Web Analytics Made Easy - Statcounter

مجموعه اخبار رفراندومی را روزانه در بسته خبرگزاری تسنیم از اقلیم کردستان عراق دنبال کنید.

خبرگزاری تسنیم با آغاز تبلیغات رسمی رفراندوم اقلیم کردستان عراق در بسته‌های خبری اختصاصی تلاش کرد مخاطبین خود را با رویدادهای مرتبط با این پروسه آشنا سازد. در این مدت علاوه بر بسته‌های خبری، مصاحبه‌های مبسوطی با مسئولین و تحلیلگران کرد عراقی صورت گرفت که هر یک از گوشه نگاه متفاوت به رفراندوم بارزانی می‌نگریستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خبرگزاری تسنیم به عنوان رسانه فعال ایرانی همسو با سیاست‌های اصولی جمهوری اسلامی ایران و حتی در رقابت با رسانه‌های داخلی کردستان عراق، ایام پرتلاشی را با هدف اطلاع‌رسانی حرفه‌ای در شرایط رفراندومی شمال عراق پشت سر گذاشت که ماحصل تلاشی جمعی در این رسانه بوده است.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری تسنیم در اقلیم کردستان عراق، فشارهای داخلی اقلیم، پیشنهادات جامعه بین‌الملل و خیرخواهی کشورهای همسایه عراق مانع از آن نشد که مسعود بارزانی از پروژه تجزیه عراق عقب‌نشینی کند. بارزانی در اجتماع جمعه اربیل تاکید کرد که رفراندوم، برگزار و هرگونه مذاکرات با بغداد به پس از 25 سپتامبر موکول خواهد شد. واقعیت آن است که اقلیم در پسارفراندوم، رزوهای متفاوتی را تجربه خواهد کرد. بارزانی از یکسو تحت فشار رای‌دهندگان و موافقان برگزاری رفراندوم با هدف رسیدن به استقلال کردستان عراق خواهد بود. اگر رئیس اقلیم کردستان در این راستا قدم برندارد بدین معنی خواهد بود که رفراندوم تلاشی در جهت انحراف افکار عمومی از مشکلات انباشت‌شده سیاسی و اقتصادی اقلیم و نوعی اتلاف وقت بوده است (در واقع نیز می توان گفت که همین‌گونه هم هست). از سوی دیگر، اقلیم پس از اعلام استقلال در پی کشورهایی خواهد بود که آن را به رسمیت بشناسند. درس‌های چند هفته مانده به رفراندوم باید به سران کرد ثابت کند که تحقق چنین هدفی آنچنان آسان نیست. واکنش عراق به عنوان سرزمین مادر و دیگر کشورهای منطقه و جهان در برابر نقشه سران اقلیم، مشخص است. اربیل در مواجهه با فشار افکار عمومی و مخالفت‌های عراق، منطقه و جهان چاره‌ای جز تنازل از خواسته‌های خود ندارد. رفراندومی که متناسب با استانداردهای جهانی و قانونی نبوده است با هر نتیجه‌ای نخواهد توانست به امیال بلندپروازانه بارزانی و دنباله‌روان وی جامه عمل بپوشاند. از این‌رو در پسارفراندوم، اقلیم کردستان عراق با شرایط دیگری مواجه خواهد بود. قاطعیت حکومت بغداد نقش تعیین‌کننده ای در جلوگیری از تعرض به تمامیت ارضی این کشور خواهد داشت.


پانزدهمین بسته خبری خبرگزاری تسنیم را از رفراندوم اقلیم کردستان عراق در ادامه مشاهده می‌کنید.


