Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - مادريد - ايرنا - «سيد حسين موسويان» پژوهشگر دانشگاه پرينستون آمريکا وعضوسابق گروه مذاکره کننده هسته اي ايران در مصاحبه با شبکه خبري ريل نيوز آمريکا تاکيد نمودکه قاضي برجام آژانس بين المللي انرژي اتمي است و آمريکا يا دولت ترامپ نمي‌ توانند در اين باره حکم بدهند.

به گزارش ايرنا، موسويان در اين گفت وگو در پاسخ به اين پرسش که با توجه به اينکه ترامپ درسخنراني خود در سازمان ملل، برجام را محکوم کرد و اتهامات زيادي به ايران زد و روحاني هم پاسخ داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نظرش در مورد اظهارات روحاني چيست؟ افزود :اکنون جامعه جهاني درک خوبي از زبان ترامپ دارد. زبان ترامپ درسخنراني مجمع عمومي سازمان ملل، زبان زور و تهديد و تحقير وتقابل و جنگ بود.
وي ادامه داد : متقابلا زبان و پيام روحاني دعوت به صلح وهمکاري و گفتگو بود. روحاني جامعه جهاني را به همکاري و اتحاد براي مبارزه با تروريسم دعوت کرد و آمريکا را مسئول و دخيل در ايجاد بحران هاي منطقه همچون عراق و افغانستان و گسترش تروريسم خواند. حرف روحاني اين بود که بحرانهاي منطقه همچون سوريه و يمن راه حل نظامي ندارد و صرفا از ديپلماسي و همکاري مي توان بحرانها را مديريت کرد درحاليکه سياست آمريکا دردوره دولت ترامپ تشديد تهديد و تقابل است.
اين کارشناس تصريح کرد:درعين حال روحاني از ابتداي رياست جمهوري سياست کاهش تشنج با آمريکا را دنبال کرده ضمن اينکه هيچگاه باج هم به آمريکا نخواهد داد. ايران براي حل مشکلات منطقه و اختلافات دوجانبه آماده همکاري و گفتگوست.
پژوهشگر دانشگاه پرينستون ازسوي ديگر ابراز داشت که جامعه جهاني و ايران درمورد بحران هسته اي دوازده سال مذاکره کردند و بحراني که مي توانست به جنگ بيانجامد را ازطريق ديپلماسي حل کردند. تمام قدرتهاي بزرگ پاي برجام را امضاء کردند و شوراي امنيت سازمان ملل هم آن را تصويب کرد. آژانس بين المللي انرژي اتمي هم بعد از اجراي برجام هشت بار تاييد کرده ايران به تمام تعهداتش دربرجام کاملا عمل کرده است.
وي اشاره نمود :اکنون جامعه جهاني منهاي آمريکا و اسراييل و عربستان، خواهان اجراي کامل برجام هستند و لذا ترامپ نبايد ابن توافق را تخريب کند.
موسويان دراشاره مجري به اين امر که شکي نيست که ايران به تعهداتش عمل کرده است و طبق برجام آمريکا و ساير قدرتهاي جهاني نمي توانند درروابط اقتصادي ساير کشورها با ايران کارشکني کنند اما آمريکا آشکارا ساير کشورها را ازکاراقتصادي با ايران منع مي کند که اين نقض آشکار برجام است، ادامه داد :به همين دليل ايران معتقد است که آمريکا روح و متن برجام را نقض کرده است.
عضوسابق گروه مذاکره کننده هسته اي خاطرنشان کرد:به همين دليل است که اروپا از رفتار آمريکا عصباني است. به همين دليل است که سايرقدرتها همچون روسيه و چين و سايرقدرتهاي شرقي و غربي از سياستهاي ترامپ عصباني هستند. بعد ازحدود چهل سال خصومت و دشمني، براي اولين بار ايران و آمريکا درسطح وزراي خارجه مذاکره کردند و با حضورهمه قدرتهاي جهاني به توافقي دست يافته اند که به تاييد شوراي امنيت رسيده است. حالا آمريکا مدعي است که ايران ناقض توافق است. درحاليکه قاضي برجام آژانس بين المللي انرژي اتمي است و نه آمريکا يا دولت ترامپ.
به عقيده موسويان، اينکه آمريکا جمع بندي آژانس درمورد اجراي تعهدات ايران را ناديده مي گيرد، نشان بارز نقض نرمها و مقررات بين الملل توسط آمريکاست.
