Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - به گفته مديرکل هنرهاي تجسمي، در حالي که آمار بانک مرکزي نشان مي دهد که کشور ما در اين سال ها در بسياري از حوزه ها دچار رکود بوده ولي حوزه تجسمي رشد 300-400 درصدي داشته است.
خبرگزاري مهر-گروه هنر: علي جنتي وزير اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامي 17 دي 92 مجيد ملانوروزي را به سمت مدير کل هنرهاي تجسمي معاونت هنري منصوب کرد و حال قريب به چهار سال از حضور مجيد ملانوروزي در اين سمت مي گذرد که در اين مدت حوزه تجسمي فراز و فرودهاي زيادي داشته، اما آنچه مسلم است اين عرصه هر روز به زندگي روزمره مردم نزديک تر شده و حاصل تلاش هنرمندان تجسمي بيشتر به منظر ديد و اطلاع مردم مي رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مرکز هنرهاي تجسمي کلان ترين متولي امور هنرهاي تجسمي در کشور است که البته در اين سال ها فعاليت هاي اين اداره با نقد و نظرهاي بسياري رو برو بوده است؛ از روايت سفر گنجينه موزه هنرهاي معاصر تهران به کشورهاي اروپايي تا وضعيت اداره موزه هنرهاي معاصر تهران و شرايط نگهداري آثار گنجينه تا برگزاري بي ينال هاي تجسمي و همکاري اين اداره با بدنه هنرمندان تجسمي کشور.
در روزهايي که با تشکيل دولت جديد بايد منتظر ماند و ديد که آيا مديران قبلي در سمت خود ابقا مي شوند يا خير با مجيد ملانوروزي درباره وضعيت فضاي تجسمي کشور، فعاليت هاي چهار سال قبل اين اداره و فعاليت هاي پيش‌رو به گفتگو نشستيم.
مجيد ملانوروزي مدرک کارشناسي ارشد نقاشي را از دانشکده هنرهاي زيبا گرفته است و کارشناس هنري معاونت پرورشي وزارت آموزش و پرورش، کارشناس فرهنگي هنري دفتر مرکز جهاد دانشگاهي کشور، مدير هنري کيهان فرهنگي، مدير فرهنگي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، سرپرست معاونت هنري سازمان فرهنگي هنري، رييس زيباسازي شهرداري منطقه 6 تهران، مسئول روابط عمومي بخش خارجي در سه دوره ستاد ارتحال حضرت امام (ره)، مشاور هنري در ستاد چهره هاي ماندگار، رييس فرهنگسراي شفق تهران، معاون جهانگردي سازمان منطقه آزاد کيش، مديرعامل موسسه توسعه سياحتي کيش و مديرکل روابط عمومي منطقه آزاد کيش بوده است. وي سابقه خبرنگاري نيز در کارنامه خود دارد.
در اين گفتگو با ما همراه باشيد:
*ماحصل مديريت چهار ساله شما در اداره کل هنرهاي تجسمي در دولت يازدهم چه بود و در اين فاصله به چه دستاوردهايي دست پيدا کرديد؟
- در چهار سال گذشته نگاه ما در اداره کل هنرهاي تجسمي بيشتر يک نگاه اجتماعي به هنرهاي تجسمي بود تا يک نگاه اداري و درون سازماني و در واقع بيشتر به دنبال اين بوديم که در فضاي اجتماعي کشور تأثيرگذار باشيم و فکر مي کنم با توجه به تمام محدوديت ها و مشکلات اقتصادي که گريبان گير دولت و جامعه بود تا حدودي در اين زمينه موفق بوديم. البته نمي گويم که همه نقش تأثيرگذار در عرصه هنرهاي تجسمي در اجتماع را اداره کل هنرهاي تجسمي ايفا کرد بلکه اين مرکز در حد توان خود سعي کرد تا يک سري فضاهاي هنري را ايجاد کند تا رويدادهاي هنري تأثيرش را در سطح جامعه بگذارد.
*مي توانيد مثال بزنيد.
- حراج ها و نمايشگاه هاي مختلفي با مجوز ما در اين سال ها برگزار شد و همچنين مجوز برگزاري آرت فر را هم صادر کرديم که البته فعلا اين آرت فر برگزار نشده است و احتمال برگزار نشدنش در موعد مقرر هم وجود دارد. همچنين به دنبال گروه هايي بوديم که اکسپوهاي تجسمي را برگزار کنند تا بحث فرهنگ و هنر تجسمي در فضاي اجتماعي پر رنگ باشد و مردم به اين فضا علاقه مند شوند.
ما نمي خواستيم همه اتفاقات عرصه تجسمي در درون خود اين مرکز و يا مراکز هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اتفاق بيفتد بلکه به دنبال بازتاب اجتماعي بوديم، از اين نظر اگر شما فضاي هنرهاي تجسمي را رصد کنيد، متوجه مي‌شويد که طي چهار سال گذشته گالري ها رونق و جنب و جوش خوبي پيدا کرده اند و تعداد گالري هاي فعال تقريبا 2 برابر شدند.