ادعای نماینده پارلمان اقلیم کردستان عراق از حزب بارزانی: بدیل آمریکا را پذیرفته‌ایم اما بغداد ناراضی است
فرصت صوفی عضو پارلمان اقلیم کردستان از حزب دمکرات کردستان عراق اعلام کرده است نمی‌توان پیشنهاد آمریکا را نادیده گرفت. اقلیم به طرح جایگزین رفراندوم رضایت داده اما بغداد با آن مخالفت کرده است. آمریکا برای دومین بار در طول هفته گذشته، مخالفت خود را با برگزاری رفراندوم اقلیم کردستان عراق اعلام و سران کرد را به قبول بدیل رفراندوم و آغاز مذاکرات با حکومت مرکزی تشویق کرد. این نماینده پارلمان محلی اقلیم کردستان به رادیو خندان گفته است لازم است بغداد هم طرح جایگزین آمریکا را قبول کند و جامعه بین‌الملل هم ضمانت اجرایی آن را عهده دار شود. صوفی گفته است جامعه بین‌الملل باید این حق را برای کردها محفوظ بدارند در صورت عدم موفقیت مذاکرات، به استقلال کردستان اعتراف کنند. به گفته وی، ممکن است کشورهای مخالف رفراندوم هم پس از 25 سپتامبر به سران اقلیم کردستان بگویند حالا که رفراندوم را برگزار کردید به میز مذاکرات با حکومت مرکزی برگردید و دست از ایده تشکیل دولت مستقل کردستان بردارید.


پیشنهاد فرانسه: کنفدرالیزم برای کردها
اگرچه رسانه‌های وابسته به بارزانی اعلام کردند که وی پیشنهاد تعویق زمان برگزاری رفراندوم از سوی امانوئل ماکرون رئیس‌جمهوری فرانسه را رد کرده است اما دیگر رسانه‌های کردی از پیشنهاد پاریس با هدف عبور از بحران کنونی عراق می‌گویند. پیشنهاد فرانسه این است که سیستم فدرالیزم عراق به کنفدرالیزم تغییر یابد. گفته می‌شود بر اساس این پیشنهاد، اصلاحاتی در قانون اساسی عراق صورت خواهد گرفت و کنفدرالیزم اقلیم کردستان در آن تثبیت خواهد شد و چنین طرحی از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد هم مورد حمایت واقع خواهد شد. اصلاحات قانون اساسی عراق در پارلمان این کشور تصویب و بعدها در یک همه‌پرسی سراسری به رای گذاشته خواهد شد.


با نزدیک شدن به برگزاری رفراندوم؛گرانی بنزین به استقبال ساکنان اقلیم رفت
همزمان با نزدیک شدن به زمان برگزاری رفراندوم ادعایی مسعود بارزانی، رسانه‌های اقلیم کردستان گزارش داده‌اند که قیمت بنزین در شهرهای مختلف شمال عراق افزایش یافته است. این افزایش قیمت در اربیل پایتخت اقلیم کردستان بیشتر از شهرهای دیگر بوده است. شوان قلادزه‌یی عضو پارلمان اقلیم از جنبش اسلامی کردستان به سایت سپی میدیا گفته است، با پیگیری‌های به عمل‌آمده مشخص شده است که افزایش قیمت بنزین در اقلیم کردستان همزمان با نزدیک شدن به زمان برگزاری رفراندوم صحت دارد. وی این احتمال را داده است که «دست‌هایی در کار باشدکه مردم را این‌گونه تشویق به رای نخیر به رفراندوم کنند.» از سوی دیگر یک مسئول محلی در اربیل گفته است علت اصلی گرانی بنزین به کاهش میزان تولید یکی از پالایشگاه‌ها برمی‌گردد.


اتحاد اسلامی کردستان باز هم از سرنوشت رفراندوم می‌گوید
یک مسئول اتحاد اسلامی کردستان فاش ساخته است با برگزاری یا تعویق رفراندوم اقلیم کردستان، اقلیم و مرکز و جامعه بین‌الملل به نوعی از تفاهم رسیده و آرامش سیاسی را شاهد خواهیم بود. عمر محمد عضو شورای اجرایی اتحاد اسلامی کردستان گفته است: وضعیت به گونه‌ای است که با برگزاری یا تعویق رفراندوم، تفاهم سیاسی محقق خواهد شد. وی از دو نوع دیدگاه حاکم بر شورای عالی رفراندوم اقلیم کردستان گفته است که نخست، اعضای شورا بر این عقیده هستند که کردها حق برگزاری رفراندوم و رسیدن به استقلال را داشته و آمادگی مقاومت در برابر هر فشار داخلی و خارجی را دارا هستند. دوم اینکه، با ارائه پیشنهادات جامعه بین‌الملل، مسئله کردها سمت و سویی جهانی یافته و در چارچوب این پیشنهادات می‌توان به مذاکرات با بغداد فکر کرد.


