Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - عضو شوراي اسلامي شهر تهران در مراسم آغاز سال تحصيلي در مدرسه علميه تهران گفت: همه مي‌دانيم خاستگاه شهردار کنوني پايتخت بيش از همه، آموزش و پرورش بوده است و بي‌شک آن همه تجربه در بهبود وضع معلمان، دانش‌آموزان و مدارس تاثير خوبي بر وضعيت تهران از اين حيث خواهد گذاشت.
به گزارش خبرگزاري آريا، صبح شنبه اول مهرماه مراسم آغاز سال تحصيلي در مدرسه علميه تهران با حضور احمد مسجدجامعي، چند تن از شهرداران و مدير‌ سازمان زيباسازي شهرداري تهران برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در اين مراسم مسجدجامعي با اشاره به تاريخچه تعليم و تربيت مدرن در ايران گفت: مدرسه علميه را مي‌توان دومين مدرسه موجود تهران يا به روايتي ايران دانست که هنوز نبض زندگي در آن به جريان است. پس از دارالفنون که فارغ‌التحصيلان آن صلاحيت استادي و معلمي مي‌يافتند، جاي مدرسه‌اي که در آن دوره‌هاي مقدماتي آموزش داده شود خالي بود. مدرسه علميه که به همت انجمن معارف تاسيس شد بخوبي اين جاي خالي را پر کرد. اين مدرسه در واقع براي پاسخ به نياز عموم مردم به آموزش بود و با دارالفنون که بيشتر به فرزندان مقامات و اشراف اختصاص داشت تفاوت داشت.
وي با اشاره به کهن‌تر بودن سابقه اين مدرسه از نهاد آموزش و پرورش در ايران همچنين به برخي ديگر از مدارس قديمي تهران که اغلب با همت افراد خير تاسيس شده‌ بودند از جمله مدرسه خانوم اشاره کرد و منطقه 12 را از جهت دارا بودن تاريخچه فرهنگي و آموزشي ويژه و قابل توجه دانست.
مسجدجامعي با اشاره به تعدادي از بزرگان و نام‌آوران عرصه‌هاي فرهنگ، هنر و علم که در اين مدرسه درس خوانده يا درس داده‌اند بر ضرورت ثبت و ضبط مدارک، مستندات و اشياي حوزه آموزش و نيز رسيدگي به اماکني که سوابقي قابل ملاحظه در اين زمينه دارند، تاکيد کرد و گفت: طبيعتا اين مهم همکاري نزديک تر شهرداري تهران، سازمان ميراث فرهنگي و وزارت آموزش و پرورش را مي‌طلبد، بويژه مدرسه‌اي همچون دارالفنون که نه تنها آنچنان که شايسته است مورد توجه قرار نگرفته بلکه بخش‌هايي از آن در معرض لطمات روزگار است.
عضو شوراي شهر تهران توجه به مدرسه علميه را يکي از پيامدهاي تهران‌گردي دوسال پيش دانست و ابراز اميدواري کرد که موزه اين مدرسه، در شرايط بهتر جزيي از حيات جاري دانش‌آموزان آن گردد.
مسجدجامعي افزود: محل پيشين ساختمان اين مدرسه در ضلع جنوبي مدرسۀ عالي شهيد مطهري (سپهسالار) قرار داشت که از نظر بنا، معماري و تمرکز امور آموزشي طي زماني طولاني ويژه بود و سبب شد کيفيت آموزشي آن هر چه درخشان‌تر و پربارتر باشد. آن بنا همراه با باقيماندۀ باغ فخرالدوله و بوستان محيط طباطبايي و خانۀ پدري شهيد ديالمه و بسياري از خانه‌ها و بناهاي ديگر در گسترش فضاهاي پيرامون مجلس تخريب شد و اميدوارم محل فعلي سالهاي سال باقي بماند و توسعه يابد.
مسجدجامعي گفت: اميدوارم در دورۀ جديد مديريت شهري توجه بيشتري به فضاهاي خدماتي به‌ويژه آموزشي شود و شهروندان تهراني براي رفتن به مدرسه تا اين حد گرفتار هزينه و زمان آمد و شد نباشند.
وي افزود، همه مي‌دانيم که خاستگاه دکتر نجفي بيش از همه، آموزش و پرورش بوده است و بي‌شک آن همه تجربه در بهبود وضع معلمان، دانش‌آموزان و مدارس تاثير خوبي خواهد گذاشت.
گفتني است نگاه اجمالي به برخي از محصلان اين مدرسه، آن را به سوژه‌اي ناب براي بررسي‌هاي تاريخي و فرهنگي بدل کرده است. آدمهايي با منش‌ها و روش‌هاي متفاوت اما اغلب مهم و تاثيرگذار. سعيد نفيسي، غلامحسين رهنما، صادق هدايت، اميرعباس هويدا، ابوالحسن بني صدر، شجاع‌الدين شفا، احسان طبري، ناصر کاتوزيان، شاهرخ مسکوب، همايون خرم، بهمن فرمان‌آرا، اسفنديار منفردزاده، عليرضا مشايخي، سردار فاخر حکمت، احمد بورقاني تنها تعدادي از درس خواندگان در اين مدرسه تاريخي هستند.
برخي از مدرسان اين مدرسه عبارت بودند از محمدعلي فروغي، علي‌خان ناظم العلوم، ميرزا علي‌اکبر مزين الدوله، مودب‌الملک و عبدالعظيم قريب، مديران اين مدرسه عبارت بودند از: ناظم العلوم، مخبرالسلطنه، مزين‌الدوله، ابوالحسن فروغي، علي اکبر مهران، تقي تقوي، محمد ملکزاده و ...
چندي قبل پس از تهران گردي و پيشنهاد ارائه شده دربارۀ جمع‌آوري اسناد باقي‌مانده در آرشيو و ساماندهي آن‌ها، در بخشي از بناي اين مدرسه موزه‌اي با موضوع تاريخچۀ اين مرکز تاسيس شد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۱۸۵۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بزرگداشت روز معلم در مدرسه علمیه فاطمیه نقده