*آماري از قبل و بعد اين چهار سال از نظر تعداد گالري ها داريد؟
- زماني که من مديريت هنرهاي تجسمي را برعهده گرفتم در تهران 30 گالري فعال وجود داشت که طي اين چهار سال تعداد گالري هاي فعال سطح شهر تهران به 60 گالري رسيده است.
*بعض ها معتقدند که شما نبايد زياد مجوز به گالري ها بدهيد و بايد سختگيري بيشتري در اين زمينه داشته باشيد.
- به هر حال وجود گالري ها و نگارخانه ها به عنوان محل عرضه فرهنگ و هنر به نفع فضاي فرهنگي شهر است همچنان که افزايش کتابخانه ها و سالن هاي تئاتر هم چنين کارکرد مثبتي را براي فرهنگ و اجتماع دارد بنابراين سرانه هنر را بايد با نگارخانه ها سنجيد. از طرف ديگر امروز فارغ التحصيلان زيادي در رشته هاي مختلف تجسمي وجود دارند که نياز به بازار کار دارند و وجود نگارخانه هاي جديد مي تواند کمک شاياني به اين فارغ التحصيلان بکند. هنرمندان زيادي از نسل جوان عرصه تجسمي وجود دارند که هم کارشان خوب است و هم نياز به معيشت و ديده شدن دارند. متأسفانه اين هنرمندان جوان بر خلاف هنرمندان قديمي که تقريبا همه استاد دانشگاه هستند و در فرهنگ و هنر و مطبوعات کار مي کنند در جايي استخدام نيستند و نمي توانند از راه هنري که دارند امرار معاش کنند پس بايد فضاهاي مناسبي براي حضور و فعاليت اين جوانان به وجود بيايد و فکر مي کنم گالري هاي جديد حداقل به لحاظ محل عرضه آثار به آنها کمک مي‌کند.
در حالي که آمار بانک مرکزي نشان مي دهد که کشور ما در بسياري از حوزه هاي مختلف دچار رکود بوده، ولي حوزه تجسمي يک رشد 300-400 درصدي داشته است. گردش مالي اقتصادي حوزه تجسمي 20 ميليارد تومان بود و حالا اين رقم به 100 ميليارد تومان افزايش پيدا کرده است‌
*شما در اين فاصله در اداره مسايل و امور هنرهاي تجسمي چه توجهي به فضاي اقتصادي هنرهاي تجسمي داشته ايد؟
- در حالي که آمار بانک مرکزي نشان مي دهد که کشور ما در بسياري از حوزه ها دچار رکود بوده، ولي حوزه تجسمي يک رشد 300-400 درصدي داشته است. در سال هاي 92-93 که من تازه به مرکز هنرهاي تجسمي آمده بودم، گردش مالي اقتصادي حوزه تجسمي 20 ميليارد تومان بود و حالا اين رقم به 100 ميليارد تومان افزايش پيدا کرده است. فقط 2 حراج مدرن و معاصر تهران، سال گذشته با فروش 40 ميلياردي مواجه شدند.
رقم گردش مالي اقتصادي حوزه تجسمي به صورت تصاعدي رشد خواهد کرد چون طبيعتاً حوزه تجسمي مثل اکران فيلم نيست که به يکباره يک فيلم اکران شود و چند ميليارد تومان بفروشد. طبيعي است که گردش مالي حوزه تجسمي به صورت تصاعدي رشد يا افت کند که خوشبختانه در حال حاضر در مسير رشد است و به همين روند ادامه خواهد داد. من شک ندارم که اين تازه شروع کار است و اميدوارم بتوانيم به بازارهاي جهاني راه پيدا کنيم چون حوزه تجسمي به غير از توليد موسيقي بي کلام، تنها حوزه هنري است که مي تواند بدون ترجمه براي همه کشورها جذاب باشد.
هنر معاصر ايران سال ها در عرصه جهاني ديده نشد اما حالا زمان آن رسيده که ما در آرت فرها، اکسپوها، گالري ها و بي ينال هاي جهاني حضور يافته و هنر تجسمي خودمان را در حوزه هاي بين الملل معرفي کنيم.
*در اين سال ها معمولا هنرمندان به صورت شخصي و آزاد براي حضور در آرت فرها، اکسپوها و بي ينال هاي جهاني اقدام کرده اند. نقش اداره کل هنرهاي تجسمي در اين حوزه چه بوده و چه کمکي در زمينه معرفي نمايشگاه هاي بين المللي به هنرمندان ايراني کرده است؟
- معمولا در همه جاي دنيا هنرمندان به طور شخصي و آزاد در جشنواره هاي جهاني شرکت مي کنند و دولت ها نقش خيلي مهمي در اين زمينه ندارند اما ما تا جايي که در توانمان بوده، سعي کرده ايم هنرمندان ايراني را به بي ينال هاي مختلف جهاني بفرستيم. در سه سال اخير تلاش کرده ايم در بي ينال ونيز که مهمترين رويداد تجسمي در دنيا است حضور داشته باشيم و در بي‌ينال بنگلادش که در منطقه آسيا جزو بي ينال هاي برجسته است نيز شرکت کرده ايم. علاوه بر آن زمينه ارسال آثار بسياري از هنرمندان خوب کشورمان به جشنواره هاي جهاني را فراهم کرده و بعضا براي نمايشگاه هاي گروهي آنها کتاب هم چاپ کرده ايم. ما سعي کرده ايم فضاي حمايتي براي هنرمندان عرصه تجسمي ايجاد کنيم، گرچه بودجه بخش تجسمي وزارت فرهنگ و ارشاد، کفاف فعاليت هاي اينچنيني را نمي دهد.

