Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-04@07:44:29 GMT

کوتاهی«هیأت نظارت بر برجام» از انجام وظایف

تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۸۱۸۷۶۸

کارشناس مسائل سیاست خارجی گفت: اگر «هیأت نظارت بر برجام» وظایفش را درست انجام می‌داد آمریکایی‌ها زیاده‌خواهی نمی‌کردند.

باشگاه خبرنگاران:کارشناس مسائل سیاست خارجی گفت: اگر «هیأت نظارت بر برجام» وظایفش را درست انجام می‌داد آمریکایی‌ها زیاده‌خواهی نمی‌کردند.
مرتضی غرقی، کارشناس مسائل سیاست خارجی با اشاره به اظهارات اخیر برخی مقامات غرب مبنی بر دائمی کردن برجام اظهار داشت: نباید ایران زیر بار مذاکرات مجدد برود چرا که هر گونه مذاکرات مجدد جز خاری و خفت برای ایران چیزی در پی نخواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: غرب به دنبال این است که ایران را تحت فشار قرار دهد و به وسیله اعمال فشار بیشتر بتواند امتیاز بیشتری بگیرد؛ در حال حاضر آمریکا از همه امکاناتش برای این امتیازگیری استفاده می کند؛ اما جمهوری اسلامی باید مراقب این رفتار آمریکایی‌ها باشد چرا که اگر تاریخ را بار دیگر ورق بزنیم متوجه زیاده خواهی‌های آمریکایی‌ها و نقض عهدهای مکررشان می‌شویم.

غرقی تصریح کرد: به طور مثال در بحث گروگان‌های آمریکایی قرار بود آمریکایی‌ها در ازای آزاد کردن دارایی‌های ایران و برگرداندن شاه مخلوع به کشور گروگان هایشان را بازپس بگیرند اما در ادامه دیدیم علی رغم آزادسازی گروگان‌های آمریکایی این کشور به تعهداتش پایبند نماند. یا در اشغال افغانستان توسط آمریکایی‌ها شاهد بودیم که علی رغم همکاری ایران با آمریکا برای شکست طالبان، اما در نهایت جرج بوش جمهوری اسلامی را محور شرارت در منطقه اعلام کرد البته این موضوع تنها مختص ایران نیست بلکه شاهد بودیم در مذاکرات شش جانبه‌ای که آمریکا بر سر برنامه هسته‌ای کره شمالی انجام داد این کشور در حالیکه به تعهدات خود عمل کرد اما آمریکایی‌ها همچون گذشته پابندی خود به تعهداتشان را اثبات نکردند.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی تاکید کرد: اخیرا نیز شاهد هستیم که ترامپ بعد از روی کار آمدنش به تعهدات بین المللی که پیش از این موظف به انجام آن بود از جمله توافق نامه آب و هوایی پاریس عمل نکرد.

وی با طرح این پرسش که در صورت انجام مذاکرات مجدد با آمریکایی‌ها چه تضمینی وجود دارد که این کشور در برجام باقی بماند، یادآور شد: ما هرگز نباید زیر بار مذاکره مجدد و دائمی کردن برجام برویم هر چند که مقامات ایرانی پیش‌تر اعلام کردند به این کار تن نخواهند داد.

غرقی تاکید کرد: غرب به اندازه کافی از برجام امتیاز گرفته آن‌ها باید حقوق هسته‌ای ما را به رسمیت بشناسند و در مدت زمانی که مشخص شده این حقوق را به ما برگردانند واقعیت این است که دراز مدت کردن محدودیت‌های فعالیت هسته‌ای ایران حرف بی ربطی است که مقامات غربی آن را مطرح کردند.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه برجام تماما امتیازدهی به غرب بود تصریح کرد: محروم کردن یک ملت از حقوق حقه خودش اولین گام در نقض حقوق بشر است از سوی دیگر دائمی شدن مدت زمان برجام نقض معاهدات بین المللی همچون NPT است و ظلم بزرگی علیه ملت ایران خواهد بود. این موضوع برای جامعه جهانی قابل قبول نخواهد بود چرا که امکان دارد این روند برای سایر کشور از سوی کشورهای ابرقدرت که نوعی دیکتاتوری محسوب می شود الگوی شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه ایران امروز در شرایط سخت و تعیین کننده‌ای قرار دارد، اظهار داشت: جمهوری اسلامی باید با احتیاط حرکت کند به نحوی که بهانه‌ای به دست اعضای ۱ + ۵ ندهد و در گام بعد بتواند از حقوق حقه اش دفاع کند.

