Web Analytics Made Easy - Statcounter

گرگان- معاون زیربنایی؛ حمل ونقل و ترافیک شهرداری گرگان گفت: طرح «باغ مزار لطفی» توسط شهرداری گرگان ساخته می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا حاج محمدعلی، عصر شنبه در بازدید از باغ مزار استاد لطفی اظهار کرد: از اجرای طرح و ساخت آرامگاه و باغ مزار استاد لطفی عقب مانده ایم و به همین منظور درصدد هستیم تا حداکثر استفاده از زمان را ببریمو مراحل ساخت باغ مزار استاد لطفی را به سرانجام برسانیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حاج محمدعلی افزود: عملیات ساخت باغ مزار استاد لطفی در دو فاز انجام می شود که فاز اول در حال اجراست و برای شروع فاز دوم نیز باید حدود ۱۰ باب از ساختمان‌های اطراف خریداری شود که در مجموع، برای اجرای کامل این طرح، دو هزار ۷۰۰ متر مربع عرصه نیاز است.

معاون زیربناییحمل ونقل و ترافیک شهردارگرگان تصریح کرد: امیداست تا چهارمین سالگرد ارتحال استاد محمدرضا لطفی در ساخت آرامگاه و باغ مزار استاد به پیشرفت های قابل ملاحظه ای دست یابیم.

وی تأکید کرد: با تلاش ها و پیگیری های صورت گرفته از سوی سرپرست شهرداری گرگان و سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری گرگان در آینده ای نزدیک، به دستاوردهای خوبی در این زمینه، دست خواهیم یافت.

وی ادامه داد: باغ مزار و آرامگاه استاد لطفی باید مکان و نقطه همایشی برای هنرمندان ایرانی باشد و به محلی برای تجمع و همگرایی هنرمندان در بحث ادبیات و موسیقی تبدیل شود.

حاج محمد علی یادآور شد: درصدد هستیم که با همکاری و طراحی باغ مزار استاد لطفی، گرگان و فرهنگ گرگانی را به سمت احیای مضاعفی سوق داده و گرگان را بر روی آنتن ملی و بین المللی داشته باشیم.

وی با بیان این که استاد لطفی با پیشینه تاریخی در ایران و جهان، بهترین شاخص برای ارتقای فرهنگی شهر گرگان محسوب می شود، افزود: باید از این فرصت به وجودآمده، کمال استفاده را کرد.

طرح باغ مزار استاد لطفی فراتر از حافظیه است

معاون زیربنایی حمل ونقل و ترافیک شهردار گرگان بااشاره به چشم انداز های طرح باغ مزار استاد لطفی در گرگان گفت: برنامه ها و طرح های پیش روی ما برای ساخت باغ مزار و آرامگاه استاد لطفی، فراتر از حافظیه شیراز است که امیدواریم اثری ماندگار در شهر گرگان به یادگار بماند.

حاج محمدعلی افزود: در حال حاضر بازسازی، طراحی، اجرای سر درب آرامگاه استاد لطفی در حال اجراست که برای اجرای مرحله اول، ۱۳۰ میلیون تومان بودجه در نظر گرفته شده است.

وی همچنین اذعان کرد: در حال حاضر نگهبانی و حفاظت در باغ مزار برقرار شده است و احیای فضای سبز با گلدان در دست اجرا است.

حسین کتولی طراح باغ مزار استاد لطفی است

معاون زیربنایی حمل ونقل و ترافیک شهردارگرگان اظهار کرد: با توجه به تحصیلات، تخصص و آشنایی با فرهنگ گرگان، دکتر حسین کتولی، مدیر دفتر بهسازی و احیای بافت تاریخی گرگان، برای طراحی آرامگاه و باغ مزاراستاد لطفی انتخاب شد.

حاج محمد علی افزود: شاید در طراحی و اجرای باغ مزار و آرامگاه استاد لطفی نیاز باشد از حضور اساتید دیگری نیز بهره گیریم.

وی تأکید کرد: با توجه به اینکه هر سازه و فعالیت عمرانی هدفی را دنبال می کند در صدد طراحی سازه ای هستیم که بر اساس فرهنگ گرگان باشد.

شناساندن مفاخر شهر گرگان از اهداف شهرداری است

معاون زیربنایی؛ حمل ونقل و ترافیک شهرداری گرگان با اشاره به معرفی مفاخر شهرگرگان به مردم گرگان و گردشگران گفت: درصدد هستیم مفاخر شهر گرگان را با تلفیقی از زیباسازی شهری در قالب تندیس و دیوارواره به مردم شهر گرگان و گردشگران معرفی کنیم.

