Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه برخلاف جریان مدرنیته و اقتضائات آن از جمله سکولاریسم، رنگ دین و معنویت در دنیا بیشتر شده است، فهم مجتهدانه، تبلیغ به زبان مناسب و اجرای صحیح دین را سه وظیفه مهم و ضروری اساتید، طلاب و دانشجویان در حوزه و دانشگاه عنوان کرد.
به گزارش عصرایران به نقل از اداره کل روابط عمومی قوه قضاییه، آیت‌الله آملی لاریجانی در آیین آغاز سال تحصیلی 97-96 دانشگاه امام صادق(ع) با تسلیت ایام محرم، ماه حزن و اندوه اهل بیت(ع) و شیعیان ایشان، از حضور در جمع اساتید و دانشجویان دانشگاه امام صادق(ع) ابراز خرسندی کرد و گفت: یاد و خاطره رئیس فقید دانشگاه امام صادق(ع) مرحوم آیت‌الله مهدوی کنی را گرامی می‌داریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایشان عمر شریف خود را صرف ارتقاء و توسعه این دانشگاه کردند و در واقع، دانشگاه امام صادق(ع) باقیات‌الصالحات آن مرحوم است و این البته علاوه بر تلاشها و زحمات بزرگواران دیگری است که به عنوان هیئت امناء یا مسئولیت های دیگر در دانشگاه خدمت نموده اند.
رئیس قوه قضاییه، با بیان اینکه اعضای هیات علمي و دانشجویان دانشگاه امام صادق(ع) سرمایه‌های اصلی این دانشگاه هستند، به حضور خود در جایگاه ریاست هیات امنای دانشگاه امام صادق(ع) با وجود همه مشکلات و مشغله‌ها اشاره کرد و افزود: بخشی از مشکلات دانشگاه امام صادق(ع) به کمبود بودجه و امکانات مربوط است که امیدواریم با کمک دولت و مجلس، این مشکلات رفع شود.
آیت‌الله آملی لاریجانی در ادامه با بیان اینکه برخلاف جریان مدرنیته در جهان و اقتضائات آن از جمله سکولاریسم، رنگ دين کم نشده است بلکه روز به روز رنگ دين و معنويت در حال افزایش است، به اذعان بسیاری از دانشمندان غربی به این موضوع اشاره کرد و با ذکر مثال‌ها و نقل قول‌هایی از این متفکران اظهار کرد: امروز حتی در جایی مثل آمريکا گروه‌هاي زيادي در حال ترويج ادیان مختلف هستند چون خلاء دین احساس مي‌شود. انسان سرگردان معاصر به دنبال مأمنی است که بدان پناه گیرد و خلاء روحي خود را پر کند.
رئیس قوه قضاییه با تاکید بر اینکه دين با تبلیغ سنتي در جهان امروز برای پر کردن خلأها کافی نیست و شاید نیاز بسیاری با این شیوه ها برآورده نمی شود، خاطرنشان کرد: اين مساله بغرنج برای ما هم وجود دارد. جوان‌هاي زیادی هستند که رغبت روحی به دین دارند اما آنچه ما به آنان عرضه مي‌کنيم جذبشان نمي‌کند.
آیت‌الله آملی لاریجانی گفت: حوزه و دانشگاه به عنوان دلسوزان عرصه ديانت باید روی سه مساله کار اساسی انجام دهند. این سه امر عبارتست از فهم مجتهدانه و مجدانه دین، تبليغ صحيح و با زبان مناسب و اجرای درست دین. بر این اساس، جمهوري اسلامي نمونه‌اي است براي آنکه نشان دهد چگونه اجرای دین می‌تواند با فهم و تبلیغ دین پیوند بخورد.
رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه طلاب و دانشجویان در این میدان وظايف بسیار عظيمي برعهده دارند و مسیری بسيار طولاني در مقابلشان وجود دارد، تصریح کرد: ما باید زبان تبلیغ دین را بیاموزیم و آن را به کار ببندیم، مقصود این نیست که ابزار سنتی را کنار بگذاریم؛ اما باید در کنار ابزار قدیم، از ابزار و فناوری‌های جدید نیز بهره بگیریم. امروز ببینید تاثير فيلم‌هاي هاليوودي چقدر است؟ رمان‌هايي که نوشته مي‌شود چقدر تاثيرگذار است؟
