Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - در تيرماه امسال وقتي تعدادي از فين‌تک‌هاي ايراني فيلتر شدند، کاربران فضاي مجازي هشتگي با اين نام درست کردند و نسبت به اين اقدام از سوي کميته کارگروه تعيين مصاديق محتواي مجرمانه واکنش نشان دادند.
گرچه اين اولين بار نبود که استارت‌آپ‌هاي حوزه مالي بنا به دلايلي مشخص و نامشخص مسدود شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با اين حال اين بار با پا‌درمياني بانک مرکزي و مرکز توسعه تجارت الکترونيکي وزارت صنعت اين مساله ختم به خير شد و دوباره اين فين‌تک‌ها فعاليت خود را از سر گرفتند اما همچنان سايه فيلتر و سد‌سازي بر سر راه اين پديده جديد بازارهاي مالي وجود دارد. اعتراض و برخوردهاي قهري تنها خاص فين‌تک‌ها نيست. از زماني که استارت‌آپ‌ها حيطه فعاليت خود را گسترش داده‌اند و با اقبال عمومي مواجه شده‌اند، کسب‌وکارهاي سنتي و برخي گروه‌ها و نهادهاي با‌نفوذ به مقابله با آنها برخاسته‌اند. نمونه آن موج اعتراض به فعاليت اسنپ و تپسي، استارت‌آپ‌هايي که در حوزه حمل‌ونقل عمومي کار مي‌کنند، برمي‌گردد. اين استارت‌آپ‌ها به‌‌رغم مخالفت‌ها و محدوديت‌ها همچنان به راه خود ادامه مي‌دهند اما گويا در عرصه فين‌تک‌ها موضوع ابعاد پيچيده‌تري دارد. اين نگراني وجود دارد که عرصه براي فعاليت آنها تنگ‌تر شود. وجود نهادهاي ناظر متعدد در اين عرصه، سنگ‌اندازي شرکت‌هاي پرداخت، ضعف قوانين و مشخص نبودن چار‌چوب و خطوط قرمز در فضايي که فين‌تک‌ها فعاليت مي‌کنند، باعث شده تا بيشتر از ديگر استارت‌آپ‌ها در معرض آسيب قرار گيرند. به نظر مي‌رسد دليل اصلي برخوردها با اين شرکت‌ها نداشتن مجوز بوده؛ موضوعي که انجمن صنفي شرکت‌هاي فين‌تک در مسدودسازي اخير شرکت‌هاي فين‌تک از سوي دادستاني آن را اعلام کرده است. اين در حالي است که از نظر بانک مرکزي اين نهاد نبايد به نهادهاي خرد مالي مجوز بدهد چه بسا همين مجوز خود باعث ايجاد فساد و رانت در اين زمينه شود. به زعم مسوولان بانک مرکزي فين‌تک پديده‌اي مبتني بر نوآوري است که مي‌تواند شکل‌هاي مختلف به خود بگيرد به همين جهت نمي‌توان به آن چارچوب داد که در طبقه‌بندي مرسوم بانک‌ها و موسسات مالي قرار بگيرند. در اين رابطه نيز ناصر حکيمي، معاون فناوري‌هاي نوين بانک مرکزي به «تجارت فردا» مي‌گويد: ما با مطالعاتي که در بانک مرکزي انجام داديم، به اين نتيجه رسيديم که نمي‌توانيم با فين‌تک‌ها به شکل سنتي برخورد و طبقه‌بندي‌شان کنيم که بتوانيم به آنها مجوز دهيم. او از تدوين سياست‌نامه‌اي در اين زمينه خبر داد که گويا قرار است تا پايان شهريورماه جاري اعلام عمومي شود.
اگرچه هنوز مشخص نيست خطوط قرمز بانک مرکزي براي فين‌تک‌ها در کدام عرصه‌ها قرار دارد اما پيش از اين گفته شده بود برخي موضوعاتي که بانک مرکزي نسبت به آنها حساسيت دارد و با توجه به تجربيات گذشته، اجازه فعاليت فين‌تک‌ها در زمينه‌هايي از جمله مباحث ارزي، سپرده‌گيري، خلق پول و‌... را نخواهد داد. به هرترتيب اين نوع چارچوب‌ها مي‌تواند محدوديت‌هاي بسياري براي فين‌تک‌ها ايجاد کند. با اين حال تنها بانک مرکزي در اين زمينه تصميم‌گير و سياستگذار نيست. نهادهايي چون پليس فتا، قوه قضائيه، مرکز توسعه تجارت الکترونيکي وزارت صنعت و ديگر رگولاتورهاي بازار مالي در اين زمينه مداخله مي‌کنند و همين مساله باعث چالش بيشتر در حوزه عملکرد فين‌تک شده است.
*هفته نامه تجارت فردا
-->

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۱۷۲۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس‌کل بانک مرکزی عازم عربستان سعودی شد

 محمدرضا فرزین رئیس‌کل ‎بانک مرکزی کشورمان به منظور توسعه همکاری‌ها و مناسبات پولی و بانکی و همچنین شرکت در پنجاهمین سالگرد تأسیس بانک توسعه اسلامی، تهران را به مقصد ریاض پایتخت عربستان ترک کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بانک و بیمه

دیگر خبرها

  • مذاکره با بانك توسعه اسلامی برای تامین مالی ۳ پروژه جدید ایران
  • برگزاری نخستین جلسه کمیته سرمایه‌گذاری بانک دی در سال جاری
  • ‏رئیس‌کل بانک مرکزی عازم عربستان سعودی شد
  • فرزین به عربستان رفت | دلیل سفر چه بود؟
  • رئیس‌کل بانک مرکزی عازم عربستان سعودی شد
  • واگذاری ۱۵۰ همت از اموال مازاد بانک‌ها
  • ‏رئیس‌کل بانک مرکزی راهی عربستان شد
  • واگذاری ۱۵۰ همت از اموال مازاد به بانک‌ها
  • راه ‌اندازی برات الکترونیک برای تامین مالی تولید
  • چالش‌ها و فرصتهای اکوسیستم استارتاپی در سال ۱۴۰۳