Web Analytics Made Easy - Statcounter


یک پژوهشگر حوزه رسانه و معلولیت گفت: شهر خارج از معنای تمدنی و مدرن آن ، چیزی نیست جز تک تک شهروندان.

به گزارش خبرنگار بی‌باک، نشست نقد، بررسی و تجلیل از نشریه شهرنامه در فرهنگسرای رسانه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار شد.

در این نشست، استاد فرهاد سپه رام، روزنامه نگار قدیمی و آموزگار رسانه و ارتباطات در سخنانی با عنوان "شهر، شهروند، شهرنامه" گفت: نشریه به مفهوم سنتی یا مدرن، هنگامی که وارد عرصه شهر می شود، می تواند به همه زوایای انسان به مفهوم "شهروند" بپردازد؛ زیرا امروز در دنیایی که "مدرن" نام گرفته، همه زوایای زندگی شهروند از فردی ترین حوزه همچون روانشناسی تا اجتماعی ترین عرصه ها مانند فرهنگ، محیط زیست و سیاست، حیطه کار و مسئولیت رسانه می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در زمانه ای که به طنز، روزنامه را دیروزنامه میخوانند (که کنایه از عقب ماندن یا عقب نگه داشته شدن رسانه ها است)، نشریه شهرنامه و اندک رسانه هایی مانند آن، به مرزهایی نزدیک شدند که انسانیت و برتری قلم را بر هرچه هست اثبات کنند.

استاد سپه رام با اشاره به تیتر و طرح جلد شماره هفتم شهرنامه درباره نقش آیت الله هاشمی رفسنجانی در ایجاد شهرهای مدرن اظهار داشت: سپاسگزاری شهرنامه از آیت الله عالی بود؛ آن هم در سرزمینی که اصولا نسبت به حاکمان و خادمان قدرناشناسیم. وی تصریح کرد: تیتر "خدابیامرز" در شهرنامه حرف دل میلیون ها نفر بود که از ذهن و قلم همکاران شهرنامه تراوش کرد و ماندگار شد.

این روزنامه نگار قدیمی و آموزگار رسانه و ارتباطات با استناد به اظهارات مدیرمسئول شهرنامه درباره تمجید مهندس محسن هاشمی از تیتر و طرح جلد این نشریه افزود: نمونه تمجید سیاستمداران از یک رسانه هم اندک بود که این نیز جای سپاس دارد و نشان می دهد مهندس محسن هاشمی رفسنجانی "دور از ژن خوب"، درایت و بینش را از پدر به ارث برده است.

محسن کوهی نصرآبادی استاد دانشگاه تهران نیز در این نشست گفت: وقتی صحبت از شهر مدرن می کنیم صرفا کالبد فیزیکی شهر مدنظر نیست، بلکه توسعه روح و جان شهر یعنی شهروندان و ساکنان مورد توجه است؛ به گونه ای که تربیت شهروند مدرن از توسعه کالبد فیزیکی مهمتر است و از این منظر، نقش نخبگان سیاسی در آموزش و تربیت شهروند مدرن، نقش یگانه ای است.

وی افزود: بعد از انقلاب اسلامی در ایران، شاید یکی از معدود رجال سیاسی که نگاهی نزدیک به امیرکبیر داشت، مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی بود که ایشان خود نیز خردورز، واقع بین، دوراندیش و صبور بود و ضمن وفاداری به آرمان های انقلاب اسلامی، راه برون رفت از مشکلات موجود را همان مسیری می دانست که بسیاری از کشورهای پیشرفته طی کرده بودند و نخستین گام آن ساختن شهرهای مدرن بود.

کوهی نصرآبادی با بیان اینکه تیتر شماره هفتم نشریه شهرنامه برخاسته از نگاه حرفه ای رسانه است، ادامه داد: به نظر من تیتر "خدابیامرز" به صورت رندانه و ظریف، نقش آیت الله را در مدرن سازی تهران و فضای شهری کشور به تصویر کشید.
استاد دانشگاه تهران اظهار داشت: شهرنامه در عرصه مطبوعات کشور، یک اتفاق تازه و یک جسارت رسانه ای است و مدیران و تحریریه نشریه شهرنامه مکتب جدیدی در ادبیات رسانه ای کشور پایه گذاری کرده اند.

شهر چیزی نیست جز تک تک شهروندان

همچنین دکتر پریسا افتخار، عضو هیات امنای انجمن باور و پژوهشگر حوزه رسانه و معلولیت، پیرو اظهارات سخنرانان مراسم، به اهمیت و نقش برجسته فرد در جامعه اشاره و تاکید کرد: شهر خارج از معنای تمدنی و مدرن آن ، چیزی نیست جز تک تک ساکنان و شهروندان آن که خون ساری و جاری در رگ ها و روح حاکم بر آن هستند و شهر صرفا بستری است که هم می تواند رشد و تبلور باورها و عواطف و احساسات و در نتیجه خواسته ها و منش های نیکو در آن شکل پذیرد و از سویی دیگر می تواند ظرف و محیطی باشد برای ایجاد و تکثیر انواع آسیب ها.

وی با تاکید بر اصالت فرهنگ و تقدم آن بر حوزه های دیگر، صرفا پرسشی را مطرح کرد در قالب اینکه بیایید بیاندیشیم، رسانه ای که نامش شهرنامه است چگونه می تواند تسهیل گر ایجاد باورها و نگرش های صادق، موجه، مساعد و مثبت در اذهان شهروندانش باشد در راستای ارتقای آگاهی و بهبود عملکرد آنها به عنوانِ عاملین اصلی تغییر و رشد.