وي گفت:کارشکني آمريکا درروابط اقتصادي ايران با ساير کشورها، نقض برجام است. اگر آمريکا نمي خواهد با ايران کاراقتصادي بکند، مختار است اما حق مانع تراشي در روابط اقتصادي ساير کشورها با ايران را ندارد.
کارشناس ايراني در اين سوال که خروج آمريکا از برجام چه معنايي دارد؟ و اگرترامپ، آن دسته از تحريم هاي آمريکا که براثر برجام برداشته شده را مجددا اعمال کند، آيا ساير کشورهايي که با ايران روابط اقتصادي را آغاز کرده اند، را هدف قرار خواهد داد؟ تصريح نمود :نمي دانيم تصميم ترامپ چه خواهد بود. منتهي بنظر مي رسد در صورتيکه آمريکا از برجام خارج شود، برجام نخواهد مرد اما قدرتهاي جهاني قاطعانه پاي برجام بايستند و آن را بطور جامع و کامل اجراء کنند.
وي هشدار داد: اگر ساير قدرتها تسليم آمريکا شوند و ايران نتواند از منافع اقتصادي برجام بهره مند شود، برجام خواهد مرد. دراينصورت و درشرايطي که بحرانهاي جاري خاورميانه جملگي لاينحل مانده، ترامپ عامل ايجاد يک بحران خطرناک جديد درخاورميانه خواهد شد.
موسويان در ابراز نظر مجري مبني بر اينکه اگر آمريکا طبق مقررات داخلي خود از برجام خارج شود، آنگاه طبق مقررات خود، مجبورخواهد بود روابط اقتصادي ايران و ساير کشورها با ايران را مورد هدف قرار دهد، گفت :اين يک بحث حقوقي است که آيا قوانين داخلي آمريکا مي تواند بر قوانين بين المللي ارجحيت پيدا کند. آمريکا قوانين داخلي خود را دارد اما همزمان بايد به قوانين بين الملل متعهد باشد.
اين کارشناس تاکيد نمود:شوراي امنيت سازمان ملل عاليترين مرجع قانوني بين المللي درزمينه مسائل مربوط به امنيت جهاني است. اگر آمريکا بعنوان عضو دائم شوراي امنيت ، قطعنامه هاي شوراي امنيت سازمان را نقض کند يعني عاليترين مقررات جهاني را نقض کرده است.ازنظر حقوقي آيا آمريکا مي تواند به استناد ومقررات داخلي خود، عاليترين مقررات بين المللي را نقض کند؟
پژوهشگر دانشگاه پريسنتون در اين سوال که روحاني به صراحت گفت که ايران درمقابل نقض برجام،عکس العمل نشان خواهد داد. اين عکس العمل چه خواهد بود؟ ابراز داشت :من واقعا نمي دانم تصميم ترامپ چه خواهد بود. تصميم ايران بعد از اقدام ترامپ اتخاذ خواهد شد. ابعاد نقض برجام توسط ترامپ، ابعاد عکس العمل ايران را تعيين مي کند. اگرساير کشورها پاي برجام بايستند اما روابط اقتصادي جامعه جهاني با ايران لطمه مشهود بخورد، آنگاه ايران بدون اينکه برجام را نقض کند، در پاسخ به آمريکا مي تواند تدابيري درتوسعه برنامه هسته اي خود اتخاذ کند.
در اين پرسش که با توجه به اينکه روحاني درمورد برجام سرمايه گذاري سياسي سنگيني درداخل کرد. اگرترامپ برجام را زير پا بگذارد چه وضعي براي جناح سياسي وي درداخل پيش خواهد آمد؟ موسويان ادامه داد :از اول انقلاب ما دو طرزتفکردرداخل کشور داشتيم. يک تفکر معتقد است که گفتگو با آمريکا هيچ خاصيتي ندارد، زيرا آمريکا به تعهداتش عمل نمي کند. لذابا آمريکا مذاکره نبايد کرد، اعتماد نبايد و صرفا بايد مقابله کرد. تفکر ديگر معتقد است که مذاکره به معني اعتماد نيست. شما گفتگو کن يا به توافق ميرسي يا نه. اگررسيدي يا آمريکا اجراء مي کند يا خير. اگر به تعهدش عمل نکرد، درساير موارد گفتگو نکن.
وي افزود :لذا دروضعيت فعلي هيچ اختلافي بين دو طرز تفکرنيست زيرا اگر آمريکا به تعهدش درمورد برجام عمل نکند، هردو طرز تفکر متفق خواهند بود که راجع به ساير مسايل با آمريکا نه بايد گفتگو و نه توافق. اين روشن است.
اروپام *5*491**1590
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۱۴۰۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رکوردشکنی فروش نفت با تمرکز بر ابتکارات جدید در بازسازی پالایشگاه‌های مستهلک شده

