Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - بررسي وضعيت 19 صندوق سرمايه‌گذاري بزرگ با درآمد ثابت که 94.2 درصد از حجم کل دارايي 64 صندوق با درآمد ثابت بورسي را در اختيار دارند، نشان مي‌دهد 70.2 درصد منابع اين بانک‌ها سپرده بانکي است و سود حاصله از سيستم بانکي حاصل مي‌شود.
به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس، صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري در بازار سرمايه در سه قالب مختلط، با درآمد ثابت و در سهام راه‌اندازي شده‌اند اما با توجه به جذابيت و نرخ بالاي سود صندوق‌هاي با درآمد ثابت، تعداد و حجم دارايي اين صندوق‌ها روز به روز بيشتر شده است تا جايي که هم‌اکنون 64 صندوق با درآمد ثابت در بازار سرمايه فعال هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


هدف اصلي از راه‌اندازي اين صندوق‌ها، سرمايه‌گذاري در بخش خريد انواع اوراق از جمله اوراق بدهي و مشارکت و شکل‌گيري يک بازار مناسب براي خريد و فروش اوراق بود اما شرايط به گونه‌اي پيش رفته است که منابع صندوق‌ها مجددا سر از بازار پول درآورد.
نرخ بالاي سود بانکي، بازدهي کمتر سهام شرکت‌ها و محدوديت خريد اوراق مشارکت و بدهي، موجب شد صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري براي کسب سودي بيش از سود بانک‌ها و بازار سرمايه، به بازار پول و شبکه بانکي روي بياورند.
حجم کل دارايي خالص 64 صندوق‌ با درآمد ثابت هم‌اکنون 133 هزار و 946 ميليارد تومان است.
جدول زير وضعيت وضعيت 19 صندوق بزرگ سرمايه‌گذاري با درآمد ثابت را نشان مي‌دهد.
* ارقام به ميليارد تومان
ترکيب دارايينام صندوقارزش داراييسپرده بانکياوراقساير دارايي‌هامشترک آتيه نوين9 هزار و 63870.7 درصد23.2 درصدآرمان کار آفرينهزار و 113 54.643.61.8اختصاصي بازارگرداني اميد لوتوس پارسيان25 هزار و 20.97.985.4لوتوس پارسيان13 هزار و 65673.626.30.1ارزش آفرينان دي3 هزار و 74587.911.70.4اندوخته ملت592 21.968.99.2گنجينه زرين شهر26 هزار و 46380.113.46.5اندوخته پايدار سپهر2 هزار و 58982.516.80.7(صندوق) بانک گردشگريهزار و 52877.0717.075.8سرمايه‌گذاري اوج ملتهزار و 64052.639.28.2سرمايه‌گذاري با درآمد ثابت کاردان3 هزار و 82363.232.24.6با درآمد ثابت يکم6 هزار و 25987.84.37.9صندوق (بانک ايران زمين)هزار و 17170.622.86.6توسعه تعاون صبا2 هزار و 28581.4810.6ره آورد آباد مسکن15 هزار و 2076.621.51.9سرمايه‌گذاري با درآمد ثابت اميد انصارهزار و 71072.127.30.6گسترش فرداي ايرانيان4 هزار و 74257.342.60.1مشترک انديشه فرداهزار و 44888.311.20.5يکم کارگزاري بانک کشاورزي18 هزار و 7828112.76.3

به گزارش فارس، بررسي ترکيب دارايي 19 صندوق بزرگ با درآمد ثابت نشان مي‌دهد از مجموع 126 هزار و 184 ميليارد تومان دارايي اين صندوق‌ها، 70.2 درصد آن در بخش بانکي و تنها 29.8 درصد در بخش خريد اوراق و سهام و ديگر دارايي‌ها، سرمايه‌گذاري شده است.
خالص دارايي اين 19 صندوق، 94.2 درصد از کل دارايي 64 صندوق‌ با درآمد ثابت است.
* ارقام به ميليارد تومان
عنوانرقمسهم از کلحجم کل دارايي اين 19 صندوق126 هزار و 184100حجم سپرده‌‌هاي بانکي88 هزار و 65670.2حجم اوراق و ساير دارايي‌ها37 هزار و 52829.8

