Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - اهواز - ايرنا - آمارها نشان مي دهد نزاعهاي دسته جمعي در خوزستان در سال هاي اخير روند رو به رشدي داشته و همين امر لزوم توجه جدي مسئولان و کارشناسان و نيز نخبگان را براي ريشه کني آن ضروري کرده است.

در يک نزاع دسته جمعي در منطقه پتک جلالي شهرستان باغملک که طي سالهاي اخير به يک معضل جدي در استان تبديل شده 200 نفر در دستگاه قضايي محکوميت قطعي داشته اند و 2 سال زندان و 2 سال تبعيد احکامي بوده که توسط دستگاه قضا براي آنان صادر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


طبق آمار موجود اين بخشي از احکام صادره است و پيش از اين نيز هشت نفر به اتهام قتل، به قصاص محکوم شده اند و حدود 200 نفر ديگر نيز اخيرا بازداشت و به زندان منتقل شده اند که در انتظار صدور راي دادگاه هستند.
اين آمار تکان دهنده مربوط به ماجراي يک اختلاف کهنه بر سر مالکيت زمين در روستاي کوچکي از توابع بخش ميداوود شهرستان باغملک در شمال شرق خوزستان است که تنها 250 خانوار (حدود 2 هزار نفر) جمعيت دارد که شغل اصلي آنان کشاورزي و دامپروري است.
اين زخم کهنه 2 سال پيش سرباز کرد و حالا 16 نفر کشته و ده ها نفر زخمي شده و تعداد زيادي از روستائيان از محل زندگيشان آواره شده و خانه هاي تعدادي نيز به آتش کشيده و خراب شده است.
اين درگيري طايفه اي شايد خبرسازترين نزاع سال هاي اخير خوزستان بوده اما در گوشه و کنار اين استان، نزاع هاي جمعي هر از چند گاهي اوج مي گيرد.
درگيري 2 طايفه بر سر مالکيت زمين در هويزه که در آن نفت پيدا شده بوددر سالهاي اخير به اهواز کشيده شده که هشت کشته و چندين زخمي بر جاي گذاشته و اين نزاع هنوز ادامه دارد.
تيراندازي هاي گاه و بيگاه براي ايجاد رعب و وحشت و درگيري طرفين اين درگيري در برخي محله ها، اعتراض ساير اهالي را به دنبال داشته است.
مرداد امسال نيز يک درگيري در شهر `چم گلک` از توابع انديمشک 31 نفر مجروح و 39 نفر بازداشت به همراه داشت.
*برترين ها در نزاع
طبق آمار رسمي اعلام شده تهران، خراسان رضوي و اصفهان بالاترين ميزان نزاع در کشور را دارا هستند.
آمارها نشان مي دهد 2 هزار و 636 نفر در سال 95 ، مراجعه 21 هزار و 184 نفر در سال 94 و مراجعه 23 هزار و 680 نفر در سال 93 به دليل صدمات ناشي از نزاع دسته جمعي به پزشکي قانوني خوزستان مراجعه کرده اند.
همچنين آمارهاي سال 95حاکيست آبادان، اميديه، انديمشک و انديکا در رده نخست و هويزه، کارون، گتوند و آغاجاري در آخرين رده نزاع هاي جمعي خوزستان قرار دارند.
اهواز با وجودي که بيشترين فراواني نزاع هاي جمعي را در استان داراست اما به نسبت جمعيت در رده پنجم است.
همچنين شهرستان حميديه با 300 درصد رشد، باغملک با 280 درصد، شوش با 260 درصد و اهواز با 244 درصد، بيشترين رشد نزاع جمعي سال 95 نسبت به سال 92 را دارند.
*نزاع براي قدرت نمايي ؛عوامل نزاع جمعي در خوزستان چيست؟
معاون دادستان اهواز معتقد است نزاع ها در استان بيشتر بخاطر سه موضوع شامل اختلافات ملکي و دعاوي تحت اين عنوان، مسائل خانوادگي و تصادفات رخ مي دهد.
