Web Analytics Made Easy - Statcounter

یافته‌های محققان شواهدی را نشان می‌دهد که ضربه شدید به سر و ضربه مغزی در دوران کودکی، ابتلا به بیماری MS در بزرگسالی را افزایش می‌دهد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، تحقیقات محققان سوئدی حاکی از آن است که تجربه ضربه مغزی در کودکی و ایام نوجوانی ابتلا به بیماری MS (مولتیپل اسکلروزیس) را در دوران بزرگسالی تا 22 درصد می‌تواند افزایش دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس گزارش brainhealthdaily، مطالعات یک گروه تحقیقاتی حاکی از آن است که عواقب ضربه مغزی طولانی مدت است و سلامت مغز را برای سالها به خطر می‌اندازد.

برای نمونه مطالعه‌ای توسط پایگاه اطلاع‌رسانی مدیکال نیوز در سال 2015 نشان داد بازیکنان حرفه‌ای فوتبال که ضربه مغزی را تجربه می‌کنند، در میانسالی بیشتر با مشکل کمرنگ شدن حافظه روبه‌رو خواهند شد.

محققان دانشگاه Oerebro به سرپرستی «اسکات مونتگومری» (Scott Montgomery) در بررسی خود زندگی 7 هزار و 292 بیمار مبتلا به MS را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

در ادامه به ازای یک بیمار مبتلا به MS، ده نفر با جنسیت مشابه و هم سن و سال در جمعیت آماری مورد مطالعه به کار گرفته شد.

یافته‌های این بررسی نشان می‌داد که افرادی که در دوران کودکی و نوجوانی ضربه مغزی را تجربه کرده بودند در مقایسه با افرادی که این اتفاق برایشان رخ نداده بود 22 درصد بیشتر به بیماری MS مبتلا شده بودند.

هر چند مطالعه محققان در نهایت نتوانست ارتباط علت و معلولی بین این ضربه مغزی و بروز بیماری MS پیدا کند.

متوجه شدند افرادی که یکبار ضربه مغزی را در نوجوانی تجربه کرده بودند 22 درصد بیشتر نسبت به افراد سالم به ام اس مبتلا می‌شوند در حالی که خطر ابتلا به ام اس در افرادی که بیش از یک ضربه مغزی داشتند دوبرابر می شد.

با آنکه گروه نتوانست ارتباطی بین ضربه مغزی در کودکی و ابتلا به ام اس در بزرگسالی بیابد اما این نکته که افرادی که ضربه مغزی را بیش از یکبار در نوجوانی تجربه کرده بودند به همان نسبت احتمال ابتلا به بیماری MS در آنها دو برابر دیگران بود و این خود گویای واقعیت در این رابطه است.

انتهای پیام/

R1372/P34399/S2,18,24,1313/CT10

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۱۷۸۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنترل استرس و روش‌های خاص طب سنتی برای آن

آفتاب‌‌نیوز :

محبوبه ابریشم‌کار، متخصص طب سنتی در رابطه با علت تشکیل کیست‌ها در بدن گفت: کیست‌ها توده‌های خوش‌خیم در بافت‌های بدن هستند که حجمی از مایع در آن‌ها جمع شده است. به طور کلی توده‌های پستانی به دو دسته خوش‌خیم و بدخیم تقسیم‌بندی می‌شود. 

وی افزود: توده‌های فیبروکیستیک، توده‌های خوش‌خیمی هستند که می‌توانند از سن نوجوانی تا بزرگسالی در سینه شکل بگیرند. کیست‌های سینه معمولا متعدد بوده و موجب تغییر در اندازه سینه شده و ایجاد درد می‌کنند.

ابریشم‌کار اظهار کرد: کیست‌های سینه معمولا در دوران قاعدگی بیشتر از مواقع دیگر احساس می‌شوند. این توده‌ها دو نوع ساده و ترکیبی دارند. اما معمولا همان نوع ساده و فیبروکیستیک بسیار شایع‌تر است. 