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،  حجت الاسلام حسین فصیح نیا در مراسم گرامیداشت هفته معلم که در مدرسه علمیه فاطمیه(س) نقده برگزار شد، اظهار داشت: روز عالمی بصیر و متفکری دانشمند شهید مطهری به عنوان روز معلم نامگذاری شده، شخصیتی که یک انسان جامع در تمامی عرصه‌ها بود و می‌توان از او به عنوان الگو در تمامی صحنه‌هایی زندگی که چه فردی و چه اجتماعی یاد کرد.

وی ادامه داد: شهید مطهری فردی حکیم بود و هرکاری انجام می‌داد با هدف و برنامه بود، کتاب‌های بسیار پر محتوا در همه ابعاد از این استاد حوزه به یادگار مانده که امروز محل رجوع طلاب، فضلا، دانشجویان و اهل علم است.

امام جمعه نقده خاطرنشان کرد: معلمی شغل شریفی است و این برای معلمین افتخاری است که به آموزش و یاد دادن انسان‌ها و دانش آموزان می‌پردازند و لذا این معلمین هستند که زندگی کردن و انسانی زیستن را به مردم یاد می‌دهند.

وی با تأکید بر اینکه معلمی شغل انبیاست، یادآور شد: معلمی می‌تواند الگو باشد که در همه شرایط بتواند به تعلیم و تربیت صحیح بپردازد و آن امانتی که به دوش او گذاشته شده را به سر منزل مقصود برساند.

در پایان این مراسم از اساتید مدرسه علمیه فاطمیه(س) نقده تجلیل شد.

دیگر خبرها

  • ضرورت توجه به مدرسه محوری در آموزش وپرورش
  • کسی احساس تکلیف کند در برابر مشکلات تسلیم نمی‌شود
  • مراسم عزاداری آخرین مسافر بقیع در مدرسه علمیه خان شیراز
  • حضور اساتید مدرسه علمیه منتظریه در جمع دانش آموزان گنبدکاووس + تصاویر
  • تربیت صحیح و اسلامی فرزندان ایران، دغدغه اصلی معلمان دلسوز
  • توجه به دغدغه‌های فرهنگیان مورد تاکید جدی است
  • معرفی برگزیدگان جشنواره رشد در هرمزگان
  • آموزش زبان فارسی در ارمنستان موجب تقویت تعاملات دو کشور می‌شود
  • بزرگداشت روز معلم در مدرسه علمیه فاطمیه نقده
  • نظام آموزشی کارآمد بسیاری از مشکلات و چالش‌های کشور را حل می‌کند