*بحث بودجه هميشه پاشنه آشيل مرکز هنرهاي تجسمي بوده و بزرگترين گلايه هنرمندان تجسمي و خصوصا انجمن ها نيز همين موضوع بوده است.
- ما يک بودجه مصوب داريم و يک بودجه محقق. براي مثال اگر بودجه مصوب 10 ميليارد باشد در نهايت همه اين بودجه مصوب به دست ما نمي رسد و مبلغ زيادي از آن به خاطر بيمه و قراردادهاي پيماني کسر مي شود. زماني که من مديريت مرکز هنرهاي تجسمي را بر عهده گرفتم، بودجه محقق ما 2 ميليارد تومان بود که همان زمان مرکز هنرهاي تجسمي حدود 2 ميليارد بدهي داشت! ما امسال سعي کرديم يک برنامه بودجه 10 ميلياردي به معاونت امور هنري وزارت ارشاد ارايه بدهيم اما در نهايت بودجه اي که محقق مي شود، شايد نصف اين مبلغ هم نباشد. مي توانم بگويم فقط چيزي حدود 5 ميليارد تومان هزينه حضور موفق در يک جشنواره جهاني مي شود ولي ما با بودجه مان بايد حقوق کارمندان، حقوق موسسه، برگزاري چهار دوسالانه داخلي، هزينه مرمت و ترميم آثار و هزينه هاي موزه هنرهاي معاصر تهران را هم بدهيم.
* به حضور ايران در بي ينال هاي ونيز و بنگلادش اشاره داشتيد. در دوره قبل بي ينال ونيز که سه سال پيش بود حضور هنرمندان ايراني به خوبي اطلاع رساني شد اما در دوره اخير که امسال برگزار شد، تقريبا هيچ اطلاع رساني صورت نگرفت و يک هنرمند ايراني مقيم ايتاليا با نام بيژن بصيري به اين بي ينال معرفي شد و جامعه تجسمي را تا حدودي دچار سوءتفاهم کرد. علت اطلاع رساني نشدن درباره بي ينال ونيز و انتخاب آقاي بصيري به عنوان نماينده ايران چه بود؟
- اطلاع رساني نکردن بي ينال ونيز هم به محدوديت هاي مالي برمي گردد و هم اينکه اگر بخواهيم حرفه اي عمل کنيم بايد تبليغات را به محل برگزاري جشنواره ببريم چون سر و صدا و تبليغات يک جشنواره در محل برگزاري آن ايجاد مي شود. گاهي اوقات مديران شايد به خاطر عملکرد خودشان در داخل کشور نشست و برنامه مي گذارند تا اين رويدادها جزو عملکردشان محسوب شود اما ما سعي کرديم به اصل موضوع فکر کنيم.
*اما شما سه سال براي اين حضور پيش‌اطلاع رساني کرديد.
- اتفاقي که امسال در مورد بي ينال ونيز افتاد اين بود که اين بي ينال با هياهوي انتخابات رياست جمهوري در ايران همزمان بود و همه رسانه ها مشغول پوشش اخبار انتخابات بودند. مشکلات مالي اواخر دولت قبل هم مزيد بر علت شد که ما نتوانيم جاي مناسبي در ونيز اجاره کنيم و يا نماينده کشورمان در اين جشنواره را از قبل با فراغ بال انتخاب کنيم. انتخاب محل نمايشگاه و اجاره کردن يک فضا در ونيز يک پروژه هزينه و زمان بر است به طوري که اگر شما بخواهيد سال آينده در جشنواره ونيز شرکت کنيد بايد از همين حالا به دنبال اين بگرديد که در آن جا يک فضايي را در نظر بگيريد و ببينيد آنجا را اجاره مي دهند يا نه. در صورتي که آن محل را اجاره کنيد، مرکز بي ينال ونيز هم بايد بيايد و مسايل امنيتي آن را توسط شرکت هاي مورد وثوق خود بررسي و بيمه کند. ما چون بودجه کافي و امکانات نداريم هميشه از فرصت هاي آماده استفاده کرده ايم.
دوسالانه ونيز مثل هر دوسالانه ديگري، تم خاص خودش را دارد و حضور در آن فرصتي نيست که در اختيار همه قرار بگيرد. در سطح دنيا 120 بي ينال برگزار مي شود که هر کدام چارچوب هاي خاص خودشان را دارند. ممکن است جنس کار يک هنرمند به درد بي ينال پکن بخورد اما براي بي ينال ونيز مناسب نباشد و يا بالعکس. مضاف بر آن که ما مشکلات زيادي براي حمل و نقل تابلوها و مجسمه ها به خارج از کشور داريم و براي اين کار بايد هزينه هاي گزافي بپردازيم که در توان اداره کل هنرهاي تجسمي نيست. شرکت هاي بيمه هم آثار هنري را که به خارج از کشور مي روند به طور کامل بيمه نمي کنند.
ايتاليايي ها در زمينه هنر خيلي متعصب و ناسيوناليسم هستند و حتي موزه ملي ماکسيMAXXI) ) را که زاها حديد طراحي کرده هم قبول ندارند چون مي گويند خودشان معمارهاي خوبي دارند که اين کار را مي توانند، انجام دهند. زماني که اثر آقاي بصيري را در اکسپو ميلان ديدم، باعث شد به رم بروم و وي را پيدا کنم. اولين ملاقات من با او سه سال قبل اتفاق افتاد که در آن ملاقات سعي کردم از برنامه هايش مطلع شوم. وي گفت که 2 سال بعد به صورت آزاد و با اسپانسر شخصي در جشنواره ونيز حضور دارند و ما هم وقتي ديديم که جايي در ونيز نمي توانيم، بگيريم و امکانات بودجه اي نداريم از آقاي بصيري خواهش کرديم که در جشنواره ونيز به عنوان نماينده ايران شرکت کند.

