Web Analytics Made Easy - Statcounter

بی کیفیت نان در بیرجند سبب نارضایتی مردم شده است و این امر به پایین بودن کیفیت آرد بر می گردد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل ازخاورستان،نان به عنوان مهمترین غذای مصرفی مردم در کشور، همواره بزرگ ترین سهم را در هرم غذایی و بیشترین نقش را در سفره خانواده های ما داشته و دارد، به گونه ای که زینت همیشگی سفره‌های ایرانیان است؛ پس از آنجایی که این غذای مقدس، قوت غالب مردم به شمار می‌رود و بیش از 80 درصد کالری، 60 درصد انرژی، 50 درصد ویتامین و 40 درصد پروتئین مورد نیاز بدن تمامی افراد جامعه با مصرف نان تأمین می‌‌شود، بنابراین از اهمیت زیادی در میان آنها برخوردار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درباره ارزش غذایی نان همین بس که هر صد گرم نان 274 کالری دارد که این میزان برابری می کند با دو برابر گوشت، سه برابر سیب زمینی و چهار برابر شیر؛ و نکته مورد توجه دیگر، نقش موثر این مائده الهی در تأمین انرژی و سلامتی افراد جامعه است که پس از آب آشامیدنی سالم، نان مهمترین نقش را در بهبود سلامتی و تأمین انرژی مردم برعهده دارد.

یکی از شهروندان بیرجندی در گفتگو باخبرنگارخاورستان، از کیفیت پایین نان گلایه کرد و گفت: متاسفانه اکثر مواقع نانی که در اختیار مردم قرار می گیرد کیفیت لازم را ندارد و ضایعات نان بسیار بالا است.

نان هایی را که از نانوایی ها تهیه می کنیم بعضاً تنها می توانیم وسط نان را استفاده کنیم و کناره های نان به این دلیل که به شدت خمیر بوده و به درستی و یکسان پخته نشده است به اجبار باید دورریخته شود. وی با بیان اینکه نان ها اغلب حالت لاستیک مانند و کش دار دارد، گفت: این نان ها با این کیفیت جایگاهی بر سر سفره ها ندارند. برخی نانوایی‌ های شهرستان از جمله انواع نان سنتی سنگک، بربری و تافتون را با کیفیت نامناسبی به مصرف ‌کنندگان عرضه می ‌کنند. سوختگی، خمیر بودن و افت سریع کیفیت نان به فاصله چند ساعت پس ازپخت و کاهش حجم نان از جمله مواردی است که زمینه نارضایتی مردم و مشاجره آنها با نانوایان را فراهم کرده است. پایین بودن کیفیت آرد عاملی برای کاهش کیفیت نان به سراغ نانوایی ها که رفتیم و از هر کدام آنان سوال کردیم بی کیفیت بودن آرد استفاده شده را سبب کاهش کیفیت نان خود دانستند و تاکید کردند که اکثر اوقات نان آنها مشکلی ندارد اما فقط گاهی اوقات که مشکل آرد وجود دارد کیفیت نان نیز کاهش می یابد. یکی از نانوایان بیرجندی درخبرنگارخاورستان،دلیل خمیر بودن کناره های نان را عدم استفاده از دستگاه دانست و گفت: چون پخت نان در این نانوایی به صورت سنتی و دستی صورت می گیرد گاها این مشکل وجود دارد. وی می گوید: اما مزیت پخت نان به این روش این است که نان خوشمزه تر از نان با دستگاه است و مزه آرد و خمیر را نمی دهد. وی با تاکید بر اینکه تمام سعی خود را برای بالا بردن افزایش کیفیت نان گذاشته ایم؛ افزود: پایین بودن کیفیت آرد سبب شده استا تا نان بی کیفیتی را به مشتریان بدهیم. وی ادامه داد: با این آردی که در اختیار نانوایان قرار می گیرد اصلا نمی توان نانی پخت که با کلی مواد افزودنی آرد را به نان تبدیل می کنیم.

علیرضا پرتوی، رئیس اتحادیه نانوایی های بیرجند، در گفتگو باخبرنگارخاورستان،اظهار کرد:در حال حاضر حدود 170 نانوایی یارانه ای و حدود 30 نانوایی آزاد پز در شهر بیرجند وجود دارد که این تعداد رو به افزایش است.

وی با اشاره به اینکه افزایش مجتمع نانوایی های آزاد پز در سطح شهر تغییری در فروش نان نانوایی های کوچک ایجاد نکرده است، گفت: فروش نان رقابتی است، اگر کیفیت نان مناسب باشد نانوایی هر نقطه شهر که باشد مردم به آن نانوایی مراجعه و نان خود را تهیه می‌کنند.