جبهه نه به رفراندوم اقلیم: کرکوک از دست خواهد رفت
در آخرین روز از تبلیغات رفراندومی اقلیم کردستان عراق، سخنگوی جبهه نه به رفراندوم در یک کنفرانس خبری در شهر سلیمانیه اعلام کرد: رفراندوم پروژه و وسیله کسب منافع یک شخص در اقلیم کردستان است. رابون معروف گفت: موافقان رفراندوم، تداوم جریان ستمکاری را در اقلیم موجب خواهند شد. وی تاکید کرد: این پروژه ارتباطی با مسائل ملی کردها ندارد، مردم مدام سوال می‌کنند که رفراندوم برگزار می‌شود یا نه. این نشانه‌ای است که این رفراندوم تصمیم شخصی است که در راستای کسب منافع وی اتخاذ شده است. معروف با انتقاد از احزاب سیاسی کردستان عراق گفت: بخشی از جریان‌های سیاسی، بدون برنامه به دنباله‌رو رفراندوم تبدیل‌شده و برخی دیگر واکنش چندانی به این موضوع نداشته‌اند. رابون معروف تاکید کرده است که با برگزاری رفراندوم، کرکوک از تسلط کردها خارج خواهد شد.


بارزانی اعلام کرد: مذاکرات با بغداد بعد از رفراندوم
مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان که مسئله ریاست وی از سوی شمار زیادی از احزاب و گروه‌های سیاسی کرد عراقی به چالش کشیده شده است در اجتماع هواداران حزبی خود در ورزشگاه اربیل گفت: زمان برای تعویق برگزاری رفراندوم ناچیز است و هرگونه مذاکره با بغداد به زمان پس از 25 سپتامبر موکول خواهد شد. این در حالیست که رسانه‌های اقلیم کردستان گزارش داده بودند در سفر رئیس‌جمهوری عراق به سلیمانیه و دیدار با بارزانی توافق شده بود یک هیئت از کردها با هدف گفتگو با ائتلاف ملی شیعیان عراق به بغداد سفر کند. این رسانه‌ها در آخرین خبرهای منتشره خود اعلام کرده بودند که این هیئت شنبه به پایتخت عراق سفر خواهد کرد. بارزانی گفت: پس از رفراندوم آماده مذاکره پیرامون مرزهای کردستان عراق بر اساس وضعیت سال 2003 هستیم. رئیس اقلیم کردستان عراق همچنین ادعا کرد در بغداد تنها چهره‌ها تغییر کرده‌اند و همان نگرش زمان صدام بر مسئولین عراقی غالب است و آن جریانی که بیشتر با کردها ضدیت دارد در انتخابات اکثریت آراء را از آن خود خواهد کرد.


توزیع سبد غذایی قبل از برگزاری رفراندوم
حکومت اقلیم کردستان توزیع سبد غذایی را قبل از برگزاری رفراندوم در دستورکار خود قرار داده است. شوکت محمد مدیر شرکت توزیع مواد غذایی سلیمانیه به سایت snn گفته است این سبد غذایی در میان ساکنین اقلیم کردستان توزیع خواهد شد. وی اطمینان داده است که متاثر از برگزاری رفراندوم، سهمیه مواد غذایی مردم با خطری مواجه نخواهد شد و همچون گذشته در میان آنها تقسیم خواهد شد.


آغاز خطرات پیش روی اقلیم کردستان
مسعود عبدالخالق، سیاستمدار و مدیر موسسه تحقیقات استراتژیک اقلیم کردستان عراق در نوشتاری به خطرات پیش روی اقلیم پس از بیانیه مخالفت شورای امنیت سازمان ملل متحد پرداخته است. نویسنده می‌گوید: پس از آنکه شورای امنیت سازمان ملل متحد با رای هر 15 عضو خود به مخالفت با برگزاری رفراندوم اقلیم کردستان برخاست، مرحله آغاز خطرات مستقیم علیه کردستان عراق کلید خورد. در گذشته مظلوم و اکنون ظالم شدیم. اگرچه تصمیمات اتخاذ شده شورای امنیت تفاوت زیادی با هم دارند اما این بیانیه پس از برگزاری رفراندوم به قطعنامه تبدیل و عواقب اینگونه اقدامات متوجه سران کرد خواهد بود.
در بخش دیگری از این نوشتار، با انتقاد از ضعف دیپلماسی اقلیم کردستان آمده است که برگزاری رفراندوم اقلیم یک انتحار سیاسی است که خطرات زیادی را متوجه اقلیم خواهد کرد.


