Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون آموزشی وزارت علوم از اعلام نتایج نهایی رتبه بندی‌های دانشگاه‌های دولتی تا دو هفته آینده خبر داد و گفت: بر اساس این طرح، محدودیت‌ها و مشوق‌هایی به دانشگاه‌ها داده می‌شود و مراکزی که در رتبه‌های پایین‌تر قرار بگیرند موظف هستند طی بازه زمانی مشخص سطح خود را ارتقا دهند.

به گزارش ایسنا، دکتر مجتبی شریعتی در نشست خبری که امروز به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید در وزارت علوم برگزار شد با تاکید بر این که امسال 740 هزار دانشجوی در دانشگاه‌های کشور پذیرفته می شوند،گفت: حدود 370 هزار نفر از دانشجویان در مقطع کارشناسی، 325 هزار نفر در دوره کارشناسی ارشد و 24400 نفر در دورده دکتری دانشگاه‌ها پذیرفته می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در ادامه اجرای طرح آمایش آموزش عالی را از مهمترین برنامه وزارت علوم در حوزه آموزشی توصیف کرد و گفت: بر اساس این طرح که به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید تکلیف نهاد آموزش عالی کشور رقم خورده شد و امیدواریم در سال جاری بتوانیم اجرای آن را پیگیری و قدم‌های موثری در این راستا برداریم . اگر چه در سال‌های گذشته نیز اقداماتی در این زمینه صورت گرفته است.

معاون آموزشی وزارت علوم خاطرنشان کرد: بر اساس طرح آمایش آموزش عالی وزارت علوم ، آموزش عالی کشور به مناطق دهگانه تقسیم شده و به جز منطقه 10 که شامل استان خوزستان می‌شود سایر مناطق به چند استان تقسیم بندی شده‌اند.

تصویب طرح مدیریتی منطقه ای در سال جاری

دکتر شریعتی همچنین از تصویب طرح مدیریت منطقه آموزش عالی در سال جاری خبر داد و گفت: تدوین این طرح در دست بررسی است و در حال حاضر کار ویرایش آن انجام شده . در صورت تصویب آن به دانشگاه‌ها امتیازات و اختیارات بیشتری داده می‌شود و مناطق در چارچوب آموزش عالی امتیاز خواهند داد تا برای رشد آموزش عالی منطقه خود اقدام کنند ضمن اینکه از همپوشانی در حوزه آموزش عالی نیز پرهیز شود.

دکتر شریعتی توجه به کیفیت را از دیگر برنامه ‌های وزارت علوم در سال جاری عنوان کرد و گفت:‌بر اساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته در نظر داریم امسال بیش از سال‌ های گذشته بحث کیفیت آموزش عالی را مورد توجه قرار دهیم و عملکرد بخش‌های نظارتی آموزش عالی به طور جدی در این زمینه فعال و ساختار مند می‌شوند چرا که تجربه سال گذشته نشان داد برخی مراکز آموزش عالی که به کیفیت توجه داشتند در پرتوی نظارت‌های انجام گرفته ارتقای یافتند و در کنار آن برخی از مراکزی که کیفیت‌ انها تنزل داشتند ظرفیت آنها به صفر رسید.

وی همچین ساماندهی موسسات آموزش عالی را یکی دیگر از برنامه عنوان کرد وگفت:‌ درقالب این برنامه تعداد قابل توجهی از مراکز آموزش عالی دولتی که از استاندارد پایین برخوردار بودند برای افزایش سرعت رشد خود در کنار حمایت دانشگاه‌های بزرگ منطقه تحت عنوان دانشگاه‌های معین قرار گرفتند تا این مراکز در حال توسعه ضمن حفظ استقلال خود با کمک دانشگاه‌های توسعه یافته و استفاده از پتاسینل‌ دانشگاه‌های بزرگ در جهت بهره برداری قرار گیرند.

