با توجه به امکانات موجود و همکاری انجمن اولیا توان افزایش جمعیت دانش‌آموزی را دارد.

وی افزود:‌ با توجه به هوشمندسازی مدارس سما، تجهیزات و امکانات دانشگاه، همدلی و اتحاد و وفاق کارکنان مدارس سما مردم به سما اعتماد کردند، باید به این اعتماد مردم پاسخ مثبت بدهیم و جمعیت دانش‌آموزشی را افزایش دهیم. معلمان و مدیران در تعالی و شکوفایی دانش آموزان نقش بسزایی دارند، نخبه پروری در سما ضروری است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل گفت: در راستای اهداف دانشگاه و گام دوم ملی دانشگاه و سند تحول این واحد دانشگاهی در حوزه مدارس سما و علوم تربیتی طبق سیاست‌های دانشگاه حرکت می‌کند. مدیران و معلمان مدارس سما باید برنامه محور باشند، هم‌اندیشی و همفکری مسئولان مدارس با خانواده‌ها سبب تقویت علمی و آموزشی دانش‌آموزان می‌شود.

حسینی تأکید کرد:‌ شهرستان بابل یکی از شهر‌های پرجمعیت استان بوده و دارای ظرفیت دانش‌آموزشی بالای است، مدیران و معلمان با نهادینه کردن دستاورد‌های علمی، فرهنگی و امکانات مدارس سما واحد بابل در جذب حداکثری تلاش مضاعف کنند.

به گزارش آنا، در این مراسم با قدردانی از تلاش بابک حسین زاد و مهدی بیگلری‌‎فیروز به‌عنوان مدیرکل اداره امور مدارس سمای واحد بابل معرفی شد. بیکلری پیش از این رئیس دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل را به عهده داشت.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نخبه‌پروری در مدارس سما ضروری است
  • واژه ای به نام سمپاد به گوشتان خورده است ..
  • کاهش‌ شهریه برخی مدارس غیردولتی | امسال افزایش شهریه درصدی نیست بلکه... | هزینه فوق برنامه چند درصد شهریه است؟
  • چینی ها در مدارس به کودکان مهارت ورزی آموزش می دهند (فیلم)
  • کسب رتبه ۱۴ دانشگاه مازندران در بخش آموزش در میان دانشگاه‌های کشور
  • جزئیات برنامه‌های آموزش و پرورش برای ارتقای کیفیت نمرات امتحانی از زبان وزیر
  • کیفیت بخشی به مقوله آموزش از اولویت‌های وزارت آموزش و پرورش
  • سرانه فضای ورزشی مدارس اردبیل ۲.۵ برابر شد
  • همه آحاد جامعه به نوعی مخاطب دستگاه تعلیم و تربیت و وامدار معلمان هستند
  • بازگرداندن ۳۰۰۰ کودک گلستانی بازمانده از تحصیل به مدارس