غرقی بیان داشت: ایران باید به موازات متعهد ماندنش به برجام در مجامع بین المللی به افشاگری علیه اقدامات کارشکنانه آمریکایی‌ها دست بزند تا به این وسیله جامعه بین الملل را بیشتر با خود همراه کند.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه آمریکایی‌ها ضمن نقض تعهدات بین المللی خود از تمامی اهرم فشار علیه ایران برای محدود کردن کشور ما در منطقه استفاده می‌کند، یادآور شد: ایران می‌تواند از اهرم هایی که در منطقه دارد علیه آمریکا استفاده کند به طور مثال اگر نیروهای ایرانی در منطقه در قبال داعش دست از مقاومت بردارند داعش تمامی کشورهای عربی منطقه را تسخیر خواهد کرد و در نهایت یک معضل بین المللی به وجود می‌آید که اولین متضرر آن آمریکایی‌ها خواهند بود.

وی گفت: اگر آمریکایی‌ها بخواهند شرایط کنونی را ادامه بدهند ایران باید دست داعش را در منطقه باز بگذارد تا آمریکایی‌ها متوجه شوند امروز کشوری که جلوی تروریست ها ایستاده ایران است در واقع ما می‌توانیم هزینه هایی که در این مقاومت می‌دهیم را به رخ جامعه بین المللی بکشیم.

غرقی خاطرنشان کرد: اگر ایران و حزب الله نبودند مطمئنا داعش عربستان و دیگر کشورهای عربی را تاکنون اشغال کرده بود و شرایط آمریکایی‌ها بسیار بسیار بدتر از این می‌شد بنابراین ایران گزینه هایی در اختیار دارد که می‌تواند در مسیر دیپلماسی فعلی و با همراه کردن کشورهای اروپایی با خود علیه آمریکا استفاده کند.

وی در ارزیابی اش پیرامون نحوه نظارت کمیته نظارت بر برجام، تاکید کرد: اگر این کمیته کارش را به خوبی انجام می داد امروز شاهد گسترش زیاده خواهی های آمریکایی نبودیم، بنابراین این کمیته وظیفه خود را به درستی انجام نداده است.

غرقی یادآور شد: با خروج آمریکا از برجام نه تنها هیچ شرایط بدی را برای ایران رقم نخواهد خورد بلکه چه بسا شرایط بهتری را برای ما در برجام رقم بزند چراکه آنچه باید تاکنون رخ می داد اتفاق افتاده است. امروز علی رغم اینکه آمریکایی ها در برجام حضور دارند اما هر روز شاهد کارشکنی ها و عهدشکنی های این کشور در قبال برجام هستیم بنابراین بودن و یا نبودن این کشور در توافقنامه هسته ای هیچ تاثیری در روند آن ندارد.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی در پایان خاطرنشان کرد: ادامه حضور آمریکا در برجام با نقض مکرر تعهداتش به ضرر ایران خواهد بود، مضاف بر اینکه خروج آمریکا از برجام موجب شکل گیری اتحاد جامعه بین الملل علیه آمریکا می شود.