تغییر لحن اتحادیه میهنی کردستان!
جلسه دفتر سیاسی اتحادیه میهنی کردستان در اربیل برگزار شد. عضو دفتر سیاسی این حزب از جلسه مشترک کردی - بین‌المللی در عصر شنبه خبر داده است. جلسه‌ای که به گفته رزگار علی در آن تکلیف نهایی رفراندوم اقلیم کردستان مشخص خواهد شد. علی‌رغم اعلام موضع رسمی مسعود بارزانی در اجتماع جمعه اربیل و تاکید دیگر بار اتحادیه میهنی کردستان مبنی بر حق تعیین سرنوشت کردها، این عضو دفتر سیاسی اتحادیه تاکید کرده است که پیشنهادات جامعه بین‌الملل را مهم ارزیابی کرده و جلسه مشترکی میان سران اقلیم کردستان و نمایندگانی از آمریکا، ائتلاف بین‌المللی و سازمان ملل متحد در اربیل برگزار می‌شود. رزگار علی گفته است که سرنوشت نهایی این رفراندوم در جلسه عصر شنبه تعیین تکلیف می‌‌شود. از سوی دیگر سایت سپی میدیا خبر داده است که امروز شنبه، دفتر سیاسی اتحادیه میهنی کردستان یادداشتی را به بارزانی داده و احتمال عقب‌نشینی این حزب از موضوع رفراندوم وجود دارد. سایت مذکور اعلام کرده است که شماری از اعضای دفتر سیاسی اتحادیه میهنی که به کرکوکی‌های اتحادیه میهنی شهرت یافته‌اند در کلیه نشست‌ها و جلسات برگزار‌شده ماه سپتامبر به صراحت مخالفت خود را با برگزاری رفراندوم اقلیم در مناطق مورد منازعه به ویژه کرکوک ابراز داشته‌اند.


انتهای پیام/.

R1462/P36461/S8,90,94/CT7 موضوعات مرتبط همه پرسی استقلال کردستان

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۱۷۴۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قلع و قمع 12 فقره تغییر کاربری غیرمجاز در آمل

به گزارش جام جم آنلاین مازندران، سازمان جهاد کشاورزی مازندران، مهرداد فولاد اظهار کرد: به دنبال صدور دستور‌ قضایی، اکیپ اجرای احکام‌قضایی شامل‌ واحد حقوقی‌ و گشت 131 مدیریت‌ جهاد ‌کشاورزی آمل با همراهی‌ نیروی انتظامی اقدام به قلع و قمع تغییرکاربری غیرمجاز خارج از طرح هادی مصوب در روستاهای‌ قادی‌محله و بختیارکتی این شهرستان کردند. وی افزود: پنج بنا و هفت فقره تفکیک و دیوارکشی در قالب ماده 3 و تبصره 2 ماده 10، قلع و قمع و 12 هزار و 300 متر‌مربع زمین کشاورزی به چرخه تولید بازگشت.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آمل با بیان اینکه جهاد کشاورزی با تمام قدرت در راه حفظ بستر تولید محصولات کشاورزی ایستاده است، گفت: به مالکین اراضی کشاورزی توصیه می شود بدون اخذ مجوز از مراجع ذیصلاح اقدام به تغییر کاربری اراضی خود نکنند.

دیگر خبرها

  • بارزانی وارد تهران شد
  • رئیس اقلیم کردستان عراق وارد تهران شد
  • سفر مهم بارزانی به تهران پس از ۳سال | جزئیات دیدارهای رییس اقلیم کردستان
  • قلع و قمع ۱۲ فقره تغییر کاربری غیرمجاز در آمل
  • بارزانی امروز به تهران سفر می‌کند
  • سفر نیچروان بارزانی به تهران
  • رفع تصرف بیش از ۲۱۰۰ هکتار اراضی در استان آذربایجان غربی
  • قلع و قمع 12 فقره تغییر کاربری غیرمجاز در آمل
  • بارش شدید باران و به راه افتادن سیل در سلیمانیه عراق+فیلم
  • تأثیرات گوناگون تغییرات اقلیمی بر زندگی انسان