Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه اقتصادی: چندی پیش گزارش‌های متعددی در رابطه با موسسه نور منتشر شد و آقای سیف اعلام کرد جلوی تخلفات مالی در این موسسه گرفته‌شده است البته رئیس‌کل بانک مرکزی نتیجه اقدامات را اعلام نکرده‌اند

به گزارش بولتن نیوز، موضوع مؤسسات مالی و عدم شفافیت در این‌گونه مؤسسات چند سالی است که به دغدغه مسئولین و مردم تبدیل‌شده است و مردم از نابود شدن سرمایه‌های اندک خود که در بانک‌ها سپرده‌گذاری کرده‌اند می‌ترسند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این رابطه موسسه مالی و اعتباری نور یکی از مؤسساتی است که گزارش‌های پیرامون آن نشان می‌دهد که باید بانک مرکزی باقدرت و فوریت به پشت پرده تخلفات مالی دران پرداخته و بااطلاع رسانی و شفاف‌سازی از بروز حوادث ناگوار در آن جلوگیری به عمل آورد.

برابر اخبار و اسناد ارائه‌شده به بولتن نیوز که پیش‌ازاین هم منتشرشده است:

1- موسسه نور از ادغام سه موسسه کارسازان آینده و ریحانه گستر مشیز و یزد تشکیل‌شده است. عمده منابع مربوط به دو موسسه مشیز که عمده سهام آن مربوط به آقای اسکندری زاده رئیس هیات مدیره و موسسه کارسازان که عمده سهام آن مربوط به آقای ر. است تشکیل‌شده است. با حضور آقای خواجه حسنی ایشان متوجه اضافه برداشت بیش از 60 هزار میلیارد ریال از بانک مرکزی شدند؛ بنابراین پیگیری مصارف این اضافه برداشت شد به 74 پرونده مشکوک شد و اطلاعات این پرونده‌ها را خواست (بانک مرکزی و آقایان اسکندری و عابدینی بازرسین بانک مرکزی در جلسه‌های روزهای دوشنبه از این جریان مطلع و پیگیر اطلاعات آن شدند) 2 پرونده مربوط به ریحانه گستر حدود 3500 میلیارد تومان و 72 پرونده مربوط به موسسه کارسازان.

تا جاییکه آقای خواجه حسنی توانست به مجموعه فشار آورد تا اطلاعات این 74 پرونده به دست ایشان برسد اما متأسفانه همه باهم هماهنگ بودند

خواجه حسنی مجبور به تغییر معاون مالی شد تا بلکه از این پرونده سر دربیاورد تعداد 30 پرونده موسسه کارسازان مربوط به تسهیلاتی با نرخ زیر 10 درصد بود که مجدداً همان پول با نرخ بالای 20 درصد در موسسه سپرده‌گذاری شده بود درواقع اصلاً تسهیلاتی اعطا نشده بود 10 درصد به یک نفر وام داده‌اند و از او خواستند همان مقدار را در موسسه با نرخ 20 درصد سپرده‌گذاری کند. 3500 میلیاردتومن نیز با نرخ 2 درصد اعطاشده بود که ابتدا در بانک ملی سپس در ملت با نرخ 20 درصد سپرده‌گذاری شده بود.

2- تعداد 30 مشاور از اقوام و دوستان اعضای هیات مدیره از موسسه حقوق می‌گرفتند درحالی‌که حتی در موسسه حضور هم نداشتند. خواجه حسنی آن‌ها را اخراج کرد

3- قراردادهای زیادی در موسسه بسته می‌شد بدون طی کردن مراحل قانونی مثلاً قراردادهای ای تی با شرکت داده پویش... که مدیران از اقوام آقای ر. سهامدار عمده بود بسته می‌شد.

4- حقوق‌های معاون شعب معاون ای تی مدیر ای تی و... که همه از اقوام آقای ر. بودند بیشتر از مدیرعامل قبلی و بیش از 25 میلیون در ماه بود. ضمن اینکه حقوق‌های اضافی به حساب‌های اقوام آن‌ها ریخته می‌شد. به‌جز حقوقی که ثبت می‌شد.

5-طبق اصل 61 اساسنامه موسسه برای برگزاری مجمع تعیین هیات مدیره می‌بایست 6 ماه قبل آگهی می‌کرد اما این کار را انجام نداد و مجمع به‌صورت غیرقانونی برگزار شد.

6- بانک مرکزی از اینکه سپرده‌گذاران این موسسه شلوغ کنند تخلفات را رسانه‌ای نمی‌کند اما این باعث شده سهامداران عمده تخلفات بیشتری انجام دهند.

7- هردو سهامدار عمده برای منحرف کردن نهادهای ناظر از تخلفات مؤسسات خیره‌ای تأسیس و کارهای خیر نیز انجام می‌دهند.

با توجه به مستندات این گزارش و تخلفات صورت گرفته جا دارد مسئولین امر زودتر به مسئله ورود کرده و مشکلات موجود در موسسه نور را حل‌وفصل کنند تا در آینده این موسسه هم مثل موسسه‌های دیگر به معضلی برای سیستم بانکی و مردم تبدیل نشده و حقوق مردم ضایع نشود.

