Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-02@21:24:33 GMT

بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوآنزا

تاریخ انتشار: ۲ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۸۳۳۸۷۷

رییس اداره بیولوژیک سازمان غذا و دارو ضمن ارائه توضیحاتی درباره تفاوت در برندهای مختلف واکسن آنفلوانزا، گفت: بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوانزا اواسط شهریور و اوایل مهرماه اعلام کرد.
به گزارش ایسنا، دکتر علی واشقانی فراهانی درباره میزان واکسن‌های آنفلوانزا موجود در بازار گفت: خوشبختانه در حال حاضر به اندازه کافی و معادل نیاز سالیانه‌ کشور واکسن آنفلوانزا تامین کرده‌ایم و با منابع جدیدی که ثبت کردیم، بر اساس برآوردهای مصرف سالیانه واکسن به اندازه کافی وارد کشور شده است و اکنون مشکلی از بابت واکسن نداریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی در پاسخ به اینکه آیا برندهای مختلف واکسن که در بازار موجود هستند، از نظر کیفی تفاوتی باهم دارند، گفت: برندهای مختلف واکسن‌ها هیچ تفاوت و مزیتی نسبت به یکدیگر ندارند و ما در بازار ایران انوع مختلف واکسن آنفلوانزا اعم از هلندی، فرانسوی، روسی و... و. را داریم که همه آنها استانداردهای سازمان غذا و داروی ایران را گذرانده‌اند و در آزمایشگاه‌های ما پرونده‌های کیفی‌شان بررسی شده است. بر این اساس اعلام می‌کنیم که برندهای مختلف واکسن آنفلوانزا هیچ مزیت خاصی نسبت به یکدیگر ندارند.
واشقانی فراهانی با بیان اینکه ما هموراه وکسن‌ها را از نظر اثربخشی و عوارض جانبی بررسی می‌کنیم، گفت: بر اساس بررسی‌های ما واکسن‌های مختلفی که در بازار کشور وجود دارند نسبت به هم تفاوتی ندارند و همه آنها سطح ایمنی لازم را ایجاد می‌کنند و عوارض‌شان هم شبیه به یکدیگر است و همه آنها عوارض عمومی واکسن آنفلوانزا را دارند. حال در برخی موارد ممکن است افراد یا پزشکان بر اساس نظرات شخصی واکسن نوع خاصی را ترجیح دهند، اما ما به عنوان مرجع رسمی این حوزه که همه نتایج آنها را بررسی می‌کنیم، می‌گوییم که تفاوت معناداری میان اثربخشی و عوارض مختلف واکسن‌های مختلف وجود ندارد و همه آنها ممکن است عوارض عمومی آنفلوانزا را مانند تب خفیف یا آبریزش بینی خفیف از خود نشان دهند.
رییس اداره بیولوژیک سازمان غذا و دارو با بیان اینکه تاکنون موارد آنفلوآنزای گزارش شده همان آنفلوآنزای فصلی شامل H۱N۱، H۲N۳ و آنفلوآنزای نوع B است که در این میان آنفلوآنزای H۱N۱ از قدرت بیماری‌زایی بیشتری برخوردار است، ادامه داد: ایمن‌سازی واکسن آنفلوانزا صرفا بر علیه این سه نوع از بیماری آنفلوآنزا بوده و هیچ کارایی برعلیه بیماری سرماخوردگی و سایر انواع بیماری آنفلوآنزا ندارد.
وی با تاکید بر اینکه واکسن‌های آنفلوآنزای ثبت شده در کشور که از طریق مراجع قانونی توزیع می‌شوند، انواع سه‌گانه ویروس آنفلوآنزای شایع را پوشش می‌دهند و از نظر اثربخشی و ایجاد سطح ایمنی مزیتی نسبتی به یکدیگر ندارند، گفت: باید توجه کرد که در زمینه واکسن آنفلوانزا انجام واکسیناسیون همگانی ضرورتی ندارد و کماکان تزریق این واکسن فقط برای افراد با ریسک بالا شامل بیماران دارای نقص ایمنی یا افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای مانند بیماری‌های قلبی-عروقی، دیابت، آسم و ...با تجویز پزشک توصیه می‌شوند.
واشقانی فراهانی با بیان اینکه مصرف این واکسن در زنان باردار صرفا با تجویز و نظارت متخصصان مربوطه مجاز خواهد بود، گفت: افرادی که قبلا با واکسن سال جاری واکسینه شده‌اند نیازی به تکرار و تزریق مجدد واکسن آنفلوانزا ندارند، به جز کودکانی که برای اولین بار تحت واکسیناسیون قرار می‌گیرند.
وی با بیان اینکه در بهترین شرایط از زمان تزریق واکسن، ۲ تا ۳ هفته طول می‌کشد تا ایمنی مناسب در فرد ایجاد شود، گفت: بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوانزا اواسط شهریور و اوایل مهرماه است که واکسن بهترین کارایی و زمان ایمن‌زایی را خواهد داشت. بنابراین توصیه می‌شود که این واکسن در این زمان تهیه و در مراکز مجاز تزریق شود. باید توجه کرد که شرایط نگهداری و حمل و نقل این واکسن در دمای ۲ تا ۸ درجه سانتیگراد است. البته نکته بسیار مهم، محفاظت از یخ‌زدگی واکسن است. بنابراین توصیه می‌شود دمای یخچال به نوعی تنظیم شود که از یخ‌زدگی آن جلوگیری کند. حال در صورتی که پس از تهیه واکسن از مرکز توزیع مجاز بلافاصله آن را تزریق کنیم، جای نگرانی وجود ندارد، اما در صورت نیاز به زمان بیشتر جهت نگهداری و یا حمل و نقل آن لازم است واکسن همراه با یخ خشک حمل شده و در اولین زمان ممکن به یخچال منتقل شود.
واشقانی فراهانی بهترین راه پیشگیری از آنفلوانزا را در حال حاضر برای عموم جامعه رعایت اصول بهداشتی فردی و پرهیز از تماس با افراد آلوده دانست. پسندیدم 0

