Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-07@16:31:14 GMT

اعتیاد تعرفه‌ای و اجحاف به مصرف‌کننده!

تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۸۱۲۶۹۵

برخی کوته‌بینان اقتصادی که معمولاً الفبای اقتصادی را نمی‌دانند، براین باورند که هر کس از کاهش تدریجی تعرفه‌های بالا که به نام تولید وضع شده‌اند.

«مهران ابراهیمیان» در یادداشت روزنامه «جوان» نوشت:

برخی کوته‌بینان اقتصادی که معمولاً الفبای اقتصادی را نمی‌دانند، براین باورند که هر کس از کاهش تدریجی تعرفه‌های بالا که به نام تولید وضع شده‌اند، سخن بگوید،حامی اقتصاد لیبرالی وعاملی برای هضم شدن در سازمان تجارت جهانی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
در حالی که مکانیسم تعرفه در حمایت از تولید درکشورهای مبدع آن مانند انگلیس در دوران مرکانتلیسم که به طرز خشنی از واردات پارچه از هند جلوگیری کرد، حمایتی ابدی و دائمی نبود و در عین حال این حمایت فرصتی برای ظهور و بروز استعدادهای شهروندان و درون‌زایی تولید بود که بعدها با تکیه بر دانش بومی و اختراع ماشین‌های بخار، هر دستگاه کار هزاران روز - نفر را در صنعت نساجی انجام می‌داد بررسی برخی تعرفه‌های سنگین در فضای اقتصادی ایران نشان می‌دهد نظام تعرفه‌ای در بلندمدت نه تنها قدرت رقابت را در تولید کالاهای با تعرفه بالا کاهش می‌دهد بلکه ریسک قاچاق را توجیه‌پذیر می‌کند و از آن مهم‌تر کالایی که به دست مصرف‌کننده می‌رسد بی‌کیفیت و گران‌تر از کالاهای مشابه خارجی است.

مهم‌ترین نمادهای این موضوع را می‌توان به خصوص در تولید بنگاه‌های بزرگی دید که از پشتوانه‌های قوی دولت در تعیین نرخ تعرفه‌های بالا بهره می‌برند و بی‌توجه به درون‌زایی هر روز به شعبه فروش کالا برای برندهای خارجی بدل می‌شوند تا بلکه حقوق کارکنان خود را با واردات تأمین کنند!

صنایع فولادی که اکنون فقط شمش و تیرآهن و محصولات با فناوری پایین را تولید می‌کنند یا خودروسازانی که ضریب مونتاژکاری‌شان در این سال‌ها بیشتر شده از جمله این ایرادات بزرگ و تأسف‌آور است.

اساساً تعرفه‌ها برای این برقرار می‌شود تا در یک بازه زمانی معلوم، تولید داخلی را بیشتر کنند و در مقابل رقبای خارجی از آنها حمایت شود اما ادامه روند حمایت با روش تعرفه‌ای به خصوص در کشوری که اقتصادش بر توزیع منابع و رانت آغشته است، نتیجه‌ای معکوس می‌دهد، به نحوی که در نهایت نه تنها تولیدات از لحاظ کیفیت و قیمت رقابت خود را از دست می‌دهند بلکه قیمت تمام‌شده گران‌تر را نیز به مردم و به نام حمایت از تولید تحمیل می‌کنند. در چنین حالتی نظام تعرفه‌ای به ماده مخدره‌ای بدل می‌شود که دولت آن را میان بنگاه‌ها توزیع کرده است. بدیهی است رویکرد دولت در این باره مسیر تولید را دقیقاً مانند یک معتاد به مواد مخدر تعیین می‌کند، یعنی می‌تواند در پاسخ به اثرات ماده مخدره هر سال آن را افزایش بدهد و نشئگی مفردی را برای بنگاه‌های ناکارآمد و با بهره‌وری پایین ایجاد کند و دولت نیز از سود ناشی از درآمد حاصل روزگار را سپری کند اما در رویکرد دیگر دولت با روش چینی ترک اعتیاد و با رقیق کردن دوز ماده مخدره بنگاه‌ها را از رخوت و ناکارآمدی بیرون بکشد و درآمد خود را نه از محل تعرفه‌های وارداتی که از مسیر تولید قابل رقابت اخذ کند!