به گزارش فارس، سير حرکتي صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري نشان مي‌دهد اين صندوق‌ها به طور کامل از اهداف اوليه شکل‌گيري دور شده‌اند و به جاي تمرکز در بازار سرمايه، واسطه‌گر وجوه در بازار پول شده‌اند.
تا پيش از بخشنامه بانک مرکزي، صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري با درآمد ثابت با اختصاص بخش عمده منابع خود در بانک‌ها، نرخ‌هاي 20 تا 23 درصد را از بانک اخذ کرده و به مشتريان خود پرداخت مي‌کردند.
با وجود کاهش نرخ سود سپرده به 15 درصد و الزام بانک‌ها به پرداخت اين رقم سود به صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري، اما پيش‌بيني سود اغلب اين صندوق‌ها بيش از 18 درصد است. در حالي که ترکيب دارايي‌ آنها نشان مي‌دهد بخش عمده منابع اين صندوق‌ها سپرده بانکي است.
حال چگونه ممکن است که هم سهم عمده دارايي صندوق‌هاي با درآمد ثابت سپرده بانکي باشد و هم سود پيش‌بيني شده آنها بيش از 18 درصد و حتي 20 درصد باشد؟
اگر دقيق‌تر به موضوع نگاه کنيم آثار و پيامدهاي اين حضور صندوق‌ها بيشتر نمايان مي‌شود. يکي از پيامدهاي منفي سپرده‌گذاري صندوق‌ها در شبکه بانکي، شکل گيري فضاي دلالي بين مشتريان و بانک‌ها است.
صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري با توجه به حجم دارايي بالا، قطعا با مشتريان خرد که بخش عمده مشتريان نظام بانکي را تشکيل مي‌دهند، تفاوت دارد. صندوق بزرگ براي حفظ منابع خود، در فضاي رقابتي، با بازارگرداني در پي کسب سود بيشتر مي‌روند.
در واقع به جاي اينکه سپرده‌گذاران خرد، نرخ سود بيشتر را از بانک‌ها مطالبه کنند، صندوق‌هاي چند صد ميلياردي و چند هزار ميلياردي به ميدان چانه‌زني با بانک‌ها مي‌روند.
بنابراين، با شکل‌گيري قدرت‌هاي غيرهم‌وزن در بين مشتريان بانکي، بانک از هدف حفظ سپرده‌هاي کلان و راضي نگهداشتن مشتري بزرگ، سود متفاوتي را به اين مشتريان بزرگ اختصاص مي‌دهند و در چنين وضعيتي عملا سياست کاهش نرخ سود از دست خواهد رفت.
اساسا وجود صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري در يک بازار براي تجميع منابع و حداکثر کردن است و وقتي صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري وارد بازار پول شوند، قطعا راهي جز، حداکثر کردن سود را طي نخواهند کرد که اين کاملا مغاير با هدف سياست‌گذار پولي است.
به گزارش فارس، بنابراين، صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري با دور شدن از هدف اوليه راه‌اندازي، خود به مانعي براي سياست‌گذار پول تبديل شده و در صورت ادامه اين روند، حجم دارايي اين صندوق‌ها از برخي بانک‌ها هم فراتر خواهد رفت چرا که حجم دارايي يکي از صندوق‌هاي بزرگ در مدت يک سال بيش از 2 برابر افزايش يافت.
آنچه که سياست‌گذاران بازار پول و بازار سرمايه بايد براي آن تصميم‌گيري کنند، حضور يا عدم حضور صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري با درآمد ثابت در شبکه بانکي است.
در صورتي مي‌توان به اين صندوق‌ها، صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري گفت که منشاء جريان درآمدي آنها از بازار پول و شبکه بانکي نباشد، در غير اين صورت نقش اين صندوق‌ها چيزي بيش از دلالي منابع بانکي براي حداکثر کردن سود مشتريان نيست زيرا 70 درصد منابع صندوق‌ها در جايي سرمايه‌گذاري نشده و مجددا به بانک بازگشته است.
گزارش از: مرتضي ماکنالي
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۱۳۸۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سبدگردانی با سرمایه کم امکان‌پذیر است؟

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، بسیاری از افراد که قصد دارند مدیریت سرمایه خود را در اختیار مدیران حرفه‌ای و متخصص بازار سرمایه بسپارند، تصور می‌کنند که برای سبدگردانی اختصاصی باید سرمایه بالا و چندین میلیاردی داشته باشند. اما شما می‌توانید حتی با چند صد میلیون تومان هم مطابق با سلیقه سرمایه‌گذاری و میزان ریسک‌پذیری خود، از خدمات سبدگردانی اختصاصی بهره‌مند شوید.