منبع: فردا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۱۸۷۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ذهن آمریکااندیش

قضایای برخورد پلیس آمریکا با اعتراضات دانشجویان دانشگاه‌های آمریکایی به جنایات اسرائیل در غزه، بهانه‌ای شده است تا برخوردهای صورت‌گرفته با دانشجویان، اساتید و دانشگاه ایرانی در سالیان گذشته و امروز، توجیه شود. چند نکته را درخصوص این مسأله باید روشن کرد.

یک. ارزش‌های انسانی و از جمله مهم‌ترین‌های آن‌ها نظیر آزادی و عدالت، جهان‌شمول هستند و ربطی به آمریکا ندارند. اگر در اسناد شکل‌گیری ایالات متحده آمریکا به ارزشی نظیر آزادی اشاره شده، دلیل آمریکایی بودن این ارزش‌ها نیست. قدمت این ارزش‌ها به اندازه تاریخ بشر، و حداقل تاریخ فلسفیدن و اندیشه‌ورزی درباره انسان و جهان اجتماعی و سیاسی است.

دو. آمریکایی‌ها به بهانه نقض آزادی و حقوق بشر در کشورهای دیگر، این کشورها را تحریم کرده یا به آن‌ها حمله کرده‌اند. آمریکایی‌ها و بقیه غرب در موارد متعدد با کشورهای ناقض حقوق بشر و از جمله دیکتاتورترین‌ها روابط داشته و کنار آمده‌اند، و با دیگرانی به همین دلایل ستیز کرده‌اند. این گزاره‌ها درست است. اما از این گزاره‌ها نمی‌توان نتیجه گرفت که خواست مردم و متفکران کشورها برای تحقق آزادی و جلوگیری از نقض حقوق بشر در کشورشان، خواسته‌ای آمریکایی است و چنین ارزش‌هایی از اساس غلط یا توهم هستند. هیچ تناقضی بین سرزنش کردن آمریکا برای نقض حقوق بشر و آزادی در کشور خودش یا کشورهای دیگر، و در همان حال مطالبه آزادی و رعایت حقوق بشر در کشور خود وجود ندارد.

سه. اصالت بنیان‌های اجتماعی و فلسفی آزادی، حقوق بشر، دموکراسی و توسعه همه‌جانبه، برآمده از تحقق بخشی از آن‌ها در غرب نیست. کشورهای غربی توانسته‌اند زودتر از بقیه کشورها، به صورت‌ها و ابعادی از این‌ها دست یابند. بنیان‌های فلسفی برخی نیز در آرای متفکران یونانی-غربی صورت‌بندی شده است. این به معنای وجود دلایلی برای نفی این ارزش‌ها یا از اساس دروغین یا بیگانه خواندن آن‌ها نیست.

چهار. من هیچ متفکر جدی نمی‌شناسم که اهمیت ارزشی نظیر آزادی را به آمریکایی یا غربی بودن آن ربط داده باشد. نسل چند دهه گذشته متفکران جدی ایرانی نگفته‌اند چون آمریکا فلان گونه است پس ما هم باشیم. متفکران جدی که من می‌شناسم و خوانده‌ام، آزادی، دموکراسی و توسعه را از منظر نسبت آن با بهروزی ملت ایران ارزیابی کرده‌اند. اتفاقا ادبیات اندیشه اجتماعی و سیاسی (بالاخص مکاتب انتقادی که در ایران هم پرطرفدار هستند) مملو از نقدها بر دموکراسی، مدل‌های مختلف توسعه، و تهدیدهای آزادی و ارزش‌های انسانی در همه کشورها و از جمله غرب است.

پنج. گروهی در ایران تلاش می‌کنند یک آمریکا-غرب خیالی (صرفاً دارای ابعاد مثبت) بسازند، بعد آن‌را به منتقدان سیاست و حکمرانی در ایران نسبت داده و آن‌ها را طرفدار چنین آمریکا-غرب خیالی جلوه دهند، و سپس با فروریختن آن با عبارت‌های کلیشه‌ای از جنس «اینو چی می‌گید؟»، منتقدان را بی‌اعتبار کنند.