موفقیت ایران در افزایش فروش نفت خام خود با وجود تحریم ها و چالش ها را می توان به دیپلماسی فعال و هوشمند انرژی آن نسبت داد. ایران با تمرکز بر توسعه همکاری با پالایشگاه‌های کوچک مقیاس چین و اجرای سیاست هوشمندانه نوسازی پالایشگاه‌های مستهلک شده، توانسته است صادرات نفت خام خود را به سطح پیش از دور جدید تحریم‌ها در سال 2017 افزایش دهد. فایننشال تایمز، انعطاف پذیری و رویکرد استراتژیک ایران را برای عبور از پیچیدگی های بازار جهانی نفت به عنوان عامل اصلی این موضوع معرفی کرده است

محمدرضا کارگزار کارشناس انرژی در رابطه با رکوردشکنی ایران در توسعه تجارت نفت خام خود در 6 سال گذشته گفته است: تلاش‌های مشترک ایران و پالایشگاه‌های کوچک چینی در افزایش فروش نفت خام مؤثر بوده است. ایران با تقویت شراکت با همتایان چینی خود کانال های صادراتی خود را گسترش داده و بازار قابل اعتمادی را برای محصولات نفتی خود تضمین کرده است. این همکاری استراتژیک نه تنها به ایران کمک کرده تا فروش نفت خام خود را حفظ کند، بلکه روابط بلندمدتی را نیز تقویت کرده است که به ثبات و پایداری صادرات نفت این کشور کمک می کند.

ایران اتکای خود به بازارهای سنتی نفت را به حداقل رسانده است

وی افزود: علاوه بر این، تمرکز ایران بر سیاست هوشمندانه نوسازی پالایشگاه‌های مستهلک شده نقش مهمی در افزایش فروش نفت خام این کشور داشته است. ایران با نوسازی زیرساخت های فرسوده و بهینه سازی فرآیندهای تولید، توانسته ظرفیت پالایشی خود را افزایش داده و کیفیت فرآورده های نفتی خود را ارتقا دهد. این سرمایه‌گذاری استراتژیک در ارتقای پالایشگاه‌ها نه تنها رقابت‌پذیری ایران را در بازار جهانی نفت افزایش داده است، بلکه این کشور را قادر می‌سازد تا نیازهای رو به رشد شرکای صادراتی خود را برآورده کند.

