Web Analytics Made Easy - Statcounter

آبادان واقع در جنوب غربی ایران از دیرباز به حال و هوای ویژه اش در شبهای محرم شهره است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز آبادان ، در ابتدای ورود به آبادان اولین موضوعی که جلب توجه می کند مساجد، حسینیه ها و تکایای هماهنگ با فرهنگ مناطق مختلف کشور است، در واقع حضور اقوام اقصی نقاط کشور را می توان در این شهر به نظاره نشست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اصفهانیها، شیرازیها، بوشهریها، بختیاریها، بلوچها، آغاجاریها، بهبهانیها، هندیجانیها، دزفولیها، کردها، ترکها و .... از جمله نامهایی هستند که از گذشته های دور بر سردر حسینیه های مستقر در آبادان خودنمایی می کنند.

در این خطه شور حسینی را در قالب فرهنگهای متفاوت ایرانی می توان دید و از نذورات سنتی مطابق بر پایه همان فرهنگها می توان چشید.

این شکوه عزاداری زمانی به اوج می رسد که هیاتهای مختلف به هم می پیوندند و با شکوهترین جلوه های بندگی را در ماتم شهدای کربلا به نمایش می گذارند.

"سنج و دمام"

یکی از سنتهای زیبای نواحی جنوب غربی در ماه محرم علاوه بر سبک نوحه خوانی و سینه زنی ، نواختن سنج و دمام با بیش از 100 سال سابقه است که با خلق آهنگی حماسی عزاداران را به سوی محل برپایی هیاتهای عزاداری فرا می خواند.

برخی هم آوای سنج و دمام را تداعی طبل زمان جنگ و حماسه عاشورا می دانند که همگان را برای نبرد در میدان رزم آماده می کرد.

شمار نوازندگان سنج و دمام بین 5 ، 7 و گاهی9 نفر متغیر است و معمولا در حدود 15 تا 20 دقیقه نواخته می شود.

دانلود دانلود

"نوحه خوانی"

پس از اتمام سنج و دمام سینه زنی و نوحه خوانی که خود نوعی ملودرام حزن انگیز است، آغاز می شود، ابتدا شخصی به عنوان سرخوان با تانی و آهستگی نوحه خوانی را آغاز می کند، سینه زنان یکی پس از دیگری به حلقه های سینه زنی می پیوندد تا اینکه نوحه خوان اصلی شروع به خواندن می کند.

اوج این مراسم زمانی است که نوحه خوان اعلام "واحد" می کند یعنی به صورت تک نفره می خواند و حاضران فقط یک پارچه بر سینه می کوبند.

"ایجاد حزن، قدرت صدا و وجود تحریراز جمله ویژگیهای فیزیکی یک نوحه خوان است.

یکی از ویژگیهای متمایز نوحه خوانی در جنوب این است که نوحه خوان هرگز در قبال وجه نقد نوحه سرایی نمی کند و در صورتیکه حاضران نذر کرده باشند در قالب بستن شال به کمر نوحه خوان مبلغی را در جیب وی می گذارند.

دانلود دانلود

"سینه زنی"

در سینه زنیهای دایره ای حاضران با یک دست بر سینه می زنند و با دست دیگر زنجیروار کمر فرد کناری خود را می گیرند تا حلقه های عزا از هم گسسته نشود، سپس با ریتم و وحدت خاصی پاها را یک بار به جلو برده و یک بار به عقب می آورند و بر خلاف عقربه های ساعت می چرخند.

کارشناسان مذهبی دلیل چرخش عزاداران بر خلاف عقربه های ساعت را برگرداندن زمان به ظهر عاشورا می دانند. هـمان گـردشی که در طـواف خانه ی خـدا صورت می گـیـرد. همان حـرکـتی که در کوچکتـرین ذره ی هـر جسم نهفته است. "بازگشت به اصل"

"ایا‌ مظلوم"

در پایان سینه زنی بهترین سینه‌زن‌ها و بزرگان مجلس در رأس قرار می‌گیرند و بقیه به صورت قطاری، با گرفتن کمر همدیگر از حسینیه خارج شده و با جملات آهنگین خاصی از امام حسین و حضرت ابولفظل علیهم اسلام برای همه عزاداران، طلب حاجت می کنند.

"مروایتان همه ساله"

عزاداران در پایان شکوه عزاداریشان را به فال نیک می گیرند و با گفتن جمله مروایتان همه ساله برای یکدیگر سلامتی و حضور در محرم بعدی را آرزو می کنند ، سپس در حالیکه ساعت از نیمه های شب گذشته، راهی خانه می شوند.


باید گفت ، اینجا در محرم همه محو رخسار حسینند.

دانلود دانلود


عاطفه مرادی - آبادان

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۱۵۸۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

غبارروبی و عطرافشانی گلزار شهدای آبادان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما آبادان؛ فرمانده ناحیه مقاومت بسیج آبادان در این مراسم با تبریک روز معلم و هفته عقیدتی سیاسی سپاه گفت: یاد، نام و روش علامه شهید مرتضی مطهری (ره) به عنوان اسوه و الگوی معلمان باید احیاء و دانش آموزان باشد و با زندگی این متفکر شهید آشنا شوند.
سرهنگ احمدی از امام خمینی (ره) بنیان گذار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، رهبر معظم انقلاب و شهدای ایران اسلامی به عنوان معلمان حقیقی یاد کرد و افزود: شهدا درس جهاد و شجاعت و شهامت و شهادت را به صورت عملی به همگان آموختند.
غبارروبی و عطرافشانی قبور شهداء و اهداء گل به قهرمانان وطن پایان بخش این برنامه بود.

دیگر خبرها

  • جلال‌زاده: زیاده‌گویی پارلمان اروپا فقط برای دلخوش‌کنی صهیونیست‌ها است
  • کری‌خوانی سرمربی تایلند برای ایران پیش از فینال
  • مداح معروف عراق برای عملیات وعده صادق نوحه خواند | ویدئو
  • تاکسی‌های قم مجهز به کارت‌خوان می‌شوند
  • ویدئو| نوحه‌خوانی مداح عراقی برای عملیات «وعده صادق»
  • غبارروبی و عطرافشانی گلزار شهدای آبادان
  • نصب ۲۰ دوربین پلاک‌خوان برای اولین‌بار در شهرستان زابل
  • افشا شد: قول‌های بارسا به ژاوی چه بود!‏
  • دست رد پاکستان به سینه آمریکا درباره رابطه با ایران
  • مراسم بزرگداشت شهید مدافع حرم "محرم علیپور" برگزار شد