Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- مولف کتاب های درسی با اشاره به انتقاد اخیر رئیس جمهوری از تدریس مطالب تاریخ گذشته در نظام آموزشی گفت: اصرار بر تدریس کتاب های درسی با محتوای قدیمی و مورد تاکید پیشینیان، چندان برای امروز راهگشا و کارساز نیست و کتابهای درسی باید نو شدن را تجربه کنند.

فریدون اکبری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه آموزش ایرنا اظهار داشت: لازم است مصادیق سخنان رئیس جمهوری در رابطه با اینکه کتاب های درسی صرفا تغییر ظاهری داشته و به محتوا کمتر پرداخته شده، مورد شناسایی و واکاوی قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رئیس جمهوری روز گذشته در مراسم آغاز سال تحصیلی با انتقاد از محتوای کتاب های درسی گفت: «کتاب های درسی ما، دانش آموز را برای دیروز تربیت می کند، فردا هیچ، و نحوه تدریس و سوال و اداره کلاس توسط معلمان نیازمند تحول جدید است و در پایان کار معلوم می شود که من معلم، وزیر و دولت چقدر کار کرده است و در پایان 12 سال معلوم می شود که انسان جوان، مسئول، خلاق و علاقه مند تحویل جامعه دادیم یا دانش آموز حفظیات را حفظ کرده و بعد از مدتی از یادش می رود.
در دهه 30 و 40، کتاب های درسی ما با امروز به غیر از آنکه جلد آن عکس و فونت آن عوض شده یا برخی عبارات آن تغییرکرده، چقدر تغییر کرده است.»
عضو هیات علمی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش در خصوص برخی انتقادها نسبت به محتوای کتاب های درسی نیز گفت: عکس العمل درباره حذف مواردی همچون داستان کوکب خانم در کتاب های درسی درست نیست زیرا امروز دیگر کسی تمایل ندارد نام خود یا فرزندش کوکب باشد و اذهان عمومی بر این عقیده است که قصه کوکب خانم مربوط به دهه های گذشته است.
اکبری با بیان اینکه ذائقه هر عصر و نسلی با دوران قبل از خود متفاوت است، اضافه کرد: یکی از اصلی ترین کارکردهای کتاب درسی این است که باید مطالب خود را با ذائقه معاصران همسو کند، بنابراین افرادی که حس نوستالژیک (خاطره انگیز) به برخی موضوعات کتاب های درسی دارند باید بدانند که ما فرزندان را باید برای آینده تربیت کنیم نه برای گذشته.
وی ادامه داد: کتاب های درسی که در سال های اخیر به ویژه 95 و 96 تالیف شده بر اساس اسناد بالادستی، فلسفه تعلیم و تربیت و برنامه درسی ملی است و این کتاب ها از جمله در قلمرو زبان و ادبیات فارسی بر پایه تازه ترین دریافت ها و دیدگاه ها در حوزه های داخل کشور و برون مرزی است.
مولف کتاب های درسی؛ گرایش کتاب های زبان و ادبیات فارسی یادآور شد: در اینکه راه های دسترسی به دانش و علوم مختلف توسط دانش آموزان آسان تر شده، تردیدی نیست و البته در این میان کتاب های درسی نیز به سمت بهره گیری از کاراکترهای (شخصیت ها) جدید و نرم افزارهای امروزی گرایش پیدا کرده است.
اکبری با اشاره به اینکه یکی از اصلی ترین جهت گیری ها در بخش های علمی تالیف کتاب های درسی، توجه به نیازهای مخاطبان و دگردیسی های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی است، اضافه کرد: به طور کامل نمی توان ادعا کرد که کتاب های درسی صددرصد با نیازها همخوانی دارد زیرا نیازهای جامعه و مخاطبان پیوسته شناور است و بر این اساس، کتاب ها نیز باید به سرعت، نو شدن را تجربه کنند.
فراهنگ**1883**1055
خبرنگار: مریم جلوداران**انتشار: زینب کارگر

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۲۹۱۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شغلی که مسیرش با کوله‌بار عشق طی می‌شود

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان همدان، حامد مرادی، کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی ۳ سال است آموزگار شده و به دلیل علاقه‌ فراوان، ریشه‌ روستایی، آشنایی کامل به منطقه و روستا‌های اسدآباد به خواست خود در مدرسه‌ ۶ پایه‌ سنایی روستای ده سفید معلم شده است.

هر روز در فصول مختلف سال و در شرایط مساعد و نامساعد جوی و جاده ۶۰ کیلومتر جاده را طی می‌کند و می‌گوید علاقه و عشقی که به بچه‌ها دارم نمی‌گذارد خستگی را حس کنم.

آقای مرادی با تلاش و کمک گرفتن از رئیس آموزش و پرورش اسدآباد و با استفاده از سیستم‌های شخصی مدرسه را هوشمند کرده و به دانش آموزان کار با کامپیوتر و چند نرم افزار جزیی مباحث درسی پایه‌ ششم را آموخته است.

دانش آموزان مدرسه‌ سنایی با دیدن فیلم‌های آموزشی، مسابقات درسی و املا در کامپیوتر درس‌ها را بهتر یاد می‌گیرند و دانش آموزان پایه‌های بالاتر هم مانند مدارس شهر‌های بزرگ مباحث درسی مرتبط با رایانه را به خوبی آموخته و به آینده‌ای روشن امیدوار شده اند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • از تأثیر معلمان بر لوح سفید کودکان نباید غافل شویم
  • لزوم ثبت سفارش کتاب‌های درسی در سریع‌ترین زمان ممکن
  • شغلی که مسیرش با کوله‌بار عشق طی می‌شود
  • طراحی سؤالات امتحانات نهایی فقط از کتب درسی است
  • تدریس مشق عشق در یک مدرسه عشایری+ فیلم و عکس
  • والدین ثبت‌نام کُتب درسی را تا ۲۵ اردیبهشت انجام دهند
  • قابل توجه دانش‌آموزان دهم، یازدهم و دوازدهم؛ سؤالاتی که در امتحان نهایی طرح می‌شود
  • چه نوع سؤالاتی در امتحان نهایی طرح می‌شود؟
  • «روایت اول» از ردیف یک موسیقی‌دان مهم منتشر شد/خواندن یک قصه جالب
  • مربیان کشتی مازندران در کلاس دانش افزایی