آقاي بصيري پاويون اثرشان را قبل خودشان انتخاب کرده و کارهاي بيمه اي آن را انجام داده بود. وي هنرمند بسيار خوب و شاخصي است و ما هم به دنبال اين نبوديم که يک هنرمند غيرحرفه اي را به جشنواره ونيز بفرستيم چون پاي اعتبار و آبروي هنر ايران در ميان بود. صادقانه بگويم که اگر آقاي بصيري نمي پذيرفت پاويونش در بي ينال ونيز را به عنوان پاويون ايران معرفي کند ما امکان حضور در بي ينال ونيز را پيدا نمي کرديم چون امکاناتش را نداشتيم.
ما در 2-3 سال اخير سعي کرده ايم نمايشگاه هاي مختلفي در موزه هنرهاي معاصر تهران برپا کنيم و هر کجا هم که لازم باشد به ارسال آثار هنرمندان ايراني به جشنواره هاي مختلف کمک خواهيم کرد اما همه اين ها مشروط بر اين است که توانش را به لحاظ اقتصادي داشته باشيم. ما در اين سال ها نمايشگاه افرادي همچون اتو پينه و ويم دلووي را برگزار کرديم و به زودي نمايشگاه آثار توني برک را هم در موزه هنرهاي معاصر تهران برگزار خواهيم کرد. برگزاري هر کدام از اين نمايشگاه ها نياز به 2-3 ميليارد تومان هزينه دارد. الان فقط 5 کاميون تريلي بزرگ دارد مجسمه هاي سنگين توني برک را به ايران مي آورد اما اين ها فقط با وجود اسپانسر امکان پذير است.
ادامه دارد...

