Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - درياچه اروميه به‌عنوان دومين درياچه شور جهان از شهرت جهاني برخوردار است که به سبب بي‌تدبيري دولت‌هاي اخير به‌تنهايي و با مظلوميت خاصي در برابر مرگ کامل دست‌وپنجه نرم مي‌کند و امروزه نيز در آستانه خشک شدن کامل قرار گرفته است. به گزارش خبرگزاري تسنيم از اروميه، درياچه اروميه در شمال غرب ايران قرارگرفته و دومين درياچه شور جهان به‌حساب مي‌آيد که به سبب همين ويژگي‌هاي خاص خود و شور بودن آب آن در سطح جهان از شهرت بسيار پرآوازه برخوردار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


روزگاري درياچه اروميه به‌عنوان نگين فيروزه‌اي آذربايجان مشهور بود به‌گونه‌اي که در ساليان نه چندان دور و در زمان پرآبي، اين درياچه به سبب زيبايي و دلربايي منحصربه‌فرد خود با ساحلي نمکي نظر بسياري از گردشگران داخلي و خارجي را به خود جلب مي‌کرد.
خشکي درياچه اروميه صنعت توريسم منطقه را نابود کرد
در زمان پرآبي درياچه اروميه، مجموعه‌هاي تفريحي متعددي در نزديکي درياچه احداث شد تا از مسافران خارجي و داخلي در اين مجموعه‌هاي مدرن پذيرايي شده و به آن‌ها اسکان داده شود که از جمله اين مجموعه‌ها مي‌توان به مجموعه‌هاي دهکده تفريحي گردشگري چي چست و مجموعه مجلل دهکده باري در نزديکي اروميه اشاره کرد.
درياچه اروميه در سال‌هاي گذشته و در زمان پرآبي خود، صنعت توريسم آذربايجان غربي و حتي استان‌هاي اطراف را رونق بخشيده بود و راهي براي کسب درآمد و روزي حلال براي ساکنين حوضه آبريز درياچه اروميه از طريق صنعت توريسم به‌حساب مي‌آمد.
در چند سال اخير با خشک شدن درياچه اروميه در اين اوضاع وخيم اقتصادي کشور همين چند هزار تومان درآمد حلالي که مردم از طريق صنعت توريسم در پيرامون درياچه اروميه کسب مي‌کردند را نيز از دست‌داده و ضربه بزرگي به اقتصاد گردشگري منطقه وارد شده و افراد بسياري بيکار شده اند.
کم شدن فاصله دو شهر به قيمت خشک شدن درياچه اروميه
چند سال قبل مردمي که قصد سفر از اروميه به تبريز را داشتند بايد از طريق جاده آسفالت و دور زدن بالا يا پايين درياچه اروميه از دو شهرستان مياندوآب يا سلماس به تبريز سفر مي‌کردند چراکه نزديک‌ترين فاصله جاده‌اي به مردم اروميه اين محورها به‌حساب مي‌آمد ولي يک راه نزديک ديگري نيز وجود داشت که از ميان دريا ميگذشت، بنابراين ميليونها تن خاک را در بستر درياچه ريختند تا جاده اي ساخته شود ولي حتي بعد از احداث آن نيز اگر مردم مي‌خواستند از اروميه به تبريز سفر کنند بايد از طريق کشتي به آن‌طرف جاده و درياچه مي‌رفتند و سفر با کشتي نيز در مسير حدود يک کيلومتري حدود نيم ساعت طول مي‌کشيد.
مهندسين براي کم کردن فاصله اروميه و تبريز به فکر چاره‌اي افتادند تا وقت مردم در جاده و کشتي تلف نشده و هر چه سريع‌تر بتوانند از اروميه به تبريز و برعکس سفر کنند که به همين سبب به فکر ايجاد يک پل براي وصل کردن دو طرف درياچه اروميه افتادند تا مردم با خودروي خود به سفر بپردازند و ديگر حتي نيم ساعت هم در کشتي وقت خود را تلف نکنند.