محمد گراوند با اشاره به برخي عوامل نزاع جمعي در خوزستان مي گويد: بر اساس مشاهدات اوليه و به صورت تجربي دريافته ايم که در اين حوادث عوامل شخصي، محيطي و اجتماعي دخالت دارد البته اين مساله نياز به بررسي دقيق و علمي و کارشناسي دارد.
وي مي افزايد: بيماري هاي روحي- رواني و مشکلات عصبي، که شخص دچار آن است مي تواند زمينه وقوع جرم را بوجود مي آورد؛ گاهي شخص دچار بيماري نيست اما درگيري هاي ذهني و کم طاقتي او باعث نزاع مي شود، به طور مثال مسائلي همچون بيکاري و مشکلات مالي در خوزستان در اين زمينه بسيار تاثيرگذار است.
وي گفت:به طور مثال ديده شده يک حادثه تصادف رانندگي و يا دعواي 2 کودک به نزاع جمعي کشيده شده است ؛ از طرف ديگر عوامل محيطي، گرماي هوا و کلافگي حاصل از آن باعث مي شود يک حادثه رخ دهد.
به گفته وي در نظريه هاي جامعه شناسي نيز به اين مساله اشاره شده که در مناطق گرمسير آمار جرايم بيشتر است.
وي اظهار مي کند: از عوامل مهم اجتماعي در نزاع هاي جمعي، اثبات قدرت و رقابت هاي طايفه اي است، در اين صورت شخص حس مي کند طايفه نبايد از مواضع خود کوتاه بيايند که اين مساله باعث تشديد درگيري مي شود.
گراوند تحريک جوانان توسط بزرگان يک قوم، تکيه بر حمايت و پشتيباني طايفه از مجرم به ويژه در پرداخت ديه، تاخير حضور ماموران نيروي انتظامي در صحنه نزاع، بيسوادي و کم سوادي افراد و وجود سلاح گرم و سرد به ويژه سلاح هاي گرم غيرمجاز در جامعه را از ديگر عوامل بروز نزاع هاي دسته جمعي در استان عنوان کرد.
وي مي افزايد: نقش فرهنگ حمل سلاح و استفاده از آن مراسم عروسي و عزا را نمي توان در اين زمينه ناديده گرفت به طوري که فرهنگ حمل سلاح آسيب جدي بر پيکره امنيت وارد کرده است.
گراوند ادامه مي دهد: به منظور کاهش و پيشگيري از نزاع جمعي بايد از ظرفيت ريش سفيدان براي آگاهي بخشي و ميانجيگري استفاده شود، در اين موارد نه تنها درگيري ممکن است در منطقه از بين برود بلکه وجود قوانين باعث مي شود که مجرم از حمايت طايفه برخوردار نباشد که نوعي عامل بازدارنده در ارتکاب جرم است.
وي اظهار مي کند: جمع آوري سلاح هاي گرم غيرمجاز، استقرار و استمرار حضور ماموران در محل، آنهم به موقع و مقتدرانه؛ صدور آراي متناسب و قاطع براي افراد درگير در نزاع و به نوعي ارعاب همگاني از طريق کيفر و مجازات؛ آموزش و آگاهسازي مردم همچنين پرکردن اوقات فراغت جوانان با ارائه الگوي مناسب مي تواند به کاهش اين حوادث کمک کند.
وي از ارائه آمار پرونده نزاع هاي دسته جمعي و محکومان اين حوادث خوداري مي کند و مي گويد: اين آمار چهره استان را مخدوش مي کند، استان هايي هستند که 10 برابر خوزستان نزاع دارند اما از ترس لطمه به احساس امنيت و گردشگري و سرمايه گذاري آن را اعلام نمي کنند.