رئیس اتحادیه نانوایی های بیرجند بیان کرد: زمانی که نان کیفیت نداشته باشد، حتی اگر نانوایی به محل زندگی افراد نزدیک باشد، مردم نان خود را از آن مکان خریداری نمی کنند.

پرتوی ادامه داد: در حال حاضر کیفیت نان خوب است و اگر آرد مرغوبی وارد استان و به نانوایی ها عرضه شود کیفیت نان به مراتب بهتر خواهد شد؛ زمانی که آرد مرغوبی به نانوایی ها داده نمی‌ شود نمی توانیم هیچ انتظاری داشته باشیم چون کیفیت نان نیز به همان نسبت پایین می آید.

وی خاطرنشان کرد: مکاتبه هایی در خصوص مرغوبیت آرد و عرضه کردن آن به نانوایی ها انجام شده و نظارت های لازم نیز در زمینه کیفیت نان انجام می شود تا نان با کیفیت مناسب در اختیار شهروندان قرار بگیرد.

رئیس اتحادیه نانوایی های بیرجند اظهار کرد: با توجه به اینکه نرخ نان کشوری است، ما نمی توانیم در این خصوص تصمیم گیری کنیم و اگر قیمتی افزوده شود در سراسر ایران افزوده می شود، اما اکنون چند سالی است که قیمت نان ثابت مانده است.

پرتوی گفت: کیفیت نان به گندم مرغوب، خمیر مایه و عوامل دیگر بستگی دارد که باید همه ی این موارد رعایت شود تا کیفیت نان خوب و مناسب باشد.

وی عنوان کرد: قیمت نانوایی های آزاد پز را اتحادیه تعیین کرده و نظارت دارد و نباید از این نرخ تجاوز کنند، اگر موردی مشاهده شود که قیمت و وزن نان مغایر با نرخ تعیین شده اتحادیه باشد برخورد خواهیم کرد.

رئیس اتحادیه نانوایی های بیرجند با تاکید بر اینکه مهم ترین دغدغه کیفیت آرد است، گفت: در حال حاضر بی کیفیت ترین آرد وارد خراسان جنوبی می شود که نانوا مجبور به استفاده از مواد افزودنی می شود، اما بخاطر این کار جریمه می شود.

وی افزود: آرد نانوایی های آزاد پز خوب است چرا که از استان های مجاور تهیه می شود، اما متاسفانه کیفیت آرد یارانه ای خوب نیست و باید دولت اقدامات اساسی را در زمینه وارد کردن آرد مرغوب به استان انجام دهد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۳۱۷۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استفاده از ظرفیت های منطقه ویژه اقتصادی بانه

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز کردستان ، با این وجود و پس از گذشت چندین سال هنوز شرایط برای تولید و سرمایه گذاری فراهم نیست.

فرماندار شهرستان بانه با توجه به لزوم بکارگیری زمین‌های صنعتی و جلوگیری از بلا استفاده شدن آنها گفت: با توجه به مشکلات منطقه ویژه اقتصادی کاستی‌ها برای سرمایه گذاران و شرکت‌های صنعتی مرتفع می‌شود.

درویشی در ادامه و با اشاره به لزوم تحقق شعار سال گفت: بدون شک استفاده از ظرفیت منطقه ویژه اقتصادی بانه می‌تواند گامی در راستای به سرانجام رساندن این مهم باشد و بدن شک هدف به سر انجام رساندن عملیات اجرایی و ایجاد واحد‌های تولیدی با تعامل با کسانیست که زمین به آنها واگذار شدا است و این مهم با تعامل طرفین قرار داد محقق خواهد شد.

منطقه ویژه اقتصادی بانه در ۸۵ هکتار و در دو فاز تعریف شده است که فاز اول آن در ۳۵ هکتار از لحاظ عملیات زیرساختی کاملا تکمیل شده است و فاز دوم با مساحت ۵۰ هکتار ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

دیگر خبرها

  • واقعه طبس باید در عرصه‌های ملی جدی دیده شود
  • تمام نیروها در حال خدمت‌رسانی هستند
  • استفاده از ظرفیت های منطقه ویژه اقتصادی بانه
  • مصوبات کمیسیون اصل نود برای افزایش کیفیت نان
  • ۲۵ نانوایی در شیراز نان کامل توزیع می‌کنند
  • توزیع نان کامل در ۲۵ نانوایی شیراز
  • خسارت ۱۴۵ میلیارد تومانی بارندگی به کشاورزی خراسان جنوبی
  • پخت نان کامل به صورت نمونه در تعدادی از نانوایی‌ها
  • عرضه نان کامل در نانوایی‌های آزاد پز بجنورد
  • پخت نان کامل در نانوایی‌های آزاد پز بجنورد