شرکت‌هاي مهندسي داخلي و خارجي بسياري براي پل درياچه اروميه طرح دادند و حتي گفته مي‌شود که کشورهاي خارجي از جمله ژاپن و آلمان پيشنهاد ايجاد يک پل شيشه‌اي از داخل آب درياچه اروميه براي وصل کردن اروميه به تبريز را داده بودند ولي هيچکدام از اين طرحها مورد قبول واقع نشد.
بالاخره مهندسين ايراني با تلاش و کوشش خود عمليات جاده‌سازي، خاک‌ريزي و بتن‌ريزي به قلب درياچه اروميه را شروع کردند و يک پلي روي درياچه اروميه ايجاد شد که به‌وسيله اين پل مردم مي‌توانستند به‌جاي اينکه نيم ساعت از وقت خود را در کشتي سپري کنند بيايند و در حدود 1 دقيقه اين مسير را به‌وسيله پل احداث‌شده طي کنند و زمان قابل‌توجهي را در سفر خود صرفه‌جويي کنند.
بعدها روند خشک شدن درياچه اروميه شروع شد و با گذشت زمان سرعت خشک شدن درياچه نيز افزايش يافت و امروزه ديگر شاهد آن هستيم که در فصل‌هاي زمستان و بهار با بارش‌هاي رحمت الهي درياچه اروميه يک نيمه جاني به خود مي‌گيرد ولي در تابستان هرسال اوضاع آن به سبب تبخير آب بدتر از سال قبل شده و قدم‌به‌قدم به خشک شدن کامل و مرگ نزديک مي‌شود.
پس از سال‌ها اين موضوع نيز مشخص شد که مهندسي جاده ميانگذر درياچه اروميه اشتباه بوده و يکي از عوامل خشک شدن درياچه همين جاده است چراکه اين پل همانند سدي بر پيکره‌ درياچه جريان آب را از کار انداخته و سبب تشديد عمل تبخير آب درياچه اروميه شده است.
انتظار مردم از رئيس‌جمهور براي احياي درياچه اروميه
مردم آذربايجان با ادامه روند خشک شدن درياچه اروميه ديگر از مهندسين و مسئولان استاني نااميد شده و چشم اميد آن‌ها به شخص رئيس‌جمهور بود به‌گونه‌اي که حسن روحاني در زمان تبليغات انتخاباتي سال 92 حرف‌هاي خوبي در رابطه با احياي درياچه اروميه گفته و رأي هاي بسياري را نيز از مردم آذربايجان در آن زمان اخذ کرد.
حسن روحاني پس از کسب اکثريت آرا و نشستن بر کرسي رياست جمهوري طبق وعده اي که داده بود در اولين مصوبه هيئت دولت احيا درياچه اروميه را در دستور کار دولت قرار داد و دستور ارائه گزارش 100 روزه را نيز صادر کرد.
پر شدن گوش مردم از وعده‌هاي توخالي درباره احيا درياچه اروميه
با تمامي اقدامات و سخنراني‌هاي صورت گرفته توسط رئيس جمهور و ديگر مسئولين، مردم به احياي درياچه اروميه اميد چنداني ندارند چراکه به عينه و از نزديک مشاهده مي‌کنند که علي‌رغم اقدامات و وعده‌هاي متنوع در رابطه با احياي درياچه اروميه اين درياچه رو به خشکي است و با سرعت بسيار زيادي جان مي‌کند.

بيشتر مردم آذربايجان بر اين باورند که اگر بارش‌هاي زمستاني و بهاري وجود نداشت درياچه اروميه همين مقدار اندک آب را نيز نداشت و اقدامات دولت نيز بي‌فايده است چراکه درياچه اروميه هرسال به تابوت مرگ نزديک مي‌شود و فقط در سال‌هاي اخير به‌تنهايي با مرگ و خشک شدن کامل دست‌وپنجه نرم مي‌کند.
البته حسن روحاني در سفرهاي خود به اروميه در زمان رياست جمهوري که تمامي آن سفرها در فصل بهار يعني دقيقاً در زمان اوج ورود آب‌هاي جاري به درياچه اروميه اتفاق افتاده، حرف از عمل به وعده‌هاي خود و تثبيت آب درياچه اروميه زد که بيشتر شهروندان نظري مخالف با وي داشته و بالا آمدن سطح آب درياچه اروميه را ناشي از بارش‌هاي رحمت الهي مي‌دانستند.
درياچه اروميه و مردم آذربايجان خون گريه مي‌کنند
شهروز برزگر نماينده مردم سلماس در مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با خبرنگار تسنيم در اروميه، با اشاره به وضعيت درياچه اروميه اظهار کرد: اين روزها حال درياچه اروميه اصلاً خوب نيست به‌گونه‌اي که دريا و مردم آذربايجان هر دو خون گريه مي‌کنند، واي به حال آن روزي که اين خون کاملاً خشک شود.