منبع: تابناک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۳۳۸۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه‌های کنترل قند خون صبحگاهی در افراد دیابتی

آفتاب‌‌نیوز :

تزریق انسولین به مقدار کم، کاهش قند خون نیمه شب، تغذیه نامناسب یا پرخوری، پدیده داوون و تزریق نادرست انسولین از دلایل افزایش قند خون صبحگاهی است.

 پدیده داوون به این جهت است که از حدود ساعت سه تا چهار صبح به بعد، قند خون افزایش می‌یابد که سه یا چهار بار در هفته، این مسئله رخ می‌دهد. علت این افزایش، ترشح هورمون‌هایی مانند هورمون رشد به ویژه در دوره بلوغ مبتلایان به دیابت نوع یک است و این هورمون‌ها مخالف انسولین عمل می‌کنند و باعث افزایش قند خون می‌شوند.

 در افراد دیابتی که انسولین تزریق می‌کنند، کاهش اثر انسولین که هنگام شب تزریق شده و نیز استرس و فشار‌های عصبی، به تشدید پدیده داوون می‌انجامد. برای اطمینان از بروز این پدیده، لازم است طی شب، چندین بار قند خون را اندازه‌گیری کرد.

 برای برطرف کردن این پدیده، از آن جا که نیاز به انسولین در هنگام صبح افزایش می‌یابد، با نظر پزشک، انسولین را باید دیرتر تزریق کرد.

با توجه به این که در کشور ما بسیاری از افراد دیر شام می‌خورند، قند خون ممکن است طی شب افزایش یابد. در این مورد نیز باید در طول شب، چندین بار قند خون را کنترل کرد و اگر متوجه شدید که قند خون در طول شب افزایش یافته، به احتمال زیاد، میزان انسولین برای تزریق شبانه کم است.

 میزان انسولین را باید زیر نظر پزشک معالج را افزایش دهید. کاهش قند خون در نیمه‌های شب نیز ممکن است سبب افزایش قند خون صبحگاهی شود؛ زیرا هنگامی که قند خون به شدت کاهش یابد، بدن انسان به طور خودکار هورمون‌هایی از جمله آدرنالین و گلوکاگن ترشح می‌کند که مخالف انسولین عمل کرده و باعث افزایش قند خون صبحگاهی می‌شوند.

 بیمار باید قند خون را چندین بار در طول شب کنترل کند تا متوجه کاهش احتمالی قند خون شود. میزان انسولین پایه و زمان تزریق آن باید زیر نظر پزشک تغییراتی داده شود و تغذیه نامناسب یا پرخوری نیز هر یک ممکن است به افزایش قند خون صبحگاهی بینجامد.

 برخی از افراد مبتلا به دیابت به جای شام، میوه زیاد مصرف می‌کنند یا به مقدار زیاد مواد پروتئینی، لبنیات و ماست می‌خورند که در طول شب، بخشی از این مواد در کبد تبدیل به قند یا گلوکز می‌شود و همین امر سبب افزایش قند خون صبحگاهی می‌شود.

 برای شام نباید مقدار فراوان پروتئین، مواد غذایی پر چرب و نیز مقدار زیادی میوه مصرف کرد. برای مهار افزایش قند خون صبحگاهی، اولین گام، تشخیص دلیل بروز آن است و در صورتی که قند صبحگاهی کنترل شود، کنترل قند خون در سایر اوقات روز نیز امری قابل دسترسی است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • مردان سلبریتی که فیلر تزریق کرده‌اند
  • پیشگیری از آنفولانزای فوق حاد پرندگان با تزریق واکسن ایران‌ساخت
  • اعتراف جدید سازندگان آسترازنکا/ باید نگران واکسن کرونا بود؟
  • واکسن کرونای آسترازنکا چقدر تهدیدتان می‌کند؟ | اشتباهاتی که مردم را به تزریق این واکسن ترغیب کرد
  • راه‌های کنترل قند خون صبحگاهی در افراد دیابتی
  • نیروی هوایی ارتش به علت مسائل آموزشی هیچ وقت زمین‌گیر نشد
  • واکسن سرخک و سرخجه بدون درد از راه رسید
  • آغاز برنامه واکسیناسیون پنوموکوک برای گروه‌های هدف در بردسکن‌
  • اعتراف آسترازنکا: لخته شدن خون و کاهش پلاکت خون!
  • سفیر چین: روابط پکن و کابل در بهترین حالت قرار دارد