آیا با سرمایه کم هم سبدگردانی ممکن است؟

مدیریت سرمایه در بازارهای مالی یک امر تخصصی محسوب شده و سبدگردانی اختصاصی در بورس نیازمند سرمایه‌های چند میلیاردی است. اما با حداقل سرمایه ۵۰۰ میلیون تومان هم می‌توانند سبدگردانی در بورس را با مدیریت حرفه‌ای و کسب سودی بالاتر از تمامی بازارها تجربه کرد.

در حقیقت، سبدگردانی توسط شرکت‌های سبدگردان که دارای مجوز رسمی از سازمان بورس و اوراق بهادار هستند انجام شده و این شرکت‌ها تحت نظارت مستقیم سازمان بورس فعالیت می‌کنند. طی فرایند سبدگردانی، مدیر سبد بر اساس میزان ریسک‌پذیری و اهداف مالی سرمایه‌گذار، پرتفویی متنوع از انواع دارایی‌ها را تشکیل داده و با تحلیل شرایط اقتصاد کلان تلاش می‌کند که بازدهی بالاتر از میانگین سایر بازارها مانند بورس، طلا، بانک و … برای سرمایه‌گذار محقق کند.

حداقل سرمایه برای سبدگردانی چقدر است؟

با توجه به اینکه سبدگردانی اختصاصی جز خدمات ویژه سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود، بنابراین معمولاً حداقل سرمایه برای سبدگردانی اختصاصی از مبالغ بالا شروع می‌شود. شرکت‌های سبدگردان می‌توانند حداقل میزان سرمایه جهت سبدگردانی را از مبالغ مختلفی شروع کنند. معمولاً خدمات سبدگردانی اختصاصی از سرمایه یک میلیارد تومان به بالا انجام می‌شود، اما برخی از شرکت‌های سبدگردان طرح‌های متنوع سبدگردانی را با حداقل سرمایه ۵۰۰ میلیون تومان ارائه می‌دهند. نکته حائز اهمیت در سبدگردانی اختصاصی بازدهی سبدهای تحت مدیریت شرکت‌های سبدگردان است. شاید به نظر برسد که شرکت‌هایی حداقل مبلغ سبد گردانی را از مبالغ بالا، به طور مثال پنج میلیارد تومان آغاز می‌کنند بازدهی بالاتری را برای سرمایه‌گذاران به ارمغان می‌آورند. اما مدیریت دارایی یک امر تخصصی بوده و بهتر است برای انتخاب شرکت سبدگردان جهت انعقاد قرارداد سبدگردانی، آماری از بازدهی سبدهای اختصاصی تحت مدیریت شرکت را مشاهده کنید. همچنین، انعطاف‌پذیری در قوانین برداشت و اضافه کردن سرمایه در قرارداد سبدگردانی دیگر امر مهم در انتخاب یک شرکت سبدگردان است.

مزایای سبدگردانی با سرمایه کم

با وجود اینکه می‌توان سرمایه گذاری با سرمایه کم را از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری انجام داد، اما سرمایه‌گذاری به روش سبدگردانی اختصاصی دارای مزیت‌های بیشتری است. از جمله مزایای سبدگردانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

انعطاف‌پذیری بالا در شرایط مختلف بازار

مدیریت اختصاصی و حرفه‌ای دارایی

ریسک پایین‌تر نسبت به صندوق‌های سرمایه‌گذاری

تنوع بالا در سبد دارایی

مدیریت ریسک قدرتمند

مهم‌ترین ویژگی سبدگردانی انعطاف‌پذیری بالای ترکیب دارایی سبد سرمایه‌گذاری است. در حقیقت، مدیر سبد تحت شرایط مختلفی می‌تواند ترکیب دارایی‌ها در راستای منافع سرمایه‌گذار تغییر دهد.