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۲۸۳۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعتبارات مناسبی در حوزه پسماند در نظر گرفته شده است

استاندار گیلان با تأکید بر لزوم توزیع عادلانه منابع پیش‌بینی شده در بودجه سال ۱۴۰۳ گفت: در بودجه امسال، اعتبارات خوبی در حوزه مدیریت پسماند، بهبود ظرفیت‌های تولیدی واشتغال‌زا و نیز حمایت از شهرداری‌ها برای اجرای طرح‌های مهمی، چون طرح تفکیک زباله از مبدا و ساماندهی پسماند مناطق روستایی در نظر گرفته شده است.

به گزارش گروه استان های خبرگزای دانشجو، اسدالله عباسی استاندار گیلان ظهر امروز در نخستین جلسه شورای برنامه‌ریزی گیلان در سالن الغدیر استانداری با تأکید بر لزوم توزیع عادلانه منابع پیش‌بینی شده در بودجه سال ۱۴۰۳ اظهار کرد: در بودجه امسال، اعتبارات خوبی در حوزه مدیریت پسماند، بهبود ظرفیت‌های تولیدی واشتغال‌زا و نیز حمایت از شهرداری‌ها برای اجرای طرح‌های مهمی، چون طرح تفکیک زباله از مبدا و ساماندهی پسماند مناطق روستایی در نظر گرفته شده که با پیگیری نمایندگان می‌تواند به حصول نتایج مطلوب منتهی شود.