آیت‌الله آملی لاریجانی با تاکید بر ضرورت آموختن علوم با نگاه دینی، تصریح کرد: پيش‌فرضها و ورود معیارها و نُرم‌ها به روشهاي علمي حتي در علومی مثل اقتصاد و جامعه‌‌شناسي بسیار اهمیت دارد. علوم انساني از منظر هرمنوتیکی، بحث جداگانه‌ای دارد اما در علوم تجربي نیز به نظر می‌رسد که نرم‌ها و ارزش‌ها اثرگذارند. بسیاری از متفکران غربی خود امروز به این نتیجه رسیده‌اند که ارزش‌ها با امور نظري در هم تنيده‌اند اما برخي مدعيان روشنفکري می‌گویند شکاف بین ارزش‌ها و علوم، پر نمي‌شود.
رئیس قوه قضاییه افزود: دانشگاه امام صادق(ع) مي‌تواند با تلاش و مجاهدت دانشجویان و اساتید، نگارش مقالاتی که مورد نقادی قرار گیرند و همچنین با ارائه استراتژی‌های روشن، مرجعيت علمي پیدا کند. این مهم از طریق راه‌اندازي گروه‌هاي علمي و پژوهشي و فعالیت استادان اهل کار و فکر میسر است.
آیت‌الله آملی لاریجانی با بیان اینکه دانشجوي خوب بايد مطالبه‌گر باشد، بر ضرورت تلاش و مجاهدت هر چه بیشتر تاکید کرد و گفت: خداوند می‌فرماید «والذين جاهدوا فينا لنهدینهم سبلنا». از مرحوم شيخ انصاري(ره) نیز نقل است که می‌فرمود «اجتهاد اشد من طول الجهاد». بنابراین شما دوستان بزرگوار تلاش کنید و ما هم تمام توان خود را برای رفع مشکلات به کار خواهیم بست.
رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر لزوم توجه هر چه بیشتر به «نگاه توحيدي» تصریح کرد: آنچه در قرآن کریم به صورت مکرر بر آن تاکيد مي‌شود، نگاه توحیدی است.
آیت‌الله آملی لاریجانی با ذکر آیات پایانی سوره مبارکه نجم و آیه شریفه «هوالاول و الآخر و الظاهر و الباطن» در سوره حدید، خاطرنشان کرد: باید دقت کنیم که آیا وجود حق متعال و حضور او را در طول روز احساس مي‌کنيم؟ آیا او را سلطان حقیقی و قاهر مطلق و مالک مطلق می شناسیم؟ آیا «هوالاول و الآخر و الظاهر و الباطن» را باور کرده ایم؟ اگر اين امر محقق شد، باقی مسائل نیز درست خواهد شد. نگاه توحیدی حتي بر سياست خارجي ما نیز تاثیرگذار خواهد بود.
رئیس قوه قضاییه با تاکید بر لزوم ذکر دائم خداوند در همه احوال، یادآور شد: بر تمام آیات قرآن، نگاه توحیدی حاکم است. آنجا که می‌فرماید «يسبح لله ما في السموات و ما فی‌ الارض...». باید به این باور برسیم که حضرت حق بر همه عوالم مسیطر است و همه عوالم به او قائم است. این قیام، عين‌الربطي است. بعد از حق، جز ضلال و گمراهی چيزي وجود ندارد.
آیت‌الله آملی لاریجانی، وجود مبارک حضرت اباعبدالله الحسین(ع) را نمونه عینی و بارز یک انسان کامل دارای نگاه محض توحيدی دانست و اظهار کرد: ما از نگاه توحیدی حرف مي‌زنيم اما اباعبدالله الحسین(ع) آن را با تمام وجود اجرا کرد. او تمام هستي خود را تقديم کرد لذا در روايت است که هر چه به زمان شهادت نزديک‌تر و عرصه بر او تنگ‌تر می‌شد، چهره‌اش تلاءلو بيشتري مي‌يافت.
رئیس قوه قضاییه در پایان، بخشی از مناجات امام حسین(ع) در ساعات پایانی عمر شریفشان را قرائت کرد.
براساس این گزارش، استادان و دانشجویان دانشگاه امام صادق(ع) در نشست‌هایی جداگانه و در فضایی صمیمی، نقطه ‌نظرات خود را با رئیس دستگاه قضایی در میان گذاشتند.
همچنین در این مراسم، با حضور رئیس قوه قضاییه به پدر شهید احسان آقاجانی از دانشجویان دانشگاه امام صادق(ع) و کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس که در حادثه تروریستی ۱۷ خرداد در مجلس شورای اسلامی به شهادت رسید، دکترای افتخاری رشته معارف اسلامی و اقتصاد اعطا شد.