برزگر گفت: درياچه اروميه فقط براي مردم آذربايجان نيست و اين درياچه براي کل کشور و منطقه و جهان تعلق دارد چرا اگر اين درياچه کاملاً خشک شود ما شاهد يک فاجعه در حد مهاجرت انساني عظيم در منطقه خواهيم بود.
نماينده مردم سلماس در مجلس شوراي اسلامي بيان کرد: در حال حاضر خون گريه کردن درياچه اروميه به چشم ديده مي‌شود و زماني که به‌وسيله هواپيما به اروميه سفر مي‌کنيم و از بالاي درياچه اروميه عبور مي‌کنيم و حال‌وروز درياچه را مي‌بينيم يک حالت افسردگي شديد به ما دست مي‌دهد بنابراين به‌شدت از اين وضعيت نگران هستيم و به‌هيچ‌وجه نبايد دست رو دست گذاشت و زمان را از دست داد.
زندگي 14 ميليون نفر با خشک شدن درياچه اروميه در خطر جدي قرار مي گيرد
نادر قاضي پور نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با خبرنگار تسنيم در اروميه، با اشاره به وضعيت درياچه اروميه اظهار کرد: وضعيت درياچه اروميه اسفناک است و توده‌هاي نمک به علت تبخير آب جمع شده و به کف درياچه مي‌ريزند.
قاضي پور با ارزيابي عملکرد ستاد احياي درياچه اروميه گفت: ستاد احياي درياچه اروميه به دنبال مرگ آذربايجان است و مي‌خواهد 14 ميليون نفر را آواره کند.
نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي بيان کرد: در حال حاضر شاهد آن هستيم که در برخي از نقاط کشور ازجمله سيستان و بلوچستان پديده گردوغبار مردم آن مناطق را تحتتأثير قرار داده است ولي اگر درياچه اروميه خشک شود اين بار طوفان نمک زندگي 14ميليون نفر به غير کشورهاي همسايه را تحت تأثير قرار خواهد داد که اين موضوع بسيار خطرناک است.
وضعيت بحراني درياچه اروميه قابل‌تعريف نيست
سيد تقي کبيري نماينده مردم خوي در مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با خبرنگار تسنيم در اروميه، اظهار کرد: وضعيت اين درياچه اصلاً قابل تعريف نيست و آمارهاي ارائه‌شده نشان از کاهش زياد سطح آب درياچه اروميه نسبت به سال 95 دارد.
کبيري گفت: دولت و ستاد احياي درياچه اروميه بايد توجه ويژه‌اي به درياچه اروميه کنند چراکه اگر اين وضعيت درياچه ادامه پيدا کند وضعيت براي آذربايجان غربي و حتي ساکنان استان‌هاي هم‌جوار نگران‌کننده مي‌شود و همگي دچار انواع مشکل مي‌شوند.
نماينده مردم خوي در مجلس شوراي اسلامي افزود: سطح آب درياچه اروميه نسبت به سال قبل حدود 25 سانتي‌متر کاهش يافته که اين وضعيت بسيار نگران کننده است.
مردم از نااميدي خود در رابطه با احياي درياچه اروميه مي‌گويند
ميلاد باغ آرا يکي از شهروندان اروميه‌اي در گفت‌وگو با خبرنگار تسنيم در اروميه، در رابطه با وضعيت درياچه اروميه اظهار کرد: اميد کمي به احياي درياچه اروميه دارم و اين را ميدانم که در همين وضعيت فعلي در شهرها ذره‌هاي نمک قابل‌استشمام است و مردم با سرطان ريه چندان فاصله‌اي ندارند‌. آيا بايد به فکر احياي درياچه باشيم؟ يا جلوگيري از مرگ هزاران نفر؟

