Web Analytics Made Easy - Statcounter

دانیل کرتزر، از چهره‌های شناخته شده آمریکایی در خاورمیانه و مطلع از امور این منطقه است که برقراری تماس با حزب‌الله لبنان را به نفع ایالات متحده می‌داند.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری المیادین، کرتزر در سال‌های 1997 تا 2001 به عنوان سفیر آمریکا در مصر در دولت بیل کلینتون فعالیت داشت و در سال‌های 2001 تا 2005 در دولت جورج بوش پسر به عنوان سفیر این کشور در اراضی اشغالی کار می‌کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این دیپلمات سابق آمریکا در مقاله‌ای که اخیرا برای شورای روابط خارجه آمریکا به عنوان یکی از مهمترین مراکز پژوهش‌های سیاست خارجه آمریکا نوشته، برای اولین بار توصیه کرد که دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا کانال امنیتی و محرمانه‌ ارتباطی را با حزب الله ایجاد کند تا این کانال ارتباطی از احتمالات آغاز جنگی جدید میان حزب الله و اسرائیل بکاهد.

این دیپلمات سابق آمریکا در مصاحبه‌ای با شبکه خبری المیادین بیشتر به این موضوع پرداخت و درباره ایجاد این کانال ارتباطی با حزب‌الله از طریق آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا سخن گفت و این اقدام را در راستای منافع امنیتی آمریکا دانست. وی با اشاره به اینکه حمایت دولت ترامپ از آغاز جنگی جدید علیه حزب الله بعید است، تاکید کرد که بر این باور است اسرائیل موقعیت استراتژیک خود را تحت تاثیر منفی روند حوادث سوریه می‌داند.

کرتزر درباره پیشنهاد عجیبش برای ایجاد کانال ارتباطی میان آمریکا و حزب الله گفت: کانال ارتباطی محرمانه‌ای که میان آمریکا و سازمان آزادی بخش فلسطین در دهه‌های هفتاد وجود داشت را یادآور می‌شوم، در آن زمان ارتباط با این سازمان برای دیپلمات‌ها و سیاستمداران آمریکایی ممنوع بود اما با این وجود کانال ارتباطی امنیتی با سازمان آزادی بخش فلسطین که مقرش در بیروت بود، وجود داشت. این کانال در راستای مقابله با تهدیدات احتمالی برای شهروندان آمریکایی و یا منافع کشور ایجاد شد اما پس از آن سازمان آزادی بخش فلسطین سیاست‌هایش را تغییر داده و اجازه برقراری ارتباطات رسمی را داد.

این مسئول آمریکایی در توضیح پیشنهادش گفت: همانگونه که اشاره کردم با وجود احتمال بسیار کم برای تحقق این امر، من فکر می‌کنم این کانال ارتباطی می‌تواند از طریق سی‌آی‌ای و نماینده‌ای از حزب الله ایجاد شده و بحث و بررسی‌ها درباره مسائل امنیتی آغاز شود.

او افزود: انتظار ندارم که این کانال ارتباطی به مسائل سیاسی و یا دیپلماتیک بپردازد اما شیوه پیشنهادی من همانند کانال ارتباطی محرمانه با سازمان آزادی بخش فلسطین در دهه هفتاد بر مسائل امنیتی متمرکز است.

این مسئول آمریکایی در پاسخ به سوالی درباره علت طرح این پیشنهاد در این مقطع زمانی گفت: از من خواسته شد که مقاله‌ای درباره احتمال آغاز جنگی جدید میان اسرائیل و حزب الله برای شورای روابط خارجه بنویسم و من هم این پیشنهاد را در ضمن مقاله مطرح کردم. من به این مساله از مدت‌ها قبل فکر می‌کردم اما در آن مقاله فرصت برای طرح آن را در قالبی معین یافتم.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا حزب الله در سطح منطقه‌ای به حدی رسیده که منافع آمریکا اقتضا کند کانال ارتباطی با آن ایجاد کند، گفت: من از گذشته رویکردی باز درباره طرف‌هایی که آمریکایی‌ها باید اجازه ارتباط با آنها را داشته باشند، داشته‌ام‌. من هیچگونه توافق مشخص با حزب الله نداشته و موضع‌گیری مثبتی نیز در قبال اقداماتش ندارم و به همین ترتیب طرح پیشنهادی من ارتباطی با بهبود جایگاه حزب الله ندارد بلکه به استفاده از ارتباطات، دیپلماسی و گفت‌وگو به عنوان راه‌هایی برای خدمت به منافع آمریکا به ویژه منافع امنیتی آن مربوط است.

کرتزر در ادامه پیش‌بینی کرد که دولت ترامپ با این طرح به شدت مخالفت می‌کند و این طرح موضعگیری هیچ فردی را تغییر نخواهد داد. وی در ادامه تصریح کرد که هیچ فردی از دولت فعلی آمریکا درباره این طرح با او تماس نگرفته و گفت‌وگویی نداشته است.

سفیر پیشین آمریکا در مصر و اراضی اشغالی در ادامه این مصاحبه درباره احتمال حمایت دولت ترامپ از جنگ آتی اسرائیل با حزب الله گفت: مطمئن نیستم که تمامی اولویت‌های دولت ترامپ و یا سیاست‌هایش را می‌دانم یا نه، اما پیش از این آمریکا از هیچ جنگی در خاورمیانه حمایت نکرده و به همین ترتیب معتقدم صحبت از جنگ با موضعگیری‌های سابق و شناخته شده آمریکا تناقض دارد، برای من سخت است که باور کنم یکی از دولت‌های آمریکا به جنگ حتی با حزب الله متمایل خواهد بود.