*سنت و هويت جمعي
مديرکل امور اجتماعي استانداري خوزستان نيز اظهار مي کند: علاوه بر خوزستان در استان هاي ديگر کشور از جمله چهارمحال و بختياري، کردستان، کرمانشاه، ايلام و... که داراي بافت سنتي هستند و هويت فردي هنوز شکل کامل در بافت اجتماعي به خود نگرفته شاهد اين نوع درگيري ها و گاهي بيش از خوزستان هستيم.
محمدصادق کريمي کيا يکي از آسيب هاي اجتماعي خوزستان را `نزاع هاي بين فردي` يا اصطلاحا `نزاع هاي دسته جمعي` مي داند و مهمترين عوامل وقوع آن را هويت جمعي، احساس بي عدالتي و وجود سلاح گرم عنوان مي کند.
وي مي افزايد: آمارها روند کاهش نزاع را در استان از سال 92 تا کنون نشان مي دهد؛ اما به دليل گرايش به استفاده از اسلحه، شدت خشونت بالا رفته اما درگيري هاي روستاي `پتک جلالي` در 2 سال گذشته، با خشونتي که به همراه داشت، آمارهاي ناگواري از کشته و زخمي و دستگيري را در نزاع جمعي به دنبال داشته است.
وي گفت:همچنين نزاع هاي جمعي در شهرستان هاي ديگر نظير اهواز، انديمشک، ايذه و رامهرمز، نشان دهنده وجود هويت هاي جمعي و عدم حل مساله و اختلاف به شکل مسالمت آميز است.
اين جامعه شناس درباره دليل آمار بالاي نزاع جمعي در خوزستان توضيح مي دهد: وقوع اين نزاع هاي جمعي علامت و نشانه اي از اين است که در سازمان اجتماعي در خوزستان کارکردهاي حل مساله، به سمت رفتارهاي خشونت آميز کشيده مي شود؛ در نبود مداراي اجتماعي به آساني و سهولت اختلاف و درگيري بين 2 فرد به سطح نزاع جمعي و طايفه اي بدل مي شود.
*اختلاف فردي؛ نزاع جمعي
چرا اختلافات بين فردي در حوزه اجتماعي به اين سمت و سو کشيده مي شود و چرا افراد فکر مي کنند بايد شخصا حق خود را مطالبه کنند و از نهادهاي متولي پيگيري نمي کنند؟
کريمي کيا عوامل متعددي را در اين زمينه دخيل مي داند و مي گويد: وقتي شخصي فکر مي کند حقش پايمال شده و بايد حق را شخصا يا با تکيه بر طايفه و قوم خود به دست آورد، از سوي ديگر به دليل دسترسي به اسلحه گرم، شاهد اين اتفاقات هستيم.
وي اظهار مي کند: در خوزستان هنوز مصاديق رفتارهاي اجتماعي يک جامعه مدرن را شاهد نيستيم و هنوز جامعه سنتي با هويت جمعي است؛ به اين معني که افراد اين جامعه پايگاه هاي انتسابي را بر پايگاهاي اکتسابي ترجيح مي دهند؛ در بافت فرهنگي اجتماعي، به جاي توجه به جايگاه اجتماعي افراد، طايفه و قوم او مورد توجه است.
وي گفت: اين مسائل باعث مي شود که درگيري ها ديگر جنبه فردي نداشته باشد، بلکه اختلاف بين خانواده، فاميل و قوم گسترش مي يابد، که اين را حتي در مسائلي مانند اختلافات معمولي زناشويي و حتي طلاق شاهد هستيم، بنابراين در جايي که هويت جمعي است، يک رفتار اجتماعي يا پديده اجتماعي که جنبه فردي دارد به يک اختلاف جمعي و طايفه اي تبديل مي شود و خاتمه اين نوع درگيري را بسيار دشوار مي کند.
کريمي کيا ادامه مي دهد: علاوه بر هويت جمعي، احساس بي عدالتي و عدم توانايي نهادهاي مسئول در رسيدگي به اختلافات و پيگيري حق و حقوق افراد نيز عامل ديگري است که باعث مي شود افراد براي احقاق حقوق خود به طايفه و قوم خود پناه بياورند و پشتيباني آنها را طلب کنند.