سينا افشاريان ديگر شهروند اروميه‌اي با ابزار ناراحتي خود از وضعيت فعلي درياچه اروميه گفت: درياچه اروميه چوب سياسي بازي را مي‌خورد و وقتي غريبانه همه مي‌گفتند خشک مي‌شود بعضاً حتي نماينده‌ها مي‌گفتند درياچه وضعش عالي است و وقتي در حالت مرگ، دولت براي احيايش کوشيد همان‌ها گفتند دولت کاري نمي‌کند حالا که دولت کاري نمي‌کند منتقدان هم حرفي نمي‌زنند
افشاريان افزود: آري درياچه خودش هم اميدش را از دست‌داده چون تقدير اين بوده شايد با مرگش باعث بيداري خيلي‌ها شود گرچه دير ولي روزي خواهد رسيد که به فرزندانمان خواهيم گفت آيا مي‌دانيد به اينجا درياچه اروميه مي‌گفتند؟کاش کاش و باز هم کاش بجاي سياسي کردن همه قضايا مثل طبيعت و محيط‌زيست دست در دست هم براي زنده‌بودنش دست ياري به هم مي‌داديم نه بعد از مردنش مراسمات باشکوه بگيريم.
حجت حسن پور يکي از اهالي اروميه نيز با اشاره به نا اميدي خود از احياي درياچه اروميه بيان کرد: نه من با اين شرايط هيچ اميدي به احياي درياچه ندارم و رئيس‌جمهور در زمان انتخابات آمد فرياد زد درياچه رو احيا کردم، يکي نيست به او بگويد که اقاي عزيز شما وسط بهار آمدي دو قطره آب ديدي فکر کردي احيا کردي؟ نخير آن آب به خاطر بارندگي‌هاي بهاري بود، اقاي رئيس جمهور شما الان بياييد و حال درياچه را ببينيد.
وي افزود: تا زماني که جاده ميان‌گذر سرجاي خودش است و هر روز يک سد جديد روي اين درياچه نگون‌بخت احداث مي‌کنند اين درياچه همين گونه خواهد بود و يک نکته اين است که ديگر اگر دولت مي‌خواست اين درياچه را احيا کند درياچه اروميه را از نقشه ايران در کل کتاب‌هاي درسي حذف نمي‌کرد.
حسن پور گفت: از اين کارشان چه هدفي دارند؟ مي‌خواهند به بچه‌ها القا کنند که درياچه‌اي وجود ندارد؟

فيلم و گزارش: سهند احمدزاده
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۲۵۰۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز مرحله دوم رهاسازی حقابه زیست محیطی دریاچه ارومیه از سد مخزنی سیلوه پیرانشهر

ایسنا/آذربایجان غربی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان‌غربی از مرحله دوم رها سازی حقابه زیست محیطی دریاچه ارومیه،پنجم فروردین ۱۴۰۳ از محل سد سیلوه در شهرستان پیرانشهر خبر داد.

مجید رستگاری در این خصوص گفت: این مرحله از رهاسازی در فاز اول از محل سد سیلوه از طریق مانور دریچه تخلیه تحتانی سد به سمت رودخانه لاوین و در ادامه پشت سد مخزنی کانی سیب رها سازی شد.

وی افزود: در این فاز ۱۲ متر مکعب بر ثانیه آب رها سازی می‌شود و در فاز دوم و در ادامه تکمیل رها سازی میزان ۵ متر مکعب بر ثانیه از طریق تونل انحرافی و سامانه انتقال آب جلدیان به سمت سد چپر آباد و از آنجا به سمت دریاچه ارومیه روانه شد. 

رستگاری گفت: در مجموع ۱۷ متر مکعب آب در حال طی مسیر، از طریق سامانه‌های انتقال بین حوضه‌ای از حوضه زاب به سمت حوضه دریاچه ارومیه در حال رها سازی است.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی، وی خاطرنشان کرد: در مرحله اول رها سازی در سال آبی جاری میزان ۱۲ میلیون متر مکعب آب از محل حقابه زیست محیطی دریاچه ارومیه از محل سد سیلوه رها سازی شده بود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • رهاسازی ۷۷ میلیون مترمکعب حقابه تالابهای اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه
  • آغاز مرحله دوم رها سازی آب از سد سیلوه به دریاچه ارومیه
  • رهاسازی ۷۷ میلیون مترمکعب حقابه تالاب‌های اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه
  • دریاچه ارومیه جان تازه می‌گیرد؟
  • آغاز مرحله دوم رها سازی آب از سد سیلوه پیرانشهر به دریاچه ارومیه
  • آغاز مرحله دوم رهاسازی حقابه زیست محیطی دریاچه ارومیه از سد مخزنی سیلوه پیرانشهر
  • مرحله دوم رها سازی آب از سد سیلوه به دریاچه ارومیه
  • رها‌سازی مرحله دوم آب از سد سیلوه پیرانشهر به دریاچه ارومیه
  • رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه | این دریاچه جان تازه می‌گیرد؟
  • افزایش جمعیت گوزن زرد ایرانی در پارک ملی دریاچه ارومیه