شش. گروهی که در بند پنج ذکر کردم، دارندگان ذهن_آمریکااندیش هستند. هویت‌شان را از ستیز با آمریکای واقعی یا خیالی می‌گیرند که خود ساخته‌اند و منتقدان را به دوست داشتن آن متهم می‌کنند. ذهن آمریکااندیش با ضدآمریکایی بودن تعریف می‌شود، هویت می‌یابد و به حرکت درمی‌آید. همه چیز را هم در خدمت آن قرار می‌دهد. معیار خوبی و بدی در نسبت با آمریکا تعریف می‌شود. اگر آمریکایی نباشد (در ساحت اندیشه) این ذهن از کار می‌افتد، فلج می‌شود و اعتبارش را از دست می‌دهد. سخن ایجابی مستقلی برای گفتن ندارد.

من نمی‌دانم دیگران چگونه می‌اندیشند، مسئول اندیشه و عمل دیگران هم نیستم. اما آمریکا برای من، در عرصه عمل، در نسبت با مانع یا کمک برای توسعه ایران تعریف می‌شود. آمریکا، نه فی‌نفسه بلکه از آن جهت که ظرفیت تحریم و ضربه زدن به منافع ایران را دارد، و در مناسبات دیگری ممکن است کمکی به توسعه و حل مسائل ایران باشد، اهمیت دارد. اما منبع ارزش‌ها و الگوی عمل نیست. در ساحت اندیشه هم، یک «مورد تاریخی» قابل بررسی مقایسه‌ای برای شناخت و تحلیل جامعه‌شناختی است.

آمریکا یا هر کشور دیگری، برای من، الگو، معیار ارزیابی ارزش‌ها یا درست و غلط کنش دولت‌ها و پلیس نیست. من هویتم را از آمریکااندیشی، ضدیت با آمریکا یا نزدیک شدن به آن نمی‌گیرم، و به این جهت فکر می‌کنم آمریکاستیزان ایدئولوژیک ایرانی، بیش از امثال من ذهن، روح و هویت‌شان به بود و نبود آمریکا گره خورده است. آمریکا در عمق جان ذهن آمریکااندیش نشسته است و بیرون از دایره آمریکا نمی‌رود.

بیشتر بخوانید:

همان را بگویید که ما خوش‌مان بیاید
رئیسی در چاهی افتاده که برای دولت روحانی کنده بودند /از مداح تا فعال سیاسی اصولگرا قیمت دلار را مسخره می‌کردن و حالا خود مضحکه شده اند
واکنش یک جامعه‌شناس به سخنان مهدی چمران درباره ساخت مسجد در پارک/ «برای اصول‌گرایان هیچ اعتراضی واقعیت ندارد»

216216

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902072

دیگر خبرها

  • مثلث آمریکایی چه هدفی را در تقابل با فعالیتهای هسته‌ای ایران دنبال می‌کنند؟ / نقشه راه گروسی در تهران پس از عملیات وعده صادق
  • سرکوب جنبش‌های اعتراضی دانشجویان حامی فلسطین جلوه حقوق بشر آمریکایی است
  • آمریکا خود را به دیوانگی زد و برجام را پاره کرد /واکنش ها به اعتراضات دانشجویی در آمریکا از تریبون نماز جمعه
  • جهان برای تحقق آرمان فلسطین به پا خواسته است
  • استفاده از همه ظرفیت‌ها برای خدمت به مردم از وظایف جدی مسوولان
  • منابع آگاه: دولت بایدن و عربستان درحال انجام بررسی‌های نهایی درباره یک توافق هستند
  • دروغ اجباری؛ سیاست رسانه‌های مدعی آزادی
  • (ویدیو) نظر وزیر اسبق بهداشت درباره برجام و ظریف
  • ذهن آمریکااندیش
  • ببینید| نظر وزیر اسبق بهداشت درباره برجام و محمدجواد ظریف/ «هر روز که از خواب بیدار می‌شویم وضعیت عوض شده»