Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رویداد24»
2024-05-05@22:01:39 GMT

بانوی قدرتمند ژرمن ها ترسی از شکست ندارد

تاریخ انتشار: ۲ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۸۲۹۹۰۴

رویداد۲۴-این یک نکته مهم و بسیار تأثیرگذار در انتخابات امروز آلمان است که مارتین شولتز پس از یک شروع بسیار امیدوار‌کننده و خیره‌کننده، در ماه‌های اخیر مثل ستاره‌ای که در روشنایی فزاینده روز محو می‌شود، در یک ماه اخیر روبه‌ناپدید شدن گذاشته است.کافی است به نشست‌های اخیر حزب سوسیال دموکرات (SPD) آلمان توجه کنیم و به قیاس شولتز با جورج کلونی، هنرپیشه پرطرفدار هالیوود و جاستین ترودو نخست‌وزیر ضد کلیشه کانادا بپردازیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مجریان این نشست‌ها و سران SPD در روزهایی که شولتز اوج گرفته بود، از هیچ تمجید ولو مسخره‌ای از وی ابا نداشتند. وقتی شولتز در پی یکی از همان توصیف‌ و تعریف‌های احمقانه در محل مقر اصلی حزبش در شهر هامبورگ روی صندلی خود نشست حاضران بیش از هر زمانی از خود پرسیدند: «جورج کلونی؟ چه قیاس مسخره‌ای» آنها حتی در تلقی کردن مارتین شولتز به‌عنوان یک جاستین ترودو ثانوی هم مشکل داشتند. هرچه باشد ترودو از بیان هیچ جمله حمایت‌کننده از زنان در جامعه اروپا ابایی نداشته و شولتز حتی حاضر نبوده حرف‌هایی بزند که رسانه‌ها امیدوار بودند وی در حمایت از مردان «هم حزبی» خود بیان دارد. این چنین بود که پیش‌بینی‌های ابتدای سال 2017 در این خصوص که شولتز صدراعظم بعدی آلمان است، اینک در اوایل پاییز امسال طنین مسخره‌ای پیدا کرده است. او البته در روزهای درخشش‌اش گفته بود در صورت پیروزی در انتخابات و تشکیل یک دولت ائتلافی حداقل نیمی از پست‌های وزارتی را به زنان خواهد داد وعده‌ای آن قدر دور از حقیقت که شولتز را واداشت در میتینگ‌های بعدی بگوید مهم‌تر از جایگاه زنان در کابینه بعدی آلمان ایجاد تصویری بهتر از حزب او است. با این حال حتی سران SPD معترف‌اند در شرایط فعلی شولتز هیچ بختی برای پیروزی بر آنگلا مرکل، صدراعظم 12 ساله اخیر آلمان و بانوی آهنین حزب دموکرات مسیحی (CDU) این کشور در انتخابات پیش‌رو ندارد.

دو جهان متفاوت
در اوایل ماه جولای (اواخر تیرماه) مرکل از سران «گروه 20» دعوت کرده بود به هامبورگ بیایند و در اجلاسی با برنامه کار و هدف حل مشکلات جهانی شرکت کنند. راه‌ها باز شد و اتومبیل‌های رولزرویس یکی یکی از راه رسیدند و از هر کدام‌شان یک رهبر جهانی پیاده شد و به آرامی قدم به محل اجلاس گذاشت. از هر کدام قدری استقبال شد اما وقتی آنگلا مرکل از راه رسید در میان حیرت ناظران چنان غریو شادی از حنجره ژرمن‌های حاضر در محل برخاست که انگار قیاس با جورج کلونی باید برای او صورت می‌گرفت و نه برای شولتز! یک خبرنگار آلمانی با نکته سنجی البته مسخره‌ای نوشت انگار مهاتماگاندی از بستر مرگ برخاسته و حیات سیاسی‌اش را از سرگرفته است. دیگری هم نوشت او چیزی بین گاندی و یک ملکه است. در خیابان‌های اطراف مردمی که می‌پرسیدند چطور سران کشورهایی که خود بانی دردسرهای جهانی هستند می‌توانند حل‌کننده آن هم باشند، در حال سوزاندن لاستیک‌ها بودند اما مرکل کار خودش را می‌کرد. او در فریاد تشویق مردم پیروزی زودهنگامش را در انتخابات امسال آلمان می‌دید.

