Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش صدای ایران،قاسم محبعلی مدیر کل اسبق مطالعات خاورمیانه و شمال آفریقا در وزارت خارجه کشورمان درباره همه پرسی استقلال کردستان عراق معتقد است که همه پرسی و مناسبات بین گروههای قومی و مذهبی در عراق یک امر داخلی عراق بوده و موضوعی است که به خود عراقی ها مربوط است و ما به عنوان ایران و ایرانی حاکمیت و تمامیت عراق را پذیرفته و مورد حمایت قرار می دهیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محبعلی درباره واکنش های جامعه جهانی و نقش آنها در تعیین سرنوشت عراقی ها گفت:

«کشورهای دیگر همسایه از جمله ترکیه، عربستان، اردن و سوریه نیز نباید در این گونه امور مداخله کرده و جانب یک طرف وخصوصا طرف حدایی طلب را بگیرند.

از سوی دیگر وظیفه جامعه بین المللی و سازمان ملل متحد و از جمله اتحادیه عرب و سازمان همکاری های اسلامی است که بیطرفانه زمینه ها و شرایط لازم برای گفتگوی فراگیر ملی را بین جوامع عراقی پس از پایان کار جریان تروریستی داعش و بر اساس مقررات و قواعد بین المللی و قانون اساسی عراق برای حل و فصل اختلافات بین طرفین دعوا از طرق سیاسی و مسالمت آمیز فراهم آورند.»

این دیپلمات بازنشسته کشورمان در تحلیل خود از عاقبت همه پرسی گفت: «در عین حال تشکیل کردستان تا زمانی که محدوده ها ومرزهای جغرافیایی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آن با همه همسایگان و به ویژه دولت عراق مشخص و تدقیق نشده و مورد شناسایی طرفین قرار نگرفته است، عملی مخاطره آمیز و غیر عملی تلقی می گردد. خصوصا این که یک کشور جدید نمی تواند نامی مشابه استانهای کشور های همسایه برای خود برگزیند و طبعا تا وقتی این معضلات را حل نکرده است، حتی در صورت برگزاری رفراندوم و اعلام استقلال اگر آنها انتظار مورد شناسایی قرار گرفتن از سوی جامعه بین المللی و از همه مهمتر همسایگان بلافصل و هم مرز را داشته باشد انتظاری عبث به نظر می رسد. »

مجبعلی در ادامه به جغرافیای اقلیم پرداخت و افزود: «استان و یا اقلیم کردستان عراق یک سرزمین محاط در خشکی است و برای ارتباط با جهان خارج نیازمند موافقت و تدوین معاهده با آنها براساس کنوانسیون کشورهای محصور در خشکی و کسب مجوز از کشورهای مجاور است و بدون شناسایی همسایگان خویش و ایجاد روابط دور از سوتفاهم و مودت آمیز با آنان نمی تواند به خودمختاری ملی و یا استقلال برسد.»

محبعلی درباره مواضع جمهوری اسلامی دربارۀ این همه پرسی و اقدام خطیر بارزانی عنوان کرد: «طبعا توصیه برادرانه جمهوری اسلامی ایران به دوستان کرد عراقی و سایر جوامع عراقی این است که از هر گونه اقدام یکطرفه و یکجانبه و بدون توافق با سایرین اجتناب نمایند. طبیعی خواهد بود که مردم و دولت ایران به حهات مختلف تاریخی، فرهنگی، قومی و زبانی و جغرافیایی بیشترین همبستگی با اقوام کرد منطقه داشته و خواهند داشت و کما فی السابق همواره از مطالبات و خواسته مشروع در چارچوب دول منطقه حمایت خواهند کرد.»

منبع: صدای ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۲۴۳۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پارلمان عراق قانون ممنوعیت همجنس‌بازی را تصویب کرد

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، منابع عراقی، امروز (یکشنبه)، گزارش دادند که پارلمان این کشور روز گذشته قانون روابط * و تراجنسیتی را بعد از اصلاح طرح پیشین که در آن مجازات اعدام برای همجنس‌بازان در نظر گرفته شده بود، در نهایت با مجازات تا ۱۵ سال زندان به تصویب رسانده است.

روابط عمومی پارلمان عراق در واپسین ساعات شامگاه شنبه اعلام کرد که این قانون اصلاحیه قانون پیشین این کشور تحت عنوان «مبارزه با فحشا» صادره در سال ۱۹۸۸ است.

قانون جدید با حضور ۱۷۰ نماینده از مجموع ۳۲۹ نماینده عراقی روز گذشته در پارلمان این کشور به تصویب رسیده است. به گزارش منابع عراقی، این قانون همجنس‌بازی، و همچنین «تغییر جنسیت بیولوژیکی افرد براساس تمایلات شخصی» و «تبادل همسر» را ممنوع کرده است.

در اصلاحیه جدید اشاره شده است که همجنس‌بازان به ۱۰ تا ۱۵ سال زندان محکوم خواهند شد. به دنبال تصویب این قانون، «متیو تولر» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت که واشنگتن از تصویب چنین قانونی ابراز نگرانی می‌کند و «این اصلاحیه آسیب‌پذیرترین گروه‌های جامعه عراق را در معرض خطر قرار می‌دهد و توان این کشور در تنوع بخشیدن به اقتصاد و جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی را تضعیف می‌کند.»

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • استرداد بیش از ۱۹۰ خانواده عراقی از اردوگاه الهول سوریه به عراق
  • تولید میدان گازی بزرگ عراق پس از حمله پهپادی متوقف شد
  • بازدید سفیر ایران و مقام‌های عراقی از مرز خسروی
  • بازددید سفیر ایران و مقام‌های عراقی از مرز خسروی
  • جدایی کاپیتان تیم ملی عراق از تیم لیگ برترمس رفسنجان
  • معاون وزیر کشور: در حال رایزنی هستیم تا امکان ورود زائران ایران به عراق با خودرو شخصی فراهم شود
  • جدایی ستاره عراقی از مس رفسنجان
  • پارلمان عراق قانون ممنوعیت همجنس‌بازی را تصویب کرد
  • اینفلوئنسر عراقی و ستاره « تیک تاک » کشته شد
  • عراقی‌ ها کدام کالاهای ایرانی را می‌ خرند؟