وی افزود: سبک زندگی، مهم‌ترین عامل در ابتلا به کیست است. به علاوه عامل ارث و ژنتیک نیز بی تاثیر نیست. در اصول طب ایرانی، نوشیدن آب سرد و مواد غذایی تند، عدم فعالیت بدنی، برنامه خواب نامنظم و از همه مهم‌تر استرس، می‌تواند شیوع کیست‌ها را تشدید ببخشد. 

ابریشم‌کار بیان کرد: استرس عاملی است که تاثیر آن در بیماری‌ها خیلی سریع و شدید است. در حوزه طب سنتی، ما تمرکز بر روی تنفس را برای کنترل استرس پیشنهاد می‌کنیم. اگر ما روزی ۱۰ تا ۲۰ بار و در دو نوبت تنفس‌های کنترل‌شده داشته باشیم، تا حد زیادی می‌توانیم سطح استرس خود را کاهش دهیم.

وی افزود: ما در طب ایرانی طیفی برای تعیین درجه سردی و گرمی مواد غذایی داریم. پیشنهاد ما در این زمینه این است که تعادل میان گرمی و سردی تا حد امکان رعایت شود. تجربه نشان داده افرادی که طبع سردتری دارند، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های فیبروکیستیک قرار دارند. 

متخصص طب سنتی گفت: متخصصین بانوان یا پزشکان عمومی خیلی راحت می‌توانند با یک معاینه کیست را تشخیص دهند. فیبروکیستیک معمولا در اندازه‌های متفاوت و دو سینه دیده می‌شود، اما توده‌های بدخیم عموما در یک سینه وجود دارند. ترشحات خونی یا چرکی از سینه و تغییرات پوستی در سینه نیز می‌تواند نشان از وجود فیبروکیستیک باشد. 

ابریشم کار تصریح کرد: کیست سینه معمولا یک بیماری محسوب نمی‌شود و تنها به عنوان یک تغییر فیزیولوژیکی شایع از آن یاد می‌شود. برای درمان کیست یکی از راه‌های پیشنهادی این است که سیاه‌دانه را به صورت نیم‌کوب به نسبت ۱ به همراه بذر کتان و نسبت دو برابری عسل، هر روز صبح میل کنید. به علاوه برای درمان موضعی، ماساژ روغن بذر کتان روی سینه‌ها برای دوبار در روز می‌تواند موثر واقع شود. 

وی یادآور شد: توصیه ما به عزیزان برای عدم ابتلا به فیبروکیستیک این است که از کودکی به بچه‌ها سبک زندگی درست را آموزش دهیم. لازم است که مصرف کافئین را تا حد امکان کاهش دهیم و مصرف بی‌رویه‌ای نداشته باشیم. ما باید منبع انرژی نداشتن و بی‌حالی‌مان را کشف کنیم و خود را به قهوه محدود نکنیم.

منبع: خبرگزاری فارس

دیگر خبرها

  • هشدار مهم به مردم؛ افزایش احتمال مرگ‌ومیر با این عمل پرطرفدار!
  • روایت یک کارگردان از فیلمسازی در نوجوانی/ هیچ چیز جز گوشی موبایل لازم نیست
  • کاهش ابتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام در یزد
  • خطر افزایش ابتلا به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در فصل گرم سال
  • چرا هیچ وقت یادمان نمی ماند درِ خانه را قفل کرده ایم یا نه؟
  • چرا هیچ وقت یادمان نمی‌ماند درِ خانه را قفل کرده ایم یا نه؟
  • کاهش ۳۰ درصدی ابتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام
  • انجام ۲۰ دقیقه بازی تتریس می تواند از ابتلا به اختلال اضطراب پس از حادثه جلوگیری کند
  • «مه مغزی» عارضه جدید کرونا
  • کنترل استرس و روش‌های خاص طب سنتی برای آن