حاج محمد علی افزود: مردم گرگان باید به مفاخر شهر خود، هم چون حکیم فندرسکی، میرداماد، استاد لطفی و ... افتخار کنند.

وی خاطر نشان کرد: در خطه شهر گرگان، سرمایه های عظیمی نهفته است که چنانچه از این سرمایه ها به درستی بهره برداری نکنیم کوتاهی و قصور از ما بوده است.

گفتنی است که اردیبهشت ماه ۹۳ استاد محمدرضا لطفی، آهنگساز و نوازنده چیره‌دست تار و سه ‌تار چشم از دنیا فروبست و بر طبق وصیت این هنرمند گران قدر، پیکر وی در گرگان به خاک سپرده شد، فاز اول باغ مزار استاد محمدرضا لطفی از اواخر فروردین‌ماه امسال آغاز شده که طراحی نقشه آن برعهده مهدی حجت (معمار و رئیس ایکوموس ایران) است.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۱۹۶۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دو بنای همشکل در ایران و ترکمنستان را بشناسید

به گزارش خبرنگار مهر، دو بنای تاریخی در دو شهر و دو کشور هستند که شباهت زیادی دارند معماری دو بنا یکی در ترکمنستان و دیگری در شهر زنجان کشور ایران یکی از دهها ویژگی مشترک معماری، هنر و فرهنگی بین این دو کشور است.

آرامگاه سلطان احمد سنجر در شهر مرو کشور ترکمنستان واقع شده است این آرامگاه ۲۷ متر بلندی دارد و طول و عرض آن ۱۷ متر است. دیوارهای آن هم ۱۴ متر بلندی دارد ولی درون آن هیچ تزئیناتی ندارد. این آرامگاه یکی از بزرگترین مقبره‌های سلجوقی بوده و یک گنبد آبی با آجر لعاب هم داشته است. در کنارش مسجد و قصر و حیاط هم وجود داشته است.

در شهر زنجان نیز بزرگ‌ترین، قدیمی‌ترین، باشکوه‌ترین گنبد یا آرامگاه سلطان محمد خدابنده (اولجایتو) هشتمین سلطان مغول وجود دارد. این بنا اولین گنبد بزرگ آجری جهان است و ۴۸ متر ارتفاع دارد. گنبد از کاشی‌های فیروزه‌ای رنگ پوشیده و سقف داخل آن بالا با گچ‌بری‌ها و آجرهای رنگارنگ تزئین شده است.

هر دو بنا آرامگاه هستند. یکی مقبره هشتمین سلطان مغول در زنجان و دیگری نهمین سلطان امپراتوری سلجوقی در مرو. هر دو در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده‌اند.

بنای گنبد سلطانیه با الهام از معماری مقبره سلطان سنجر سلجوقی در دوره ایلخانی ساخته شده است. با این تفاوت که مقبره سلطان سنجر دارای پلان مربع است در حالی که سلطانیه هشت ضلعی ساخته شده است.

مقبره سلطان سنجر سلجوقی فارغ از تزئینات است اما گنبد سلطانیه با کتیبه‌ها و نقوش هندسی مختلف آراسته شده است.

همچنین هر دو بنا گنبد دو پوسته آجری دارند، در نمای بیرونی دو بنا نیز شباهت‌هایی دیده می‌شود.

کد خبر 6089699 فاطمه کریمی

دیگر خبرها

  • پایان تملک پروژه باغ مزار مشاهیر قم تا یک ماه آینده
  • فال محمدرضا پهلوی هنگام افتتاح آرامگاه جدید سعدی | تصویر
  • دو بنای همشکل در ایران و ترکمنستان را بشناسید
  • دلیل باخت شهرداری گرگان به الریاضی/ مافیای بسکتبال دست ایران نیست
  • کم‌کاری‌ شهرداری موجب خسارت ۲۰۰ میلیاردی در پروژه شهربازی شد
  • ظرفیت آرامستان گرگان تکمیل است/ گورستان جدید سال آینده بهره‌برداری می‌شود
  • مصطفی هاشمی: همه در باخت شهرداری گرگان مقصرند
  • اولین المپیک ژیمناستیک ایران، کارمند شهرداری گرگان شد
  • تحمیل خسارت ۲۰۰ میلیارد تومانی به شهرداری گرگان / زمان تکمیل شهربازی مبهم است
  • راننده خودرو سبب مرگ پاکبان شد