وی با اشاره بر لزوم ایجاد زیرساخت‌ها و الزامات ورود مردم در عرصه‌ی اقتصاد وتولید افزود: برای تحقق عینی شعار سال با نام جهش تولید با مشارکت مردم مستلزم ریل گذاری اقتصاد بر محور نقش آفرینی عموم مردم است.

استاندار گیلان خطاب به اخلالگران در روند مشارکت عمومی در حوزه‌ی تولید و اقتصاد بیان کرد: هر مدیر یا مسئولی که در روند مشارکت مردم در عرصه تولید و اقتصاد کارشکنی و یا سرمایه گذار مردمی را مایوس کند، برکنار خواهد شد.

عباسی با تأکید بر لزوم توجه به فرصت‌سازی در حوزه سرمایه‌گذاری در گیلان افزود: چرا باید برای فعال اقتصادی علاقمند به سرمایه‌گذاری در استانی که بستر برای سرمایه‌گذاری در آن فراهم است مانع ایجاد کنیم؛ باتوجه به استعداد‌هایی که در گیلان از نظر استعداد و منابع انسانی هوش برتر وجود دارد باید فرصت سازی کرد.

وی با بیان اینکه برای تحقق شعار سال در استان دبیرخانه‌ای با حضور صاحبنظران، اندیشمندان و صاحبان ایده و فکر در برش استانی تشکیل می‌شود، تصریح کرد: برای این کار ظرفیت‌های که در استان بویژه در بخش مردمی وجود دارد باید با برگزاری جلسات، مذاکرات مردمی، شعار سال را تبیین کرده و شفاف‌سازیی کنیم.

به گفته استاندار گیلان باید بستر را برای تولید و تجاری‌سازی فراهم کنیم تا صرفا در حد یک ایده باقی نماند و این امر نیازمند به تسهیلات و بستر سازی مناسب است.

عباسی به مزیت‌های نسبی استان در بخش‌های اقتصاد گردشگری، دانش بنیان، کشاورزی و دریا محور اشاره کرد و افزود: این ظرفیت‌ها باید به معنای واقعی تحقق یابد و با رفع موافع موجود و براساس چارچوب و قوانین تعیین شده شرایط را به گونه‌ای فراهم کرد که سرمایه گذاران به سمت سرمایه گذاری در استان جذب شوند.

وی با اشاره به شعار سال که جهش تولید با مشارکت مردم گفت: اجازه هیچ تعلل یا رفتار خارج از چارچوب، اعمال نظر شخصی یا مانع تراشی در موضوع تحقق شعار سال را از سوی دستگاه‌ها نمی‌دهم.

استاندار گیلان از نمایندگان مردم گیلان در مجلس خواست که در تحقق بودجه با دقت نظری که دارند کار‌ها عملیاتی شود، افزود: در کارگروه‌های مختلف شورای برنامه ریزی و توسعه استان؛ برنامه ریزی‌ها براساس آمایش سرزمینی، توزیع عادلانه منابع و شناسایی سرمایه گذاران انجام شود.

دیگر خبرها

  • اظهارات وزیر فرهنگ درباره اکسپو و رشد هنرهای تجسمی / اسماعیلی: بازار هنری ایران را از امسال برگزار می‌کنیم
  • هنرمندانی که برای وعده صادق نقش زدند/چهره سال هنر انقلاب تجسمی شد
  • پیام تبریک مدیرکل تجسمی برای مسعود نجابتی «چهره سال هنر انقلاب»
  • اعتبارات مناسبی در حوزه پسماند در نظر گرفته شده است
  • برگزاری نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی «روایت باران»
  • نمایشگاه هنرهای تجسمی بناهای تاریخی ایران افتتاح شد
  • اعتبار حوزه هنری فقط نیم درصد بودجه فرهنگی است
  • تاکید مدیر کل هنر‌های تجسمی وزارت ارشاد بر رونق اقتصاد هنر
  • رشد ۵۸۳ درصدی درآمد حوزه سرمایه‌گذاری شهرداری قم
  • کارگاه تجسمی «وعده صادق» در حوزه هنری قم برگزار شد