یک هفته بعد از آن اجلاس سروکله شولتز در یک شهر کوچک به نام کوشینگ که یک بازار اقتصادی واقع در نزدیکی شهر اینگول اشتاد است، پیدا شد. او چند هفته بد را سپری کرده و کاملاً دور از شروع درخشانش در پروسه انتخاباتی آلمان، سه شکست متوالی را در رقابت‌های حزبی در سه ایالت سارلند، شلزویگ هول اشتاین و راین شمالی (وست فالیا) متحمل شده بود. حتی ارشدهای «SPD» این مناطق به شولتز گفتند که تنها یک معجزه می‌تواند وی را در انتخابات صدراعظمی آلمان مقابل مرکل پیروز کند. آندریا ارن هافر شهردار کوشینگ کتاب یادگاری شهر را که چیزی در مایه‌های کلید شهر است، به شولتز هدیه داد و شولتز در عبارتی معنادار که بیشتر یک کلی‌گویی گنگ بود مدعی شد که نخستین قدم‌هایش را به‌سوی مقام صدراعظمی آلمان کامل کرده است. با این حال شولتز هرکار کرد، نتوانست قیافه و شرایطی متفاوت با همتای حزبی‌اش پی‌یر اشتاین بروک در سال 2013 برای خود پدید بیاورد. اشتاین بروک در آن سال در مواجهه با رسانه‌ها چنان با نا‌امیدی حرف زد که مشخص بود جنگ را پیش از شروع به مرکل باخته است.

قدرت اجتماعی
سال‌ها پیش از همان نخستین نگاه‌تان به گرهارد شرودر مطمئن می‌شدید با آدمی طرف هستید که برای پیروزی در انتخابات هر چیزی را له می‌کند. تفاوت‌های بین او و مارتین شولتز فراوان است و این دو در زمینه قدرت اجتماعی غیر قابل قیاس‌اند. مهم‌تر از همه اینکه شرودر از نوجوانی مصمم بود یک سیاستمدار بزرگ شود ولی سیاست پیشه شدن شولتز اتفاق صرف بوده‌است. مرکل نیز در چنین قیاسی در طیف شرودر قرار می‌گیرد و انسانی است که برای پیروزی‌های سیاسی ساخته شده‌است. مرکل سال‌ها پیش مجبور به حمایت از فراخوان فرانک والتر اشتاین مایر در انتخابات آلمان شد اما همان فرآیند به وی اطلاعاتی ذیقیمت برای دورانی داد که خودش در انتخابات شرکت و پیروزی را به نام خود ثبت کرد. شولتز در نقطه مقابل با دستاوردهای کم و قانع بودن در هر یک از زمینه‌های اجتماعی کارش را آغاز کرد و بسط آن رفتارها سبب شده است او امروز هم متهم به نخواستن پست صدر اعظمی به حد کفایت شود. دیر زمانی راهیابی به پارلمان اروپا نقطه اوج اهداف و دستاوردهای سیاسی شولتز نشان می‌داد و او همان را برای خود کافی می‌دانست. شولتز در سال‌های بعدی به صحت و لزوم پایداری «اتحادیه اروپا» نیز تمایل آشکاری را بروز داد اما در ایامی که اتحادیه اروپا از چشم بسیاری از اعضای این «اتحادیه» افتاده بود.

دوست، بی‌دوست!
در یک جهان پر حیله سرشار از سیاست‌های متغیر، داشتن دوست و رقیب از آن شعارهای مسخره است. مرکل از معتقدان سرسخت این واقعیت است و به وضوح می‌گوید: با هیچ سیاست پیشه دیگری دوست نیست و فقط با آنها کار می‌کند. شولتز در نقطه مقابل ادعای دوستی و ارتباط نزدیک با فرانسوا اولاند و امانوئل ماکرون رؤسای جمهوری سابق و فعلی فرانسه را دارد و ژان کلودیونکر را هم که یک سیاستمدار محافظه‌کار است دوست و حامی خود معرفی می‌کند. همه می‌دانند مرکل در یک دهه اخیر چه ارتباط مثبت و منفی‌ای با هورست سی هافر یکی از ارشدهای حزب «CDU» آلمان داشته و همان ارتباط «گاه قوی و گاه سست» وی را به این باور رساند که متحد هیچ‌کس بجز خودش نباشد. او البته هلموت کهل صدراعظم سابق آلمان را قبول دارد اما تفاوت چشمگیر و طولانی نسل‌ها در ارتباط با این دو باعث شده، مرکل به جای قدم برداشتن در راه کهل، فقط اسم او را بیاورد. مرکل حتی بعد از دوستی با فردریش مرز که یکی از ممتازترین مردان «CDU» بود نخستین کاری که انجام داد، شکست دادن وی در انتخابات بود. مرکل بشدت با دیسیپلین و آدمی برنامه مدار است و با هیچ‌کس شوخی ندارد و وقتی با همسرش یواخیم سائور در اجتماعات ظاهر می‌شود نیز به‌نظر می‌رسد که نه شریک زندگی‌او بلکه زنی است که دوست دارد خدمتکار مردش را به برخی محافل ببرد!