کرتزر در پاسخ به سوالی درباره سخنرانی‌های اخیر سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان و اینکه این حزب در دیرالزور پیروز شد و به زودی داعش در سوریه شکست می‌خورد، آیا احتمال دارد اسرائیل مجبور به در پیش گرفتن اقدامی شود و آیا احتمال آغاز جنگی جدید میان حزب الله و اسرائیل افزایش یافته است؟ گفت: گزارش‌هایی درباره سخنرانی‌های نصرالله خواندم، شرایط این منطقه که شامل لبنان، سوریه، عراق و اسرائیل است، قطعاً خطرات آغاز جنگی جدید در منطقه را افزایش می‌دهد و اگر به موضعگیری‌های مسئولان اسرائیلی توجه کنیم آنها مستقیما و به شکلی اساسی از افزایش نقش ایران در سوریه و حمایت ایران از حزب الله و فعالیت‌هایش سخن می‌گویند بنابراین بله احتمال جنگ بسیار بالاست اما مطمئن نیستم که هیچ یک از طرف‌ها بخواهد وارد درگیری و جنگ شود، اما به هر حال زمانی که احتمال آغاز جنگ افزایش می‌یابد، احتمال محاسبه‌های اشتباه نیز بالا می‌رود و فکر می‌کنم این چیزی است که باید از آن بترسیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا اسرائیل در شرایط استراتژیک ضعیف‌تری قرار دارد، اظهار داشت: فکر می‌کنم که اسرائیلی‌ها می‌دانند که موقعیت استراتژیک‌شان در نتیجه حوادث و تحولات سوریه به ویژه افزایش قدرت ایران و میزان دخالت‌های حزب الله تحت تاثیر قرار دارد اما اسرائیل در این دوره اقدام به تقویت توان‌ دفاعی خود در حوزه دفاع موشکی کرده و با خرید جنگنده‌های اف 35 توان‌های ارتش خود را بالا برده است.

کرتزر در ادامه درباره دیدگاهش نسبت به جنگ آتی و اینکه آیا اسرائیل خسارات بزرگی را متحمل خواهد شد، گفت: فرماندهان نظامی اسرائیل تاکید دارند که پاسخ اسرائیل این بار کوبنده‌تر و شدیدتر از دفعات قبل است و پیش‌بینی می‌شود که پیامدهای این جنگ شامل لبنان و مناطق سوریه خواهد شد، جنگ سال 2006 برای زیرساخت‌های لبنان بسیار ویرانگر بود و پیامدهای بسیاری برای ساکنان این کشور داشت. اگر پاسخ این بار شدیدتر باشد، می‌توان تصور کرد که شرایط فاجعه بار پس از جنگ در منطقه بسیار شدیدتر و وسیع‌تر خواهد بود.

وی افزود: قطعا خساراتی نیز متوجه اسرائیل خواهد شد. در سال 2006 نزدیک به یک میلیون تن در اراضی اشغالی مجبور به ترک خانه‌هایشان شدند و من از میزان توان سامانه‌های دفاع هوایی جدید اسرائیل در حمایت از شهروندان اسرائیل اطلاع ندارم. به این ترتیب قطعا خسارات مالی و انسانی بسیاری به طرف اسرائیلی نیز وارد خواهد شد و همچنین خسارات مالی و جانی بسیاری نیز متوجه دو طرف لبنانی و سوری خواهد شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۱۴۹۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چفیه فلسطینی بر گردن جرج واشنگتن! | تصاویر

دریافت 848 KB

به گزارش همشهری آنلاین، پیش از این و در روزهای گذشته نیز عکسی از این اقدام در آمریکا منتشر کردیم. اکنون تصاویری از مجسمه «جرج واشنگتن» در دانشگاه آمریکایی بیروت ببینید.

کد خبر 848396 منبع: مهر برچسب‌ها دانشگاه - دانشجو خبر ویژه اعتراض - تجمع - تحصن ایالات متحده آمریکا

دیگر خبرها

  • تسنیم: رامین یکتاپرست هیچ ارتباطی با سپاه ندارد
  • تسنیم: رامین یکتاپرست هیچ ارتباطی با سپاه ندارد / رسانه های اسرائیل مدعی ترور او شدند (+عکس)
  • اشتباه مهم من در دوره اول این بود: زیادی خوب بودم!- ترامپ 
  • نماینده پارلمان عراق: سفیر آمریکا از عراق اخراج شود
  • چفیه فلسطینی بر گردن جرج واشنگتن! | تصاویر
  • واکنش روسیه به مخالفت واشنگتن با تحقیقات دادگاه لاهه در مورد اسرائیل
  • ژنرال صهیونیست: حزب‌الله منطقه امنیتی حائل در داخل اسرائیل ایجاد کرده است
  • پیام‌ها و پیامدهای عملیات «وعده صادق»/ اسرائیل و آمریکا تحقیر شدند
  • مسقط، مهم ترین تسهیل کننده دیدارهای غیرمستقیم ایران و آمریکا / چرا عمان تمایلی به نمایش قدرت دیپلماتیک خود ندارد؟/ عمان کانال گفت و گوی غیرمستقیم میان تهران-واشنگتن را باز نگاه داشته است
  • بلینکن: روابط عربستان و اسرائیل به زودی عادی می‌شود