Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-30@18:06:42 GMT

گام بعدي ترامپ عليه ايران و برجام

تاریخ انتشار: ۲ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۸۲۷۳۴۵

خبرگزاري آريا- ترامپ در خصوص توافق هسته اي با ايران قرارهايي اتخاذ کرده است.
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا، الکساندر براترسکي، در گزارشي در نشريه گازتا رو (روسيه)، نوشت:
هربرت مک مستر، مشاور رئيس جمهور امريکا در امور امنيت ملي، اعلام کرده که دونالد ترامپ در خصوص توافق هسته اي با ايران قرارهايي اتخاذ کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فعلا، کاخ سفيد اين قرارها را اعلام نکرده است، اما اين احتمال وجود دارد که از بازبيني شرايط اين توافق سخن در ميان باشد. احتمال دارد، اين امر باعث بروز اختلافات ميان پنج کشور ضامن ديگر و از جمله، روسيه شود.
ژنرال هربرت مک مستر تصريح کرده که دونالد ترامپ، رئيس جمهور امريکا، در خصوص توافق هسته اي با ايران تصميم گيري کرده است. مک مستر در مصاحبه با شبکه تلويزيوني «سي ان ان» گفت: «من مي دانم که چه قراري اتخاذ شده است، اما رئيس جمهور اين قرار خود را در چارچوب رويکرد بسيار گسترده تري در قبال مساله ايران مطرح خواهد کرد. ما بايد به همراه متحدان و يارانمان مانع از ادامه اقدامات ايران شويم».
مشاور رئيس جمهور امريکا در امور امنيت ملي همچنين، خاطر نشان کرد که اين توافق «از پايه خطا است».
به گفته مک مستر، اين نوع توافق بيشتر از همه، براي خود ايران امتيازاتي را به همراه دارد. اين مشاور رئيس جمهور امريکا تصريح کرد: «اين توافق ناقص با رژيمي است که به هيچ وجه، نبايد به آن اعتماد کرد و اين توافق پوشش مناسبي را براي ايران فراهم ساخته است که در پشت آن، ايران از امکان توسعه برنامه هسته اي اش برخوردار است».
ماهيت اين توافق از اين قرار است که ايران با توقف برنامه هسته اي اش و کنترل کامل آژانس بين المللي انرژي اتمي بر اين برنامه در ازاي لغو تحريم هاي بين المللي و در وهله نخست – ممنوعيت صادرات نفتي موافقت کرده است. دولت باراک اوباما، رئيس جمهور پيشين امريکا، مولف اين تفکر بود. ديگر ضامن هاي اين توافق روسيه، چين، فرانسه، بريتانياي کبير و آلمان هستند.
ترامپ از زمان تبليغات پيش از انتخاباتي خود که از جمله، آن را بر انتقاد از سياست باراک اوباما بنا کرده بود، انتقاد از توافق هسته اي با ايران را آغاز کرده است. ترامپ در سخنراني اخير خود در مجمع عمومي سازمان ملل متحد که همه ساله برگزار مي شود، اين توافق را «رسوايي» خواند.
در هر صورت، ترامپ تا به اين لحظه، اعلام نکرده است که در خصوص توافق هسته اي دقيقا چه تصميمي گرفته است. به گزارش نشريه امريکايي «نيويورک تايمز» که با استناد بر منابعي در دولت ترامپ مي باشد، بعيد است که او اين توافق را فسخ کند، اما از بازبيني يک جانبه شرايط اين توافق سخن در ميان است.
براساس اين گزارش، رئيس جمهور امريکا مي خواهد مدتي زماني را تمديد کند که طي آن، براي ايران غني سازي اورانيوم راديواکتيوي ممنوع است (از جمله، در نيل به اهداف علمي). براساس شرايط کنوني اين توافق، ايران طي ١٥ سال آينده، حق ندارد، آزمايشاتي در زمينه آب سنگين انجام دهد.
افزون بر آن، امريکا مي خواهد برنامه موشک هاي بالستيک ايران را به طور کامل، ممنوع کند که در خصوص آن، کمترين سخني در نسخه کنوني توافق هسته اي گفته نشده است.
برنامه موشک هاي بالستيک باعث نگراني بسيار امريکا شده است، زيرا اين برنامه از تهديد بلقوه براي متحدان اين کشور در منطقه برخوردار است. در ماه فوريه سال جاري، امريکا فهرست تحريم ها را عليه ايران در رابطه با برنامه موشک هاي بالستيک گسترش داد. در فهرست تحريم ها، نام ١٣ نفر از شخصيت هاي حقيقي قيد شد که در ميان آنان، شهرونداني از ايران، امارات متحده عربي، چين، کويت و لبنان قرار دارند.
واشنگتن آزمايشات موشکي ايران را با برنامه هسته اي اين کشور يکسان مي داند، زيرا از لحاظ تئوري، موشک هاي بالستيک قادر به حمل کلاهک اتمي هستند.
رويکرد دولت ترامپ در قبال ايران از ريشه با مواضع دولت اوباما متفاوت است که تلاش مي کرد، به قرابت مشخصي با ايران دست يابد. روابط ديپلماتيک دو کشور که در سال هاي ١٩٧٠ ميلادي، قطع شده بود، از سر گرفته نشد، اما لغو بخشي از تحريم هاي اعمالي عليه ايران، براي شرکت هاي امريکايي امکان تجارت با اين کشور را فراهم ساخت.
براي نمونه، شرکت امريکايي بويينگ که ارسال هواپيماهاي خود به ايران را آغاز کرده است. جمهوري اسلامي ايران در انتظار ارسال ٨٠ فروند هواپيماي بويينگ و ١٠٠ فروند هواپيماي ايرباس به ارزش کل ٣٠ ميليارد دلار است.
پرخاش ياران
[آقاي] حسن روحاني، رئيس جمهور ايران، بارها، اعلام کرده که اين کشور قصد دارد، بيش از گذشته، از شرايط اين توافق جانبداري کند، زيرا اين توافق به نفع منافع جمهوري اسلامي ايران است. اما، اين سياستمدار در مصاحبه اخير خود با شبکه تلويزيوني «سي ان ان» هشدار داد: احتمال دارد که امريکا در صورت نقض اين توافق، «بهاي بسياري را بپردازد». [آقاي] روحاني در سخنراني خود در مجمع عمومي سازمان ملل متحد همچنين، تصريح کرد که اين توافق نبايد مورد بازبيني قرار گيرد – در غير اينصورت، اين توافق معنا و مفهوم خود را از دست خواهد داد.