نکته مهم دیگری که دراین‌بین مطرح است اینکه چرا در سیستم اداری ایران اگر یک کارمند جزء در مجموعه بانک‌ها کوچک‌ترین تخلفی انجام دهد به‌سرعت برای او حکم صادر می‌کنند و او را اخراج می‌کنند اما در موضوعی مانند 3500 میلیارد تومانی وام 2 درصدی در موسسه نور انگار نه خانی رفته نه خانی آمده. آیا خون مدیران بانکی که می‌توانند 3500 میلیارد تومان وام 2 درصدی بگیرند از خون کارمند جزئی که به خاطر یک تخلف کوچک اخراج می‌شود پررنگ‌تر است.

ضمنا مجموع سپرده گذاریها در موسسه نور 16 هزار میلیارد تومان منعکس شده است که در خود این سپرده ها هم ابهاماتی وجود دارد که در گزارشات بعدی با اسناد نکات پنهان پرونده منتشر خواهد شد.

منبع: بولتن نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bultannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بولتن نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۲۹۱۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بانک صادرات ؛ جذب ۴۱درصدی سپرده قرض الحسنه/ تسهیلات تنها ۱۱ درصد

به گزارش خبرنگار مهر، بانک صادرات ایران یکی از بانک‌هایی است که شعب زیادی در سطح کشور داشته و انتظار از این بانک تسهیلات آسان به مردم است در این گزارش آمار تسهیلات بانک را طبق گزارش ۹ ماهه سال جاری بانک، بررسی می‌کنیم:

سپرده‌های بانک چقدر است؟

بانک صادرات ۵ نوع سپرده دارد که به شرح زیر است: سپرده‌های کوتاه مدت، کوتاه مدت ویژه، بلند مدت، غیر هزینه زا یا قرض الحسنه، سپرده‌های ارزی.

سپرده‌های کوتاه مدت بانک صادرات که ۱۴۹ هزار و ۵۴۹ میلیارد تومان بوده که نرخ سود پرداختی به مردم در این سپرده‌ها ۱۰ درصد است.

سپرده‌های کوتاه مدت ویژه به مبلغ ۲۸۴ میلیارد تومان با سود ۱۲ درصد به مردم پرداخت می‌شود.

اما سپرده‌ای که بانک سود بیشتری برای آن پرداخت می‌کند سپرده بلندمدت با نرخ ۱۶ درصد است که میزان این سپرده ۱۹۳ هزار و ۴۲ میلیارد تومان است.

سپرده قرض الحسنه این بانک به میزان ۲۵۳ هزار و ۴۲۴ میلیارد تومان بوده که بیشترین سپرده بانک است و بانک می‌تواند ۷۰ درصد آن را تسهیلات بدهد، سپرده ارزی بانک نیز ناچیز بوده و ۲۰ هزار ۷۸۹ میلیارد تومان است.

کل سپرده‌های بانک ۶۱۷ هزار و ۸۵ میلیارد تومان است.

بانک چقدر تسهیلات پرداخت کرده است؟

تسهیلات اعطایی به اشخاص دولتی در بانک صادرات به میزان ۵,۸۴۶ میلیارد تومان بوده که میزان زیادی نیست، تسهیلات به اشخاص غیردولتی به مبلغ ۴۶۱ هزار و ۲۶۰ میلیارد تومان بوده است، تسهیلات ارزی این بانک نیز به ۴۰,۱۲۵ میلیارد تومان رسیده است.

به عبارتی بانک ۲ برابر سپرده‌های ارزی، تسهیلات را با ارز پرداخت کرده و این مورد در گزارش صورتمالی بانک قابل توجه است.

کل تسهیلات پرداختی بانک به میزان ۵۰۷ هزار و ۲۳۲ میلیارد تومان بوده که نشان می‌دهد بانک ۸۲ درصد سپرده‌ها را تسهیلات پرداخت کرده است. با توجه به حجم بالای سپرده قرض الحسنه بانک باید میزان وام قرض الحسنه نیز بیشتر باشد که بعید به نظر می‌رسد بانک تسهیلات قرض الحسنه زیادی را پرداخت کرده باشد، البته آمار تسهیلات قرض الحسنه بانک در گزارش ۹ ماهه قید نشده است.

اما درآمد تسهیلات قرض الحسنه این بانک به میزان ۲ هزار ۶۲۴ میلیارد تومان با نرخ سود ۴ درصد قید شده که نشان می‌دهد بانک تنها ۶۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه پرداخت کرده است. یعنی تقریباً ۱۱ درصد از سپرده‌های کل بانک، در صورتی که ۴۱ درصد سپرده‌های بانک قرض الحسنه است.

کد خبر 6056311 وحید بلالی

دیگر خبرها

  • اتمام حجت بانک مرکزی با متخلفان نقض نرخ سود سپرده‌های بانکی
  • انعقاد تفاهم نامه میان بانک توسعه تعاون و موسسه آرمان مهر رضوی
  • نرخ حق‌الوکاله بانک شهر در سال 1403 اعلام شد
  • سکوت آیت الله صدیقی شکست: امضای من برای باغ ۱ هزار میلیاردی جعل شد
  • دست بالای سود بانکی
  • بانک ملی؛ پرداخت ۲۵ درصد تسهیلات از سپرده های قرض الحسنه
  • تحلیل عبدی از سود بالایِ تورم
  • تحلیل عباس عبدی از سود بالایِ تورم
  • بانک صادرات ؛ جذب ۴۱درصدی سپرده قرض الحسنه/ تسهیلات تنها ۱۱ درصد
  • پرداخت تسهیلات در بانک دی فقط ۳۰ درصد سپرده ها