سرسختی‌ها و مقاومت‌ها
شولتز در اواسط ماه ژوئن در تماشاخانه‌ای در برلین برای معرفی و امضای نسخه‌‌های کتاب سیاسی تازه‌اش حاضر بود، امکان نداشت خبرنگاران از او درباره فراخوان انتخاباتی‌اش نپرسند. وی به‌جای پاسخ دادن به این سؤالات گفت: هر موقع روزنامه‌ها را باز می‌کنم، می‌بینم اوضاع از دید آنها خراب است و در نتیجه مدتی است، آنها را ورق نمی‌زنم. برخی از همین نشریات البته رویکرد‌های اقتصادی او را مورد انتقاد قرار داده و وی را «شولتز ولخرج» نامیده‌اند و یکی هم نوشته بود شولتز بیشتر شبیه به سوزن‌بانان قطار است تا صدراعظم بعدی آلمان!
مرکل زرنگ‌تر از آن است که از رسانه‌ها بدگویی کند. او البته فقط با سه چهار ژورنالیست رابطه‌ای نزدیک دارد اما از طریق همان‌ها فضای رسانه‌‌ای را به سود خود مدیریت می‌کند. مرکل در این بازی چنان استاد است که حتی چیزی از زندگی خصوصی‌اش افشا نمی‌کند و معلوم نیست این ماجرا که او همیشه خوراک‌های ساده سیب زمینی تکراری به میهمانان بخت برگشته شوهرش می‌دهد، چقدر صحت دارد. »

رویکردها و موضع‌گیری‌ها
بزرگ‌ترین دشمن شولتز در مراحل مقدماتی انتخابات امسال آلمان خود او بوده است. رویکرد خوب و پر شتاب اولیه وی ناگهان جایش را به یک سیستم انفعالی داد و او که در آغاز همه کار می‌کرد تا گوی سبقت را از مرکل برباید، تبدیل به آدم بی‌تحرکی شد که تماشاگر اوجگیری مجدد رقیب کهنه کارش است. مرکل در نقطه مقابل باز در قلمرویی شروع به یکه تازی کرده که به شهادت اتفاقات سیاسی دو دهه اخیر آلمان بر آن اشرافی تمام‌عیار دارد. شولتز همین امروز هم می‌گوید که اگرپا به انتخابات گذاشته با هدف نجات دادن حزبش و قدرت بخشیدن به آن در یک انتخابات دشوار بوده است. شرایط موجود چیزی خلاف این را می‌گوید زیرا SPD پس از ورود رسمی وی به صحنه انتخابات نه پیشرفت بلکه پسرفت لااقل در زمینه ستیز انتخاباتی با حزب مرکل داشته و جبهه‌های جدیدی را فتح نکرده است. البته نزول محسوس جایگاه «SPD» به معادلات سیاسی آلمان پس از اقداماتی شکل گرفت که گرهارد شرودر، صدراعظم دهه 2000 آلمان در دوران تصدی این پست صورت داد و عمده‌ترین آنها کاستن از حجم کمک‌های مردمی و مددرسانی به طبقات متوسط و فقیر بود و همین‌ها تصویری منفی از این حزب را در اذهان ایجاد کرد. شولتز همین امروز هم آن سیاست‌ها و موضع‌گیری‌ها را رد نمی‌کند اما معترف است که در اجرای آن قاطعیتی خشونت‌مانند و سرعتی بیش از حد به کار گرفته شده بود. در عین حال روزی شولتز در مواجهه با شرودر مضار سیاست‌های«توأم با مردم گریزی» وی را گوشزد کرد و گفت جدا شدن بسیاری از اعضای ولو درجه دوم و سوم حزب در آن ایام در اعتراض به قطع برخی کمک‌های معیشتی به بازنشستگان اتفاق قابل پیش‌بینی بعد از ثمر بخش نبودن برنامه‌ها شرودر بوده است.