پرزيدنت [آقاي] روحاني در موقعيت دشواري قرار دارد. او يکي از هواداران فعال توافق هسته اي بود و دست به هر کاري زد تا شک و ترديدهاي آيت الله علي خامنه اي، رهبر ديني ايران، را که به شدت داراي ديدگاه هاي اصول گرايانه و از جمله، در زمينه تعامل متقابل در برابر واشنگتن است، از ميان ببرد.
در اين ميان، فعلا، اين توافق به نفع رئيس جمهور ايران است. با کمک اين توافق، او با جذب سرمايه گذاران اروپايي به اين کشور که به شدت در نتيجه اعمال تحريم ها درمانده شده بود، براي بار دوم به عنوان رئيس جمهور ايران انتخاب شد. لغو اين توافق به نوبه خود، مي تواند انتقام جويي نيروهاي اصول گرا، تشديد تمايالات ضد امريکايي در کشور و ضربه وارد شدن به اعتبار و حيثيت [آقاي] روحاني را به همراه داشته باشد.
فعلا، دولت امريکا تصريح کرده که ايران تمامي شرايط توافق هسته اي را اجرا مي کند. تاريخ بعدي تائيد اين توافق ١٥ ماه اکتبر مي باشد. اگر امريکايي ها اعلام کنند که ايران اين توافق را نقض مي کند، در آنصورت کنگره حق دارد، طي ٦٠ روز، رژيم اعمال تحريم ها عليه ايران را باز گرداند.
به نوشته نشريه «نيويورک تايمز»، احتمال دارد که ترامپ از اين موقعيت براي ناگزير کردن ايران به انجام مذاکرات جديد استفاده کند که ديگر کشورهاي ضامن نيز ناگزير به مشارکت در آن خواهند بود.
فعلا، بريتانياي کبير موضع خود را در خصوص اين چشم انداز اعلام نکرده است. امانوئل ماکرون، رئيس جمهور فرانسه، به خبرنگاران گفته که به اعتقاد او، اين توافق «خوبي» است، اما خاطر نشان کرده که با اعمال تغييرات در رابطه با موشک هاي بالستيک و همچنين، اعمال محدوديت ها در خصوص غني سازي اورانيوم مخالف نيست.
زيگمار گابريل، وزير امور خارجه آلمان، نيز به نوبه خود، هشدار داده که خروج امريکا از اين توافق مي تواند، به آغاز «جنگ هسته اي» جديد تبديل شود. روسيه نيز عليه فسخ توافق هسته اي سخن گفته است. پيشتر، سرگي لاوروف، وزير امور خارجه روسيه، نيز از نسخه اول توافق هسته اي و عدم امکان اعمال تغييرات در آن حمايت کرده بود. چين نيز موضع مشابهي را در پيش گرفته است.
به گفته تئودور کاراسيک، کارشناس ارشد Gulf State Analytics در واشنگتن، موضع مسکو «به خوبي، با مواضع برخي از کشورهاي کليدي اروپا که با اعمال تحريم ها عليه ايران مخالف هستند، برابري مي کند».
همصحبت نشريه «گازتا رو» در ادامه افزود که در ميان کشورهاي حاشيه خليج فارس نظرات بسيار منفي در خصوص اين توافق مطرح است.
حرکت با تعجيل ايران به سوي روسيه
به اعتقاد ايگور موروزوف، سناتور سابق، موضع ترامپ در قبال توافق هسته اي با تمايل وي براي «ايجاد درگيري ميان ضامن ها و مذاکره کنندگان اين توافق» در ارتباط است. احتمال دارد که گام بعدي امريکا، تشديد تبليغات ها عليه ايران و همچنين، توسعه حضور امريکا در مرزهاي ايران – در افغانستان و عربستان سعودي باشد.
دولت ترامپ ايران را کشور دشمني مي داند که متحدان اصلي امريکا: عربستان سعودي و اسرائيل را به خطر مي اندازد. هر دوي اين کشورها اگرچه روابط خصمانه اي در قبال يکديگر دارند، اما به مواضع خود در قبال ايران قرابت بخشيده اند و به طور منظم، در اين رابطه با يکديگر رايزني مي کنند.
مسکو مي تواند، کشور برنده باشد، زيرا ايران خواهان خريد تعداد کثيري تسليحات است. نينا محمداوا، مدير بخش ايران در انستيتوي خاور شناسي، به نشريه «گازتا رو» گفت: «روسيه – ارسال کننده بزرگ و قابل رقابت براي ايران است. ما با ايران توافق نامه هاي مشخصي منعقد کرده ايم، از جمله، در عرصه هوا و فضا و مي توانيم با ايراني ها در توسعه صنعت تدافعي نيز مشارکت کنيم. تانک ها و زير دريايي ها جزء صنعت تدافعي ايران هستند که در خصوص آنها، روسيه داراي قدرت رقابتي بسياري است».
جورجيو کافيرو، مدير شرکت Gulf State Analytics، نيز خاطر نشان مي کند که همکاري با ايران در سوريه، نکته کليدي براي روسيه است. اين کارشناس معتقد است: «هيچ رژيم ديگري در خاور نزديک مانند ايران اين چنين از دولت سوريه حمايت نکرده است».
در اين ميان، به اعتقاد اين همصحبت نشريه «گازتا رو»، مسکو قصد ندارد، تمام تخم مرغ هايش را در يک سبد بگذارد.
او مي گويد: «کاخ کرملين همچنين، تلاش مي کند، در رقابت ژئو سياسي عربستان سعودي و ايران نقش ميانجي گر را ايفا کند. مسکو در زمينه تحکيم روابط ايران، روي روابط مستحکم تر با کشورهاي حاشيه خليج فارس و شيخ هاي عربي سرمايه گذاري مي کند. روسيه ناگزير است به برقراري موازنه ميان تهران و کشورهاي حاشيه خليج فارس ادامه دهد».
کافيرو در ادامه، افزود که در کاخ کرملين بر اين موضوع واقف هستند که اگر در پشت روسيه گزافه گويي هايي پيرامون حمايت از ايران و شيعه قرار داشته باشد، اين امر تاثير منفي بر امکان بهبود روابط با کشورهاي عربي سني خواهد داشت که به شدت بر سياست خارجي روسيه در خاور نزديک تاثير گذار مي باشند.


