Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-29@12:31:48 GMT

۶ ابرچالش در اقتصاد ایران

تاریخ انتشار: ۲ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۸۳۰۳۵۳

۶ ابرچالش در اقتصاد ایران

دستیار ویژه رییس جمهور در امور اقتصادی با برشمردن شش ابر چالش اقتصاد ایران گفت: رفاه مبتنی بر اضمحلال منابع پارادایمی است که بر ابر چالش های اقتصاد ما حاکم شده و باید تغییر کند.

به گزارش مشرق، مسعود نیلی در جلسه هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اظهار داشت: سیاست اقتصاددانان٬مطبوعات٬ نهادهای خصوصی و در رأس آن اتاق بازرگانی سیاست اثرگذاری در تصمیمات دولت ها است و در صورتی که بتوانند از یک تصمیم نادرست جلوگیری کرده و یا دولت را الزام به تصمیمی درست کنند شاخصی برای موفقیت این نهادها است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با طرح این پرسش از اعضای اتاق که اگر قرار باشد مشخصاً یک توصیه برای اداره اقتصاد ارائه دهیم آن چیست؟، گفت: اگر همه بر روی موضوع متمرکز شود اثرگذاری کار زیاد خواهد بود.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی اقتصاد ایران دو چهره دارد، گفت: رشد اقتصادی مناسب و تورم تک رقمی نشانه های چهره زیبای اقتصاد ایران است اما نقطه مقابل آن ابر چالش‌هایی است که این ویژگی را دارند که اقتصاد را تحت تاثیر قرار دهند.

دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور اقتصادی تاکید کرد: تداوم شرایط مطلوب اقتصاد در گرو اصلاح ساختار است چرا که ساختار موجود نمی‌تواند سوخت مورد نیاز را برای تداوم رشد اقتصادی فراهم کند.

وی با بیان اینکه ساختار قواعد بلندمدت حاکم بر اقتصاد روی انگیزه بازیگران اقتصاد اثر می گذارد گفت: چیزی که امروز ابر چالش‌ها را ایجاد کرده ساختار اقتصاد است و این مشکلات را کسی از بیرون به ما تحمیل نکرده بلکه حاصل تصمیمات غلط خود ما در سال‌های گذشته بوده است.

نیلی ادامه داد: تا زمانی که نپذیریم این اشتباه صورت گرفته نخواهیم توانست راه حل اساسی برای رفع مشکلات پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه بحران منابع آب، مسائل زیست‌محیطی، صندوق بازنشستگی، بودجه دولت، نظام بانکی و بیکاری شش ابر چالشی است که اقتصاد ایران با آن مواجه است، گفت: قواعدی که بر این شش مورد حاکم است رفاهی را ایجاد میکند که اضمحلال منابع را در پی دارد.

دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقتصادی افزود: اینکه آینده و کمبود منابع را ببینیم رویکردی غیر محبوب است و مردم رویکردی را می پسندند که وعده رفاه و استفاده از منابع را می دهد.

وی ادامه داد: دولت رفاه که کشورهای اسکاندیناوی به این شکل اداره می‌شود مبتنی بر گرفتن مالیات است اما دولت رفاه مبتنی بر مصرف منابع طبیعی کشور باعث جلب محبوبیت در کشور ما شده است.

نیلی تاکید کرد: نمی‌توان از سیاستمداران انتظار داشت که با این رویکرد مقابله کنند و بخش‌های خصوصی مانند اتاق باید در این زمینه متمرکز شوند چرا که بدون تغییر پارادایم اصلی که این مسائل است از دل آن بیرون آمده نمی‌توان به نتیجه رسید.

نیلی تصریح کرد: باید حول محور پذیرش اشتباه در سال‌های گذشته وفاق ملی به وجود آیند اما متاسفانه برعکس آن وفاق ملی بر سر سیاست های موجود وجود دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: رفاه مبتنی بر اضمحلال منابع پارادایمی است که بر ابر چالش های اقتصاد ما حاکم شده و باید تغییر کند و همه بخش‌ها از جمله اتاق باید در این زمینه متمرکز شوند.

منبع: تسنیم ارسال به تلگرام

منبع: مشرق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۳۰۳۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارآفرینان با مشارکت اتاق بازرگانی مشارکت فعالانه مردم در اقتصاد را زمینه سازی کنند

به گزارش گروه استان‌های ایسکانیوز، نود و یکمین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان به ریاست استاندار یزد برگزار شد.

استاندار یزد در این نشست، با بیان اینکه سال ۱۴۰۲ از نظر اقدامات اتاق بازرگانی در مقایسه با سال های قبل از آن سال مطلوبی بود، اظهار کرد: انتظار داریم بعد از هر نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی، گره ای از حوزه صنعت، معدن و تجارت به واسطه تصویب و پیگیری مصوبات در سطح ملی، باز شود.

عالی‌ترین مقام اجرایی استان یزد در بخش دیگری از سخنان خود بر برگزاری جلسات شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان یزد با حضور مدیران ملی، تاکید کرد.

فاطمی با بیان اینکه اتصال اتاق بازرگانی با بخش دانشگاهی باید با جدیت دنبال شود، تصریح کرد: بهره گیری از ظرفیت‌ دانشگاه های یزد در حوزه علمی و همچنین اتصال اتاق بازرگانی با بخش دانشگاهی باعث ارتقا حوزه صنعت و تولید و دانشگاه می‌شود.

استاندار یزد در ادامه عنوان کرد: در راستای بررسی مسائل حوزه صنعت از نزدیک، نشست های شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان در محل صنایع برگزار شود.

وی از «ارتقا سطح آموزش ها» به عنوان یکی از وجوه برجسته اتاق بازرگانی استان یزد در سال ۱۴۰۲ نام برد و افزود: مجموعه این اقدامات شایسته تقدیر بوده و باید تقویت شود.

فاطمی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: استفاده از ظرفیت های هیات های تجاری و سفرای دیگر کشورها به منظور بهره گیری از قراردادهای بین المللی در دستور کار قرار گیرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: کارآفرینان و بخش خصوصی توانمند استان با محوریت اتاق بازرگانی زمینه های مشارکت فعالانه مردم در اقتصاد به منظور تحقق شعار سال را دنبال کنند.

خبرنگار: محمد مهدی داوری

انتهای خبر/

کد خبر: 1228473 برچسب‌ها استان یزد اشتغالزایی و کارآفرینی اقتصاد ایران کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی

دیگر خبرها

  • لزوم تسریع در استقرار ساختار جدید نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی
  • حضور ۲۵ هیئت تجاری در اکسپو نشان از رشد ایران با وجود تحریم
  • تولید زیر تیغ واردات یارانه‌ای!
  • راهکار توسعه اقتصادی و تقویت منابع ارزی؛ تولید زیر تیغ واردات یارانه‌ای!
  • تحلیل مسعود نیلی از شرایط اقتصادی ایران در ۱۰ سال آینده
  • آمادگی اتاق بازرگانی مکه برای گسترش روابط اقتصادی با ایران
  • عملیات «وعده صادق» نشان داد جنگ‌هراسی در اقتصاد تاثیرگذار نیست
  • تحلیل مسعود نیلی از شرایط اقتصادی متفاوت ایران در 10 سال آینده
  • ضرورت افزایش نقش اقتصاد دیجیتال در اقتصاد کشورها
  • کارآفرینان با مشارکت اتاق بازرگانی مشارکت فعالانه مردم در اقتصاد را زمینه سازی کنند