*فرسنگ ها فاصله با شهروندي
مديرکل امور اجتماعي استانداري خوزستان معتقد است: تنها راه کاهش و يا متوقف شدن نزاع هاي دسته جمعي، شکل گيري گفتمان شهروندي است، البته وضعيت استان نشان مي دهد که فعلا از اين گفتمان خبري نيست و راه درازي براي شهروند شدن افراد در پيش است.
وي با بيان اينکه برخي سنت هاي ما در حال ترويج و بازتوليد هستند، اظهار مي کند: کارکرد جامعه کنوني فردگرايي است و بايد بپذيريم که اين کارکرد با جامعه سنتي تفاوت دارد و برخي از کارهايي که در جامعه سنتي قابل انجام بوده، در جامعه مدرن نمي توان انجام داد، به بيان ديگر در جامعه مدرن راهکارهاي سنتي حل اختلاف کارکرد خود را از دست داده و اختلافات بايد از نهادهاي قضايي و دادگستري پيگيري و رفع شود بنابراين بازتوليد عناصر جامعه سنتي در يک جامعه مدرن، خطاي سيستماتيک محسوب مي شود.
کريمي کيا اضافه مي کند: البته بايد به اين مساله توجه داشت که در خوزستان به دليل شرايط نامناسب زيست محيطي مانند آلوده ترين و گرم ترين شهرها و... يک نارضايتي عمومي هم وجود دارد، بنابراين اگر احساس ناامني به آنها اضافه شود، تمايل به بروز رفتارهاي خشونت آميز افزايش مي يابد.
وي با تاکيد بر آموزش شهروندان براي کاهش نزاع جمعي، مي گويد: اگر مردم را نسبت به خطرات نگهداري و حمل سلاح آگاه کنيم و فجايعي که به تبع استفاده از سلاح (حتي در مراسم عروسي و عزا) بوجود آمده را نشان دهيم، گام بزرگي در اين زمينه است.
اين جامعه شناس مي افزايد: ايجاد فضاهايي براي تفريح مردم و تخليه هيجانات آنها هم مي تواند موثر باشد، اين در حاليست که اکنون هيچ مکاني با عنوان سالن و يا باشگاه تيراندازي عمومي وجود ندارد که با گذران اوقات فراغت و ورزش هاي سالم تخليه هيجاني و رواني صورت گيرد.
وي اظهار مي کند: ريش سفيدها و بزرگان اقوام نيز مي توانند در تغيير ديدگاه مردم نقش مهمي ايفا کنند هر چند اکنون در شهرستان اهواز و کارون برخي شيوخ و طوايف مخالفت خود را با تيراندازي در مراسم اعلام کرده اند و اين مساله از سوي سايرين نيز محترم شمرده شده است.
وي با تاکيد بر برخورد جدي و قانوني با حاملان سلاح از سوي دستگاه هاي مسئول، ادامه مي دهد: از همه اينها گذشته مسائل فرهنگي نيز در اين زمينه نقش اساسي بازي مي کنند به طور مثال به مردم آموزش داده نشده که در زمان هاي خاص مانند وقتي که خشمگين و مضطرب مي شوند و يا مورد ظلم و تبعيض يا سوءقصد قرار مي گيرند بايد چه واکنشي داشته باشند همچنين جامعه نسخه اي براي حل اين اختلافات از طريق قانون ندارد، اين در حاليست که کتمان کردن برخي از اين اختلافات ريشه نزاع مي شود.
کريمي کيا اظهار مي کند: در مقابل خشونت و درگيري ها `مدارا` قرار دارد، در حالي که در خوزستان مداراي اجتماعي کمتر وجود دارد و اين مساله نيز بايد به مردم آموزش داده شود.