بررسی انواع سبدگردانی با سرمایه کم

همان‌طور که در ابتدا اشاره شد طرح‌های متنوع سبدگردانی با سرمایه کم وجود دارد. این طرح‌ها از نظر ترکیب دارایی و میزان ریسک متمایز هستند:

سبدگردانی با سرمایه کم و ریسک پایین

این نوع از سبدگردانی مناسب سرمایه‌گذارانی است که تحمل ریسک پایینی دارند، اما قصد دارند بازدهی بالاتر از نرخ بهره بانکی داشته باشند. معمولاً بخش قابل توجهی از دارایی‌های این نوع از سبدها به اوراق بهادار کم ریسک مانند اوراق اخزا، مرابحه، اجاره، صندوق‌های درآمد ثابت و…. اختصاص پیدا می‌کند. همچنین، مدیر سبد با توجه به ظرفیت‌های بازار مشتقه می‌تواند از استراتژی‌های کم ریسک این بازار مانند آربیتراژ و کاورد کال جهت کسب بازدهی بالاتر از نرخ بهره و بازدهی صندوق‌های با درآمد ثابت استفاده کند.

سبدگردانی با سرمایه کم و ریسک متوسط

طرح سبدگردانی با سرمایه کم و ریسک متوسط مناسب سرمایه‌گذارانی است با افق زمانی میان‌مدت و بلندمدت که قصد دارند بازدهی به اندازه تورم یا کمی بالاتر از تورم داشته باشند و از سوی دیگر، ریسک بالایی را در قبال بازدهی بالاتر تقبل نکنند. ترکیب دارایی این نوع از سبدها بسیار متنوع بوده و معمولاً دارایی‌هایی مانند اوراق اخزا، صندوق‌های کالایی طلا و زعفران، سهام ارزشی و میانه به صورت متوازن در آن‌ها وجود دارد.

سبدگردانی با سرمایه کم و ریسک بالا

سرمایه‌گذارانی که نسبت به دارایی‌های پرریسک مانند سهام، طلا و اوراق مشتقه چشم‌انداز مثبتی دارند و تمایل دارند تحت هر شرایطی ریسک کرده و بازدهی بالایی کسب کنند بهتر است طرح سبدگردانی با ریسک بالا را انتخاب کنند. معمولاً سبد دارایی این طرح را دارایی‌هایی مانند سهام میانه و رشدی، صندوق طلا، صندوق چند کالایی، اوراق مشتقه مانند قراردادهای آتی و اختیار معامله تشکیل می‌دهند. در حقیقت، ممکن است نوسانات این سبد تحت شرایط مختلف اقتصادی زیاد باشد، اما با توجه مدیریت حرفه‌ای پرتفوی توسط افراد متخصص در حوزه مالی و سرمایه‌گذاری، نوسانات می‌تواند به شکل مناسبی کنترل شود.

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

کد خبر 6093130

دیگر خبرها

  • آینده سرخابی‌ها با تعیین نحوه مدیریت ترسیم می‌شود
  • جزئیات «عرضه اولیه» سهام شرکت حسین و فرزندانش!
  • ذاکری: تنها ۱۸ درصد دارایی ها به بخش خصوصی واقعی واگذار شده است/ سرمایه‌ها در دست اقلیتی متمرکز شده که امروز امکان کنترل آنها نیست / هشدار نسبت به تهی سازی ظرفیت دولت با خصوصی سازی رانتی
  • آخرین جزئیات از زمان رونمایی صندوق پوشش ریسک بازار سرمایه اعلام شد + فیلم
  • خبری مهم برای عرضه اولیه های بورسی
  • وعده دلار ۱۰۰ هزار تومانی محقق نشد
  • وعده دلار ۱۰۰ هزار تومانی محقق نشد/ احتمال بازگشت نرخ ارز به پله ۵۰ هزار تومان وجود دارد
  • عبور از دژاووی بورسی
  • سبدگردانی با سرمایه کم امکان‌پذیر است؟
  • اقدام بانک ملی ایران در واگذاری پتروشیمی شازند بسیار ارزشمند است