مهدی جابری مدیرمسئول شهرنامه هم در این نشست با اعلام خبر انتشار منظم این نشریه از اواخر مهرماه گفت: شخصیت های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و مدیران ارشد شهری از ما تقدیر کرده اند اما قرار نیست شهرنامه وابسته به شخص یا جریان خاصی باشد و ما استقلال حرفه ای خود را به نفع شهروندان حفظ میکنیم اما ظرفیت بزرگ رسانه ای که در شهرنامه موجود است می تواند در اختیار دلسوزان حوزه شهری قرار گیرد و ما از همکاری مستقل و حرفه ای با کارشناسان، مدیران و دلسوزان واقعی شهروندان استقبال می کنیم.

وی در بخشی از سخنان خود به فعالیت های موثر و خلاقانه فرهنگسرای رسانه اشاره کرد و افزود: برگزاری "عصرانه های شاد" در این فرهنگسرا از جمله اقدامات و برنامه های جسورانه و خلاقانه است که مانند برنامه خندوانه و با رعایت قوانین و حرمت ها، ساختارشکنی کرده است و شهرها و شهروندان ما به چنین مدیران و برنامه هایی نیاز اساسی دارند.
در بخش پایانی مراسم، بهزاد تیمورپور رییس فرهنگسرای رسانه از سبک فعالیت نشریه شهرنامه در حوزهای شهری و اجتماعی تقدیر و تجلیل کرد و صداقت و جسارت را از جمله خصوصیت های شهرنامه برشمرد.
در این مراسم، با اهدای لوح های تقدیر و هدایایی به مدیرمسئول و شورای سردبیری شهرنامه، از آنها تجلیل شد.


منبع: بی باک نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bibaknews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بی باک نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۱۹۳۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از کودکی برخی مردهای ایرانی تا قفس سرباز پارسی / لگدی که معنای زیادی پیدا کرد (فیلم)

عصر ایران ــ علی هیبتی که در روسیه با اسم سرباز پارسی داخل قفس مبارزه می‌شود، به دلیل تعرض جنسی به یک زن که در حال اعلام دور مسابقه بود،‌ حسابی به دردسر افتاد. او با لگد به باسن زن زد. هیبتی پس از مسابقه‌ای که در آن ناک اوت شد از آن آن زن عذرخواهی کرد و بعدها ویدئویی هم منتشر کرد که این عذرخواهی را نشان می‌دهد اما کافی قلمداد نشده‌است و ظاهرا جریمه نقدی شده است. هرچند برخی رسانه‌ها از محرومیت مادام‌العمر او خبر می‌دهند. گزارش را این‌جا ببینید مسابقات MMA معمولا مسابقاتی خشنی است و طرفین به قصد زمین‌گیر کردن همدیگر را می‌زنند. معمولا کسانی که در این قبیل مسابقات شرکت می‌کنند، ضربات سهمگینی را به سر و صورت خود تحمل می‌کنند و به همین علت گاهی در شرایط عصبی زندگی می‌کنند.   این اقدام او واکنش‌های زیادی در ایران داشته است. خیلی‌ها معتقدند، برخی مردان ایرانی در حالی بزرگ می‌شوند که در جوانی، متلک گفتن‌ها و دست درازی‌های آن‌ها به زنان در جامعه آن‌طور که باید پیگیری نمی‌شوند و برای همین آن‌ها به گونه‌ای تربیت می‌شوند که انگار هر زمان که می‌‌خواهند می‌توانند این رفتارشان را انجام بدهند و برایشان جنبه سرگرمی و شوخی دارد.   معمولا در ایران دختران پس از دست‌درازی یا متلک‌های رکیک از سوی برخی پسران آزرده می‌شوند و گاهی آن را با والدین و در میان می‌گذارند اما پاسخی که می‌شنوند اصلا خوشیاند نیست. معمولا به آن‌ها گفته می‌شود که حتما خودش کاری کرده یا جوری لباس پوشیده که باعث شده متلک بشنود. معمولا از سوی کسانی که دختر را قضاوت می‌کنند اصل متلک مورد سئوال نیست. ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: بوکسور ایرانی با تشخیص پزشک باخت و حذف شد (فیلم) دو بوکسور ایران از اسپانیا برنگشتند

دیگر خبرها

  • آمریکا به معنای واقعی شیطان بزرگ است
  • وقتی یوهان کرایوف در دهه ۷۰ میلادی مانند یک فوتبالیست مدرن بازی می کرد / فیلم
  • ببینید | تصاویری از خارج شدن‌ آب به نفع افغانستان از کشور؛ عصبانیت شهروندان از مسئولان
  • باران بهاری هوای مشهد را پاک کرد
  • مسئله‌گی حجاب؛ از بحران داخلی تا بشارت تمدنی
  • مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟
  • آیت الله هاشمی علیا عنوان کرد؛ لطف الهی به مؤمنان جهت دوری از تعصب جاهلی
  • هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد در شرایط آلوده است
  • از کودکی برخی مردهای ایرانی تا قفس سرباز پارسی / لگدی که معنای زیادی پیدا کرد (فیلم)
  • معرفی کابینت های جدید