وي تصريح مي کند: نزاع هاي جمعي در واقع نوعي عقب گرد در حوزه اجتماعي به شمار مي آيد و به معني اين است که نتوانسته ايم افراد را جامعه پذير کنيم.
کريمي کيا مي افزايد: نزاع هاي دسته جمعي از نظر توسعه اي نيز بسيار مضر است زيرا در مناطقي که اين درگيري ها رخ مي دهد، کمتر کسي رغبت به سرمايه گذاري خواهد داشت.
*وقتي عدالت خصوصي به ميان آيد
نزاع هاي جمعي از نظر `جرم شناسي` نيز حائز اهميت است و نياز به بررسي دارد.
مديرگروه حقوق دانشگاه شهيد چمران اهواز در اين باره مي گويد: نزاع جمعي از ديدگاه جرم شناسان خشونت فيزيکي است که معمولا ظاهر و در مقابل ديد عموم اتفاق مي افتد به عبارتي خشونت آشکار است که مي توان آن را از جنبه هاي مختلف اعم از جامعه شناسي، روانشناسي، مردم شناسي، امنيتي و حقوقي بررسي کرد؛ البته مطالعات موردي نيز درباره نزاع در برخي مناطق انجام شده است.
حسين آقايي جنت مکان اظهار مي کند: نزاع دسته جمعي (نزاعي که حداقل سه نفر در آن مشارکت دارند) جرم است و ماده 615 قانون مجازات اسلامي به بعد به اين جرم و مجازات آن اختصاص دارد.
وي مي افزايد: نزاع جمعي از نظر جرم شناختي دلايل مختلفي دارد و در نيم سده اخير جرم شناسان در اين حوزه بسيار ورود کرده و راجع به آن نظريه ارائه داده اند که نظريه هاي دورکيم و نظريه عدم کاميابي خواسته هاي فرد از آن دسته است.
اين استاد حقوق جزا و جرم شناسي، خوزستان را از نظر نزاع هاي دسته جمعي يکي از کانون هاي بحراني در کشور مي داند و مي گويد: در خوزستان بسياري از آسيب هاي اجتماعي بحراني هستند که نزاع جمعي يکي از آنهاست، در سال 81 اين استان از نظر نزاع دسته جمعي رتبه نخست کشور را داشته و 44.6 نفر به ازاي هر يک هزار نفر نزاع جمعي داشتند و به نظر مي آيد روند روبه رشد هنوز ادامه دارد؛ درگيري هاي روستاي پتک جلالي يک نمونه از اين نزاع هاست که خسارت هاي فراواني ايجاد کرده است.
وي با بيان اينکه تا کنون مطالعات دقيق و علمي در زمينه نزاع هاي جمعي به ويژه در خوزستان انجام نشده مي گويد: براي مشخص شدن کاهش يا افزايش واقعي، نياز به مطالعه و آمار دقيق داريم و اکنون به صورت کلي اظهار نظر مي کنيم.
جنت مکان تاکيد مي کند: براي شناسايي و مبارزه با هر جرمي بايد اطلس هاي جداگانه در نيروي انتظامي، پزشکي قانوني، دادگستري و زندان ها وجود داشته باشد تا بتوان تحليل درستي از جرايم ارائه کرد زيرا برخي از جرايم به زندان منتهي نمي شود که به اين فاصله آماري `رقم سياه` مي گويند و در نزاع جمعي با `رقم سياه` مواجه هستيم.
عضو هيات علمي دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعي دانشگاه چمران اهواز تصريح مي کند: يکي از عوامل نزاع جمعي در کشور و استان، روي آوردن به عدالت خصوصي است؛ به اين معني که وقتي به شکايت هاي جزئي مردم در دادگستري به خوبي رسيدگي نمي شود، يا دچار اطاله دادرسي مي شوند و يا از نتيجه پرونده رضايت ندارند، خود درصدد احقاق حق برمي آيند به طور مثال در `پتک جلالي` از سال هاي قبل پرونده هاي جزئي و حل نشده از اختلافات ملکي و يا چراي محصول و ... وجود داشته است.