او البته به مخالفان این حزب هم هشدار داد به این نهاد به چشم یک مرکز سیاسی بدون نقص ننگرند و کارهای پادگانی و رویکرد نظامی از آن نخواهند. شولتز پس از کسب کاندیدایی حزب برای انتخابات امسال آلمان به همگی این اختیار را دادکه اگر خلاف وی می‌اندیشند او را در انتخابات حمایت و همراهی نکنند زیرا پیروزی احتمالی او در سایه نظر مثبت مردم معمولی و رأی دهندگان عادی حاصل خواهد آمد و نه اعضای رسمی حزب در شهرها و استان‌های کشور.در حالی که مرکل با اکثر سران اروپایی دوست اما به‌طرز محسوسی خواهان سلطه بر آنها است. شولتز اعتقادش به روش برخورد برابر و همسطح بودن هیأت حاکمه آلمان با سایر قدرت‌های اروپایی را به نمایش نهاده و این همان چیزی است که دموکرات مسیحی‌ها به سرکردگی مرکل اکیداً رد می‌کنند و می‌گویند پویایی اقتصادی کشورها است که تعیین می‌کند کدام یک از آنان باید در صحنه اروپا حرف اول را بزند و کیست که نداند حرف اول را در این زمینه سال‌ها است که ژرمن‌ها بر زبان جاری می‌سازند.

وقتی برای خواب نیست
سیاست مبارزاتی مرکل فوق‌العاده است. برخی سطحی بینان می‌گویند او آنقدر بابت پیروزی‌اش در انتخابات امسال مطمئن است که اصولاً استراتژی‌‌ای نچیده و با خاطر جمعی بابت قصورهای متعدد شولتز فقط زمان را سپری می‌کند تا به روز و ساعت پیروزی‌اش برسد اما برعکس او حتماً حاضر است ساعت 3 صبح از خواب برخیزد و برای مانور بعدی‌اش به سراغ اینترنت برود و اطلاعات لازم را از آن بگیرد و ساعت 6 صبح مشاورانش را به دفتر کار خود فراخواند. همه کسانی که بدرستی به زندگی خصوصی و فقدان احساس در آن خرده می‌گیرند، معترف‌اند که او وقت ساماندهی زندگی شخصی‌اش را به برنامه‌ریزی برای امور کشور اختصاص داده است و دست از تلاش نمی‌کشد. برخی طرح‌های اقتصادی او نیز بالقوه بسیار ابتکاری و توجه برانگیزند. او از صنایع اتومبیل‌سازی آلمان خواسته است با جلوگیری از ورود وسایل یدکی از اروپای شرقی، بازار تولید داخلی را گرم‌تر کنند اما خودش طراح و مجری فروش گسترده اینگونه وسایل به خارج از کشور است. برخی اطرافیانش می‌گویند او طوری برنامه‌ریزی می‌کند که انگار شولتز صدر اعظم است و این اوست که باید این مقام را از دست شولتز خارج کند. شولتز هم خواب را بر خود ممنوع کرده است اما هر جلسه تازه او با سران SPD بیشتر نشانگر فاصله فکری محسوس بین آنها و وی بوده است. درون تشکیلات سوسیال دموکرات‌ها وی را یک عضو میانه‌رو می‌انگارند که فاقد سیاستگذاری‌های قاطع و انقلابی برای تغییر دادن اوضاع جاری در آلمان است. او حتی از تک لرزش‌های بزرگ مرکل هم که یک نمونه بزرگ آن موافقت وی با ازدواج همجنس‌بازان با یکدیگر و تبدیل شدن آن به یک قانون در سطح آلمان بوده نیز بدرستی بهره نگرفته و هر جا که بحث تصمیم‌گیری‌ها و انتخاب‌های سریع و تأثیرگذار به میان آمده، مرکل و حزبش گوی سبقت را از شولتز و SPD ربوده‌اند و بدتر از همه اینکه حتی سایر اعضای شاخص حزب شولتز نیز از حمایت تام و تمام او ابا داشته‌اند. این در حالی است که در حزب مرکل با وجود برخی مخالفت‌ها و مبارزه‌ها و البته حسادت‌های پنهان نسبت به وی، همگان معترف‌اند که خوشبتی امروز حزب در گرو ادامه حمایت از مرکل است.

