Web Analytics Made Easy - Statcounter

ساعت حدود 8 شب روز جمعه بود که خبری بلافاصله جنجالی در رسانه‌ها ایجاد کرد و همه در تکاپوی درستی و نادرستی آن بودن؛ خبر این بود، مهدی طارمی 4 ماه و تیم فوتبال پرسپولیس هم از دو پنجره نقل و انتقالات محروم شدند؛ علاوه بر آن، تیم ایرانی باید حدود 789 هزار یورو به‌عنوان خسارت پرداخت کنند؛ اصلاً موضوع یادداشت، فوتبال و یا باشگاه پرسپولیس و حکم فیفا نیست؛ موضوع، موضوع مدیریت است، کلمه‌ای که شاید اگر نتوان گفت منشأ تمامی مشکلات باشد، اما اکثر مشکلات ناشی از عدم مدیریت صحیح است، بخصوص در حوزه اقتصاد و فرهنگ.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امروز این اتفاق برای یک تیم پرطرفدار ایرانی رخ‌داده، درست هنوز نمی‌توان در مورد سرنوشت آن نظر داد که در آخر این حکم صادره لازم‌الاجرا خواهد شد یا نه اما باکمی درایت و مدیریت می‌توانستیم شاید چنین اتفاقی نباشیم. به جرات می‌توان گفت که یکی از دلایل ایجاد مشکلات و چالش‌ها، عدم مدیریت درست و صحیح است.

امروز موضوع اقتصاد و فرهنگ، اصلی‌ترین موضوعات کشور است، بخصوص بحث اقتصاد که با معیشت مردم ارتباط نزدیک دارد و این وضعیت حاصل تصمیمات مدیران و مسوولان بوده و است. به گفته رهبر حکیم انقلاب، اقتصاد اصلی‌ترین موضوع جامعه است و با چالش‌هایی بی‌شماری در این بخش مواجه هستیم که برخی از این‌ها، ابر چالش هستند، مانند بحران آب، مسائل اجتماعی و زیست‌محیطی و صندوق بازنشستگی، بودجه دولت و نظام بانکی و بیکاری و... چالش اقتصاد ایران است.

رهبر انقلاب بارها در خصوص مدریت صحیح تأکید کردند؛ مثلاً ایشان در روز اول فروردین امسال در حرم رضوی فرمودند: بنده از ضعف‌های فعّالیّتهای مسئولین کشور ازجمله خودِ این حقیر در سطح عموم ملّت ایران و در طول سال‌ها، آگاهم؛ ضعف‌های زیادی وجود داشته که این مربوط به مدیریت‌های ما است، مربوط به حرکت عمومی نظام اسلامی نیست. ما هر جا یک مدیریت انقلابیِ فعّالِ پر تحرّک داشتیم، کار پیش رفته است؛ هر جا مدیریت‌های ضعیف، بی‌حال، ناامید، غیرانقلابی و بی تحرّک داشتیم؛ کارها یا متوقف مانده است، یا انحراف پیداکرده است. (۱۳۹۶/۰۱/۰۱)

رهبر فرزانه انقلاب در بخش دیگری هم بیان کردند: بله ضعف‌هایی وجود دارد؛ این ضعف‌ها مربوط به مدیریت ماها است، این مربوط به کمبود‌ها و ناتوانایی‌های مدیرانی است که در بخشه‌ای مختلف مشغول کار بوده‌اند.

رهبر انقلاب همچنین در خردادماه سال جاری در دیدار با کارگزاران با اشاره به چگونگی مدیریت صحیح کشور و تشخیص راه از بیراهه، گفتند: اداره صحیح کشور در وهله اول نیازمند مشخص شدن «ملاک‌های تصمیم سازی و تصمیم‌گیری» و در مرحله بعد، نیازمند «استفاده از تجربه‌های ۳۸ سال گذشته» است.

وقتی این موضوع را بررسی می‌کنیم، دیده می‌شود که رهبر انقلاب در دولت‌ها مختلف به این موضوع اشاره و تأکید کردند، اما مسؤولین از این موضوع مغفول مانند و به وضعیت امروز جامعه رسیدم، حتی در موضوع سیاست (داخلی و خارجی) هم این چالش راداریم. نمونه آن برجام است که امریکا تعهدات خود را انجام نمی‌دهد و به‌نوعی برجام را براساس گفته آقای ظریف وزیر امور خارجه کشورمان نقض کرده است.

رهبر انقلاب در هفته گذشته رئیس و اعضای مجلس خبرگان رهبری بیان کردند: اشکالی که نسبت به مذاکرات هسته‌ای داشته و داریم و مکرر نیز در جلسات با مسئولان مطرح کردیم این است که مذاکره اشکالی نداشت اما باید در این مذاکره مراقبت و دقت لازم انجام می‌گرفت تا این‌گونه نباشد که هر غلطی که طرف مقابل انجام بدهد، نقض برجام محسوب نشود اما هر اقدام ایران، نقض برجام محسوب شود.

مثلاً امروز بحران آب مطرح است، برخی بخش کشاورزی را مقصر اصلی عنوان می‌کنند، اما این‌گونه نیست و هدف این برخی که این سخنان را مطرح می‌کنند، جز تعطیلی این بخش چیز دیگری نیست؛ اما کشور قبل از اینکه کشاورزی مسئول بحران آب باشد؛ نیازمند مدیریت بحران آب است.