وي تاکيد مي کند: هر چه چرخ عدالت کيفري در کشور کند باشد، جاي آن را عدالت خصوصي پر مي کند به طوري که ريشه اغلب نزاع هاي جمعي همين مساله است.
جنت مکان اضافه مي کند: جرم شناسان عوامل رايج و شايع جرم را شامل عوامل فردي و اجتماعي مي دانند که دلايل اقتصادي، فرهنگي و خانوادگي جزو دسته عوامل اجتماعي جرم است.
وي با بيان اينکه 60 تا 70 درصد نزاع ها قابل پيشگيري است اظهار مي کند: پيشگيري از جرم يکي از رشته هاي جديد در جرم شناسي است که پيش نياز آن داشتن اطلاعات و داده ها و تهيه اطلس و نواحي جغرافيايي (زماني و مکاني) جرم خيز است.
اين استاد دانشگاه تصريح مي کند: پيشگيري از جرم نيازمند هزينه کرد اعتبارات است، اين در حاليست که ما در کشور مي خواهيم جرايم را با حرف زدن کاهش دهيم که اين مساله امکان پذير نيست.
وي مي افزايد: تا کنون هيچگونه مطالعه جامعي در خصوص جرايم صورت نگرفته است؛ اين مطالعات زمان طولاني نياز دارد و دانشگاه پول کافي ندارد، از سوي ديگر مطالعات دانشجويي و پايان نامه اي در اين زمينه نيز با درهاي بسته نهادهاي رسمي روبه رو مي شود و به بهانه محرمانه بودن آمار از دادن آنها به محققان جلوگيري مي کنند.
*آمارهاي صد در صد محرمانه
از تعداد کشته ها و زخمي ها و محکومان نزاع هاي جمعي در خوزستان اطلاعي در دست نيست. نيروي انتظامي، استانداري و دادگستري خوزستان با وجود تلاش بيش از يک ماه خبرنگار ايرنا براي دستيابي به آمار و اطلاعات بيشتر در اين زمينه حاضر به همکاري نشدند. علت محرمانه بودن اين آمار را نيز مخدوش شدن چهره استان و فرار سرمايه گذاران عنوان کرده اند.
يکي از مقامات رده بالاي استان که بعد از مصاحبه2 ساعته، حاضر به انتشار اظهارات خود نشده، در توجيه رفتار خود مي گويد: ما از محرمانه شدن و کتمان واقعيت خوشحال نيستيم اما وقتي مي خواهيم درباره يک پديده اجتماعي مانند نزاع جمعي حرف بزنيم ناچار مي شويم همه چيز را محرمانه کنيم و لاي پوشه هاي محرمانه قرار دهيم زيرا طبق تحليلي که داريم اگر اخبار اين نزاع ها منتشر شود بهداشت رواني جامعه بر هم مي خورد و افکار عمومي خدشه دار مي شود، بنابراين در اين نزاع ها که اغلب طايفه اي هستند، آنقدر بايد کلي گويي کنيم که به هيچکس برنخورد.
جنت مکان استاد حقوق و جرم شناسي اما از محرمانه شدن اطلاعات مربوط به جرايم، انتقاد مي کند و مي گويد: نبايد از انتشار اين آمار ترس داشته باشيم و اين اطلاعات بايد روزانه بر روي سايت ها قرار گيرد نه اينکه مخفي شود.
وي گفت: اين مساله که گفته مي شود ارائه آمار، سياه نمايي و براي کشورها آسيب زاست، صحيح نيست، زيرا مي بينيم که در کشورهاي خارجي انتشار همه اين اطلاعات بسيار عادي شده و همه امکان دسترسي به آن را دارند.
*آرامش شکننده
در `پتک جلالي` آتش بس اعلام شده است؛ البته بعد از بازداشت و محکوميت چند صد نفر از اهالي، شايد به جز زنان و کودکان کسي در روستا نمانده باشد.