عشق و نفرت
به سختی می‌توان در میان حرف‌های پرشور اما حساب شده و منظوردار آنگلا مرکل عناصر عشق و نفرت را از یکدیگر تفکیک کرد. در یک بعدازظهر شلوغ در سواحل گوتیز چپر در بیتر فیلد آلمان، وی در حال صحبت از پشت میکروفون برای حضار است. با اینکه تعدادی از مخالفان او هم در میان حضار دیده می‌شوند و فریاد «برو، گمشو»ی آنها براحتی استماع می‌شود، صدراعظم سرد و گرم چشیده آلمان اصلاً به روی خودش هم نمی‌آورد. او خطاب به حاضران می‌گوید: «از آرامش آلمان لذت ببرید. این محصول کار دقیق سیستم‌های نظارتی ما است.»
یکی از زنان حاضر در گردهمایی می‌گوید: هنوز طرفدار دموکرات مسیحی‌ها است اما بهتر است مرکل برود و جایش را به نسل جوان‌تر بدهد. بقیه با او هم آوایی نمی‌کنند. فرضیه مشترک مخالفان مرکل این است که او آنقدر درگیر پیش انداختن آلمان در رقابت‌های بین‌المللی است که منافع تک افراد و سودهای شخصی را در داخل آلمان از یاد برده است. موافقان وی می‌گویند این طور نیست و مرکل با بازکردن مرزهای آلمان به روی مهاجران خاورمیانه‌ای توجه عمیق خود را به مراتب انسانی آشکار ساخته است و اقتصاد تنها وجه و موضوع مورد توجه وی نیست. به نظر می‌رسد دموکرات مسیحی‌ها این بار هم بیشترین رأی را در بیتر فیلد بیاورند، زیرا تک مخالفت‌ها با مرکل نه یک حرکت عمومی بلکه برخاسته از گرایش‌های شخصی است. حتی افراد متنفر از مرکل نیز منکر امپراطوری کم خدشه او نمی‌شوند. در میان راه‌های موجود راه وی هنوز مطمئن‌‌ترین راه نشان می‌دهد. خود وی نیز آنقدر مطمئن است که چندی پیش در یک میتینگ انتخاباتی در شهر کلن گفت: سال بعد درباره موضوع آزادی ورود مهاجران جهان سومی به آلمان از نو بررسی و تصمیم‌گیری خواهد کرد ولی ناگهان یادش آمد که هنوز انتخابات جدید انجام نشده و پست و مسئولیت وی تمدید نشده است و بلافاصله گفت:‌ البته ما انتخابات تازه را هم در پیش داریم.منبع: Spiegel .

منبع: رویداد24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۲۹۹۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پینگ پنگ باز قدرتمند چین تایپه‌ حریف نوشاد در گرند اسمش عربستان

  به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری صدا و سیما، نوشاد عالمیان در مرحله ۱/۳۲ پایانی مسابقات انفرادی تنیس روی میز گرند اسمش عربستان، امروز (شنبه) از ساعت ۲۱:۳۰ به وقت تهران با کائو چنگ جوی از چین تایپه روبرو خواهد شد.   حریف ۱۹ ساله عالمیان رده بندی ۲۹ جهان را در اختیار دارد.   پینگ پنگ باز ایران در صورت پیروزی در این مسابقه با برنده دیدار لیانگ جینگ کون با رتبه بندی ۴ جهان از چین و دنیل هابسون دارنده رنکینگ ۵۴ جهان از اتریش رقابت خواهد کرد.    مسابقات گرند اسمش عربستان با حضور بزرگان تنیس روی میز جهان از ۱۲ تا ۲۱ اردیبهشت ماه به میزبانی ریاض در جریان است.

دیگر خبرها

  • برخورد یک شراره خورشیدی به زمین چقدر خطرناک است؟
  • تیم ما مقابل تیم‌های قدرتمند سربلند است
  • ایران قدرتمند و منسجم در سایه‌سار معلمین قوی شکل می‌گیرد
  • سرمربی پورتو: اینتر با طارمی قدرتمند‌تر می‌شود
  • دنیا باید منتظر کسی که پول دارد بماند!/ کشتن انسان‌ها بدون ترس
  • پینگ پنگ باز قدرتمند چین تایپه‌ حریف نوشاد در گرند اسمش عربستان
  • شکست حزب حاکم محافظه‌کار انگلیس در انتخابات محلی
  • شکست سنگین حزب سوناک در انتخابات شورا‌های شهر
  • برتری 1-0 دورتموند مقابل پاری سن ژرمن به روایت کارتون / فیلم
  • شکست سنگین حزب سوناک در انتخابات شوراهای شهر/حزب مخالف خواستار برگزاری انتخابات سراسری شد