منبع: عصر ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۳۵۹۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (11 اردیبهشت)

به عزم توبه سحر گفتم استخاره کنم
بهار توبه شکن می‌رسد چه چاره کنم

سخن درست بگویم نمی‌توانم دید
که می خورند حریفان و من نظاره کنم

چو غنچه با لب خندان به یاد مجلس شاه
پیاله گیرم و از شوق جامه پاره کنم

به دور لاله دماغ مرا علاج کنید
گر از میانه بزم طرب کناره کنم

ز روی دوست مرا چون گل مراد شکفت
حواله سر دشمن به سنگ خاره کنم

گدای میکده‌ام لیک وقت مستی بین
که ناز بر فلک و حکم بر ستاره کنم

مرا که نیست ره و رسم لقمه پرهیزی
چرا ملامت رند شرابخواره کنم

به تخت گل بنشانم بتی چو سلطانی
ز سنبل و سمنش ساز طوق و یاره کنم

ز باده خوردن پنهان ملول شد حافظ
به بانگ بربط و نی رازش آشکاره کنم

تفسیر :

با آرزوهای محال و دست نیافتنی عمر خود را هدر ندهید و عاقلانه فکر کنید و تصمیم بگیرید. هرگز از خط تعادل خارج نشوید و از افراط و تفریط برحذر باشید.

اگرچه ناملایمات زندگی فشار زیادی به شما آورده اما شجاعت خود را حفظ کنید و در برابر سختی ها سر خم نکنید که انشالله به نیت دل خود برسید.

زندگی نامه حافظ

حافظ، شاعر فارسی زبان قرن هشتم هجری بوده که در سال ۷۲۷ هجری قمری در شهر شیراز متولد شد. پدر او بهاءالدین محمد نام داشت که در دوران کودکی حافظ، از دنیا رفت. حافظ در دوران نوجوانی شاگرد نانوا بود و به‌همراه مادرش زندگی سختی را سپری می‌کرد. گفته می‌شود او در اوقات فراغت خود به مکتب‌خانه‌ای که نزدیک نانوایی بود می‌رفت و خواندن و نوشتن را از همان جا فراگرفته است. او در مجالس درس علما و بزرگان زمان خود شرکت می‌کرد و نیز‌زمان برای کسب درآمد به کارهای سخت و طاقت فرسا می‌پرداخت. خانه حافظ در محله شیادان شیراز بود.

این شاعر بزرگ در دوران جوانی بر تمام علوم مذهبی و ادبی مسلط شد و در دهه بیست زندگی خود به یکی از مشاهیر علم و ادب سرزمین خود تبدیل شد. جالب است بدانید که او قرآن را به‌طور کامل حفظ بود و به همین خاطر تخلص حافظ را برای او انتخاب کردند. شمس الدین محمدبن بهاءالدین محمد حافظ شیرازی حدود چهل سال در حوزه درس استادان آن زمان از قبیل قوام الدين عبدالله، مولانا بهاء الدين عبدالصمد بحرآبادی، مير سيد شريف علامه گرگانی، مولانا شمس الدين عبدالله و قاضی عضدالدين عيجی  شرکت می‌کرد و به همین خاطر به اکثر دانش‌های زمان خود مسلط بود.

حافظ در دوران شاه شیخ ابواسحاق به دربار راه پیدا کرد و شغل دیوانی را برای خود انتخاب کرد. او علاوه بر شاه ابواسحاق، در دربار شاهان دیگری همانند شاه شیخ مبارزالدین، شاه شجاع، شاه منصور و شاه یحیی نیز حضور پیدا کرده بود. حافظ از طریق دیوانی امرار معاش می‌کرد و شاعری شغل اصلی او نبود. جالب است بدانید که بزرگ‌ترین گناه از نظر حافظ، ریاکاری و مردم‌فریبی بود. حافظ در دوران زندگی خود اشعار به‌ویژه غزلیات بسیار زیبا و معنی‌داری سروده است که نیز‌اکنون پس از گذشت قرن‌ها از آن، بوی تازگی داده و خواندنش آرامش‌بخش است. دیوان اشعار حافظ شامل غزلیات، قصیده، مثنوی، قطعات و رباعیات می‌شود.