وی ادامه داد: تاکید ایران بر ایجاد بازار برای نفت خام ایران عامل اصلی موفقیت این کشور در افزایش فروش بوده است. ایران با هدف قرار دادن مناطقی مانند آمریکای جنوبی، آفریقا و آسیای مرکزی برای سرمایه گذاری در پالایشگاه ها، مقاصد صادراتی خود را متنوع کرده و اتکای خود به بازارهای سنتی را به حداقل رسانده است.

کارشناس انرژی تاکید کرد: این گسترش به مناطق جدید، همراه با رشد بازاریابی شبکه ای در کشورهای آسیای شرقی، به ایران اجازه داده است تا از فرصت های نوظهور سرمایه گذاری کند و پتانسیل فروش نفت خام خود را به حداکثر برساند.

دیپلماسی هوشمند انرژی در زمینه تمرکز مداوم بر ابتکارات جدید

کارگزار با اشاره به دیپلماسی فعال و هوشمند انرژی در زمینه تمرکز مداوم بر ابتکارات جدید در حوزه بازسازی پالایشگاه‌های مستهلک شده و صادرات خدمات فنی و مهندسی اظهار کرد: انعطاف‌پذیری و سازگاری صنعت نفت ایران در برابر تحریم‌ها و چالش‌های ژئوپلیتیکی اهمیت دیپلماسی فعال و هوشمند انرژی را نشان می‌دهد.

وی گفت: ایران با استفاده از مشارکت های استراتژیک، اجرای سیاست های نوآورانه و سرمایه گذاری از فرصت های بازار توانسته است بر موانع غلبه کرده و به سطوح بالایی از فروش نفت خام دست یابد. حرکت رو به جلو ایران در بازار نفت خام، با تمرکز مداوم بر ابتکارات جدید در حوزه بازسازی پالایشگاه‌های مستهلک شده و صادرات خدمات فنی و مهندسی در ارتقاء زیرساخت های مذکور جهت تنوع بخشیدن بر بازار جهت حفظ موفقیت ایران در بازار جهانی نفت صورت پذیرفته است.

وی  گفت: موفقیت ایران در افزایش فروش نفت خام خود گواهی بر چشم انداز استراتژیک و تعهد این کشور به محرک رشد و توسعه در بخش نفت است. ایران با اتخاذ رویکرد دیپلماسی فعال و هوشمند انرژی، خود را به عنوان یک بازیگر کلیدی در بازار جهانی نفت معرفی کرده و مقاومت خود را در برابر چالش ها نشان داده است. از طریق ادامه همکاری، نوآوری و گسترش بازار، ایران آماده است تا فروش نفت خام خود را بیشتر افزایش دهد و جایگاه خود را به عنوان صادرکننده بزرگ نفت در صحنه جهانی مستحکم کند.

زهرا طوسی

دیگر خبرها

  • وزارتخانه‌های نیرو، ارتباطات و سازمان انرژی اتمی پیشتاز صدور به موقع مجوز‌ها
  • رکوردشکنی فروش نفت با تمرکز بر ابتکارات جدید در بازسازی پالایشگاه‌های مستهلک شده
  • گسترش همکاری‌های سازمان ثبت و سازمان انرژی هسته‌ای
  • عربستان به جای «داووس» میزبان مجمع جهانی اقتصاد شد
  • فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف! | ماده ۴۹ لایحه عفاف و حجاب یعنی پول بده و کشف حجاب کن! | انتقاد تند حسین شریعتمداری
  • تعیین تکلیف حسین شریعتمداری برای شورای نگهبان : لایحه عفاف و حجاب را کنار بگذارید، همین «طرح نور» کافی است / نگرانم این لایحه مثل برجام شود
  • تعیین تکلیف حسین شریعتمداری برای شورای نگهبان /لایحه عفاف و حجاب را کنار بگذارید،همین «طرح نور» کافی است /نگرانم این لایحه مثل برجام شود
  • ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح است
  • محمد صدر: ایران با اسرائیل درگیر نشد، با ناتو رو در رو شد
  • تعریف دولتمردان برجام از خود به خاطر نابودی یک دهه فرصت رشد اقتصادی!