اعلام نتایج نهایی سطح بندی دانشگاه‌های دولتی تا دو هفته آینده

دکتر شریعتی همچنین به سطح بندی مراکز آموزش عالی اشاره کرد و گفت:‌ ما از دو سال پیش کار سطح بندی و رتبه بندی این مراکز را آغاز کردیم که این اقدام در بخش غیر دولتی فاز آزمایشی و نهایی خود را پشت سر گذاشته و در بخش دولتی فاز آزمایشی آن انجام شده است و نتایج حاصل شده در مرحله نهایی نیز تا دو هفته آینده اعلام خواهد شد.

وی تاکید کرد: بر اساس طرح سطح بندی مراکز دولتی و غیر دولتی ما متناسب با سطح هر دانشگاه در نظام و رتبه بندی داخلی امتیاز را به دانشگاه‌ها خواهیم داد و متناسب با سطح هر دانشگاه محدویت‌ها و همچنین مشوق‌هایی را در نظر می‌گیریم به طوری که مراکزی که در سطوح پایین ترین قرار بگیرند موظف هستند سطح خود را ارتقا داده و دانشگاه‌هایی که در سطوح بالاتری قرار بگیرند علاوه بر امکان توسعه از سیاست‌های تشویقی نیز بهره مند می‌شوند.

تخصیص ردیف بودجه ای برای ارتقای علوم پایه

دکتر شریعتی در ادامه بر ضرورت تحقق مفاد برنامه ششم توسعه در حوزه آموزش عالی تاکید کرد و گفت: بر اساس این برنامه ما موظف هستیم به برخی محورها نظیر علوم پایه توجه جدی داشته باشیم چراکه متاسفانه در حال حاضر این علوم کمتر مورد توجه قرار گرفته و در برنامه ششم توسعه از حمایت خاصی بهره مند شده‌اند در نتیجه ردیف اعتباری و بودجه‌ای برای ارتقا سطح علوم پایه تعریف شده است.

به گفته وی با همکاری فرهنگستان علوم طرحی آماده کردیم که بر اساس آن حوزه علوم پایه از شاخص‌های تشویقی برخوردار شود و توسعه دوره‌های پیوسته در علوم پایه مورد توجه قرار می‌گیرد.

در واقع کمک‌های اعتباری به این صورت است که ما زمینه مناسبی را برای اعزام آنها به خارج از کشور و یا اعطای فرصت‌های مطالعاتی فراهم کنیم.

ادامه دارد

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۳۰۶۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رتبه بندی داروخانه‌ها بر اساس شاخص شفافیت

دکتر مینا آژوغ اظهار کرد: رتبه بندی داروخانه‌ها از سال گذشته در اداره کل دارو کلید خورد و در مرحله اول انتخاب شده و فهرست داروخانه‌های خاطی که تحویل دارو‌های دارای برنامه توزیع به آنان ممنوع بود احصا شد.

وی افزود: این پروژه با پایش درمورد داروی انسولین آغاز و فهرست داروخانه‌های خاطی که تحویل دارو‌های دارای برنامه توزیع به آنان ممنوع بود، احصا شد، همچنین در ادامه برای سایر دارو‌های دارای برنامه توزیع نیز اجرایی خواهد شد.

منبع: ایفدانا

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان

دیگر خبرها

  • داروخانه‌ها هم رتبه‌بندی می‌شوند
  • داروخانه‌های خاطی در توزیع انسولین شناسایی شدند
  • داروسازی ایران، حرکت به سوی آینده یا اسیر روندهای تکراری
  • رتبه‌بندی داروخانه‌ها بر چه اساسی است؟
  • درخشش دانشگاه بیرجند در نظام رتبه بندی جهانی اشپرینگر نیچر
  • رتبه بندی داروخانه‌ها براساس شاخص شفافیت
  • رتبه بندی داروخانه‌ها بر اساس شاخص شفافیت
  • سرانه فضاهای آموزشی هرمزگان افزایش می‌یابد+فیلم
  • ایجاد اتاق وضعیت علم و آموزش عالی کشور
  • حوزه نظارت بر کیفیت آموزش دانشگاهی در قزوین احیا شد