حافظ در دوران جوانی عاشق دختری به نام شاخه نبات شد؛ البته برخی بر این عقیده‌اند که نام همسر حافظ نسرین بود و او این نام را به‌دلیل شیرین زبانی معشوقه‌اش به او اختصاص داده است. او برای رسیدن به معشوقه‌اش، ۴۰ شبانه روز را به‌طور مستمر در آرامگاه باباکوی شب زنده‌داری کرده و به دعا پرداخت. سپس، با شاخه نبات ازدواج کرد و حاصل این ازدواج یک فرزند پسر بود. حافظ تنها یک بار ازدواج کرد و پس از مرگ همسرش مجرد ماند. به همین خاطر بسیاری از عارفان و عاشقان، عشق مقدس و واقعی را در حافظ جستجو می‌کنند. پسر این شاعر بزرگ نیز در دوران جوانی در راه سفر نیمه‌کاره به هند همراه پدرش از دنیا رفت.

در تقویم رسمی ایران، ۲۰ مهر روز بزرگداشت حافظ است و هر ساله در این روز مراسم بزرگداشت حافظ با حضور پژوهشگرانی در سراسر دنیا روی آرامگاهش در شهر شیراز برگزار می‌شود.

 

آثار حافظ

دیوان حافظ شامل ۵۰۰ غزل، ۴۲ رباعی و چند قصیده است که آن را در در ۵۰ سال از زندگی خود سروده است؛ یعنی به‌طور متوسط در هر سال تنها ۱۰ غزل سروده است؛ زیرا او در لحظاتی خاص به سرودن اشعار خود می‌پرداخت و تمرکز خود را روی خلق آثاری ناب گذاشته بود که شایسته مقام معشوق باشد. این نکته بسیار قابل‌توجه و تامل‌برانگیز بوده و به همین خاطر دیوان او را به یک کتاب خاص و خواندنی تبدیل کرده است. دیوان حافظ بیش از ۴۰۰ بار به زبان فارسی و زبان‌های دیگر دنیا به چاپ رسیده است. حافظ لقب ماهرترین غزل‌سرای زبان فارسی را نیز با اقتدار از آن خود کرده و تک بیت‌های او بسیار درخشان و تماشایی است.

شاید تعبیر کردن یا قدرت تاویل پذیری را بتوان از مهم‌ترین خصوصیات اشعار حافظ به حساب آورد؛ زیرا هر کس که دیوان حافظ را باز کرده و غزلی از آن می‌خواند، با توجه به شرایط روحی خود برداشت متفاوتی از آن می‌کند؛ به‌گونه‌ای که حافظ آن شعر را فقط برای حال آن لحظه او سروده است. در اشعار حافظ، تناسبات هنری به شکلی ظریف و دقیق رعایت شده‌اند و ایهام و ابهام را به جا و درست به کار برده است. در برخی از اشعار حافظ، زبان طنز نیز به کار گرفته شده تا ناگفته‌ها به کمک زبان طنز بیان شود.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (9 اردیبهشت)

دیگر خبرها

  • حرکت کاروان عزاداری شهادت امام صادق (ع) از میدان المپیک تا دانشگاه علامه طباطبایی 
  • اظهارات سخنگوی قوه قضاییه درمورد عملیات وعده صادق
  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (11 اردیبهشت)
  • الگوی مکتب دانشگاهی انقلاب اسلامی را استخراج کردیم
  • جهان ایران را به عنوان قدرت برتر پذیرفت
  • تأکید رئیس قوه قضائیه بر تدوین پیوست رسانه‌ای در آرا و تصمیمات قضائی
  • تاکید رئیس قوه قضائیه در راستای عدم تأثیرپذیری از فضاسازی‌ها
  • خواسته امروز آزادگان جهان، محو رژیم صهیونیستی از صحنه روزگار است
  • طنین شعار «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسراییل» در دانشگاه لرستان
  • آیت‌الله نجفی تهرانی درگذشت