به عبارت دیگر در زمان حاضر اعمال تعرفه در قیمت یک محصول مانند خودرو نه بر اساس قیمت تمام شده منطقی (از منظر اقتصاد خرد) که بر اساس ناتوانی بنگاه و قدرت چانه‌زنی بنگاه‌های خودروسازی یا فولادسازی و امثال آنها در عرصه‌های تصمیم‌سازی سیاسی صورت می‌گیرد، از این رو نظام تعرفه‌ای در ایران با چنین رویکردی و به نام تولید اما به کام مدیران ضعیف و بله قربان‌گو اما با قدرت‌لابی بالا تعیین می‌شود و هر روز کالاهای تولید شده را غیرقابل رقابت می‌کند که هم از لحاظ کیفی و هم از لحاظ قیمتی افت می‌کنند.

همان طور که در مثال اعتیاد مطرح کردیم در سوی دیگر این نظام تعرفه‌ای نیز از آنجا که دولت در وضع تعرفه‌ها ذینفع است و حجم زیادی از بودجه را به خود اختصاص می‌دهد با وضع چنین تعرفه‌هایی هر روز بدنه پرهزینه خود را سنگین‌تر می‌کند و در اقدامی مشترک به دنبال وضع تعرفه‌های بیشتر و درآمدهای راحت اینچنینی نبوغ خود را به کار می‌برد، به عنوان مثال در خبرها بار دیگر زمزمه واردات خودروهای گران و با حجم بالاتر از ۲‌هزارو۵۰۰ سی‌سی را مطرح کرده‌اند. آن هم با این تدبیر که: هرچه خودروی وارداتی گران‌تر باشد، سود بازرگانی آن نیز برای دولت بیشتر می‌شود!

بدیهی است در این روش جدید نه فقط مردم به شکل عام و با تحمیل خودروهای بی‌کیفیت و گران ضرر می‌کنند بلکه عاشقان خودروهای لوکس (لاچری‌بازها) نیز در تلاشی رقابتی و مخرب و برای پرداخت میلیاردها تومان پول برای یک خودرو، برای جبران این کار دولت و رسیدن به سودهای غیرعقلانی در تجارتشان اهتمام بیشتری خواهند داشت که باز هم هزینه سوار شدن این خودروها را مردمی خواهند داد که باید اجناس را گران‌تر بخرند؛ گرانی‌ای که از یک سو به نام تولید اما به دلیل ناکارآمدی بنگاه‌های معتاد به تعرفه است و از سوی دیگر به عشق سوار شدن خودروهای لاکچری!

منبع: فردا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۱۲۶۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توصیه به مصرف آب چاه به جای آب معدنی اشتباه است

مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع سازمان غذا و دارو با بیان اینکه آب‌های بسته‌بندی مزایایی مانند عدم وجود آلودگی‌های میکروبی و انگلی دارد، گفت: توصیه به مصرف آب چاه به جای آبهای بسته‌بندی شده غیرمسئولانه و غیرکارشناسی است. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، مهدی انصاری؛ مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع سازمان غذا و دارو با بیان اینکه آب‌های بسته‌بندی دارای مزایای متعددی هستند، از عدم وجود آلودگی‌های میکروبی و انگلی بیماری‌زا، وجود محدوده‌های مجاز املاح و فلزات سنگین و آفت‌کش‌ها به عنوان بخشی از این مزایا یاد کرد و گفت: دلیل کنترل کیفیت این محصولات در محل تولید از منبع اصلی آب گرفته تا پایان فرایند است در حالی که برای آب چاه کنترلی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه اظهارنظر در مورد اینکه مصرف آب چاه فقط منجر به بروز سنگ کلیه می‌شود، غیرمسئولانه و غیرکارشناسی است، افزود: آب چاه‌ها ممکن است آلودگی‌های زیادی داشته باشند که ممکن است به دلیل نزدیکی به مناطق مسکونی، کشاورزی، مراکز صنعتی و منابع دیگر آب‌های زیرزمینی متصل آلودگی به ترکیبات آلی، نیترات و سولفات داشته باشد.