یا موارد دیگر که در رسانه‌ها و جامعه مطرح می‌شود؛ یک روز بحث آب، روز دیگر مسکن، یک روز بحران صندوق‌های بازنشستگی و... و همه به آن می‌چسبند. یک‌بار بحث به آلودگی هوا مهم می‌شود که متأسفانه؛ مشکل روال غلط و اشتباه در حوزه مدیریتی کشور است که مانند آن در بخش مختلف دیده می‌شود.

برای حل مشکلات باید بر روی مدیریت ساختاری کشور در جهت اصلاح بحث و اقدام شود؛ یعنی ساختار مدیریتی در وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و نهادها باید بررسی شود و همه این مسائل و مشکلات به ساختار مدیریتی برمی‌گردد، امروز میزان بهره‌وری چند درصد است؟ آیا بهره‌وری افزایش‌یافته است؟ در دستگاه‌ها و وزارتخانه کارایی و اثربخشی چه میزان است؟

نکته این است که این بحث‌ها در کشور مطرح است و راه علاج همه این دردها و معضلات به اصلاح ساختار مدیریتی در کشور برمی‌گردد و این دغدغه اصلی است؛ باید ساختار به سمت چابکی، خلاقانه و نوآورانه حرکت کند، اگر ساختار اصلاح شد، استفاده بهینه از منابع و بعدازآن به‌طور خودکار مشکل آب، نفت و... هم درست خواهد شد. مثلا اقتصاد بیمار بوده و است و نیاز به درمان دارد و راه درمان آن اصلاح ساختاری و مدیریتی است. امروز به رکود تورمی دچار هستیم و ریشه درمان در ساختار اقتصادی دارد.

مدیریت یکی از معضلات اصلی در تمامی حوزه‌های اقتصادی است و امروز عدم مدیریت صحیح و شایسته بر منابع کشور وجود ندارد. ساختار مدیریت خیلی مهم است و از رفتگر گرفته تا یک مسئول باید بداند که وظیفه خود را درست انجام دهد تا یک مسئول همه خود را مقابل قانون موظف و مکلف بدانیم نه اینکه که قانون را درو بزنیم. شاید بیشترین دوز زدن‌های قانون در کشور ما توسط مسؤولین انجام می‌شود.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۲۸۶۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قانون مدیریت یکپارچه شهری توسط مجلس پیگیری شود

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر لزوم هم افزایی شوراهای شهر و مجلس شورای اسلامی، گفت: انتظار داریم قانون مدیریت یکپارچه شهری با پیگیری مجلس اجرایی شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان شمالی، مهدی چمران امروز _ پنج شنبه سیزدهم اردیبهشت_ در سفر به خراسان شمالی و جلسه هم اندیشی با اعضای شورای اسلامی شهر بجنورد اظهار کرد: مدیریت یکپارچه شهری از اساسی‌ترین نیازمندی‌های مدیریت شهری است.

وی با اشاره به اینکه شوراهای اسلامی، ۱۸ سال دیرتر از موعد مقرر آغاز به کار کردند، افزود: عقب ماندگی‌ها به واسطه عقب بودن در آغاز به کار همچنان جبران نشده است.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی شهرها در امتداد هم فعالیت دارند، گفت: این دو شورا اگر در کنار هم باشند، راحت تر و بهتر می‌توان برای حل مسائل و مشکلات گام برداشت.

وی خاطرنشان کرد: شوراهای اسلامی شهرها پارلمان محلی محسوب می‌شوند و نقش اساسی در برطرف کردن مشکلات دارند اما در این باره مدیریت شهری به پشتیبانی خانه ملت نیاز دارد.

رئیس مجمع مشورتی شورای اسلامی کلانشهرها و مراکز استان‌ها بیان کرد: شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از مدیریت شهری به خانه ملت راه یافته اند بر این اساس تأثیر زیادی در حل شدن مشکلات شهرها دارند.

چمران بیان کرد: مجلس شورای اسلامی دور گذشته، قانون درآمد پایدار برای شهرداری‌ها را پیگیری کرد اما مشکلات هنوز وجود دارد، به طور مثال انتظار داریم قانون مدیریت یکپارچه شهری با پشتیبانی خانه ملت اجرایی شود.

کد خبر 750085

دیگر خبرها

  • چالش غرب در رویارویی با بیداری فرهیختگان
  • مدیریت دوگانه آب بزرگترین ضربه به کشاورزان کشور
  • قالیباف: از تمام تصمیماتی که گرفته‌ام دفاع می‌کنم/ از اینکه مشکلات کشور همچنان باقی مانده، ناراحت می‌شویم
  • چالش‌های فراوان بیماران خاص و صعب العلاج در ایران/ وقتی مشکلات بیماران هموفیلی دیده نمی‌شود
  • قانون مدیریت یکپارچه شهری توسط مجلس پیگیری شود
  • نظام آموزشی کارآمد بسیاری از مشکلات و چالش‌های کشور را حل می‌کند
  • دور دوم انتخابات بسیار تعیین‌کننده است/ لزوم اصلاح ساختار بودجه
  • ارتقای نظام شایستگی در بخش عمومی ومهار تورم در مجلس موردتوجه باشد
  • تنش آبی و نبود صنایع تبدیلی از چالش‌های مهم خدابنده است
  • مشکلات اقتصادی و معیشتی مهمترین دغدغه مردم است