تيراندازي و نزاع اما در ديگر شهرستان ها هنوز خبرساز است.
آيا آرامش به اين خانه ها بازمي گردد؟
7151/6064
خبرنگار: نادره وائلي زاده** انتشار دهنده: محسن بهاروند
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۱۳۵۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رژیم صهیونیستی عامل ریشه‌ای تمام تنش‌ها و وخامت اوضاع در منطقه است/ موضوع انسانی رهایی خدمه کشتی توقیف‌شده مورد توجه جدی ما قرار دارد

وزیر امور خارجه بر ضرورت پایان جنگ و نسل‌کُشی رژیم صهیونیستی در غزه و احترام به حقوق مردم مظلوم فلسطین تاکید کرد و گفت: رژیم صهیونیستی عامل ریشه‌ای تمام تنش ها و وخامت اوضاع در منطقه است.

به گزارش مشرق، پائولو رانگل وزیر امور خارجه جدید پرتغال در گفتگوی تلفنی با امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص مناسبات دو جانبه و اوضاع منطقه به خصوص تحولات فلسطین به گفتگو و تبادل نظر پرداخت.

وزیر امور خارجه کشورمان در ابتدای این گفتگوی تلفنی، تشکیل دولت جدید پرتغال و انتصاب پائلو رانگل به عنوان وزیر امور خارجه جدید این کشور را تبریک گفت و به سابقه روابط خوب و دیرینه فی‌مابین دو کشور اشاره کرد.

امیرعبداللهیان بار دیگر بر ضرورت پایان جنگ و نسل‌کُشی رژیم صهیونیستی در غزه و احترام به حقوق مردم مظلوم فلسطین تاکید کرد و رژیم صهیونیستی را به عنوان عامل ریشه‌ای تمامی این تنش ها و وخامت اوضاع در منطقه دانست.

پائلو رانگل وزیر امور خارجه پرتغال نیز در این گفتگوی تلفنی بر ضرورت برقراری آتش بس فوری در غزه تاکید کرد و افزود: دولت پرتغال از تشکیل دولت مستقل فلسطینی حمایت می‌کند و خواستار تلاش تمامی کشورهای منطقه برای کاهش تنش‌ها در منطقه است.

طرفین آخرین دیدگاه های خود را در مورد کشتی توقیف شده اسراییلی حامل پرچم پرتغال تبادل کردند.

امیرعبداللهیان در این ارتباط اظهار داشت: موضوع انسانی رهایی خدمه کشتی، مورد توجه جدی ماست و به سفرای‌شان در تهران دسترسی کنسولی، آزادی و ‌تحویل‌شان را اعلام کرده ایم.

دیگر خبرها

  • تظاهرات حامیان فلسطین در لندن + تصاویر
  • بازدید جمعی از نمایندگان تهران از اداره کل انتقال خون استان تهران
  • دستگيری عاملان نزاع دسته جمعی در کوهدشت
  • فعال مطرح یهودی: ما به یک مهاجرت دسته جمعی از «صهیونیسم» نیاز داریم
  • گزارشی از زنده به گورشدن ۲۰ نفر + جزئیات | جسدهایی که به دلیل تکه تکه شدن یا تجزیه آنها قابل شناسایی نیستند...
  • رژیم صهیونیستی عامل ریشه‌ای تمام تنش‌ها و وخامت اوضاع در منطقه است/ موضوع انسانی رهایی خدمه کشتی توقیف‌شده مورد توجه جدی ما قرار دارد
  • شادی دسته‌جمعی برای گل انفرادی ارونوف (عکس)
  • توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری باعث ریشه کن شدن فساد است
  • طرح احتمال سرقت اعضای بدن قربانیان توسط رژیم اسرائیل با کشف گور‌های دسته‌جمعی
  • روز ۲۰۳ طوفان‌الاقصی| ادامه حملات هوایی و توپخانه‌ای