وی ادامه داد: در تولید و عرضه آب‌های بسته‌بندی، فرآیندهای صنعتی رعایت شده و مجوزهای لازم پس از بررسی‌ها و آزمایشات متعدد اخذ می‌شود. هر محصول یک شرایط نگهداری دارد که توسط تولید کننده در بسته‌بندی محصول، اعلام می‌شود که مصرف کننده، فروشنده و توزیع کننده ملزم به رعایت الزامات انبارداری، حمل و نقل و نگهداری هستند.

غذای آلوده عامل 200 بیماری/ جزئیات بازرسی‌های بهداشتی از اصناف در تعطیلات نوروز

مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع سازمان غذا و دارو تاکید کرد: اگر شرایط نگهداری هر محصولی رعایت نشود، طبیعی است که شاید خطراتی برای مصرف کننده به همراه داشته باشد و این هم محدود به یک فرآورده مانند آب بسته‌بندی شده نیست. ظروف بسته‌بندی "پت" در ایران و دنیا، مختص آب‌های آشامیدنی نیست بلکه در نوشابه ها، روغن های خوراکی، برخی لبنیات و شیشه‌های شیرخوری کودکان نیز از مواد پت استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه روغن‌های زیروترانس مورد تایید سازمان غذا و دارو هستند، تاکید کرد: برای هر شاخص روش اندازه گیری وجود دارد که از دقیق‌ترین و حساس ترین روشها استفاده می‌شود و عبارت زیرو معنی عام داشته در حالی که به صورت فنی عبارت غیر قابل ردیابی(not detectable) اعلام می‌شود. باید اذعان نمود نمی توانیم و نباید علایق و سلایق شخصی خودمان را در رسانه‌ها عمومیت دهیم.

وی در خصوص کیفیت برنج‌های غیرایرانی موجود در بازار گفت: تمامی برنج‌های وارداتی در مبادی ورودی کشور و حتی در مبدا تولید نمونه برداری شده و آنالیزهای لازم بر روی آنها انجام می‌شود و تنها محصولاتی قابلیت عرضه به بازار مصرف را دارند که با ضوابط و مقررات ملی کشور مطابقت داشته باشند. لازم به ذکر است که تمام کالاهای سلامت از جمله آب‌های بسته‌بندی مورد نظارت و پایش مستمر سازمان غذا و دارو بوده و با هر گونه عدم انطباق با ضوابط موجود به صورت قانونی برخورد می‌شود. نظرات ارائه شده از سوی افراد غیرمسئول در حوزه سلامت غذایی، جنبه شخصی دارد و موضع ارگان‌های رسمی نیست. اطلاعات ارائه شده بر اساس اطلاعات بسیار محدود و ناقص یک آزمایشگاه بخش خصوصی، فاقد عمومیت بخشی به کل جامعه است.

لازم به ذکر است که اخیراً مدیر یک آزمایشگاه کنترل کیفیت مواد غذایی در یک برنامه تلویزیونی نسبت به مصرف آبهای آشامیدنی هشدار داده و گفته بود: بطری‌های پلیمری آب معدنی شرایط خاصی برای نگهداری دارند و مغازه داران آن را در نور آفتاب یا داخل فریزر قرار می‌دهند که این موضوع مواد موجود در بطری‌ها را در آب آزاد می‌کند و اگر مردم آب چاه بخورند نهایتاً سنگ کلیه می‌گیرند اما خیلی بهتر است!

وی همچنین ادعای تولید روغن‌های زیروترانس را نادرست خوانده و توصیه کرده بود که برنج‌های غیرایرانی نیز مورد استفاده کمتری قرار بگیرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تابستان منهای خاموشی
  • افزایش چشمگیر مصرف انرژی‌های تجدیدپذیر در جهان
  • دست کوتاه تولیدکنندگان در تامین مواد اولیه/ راه پر پیچ و خم است!
  • توصیه به مصرف آب چاه به جای آب معدنی اشتباه است
  • غافلگیری سارقان کلینیک ترک اعتیاد
  • پدر مددکاری اجتماعی ایران: تعطیل کردن نمایش خانگی دردی از بحران‌های اجتماعی دوا نمی‌کند
  • دفاع عجیب خبرگزاری دولت از قلیان پرعارضه اکسیژن
  • کشف کمیاب‌ترین «رنگ» دنیای باستان در یک حمام رومی؛ رنگی گران‌تر از طلا (+عکس)
  • بنگاه دروغ پراکنی انگلیس
  • ریشه ناترازی بنزین در مصرف بی‌رویه است