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۲۷۳۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«رافائل گروسی» به ایران سفر می کند

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای شرکت در کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای، به ایران سفر خواهد کرد.

به گزارش مهر، «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای شرکت در «کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته ای» به ایران سفر خواهد کرد.

قرار است، این کنفرانس از تاریخ ۱۷ تا ۱۹ اردیبهشت در اصفهان برگزار شود.

گروسی قبل از رفتن به این کنفرانس، در تهران با مقامات ایران دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: ادعای گروسی: ایران به سختی با آژانس اتمی همکاری می کند/ وضعیت بسیار ناامید کننده است مدیرکل آژانس : باید اظهارات مقامات ایران درباره پیشرفت هسته‌ ای را بسیار جدی بگیریم سفر قریب الوقوع رافائل گروسی به ایران

دیگر خبرها

  • ادعاهای تازه دونالد ترامپ درباره ایران و احتمال جنگ با اسرائیل
  • «رافائل گروسی» به ایران سفر می کند
  • بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟
  • لرستان استانی امن و فعال با مشارکت مردم
  • شکست یک جنبش بزرگ با توطئه‌های رنگارنگ داخلی و خارجی
  • پیروزی ۴ بوکسور ایران در قهرمانی امید‌های آسیا
  • اعلام آمادگی مکرون برای استفاده از سلاح هسته ای علیه روسیه
  • زمان حراج بعدی شمش طلا در مرکز مبادله اعلام شد
  • زمان حراج بعدی شمش طلا اعلام شد+شرایط
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود