Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - شرکت بي ام و آلمان با معرفي دو مدل هيبريد و تمام الکتريکي خود يعني i3 و i8 سري جديدي از محصولات خود را روانه بازار کرد تا بيش از پيش نشان دهد که اين شرکت يکي از عناصر مهم در توليد وسايل نقليه در آينده خواهد بود.
گرچه به دليل قيمت بالاتر و کاربرد به نسبت خاص اين دو محصول، توليد اين دو خودرو کمتر از ديگر محصولات بي ام و است به طوريکه فروش کلي بي ام و i8 از شروع عرضه تا سال 2016 ميلادي در حدود 10 هزار دستگاه بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



اما دليلي که بي ام و i8 را براي ما خاص مي کند. عرضه ناگهاني و دور از انتظار آن در کشور ما است که با حرف و حديث هاي فراواني همراه بود. از آن جا که زير ساخت مشخصي براي خودروهاي هيبريدي در کشور ما تعريف نشده است و حتي نمايندگي اين شرکت نيز قصد عرضه اين محصول در آن تاريخ را نداشت، در تعداد قابل توجهي بي ام و i8 روانه نمايشگاه هاي تهران شد و پس از حرف و حديث هاي فراوان و دريافت پلاک ملي شاهد عرضه اين خودرو با قيمت هاي نجومي نزديک به 2 ميليارد تومان بوديم که نشان دهنده نبود هيچ گونه قانون و ضابطه مشخصي چه در زمان ورود و چه در زمان عرضه و قيمت گذاري اين خودرو بوده است.

در هر صورت پاي اين خودرو به خيابان ها باز مي شود و در فرصتي که دست داد به بررسي آن پرداختيم. در ادامه با ما همراه باشيد تا برايتان از تجربه سواري با خودرويي که پيش نمايشي از آينده را به ما نشان مي دهد بگوييم.
از معرفي آن بيش از 4 سال مي گذرددر چنين روزهايي در سال 2013 ميلادي در نمايشگاه فرانکفورت آلمان i8 به صورت رسمي رونمايي شد. گرچه پيش از آن بي ام و کانسپت هايي را از اين خودرو به نمايش گذاشته بود، اما تا ديدن محصول نهايي، طرفداران بايد تا نمايشگاه فرانکفورت صبر مي کردند.

اين خودرو تنها در سايت توليدي اين شرکت در لايپزيک آلمان توليد مي شود و با طول کلي 4.689 mm و عرض 1.942 mm و ارتفاع 1.298 mm تنها محصول شرکت بي ام و با ظاهري شبيه به يک خودروي سوپراسپرت موتور وسط است. وزن اين خودرو نيز به 1539 کيلوگرم مي رسد و تقسيم وزن آن به صورت 50/50 است. i8 در کلاس محصولات کوپه 2+2 قرار مي گيرد که فضا براي 4 سرنشين را عرضه کرده است.
طراحي شجاعانه و بي مانندبي ام و با ساخت اين محصول ريسک بسيار زيادي را براي خود خريد و از آن جا که چنين ريسک هايي نياز به تصميمات شجاعانه دارد، طراحي اين محصول نيز به گونه اي صورت پذيرفته تا شبيه به هيچ خودروي ديگر نباشد و در کنار خودروهاي معمولي به مثابه يک فضا پيما جلوه کند.
در نماي جلو، جلو پنجره تو پر کليوي شکل بي ام و با طراحي کشيده خود نمايي مي کند که در وسط آن ها نيز دوربين ديد جلو قرار گرفته است. چراغ ها نيز گرچه به جلو پنجره نچسبيده اند اما قرار گيري آن ها در يک پنل کلي اين حس را به بيننده تداعي مي کند. استفاده از چراغ LED و دي لايت و طراحي تهاجمي سپر جلو، کمتر نقصي را مي توان به اين بخش وارد کرد. کاپوت خودرو نيز در مرکز خود شاهد خروجي هوا است که به منظور خنک کاري و بهبود جريان هوا بر روي بدنه تعبيه شده است و بيشتر به مسائل فني باز مي گردد.

طراحي پنل هاي کناري و درب بدنه به نسبت ساده به نظر مي رسند اما با باز شدن درب ها به صورت پروانه اي، شما را شگفت زده خواهند کرد. به گونه اي که ابهت آن را به رخ بيننده مي کشند. ستون هاي باريک جلو که با شيب به نسبت نرم سقف به سمت ستون هاي C کشيده شده اند و يک فضاي خالي براي گذر جريان هوا بين چراغ هاي LED عقب و بخش انتهايي ستونC به وجود آورده است.

اين مسئله در بخش زيرين و پيش از چرخ هاي عقبي نيز مشاهده مي شود تا جريان هوا را بهبود بخشند. با تمامي اوصاف بي ام و توانسته است به ضريب درگ 0.26 cd برسد تا جاي ممکن مصرف انرژي را کاهش دهد. اما نکته خاصي که در بخش عقبي جلب توجه مي کند طراحي سپر عقب است که نماي کلي آن ياد آور طراحي عقب پورشه 911 ها است و از آن جا که طرح کلي اين بخش چندان سنخيتي با ديگر بخش ها و المان ها ندارد، عمدي بودن اين مسئله را تشديد مي کند. اين بخش به کمک المان ها با رنگ متفاوت به نسبت بدنه جدا شده است و حکم چراغ دنده عقب را بازي مي کند.
چرخ هاي 20 اينچي با پهناي کم 215 در جلو و 245 در عقب و فاق کوتاه نيز به بهبود وضعيت آيروديناميکي خودرو کمک مي کنند.

با باز کردن درب بدنه اولين نکته قابل توجه استفاده از قطعات فيبرکربني است. بي ام و اتاقک اين خودرو را به کلي از فيبرکربن پلاستيکي که با نام CFRP شناخته مي شود، ساخته است. اين قطعات به دليل قيمت پايين تر توليد، قابليت استفاده گسترده تري را به بي ام و مي دهد. شاسي خودرو نيز تمام آلومينيومي است.
در هر صورت براي ورد به اتاق در بار اول قطعا دچار مشکل خواهيد شد. زيرا فاصله بين صندلي و درب خودرو زياد است. زبان طراحي داخلي بي ام و i8 نيز تا جاي ممکن آينده نگرانه به نظر مي رسد که گرچه همچنان مي توان رگه هايي از طراحي ديگر محصولات بي ام و را در آن ديد اما در جزئيات تفاوت هاي بسياري وجود دارد.

بي ام و حتي طراحي جوي استيک دنده را به نسبت ديگر محصولات اين شرکت متفاوت طراحي کرده است و طرح کلي فرمان، کنسول وسط و خروجي سيستم تهويه مطبوع را نيز بايد اضافه کرد. صفحه نمايش Lcd پشت آمپري 8.8 اينچي با توجه به مود رانندگي تغيير رنگ مي دهد. صفحه نمايش 10.25 اينچي نيز سيستم iDrive را به نمايش مي گذارد. فضاي کابين براي دو سرنشين جلو کافي به نظر مي رسد و فضاي سر بسيار زيادي وجود دارد، اما در هر صورت صندلي هاي عقب چندان مناسب افراد بزرگسال نيستند و بيشتر جنبه استفاده در شرايط اضطراري را دارند.

وضعيت کيفيت کلي کابين را نيز نمي توان در حد يک خودروي 140 هزار دلاري قلمداد کرد. گرچه بي ام و با استفاده از قطعات تا حد ممکن سبک سازي شده با قابليت بازيافت را در داخل اتاق استفاده کرده است که خود مي تواند دليلي بر اين حس استفاده از قطعات ارزان قيمت باشد.

سطح امکانات بالا براي يک خودروي اسپرتبي ام و سعي کرده تا جاي ممکن در بخش امکانات رفاهي و سرگرمي تعادلي مناسب را برقرار کند و با عرضه فن آوري هاي هوشمند همچون I remote خودرو را به تلفن هوشمند شما متصل کند.


گرچه ريموت i8 را بايد به تنهايي يک گجت جذاب قلمداد کرد که در نسل جديد بي ام و سري 7 به تکامل کامل رسيده است. از امکانات بي ام و i8 مي توان به موارد کلي زير اشاره کرد. سيستم تهويه مطبوع دو منطقه اي، صندلي هاي تمام برقي، هدآپ ديسپلي،کروز کنترل هوشمند، دوربين ديد جلو و عقب، کامپيوتر مسافرتي، سيستم صوتي با 11 اسپيکر، ايربگ دوگانه جلو،ايربگ سر،ايربگ جانبي و...

قواي محرکه هوشمندانه بي ام و i8شايد يکي از مهم ترين دلايلي که اين مدل را از ديگر خودروها جدا مي سازد، قواي محرکه بي مانند آن باشد. استفاده از يک موتور 3 سيلندر آن هم به حجم تنها 1.5 ليتر در نگاه اول مسخره به نظر مي رسد و اگر آن را با سوپراسپرت ها با موتورهاي حجيم و تعداد سيلندر بالا مقايسه کنيم، همينطور است. اما بي ام و با استفاده از موتور با کد B38 تمامي قواعد بازي را عوض کرده است. اين موتور با استفاده از يک توربوشارژر دو بخشي با بوست 22 psi، توانايي توليد 228 اسب بخار قدرت در حداکثر دور 5800 و حداکثر گشتاور 320 نيوتن متر در دور 3700 را دارا است. براي مقايسه مي توان اين موتور را با موتور بي ام و هاي 528 و 320 نسل جديد مقايسه کرد که در عمل چيزي از آن ها کم ندارد.

با نسبت تراکم 11 به 1 و استفاده از سيستم تزريق مستقيم سوخت و تايمينگ متغير سوپاپ ها موسوم به dual-vanos يکي از فن آور ترين موتورهاي بنزين سوز به شمار مي رود. بي ام و براي اين موتور يک ژنراتور برقي را نيز قرار داده است که به يک جعبه دنده 6 سرعته ساخت شرکت آيسين ژاپن کوپل مي شوند. محل قرار گيري اين موتور در وسط شاسي است و تمامي اين قدرت را به چرخ هاي عقبي منتقل مي کند. همچنين بي ام و براي اين موتور يک باک به ظرفيت 42 ليتر را قرار داده است. اما تغيير دهنده بازي موتوري است که بر روي محور جلو قرار گرفته و i8 را تبديل به يک خودروي هيبريد مي کند. اين موتور الکتريکي با توانايي توليد قدرتي معادل 128 اسب بخار و 249 نيوتن متر گشتاور از باتري هاي به ظرفيت 7.1 kwh ليتيوم يوني تغذيه مي شود که قابليت شارژ مجزا با اتصال به برق شهري را دارند براي اين موتور نيز بي ام و يک جعبه دنده خودکار 2 سرعته را در نظر گرفته که به صورت کامپيوتري کنترل مي شوند. در مجموع قدرت به 356 اسب بخار و مجموع گشتاور نيز به رقم بالاي 570 نيوتن متر مي رسد.

سيستم تعليق جلو از نوع مولتي لينک و در عقب از نوع 5 اتصاله است و از اين نظر i8 مجهز به يک سيستم تعليق کامل است. در حالت تمام الکتريکي وشارژ بودن باتري ها، برد باتري ها در حدود 35 کيلومتر است. با توجه به ظرفيت بسيار پايين تر باتري هاي اين خودرو به سنبت رقباي تمام الکتريکي همچون تسلا نمي توان انتظار برد بيشتري را داشت. طبق ادعاي شرکت اين خودرو در عرض 4.4 ثانيه از صفر به 100 کيلومتر مي رسد.
تجربه رانندگي با بي ام و i8تقريبا چيزي به اسم دکمه استارت موتور وجود ندارد و با فشردن دکمه استارت، بدون هرگونه صدايي مي توانيد حرکت را آغاز کنيد. با قرار گيري در صندلي راننده و ارتفاع به نسبت پايين آن بيش از هر خودروي ديگري نزديک به زمين خواهيد بود. ديد رو به بيرون نيز به نسبت مناسب ارزيابي مي شود.

گرچه ديد عقب تعريفي ندارد و مجبور به کمک گرفتن از دوربين عقب هستيد. در زير دکمه استارت/استاپ، دکمه eDrive قرار دارد که با فشردن آن خودرو تنها از قواي محرکه الکتريکي استفاده خواهد کرد. بي ام و 3 حالت کلي رانندگي را براي i8 در نظر گرفته است. comfort، Eco pro و sport حالت هاي قابل انتخاب است که بسته به سبک رانندگي مي توانيد آن را تغيير دهيد. تجربه رانندگي با i8 را بايد متفاوت با هر خودروي ديگري دانست. گرچه از نظر سواري بدون توليد هرگونه صدا مي توان آن را با خودرويي همچون تويوتا پريوس قلمداد کرد. اما به محض فشردن پدال گاز موتور بنزيني همانند يک ستاره معجزه آسا وارد عمل مي شود و به مدد شتاب اوليه موتور برقي، شاهد يک شتاب گيري طوفاني خواهيد بود. گرچه هرگز نمي توان انتظار شتاب گيري خودرويي همچون تسلا مدل S را از i8 داشت، اما بي ام و به مدد وزن بسيار پايين تر در حدود 700 کيلوگرم و هنر شرکت بي ام و در ساخت خودروهاي با هندلينگ بالا، تسلا را در جاده هاي پر پيچ و خم با چالشي اساسي رو به رو خواهد کرد. همچنين شيفتر هاي پشت فرمان به شما اجازه مي دهد تا نهايت لذت رانندگي در حالت دستي را با بي ام و i8 ببريد. در حالت اسپرت پس از فشار پدال گاز صداي اگزوز به صورت تصنعي از طريق اسپيکرها در داخل اتاق پخش مي شود تا حس هيجان بيشتري به شما تزريق کند. گرچه به شخصه طرفدار اين قضيه نيستم و صداي معمول موتور 3 سيلندر که اتفاقا صداي تند و تيز و خوبي برخلاف ظاهرش توليد مي کند را مي پسندم. از نظر ديناميک رانندگي i8 به دليل استفاده از لاستيک هاي باريک و نبود چسبندگي بالا نمي تواند همانند يک خودروي اسپرت واقعي همچون پورشه 911 باشد. مصرف سوخت خودرو نيز در خارج از ايران در حدود 4.1 ليتر در هر 100 کيلومتر ارزيابي شده است که به دليل کيفيت پايين تر بنزين در ايران رقم 6 ليتر را رد مي کند. کيفيت سواري با توجه به تعليق پيشرفته خودرو مناسب ارزيابي مي شود اما انتظار نرمي بيش از حد را از آن نداشته باشيد، در حين گذر از دست اندازها نيز کوبش احساس مي شود. براي شارژ باتري ها نيز به زماني بيش از 7 ساعت نياز است که يکي از دلايل آن افت آمپراژ برق شهري ايران است. بي ام و i8 را نه مي توان يک خودروي اسپرت واقعي قلمداد کرد و نه مي توان از آن انتظار يک خودروي فوق هوشمند همچون محصولات تسلا را داشت. در واقع بي ام و با عرضه اين خودرو سعي کرده تا ترکيبي از قابليت خودروهاي مختلف را در يک محصول با ظاهر اسپرت و خاص ارائه کند، تا از آن چه که در آينده صنعت خودروسازي به وقوع خواهد پيوست را به نمايش بگذارد. همانند تلفن هاي هوشمند که امکانات فراواني را در يک عنصر واحد به مخاطب عرضه مي کنند. محصولات ميليون دلاري همچون فراري لفراري و مک لارن P1 و حتي پورشه 918 نيزاز قواي محرکه هيبريدي همچون i8 بهره مي برند، اما توليد بسيار محدود آن ها از آن جا که در رده ابرخودروها به حساب مي آيند باعث مي شود بي ام و i8 را به واقع يک نسخه با قيمت بسيار کمتر و کاربردي تر اين ابر خودرو ها دانست.
خودرويي بدون گارانتي با آينده اي نامعلومدر حال حاضر بي ام و i8 در نمايشگاه هاي تهران در حدود 900 ميليون تا 1.200 ميليون تومان قيمت گذاري شده است و از بازار چندان پر رونقي هم بهره نمي برد. از آن جا که اين خودرو توسط نمايندگي بي ام و در ايران پوشش داده نمي شود و خدمات گسترده اي نيز براي آن وجود ندارد قطعا مالکان خود را پس از برخورد با يک مشکل کوچک به دردسر خواهد انداخت. اين خودرو به دليل اين که از سيستم هاي پيشرفته و پيچيده اي در بخش فني سود مي برد، نيازمند خدمات ويژه اي است به گونه اي که در کشورهاي داراي نمايندگي رسمي نيز با مشکلاتي همراه بوده است که باعث شده تا تمامي نمايندگي هاي اين شرکت صلاحيت ارائه خدمات به اين خودرو را نداشته باشند و نمايندگي هاي مخصوصي که دوره هاي لازم را گذرانده اند تنها قادر به ارائه خدمات هستند.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۳۶۵۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تخصیص ۳.۱ میلیارد دلار برای مونتاژ/ برای واردات خودرو ارز نداریم؟

به گزارش خبرگزاری مهر، گمرک ایران در گزارشی آمار عملکرد ۱۰۰ وارد کننده برتر کشور طی سال ۱۴۰۲ را با جزئیات تهیه کرد.

طبق این فهرست، شرکت‌های بازرگانی دولتی ایران، آوا تجارت صبا، پشتیبانی امور دام و ماهیدشت کرمانشاه، خودروسازی مدیران، وزارت دفاع، پاک دیده، کرمان موتور، کوروش موتور، اکسون، غذایی کوروش، ذوب آهن، بهمن موتور، صبا پیشرو، طبیعت، ایران خودرو دیزل، داریا همراه پایتخت، فولاد مبارکه، کروز، سایپا و آرین موتور در صدر واردکنندگان قرار دارند.

نکته قابل توجه حضور پررنگ شرکت‌های مونتاژکار خودرویی در این فهرست است؛ بر این اساس شرکت صنایع خودروسازی مدیران در سال گذشته بالغ بر یک میلیارد دلار ارز دریافت کرده که نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش ۸۹ درصدی را نشان می‌دهد.

همچنین شرکت کرمان موتور ۷۴۷ میلیون و ۹۱۲ هزار دلار ارز دریافت کرده که نسبت به سال ۱۴۰۱ بیانگر رشد ۷۵ درصدی است. شرکت کوروش موتور آریا ۶۳۴ میلیون و ۴۸۱ هزار دلار ارز گرفته که افزایش ۵۷ درصدی را نشان می‌دهد.

شرکت بهمن موتور ۳۹۳ میلیون و ۷۹۵ هزار دلار ارز دریافت کرده که در قیاس با سال ۱۴۰۱ بیانگر افزایش ۳۷ درصدی است. مجتمع صنعتی آرین پارس موتور ۲۷۵ میلیون و ۴۴۴ هزار دلار ارز دریافت کرده که نسبت به سال ۱۴۰۱ رشد ۷۸ درصدی را نشان می‌دهد.

صنایع اتومبیل سازی فردا نیز ۱۱۱ میلیون و ۴۷۹ هزار دلار ارز دریافت کرده که در قیاس با سال ۱۴۰۱ افزایش ۸ درصدی را نشان می‌دهد.

به این ترتیب در مجموع بالغ بر ۳ میلیارد و ۱۶۳ میلیون دلار ارز به شرکت‌های مونتاژکار ارز تخصیص داده شده است.

این وضعیت تخصیص ارز به مونتاژکاران در حالیست که برای واردات خودرو در مجموع یک میلیارد دلار ارز در نظر گرفته شده بود که برای پرداخت همین مقدار هم به قدری سنگ اندازی صورت گرفت که در انتهای سال ۱۴۰۲ تنها ۱۱ هزار خودروی خارجی وارد کشور و از این تعداد ۸ هزار دستگاه به مشتریان تحویل شد.

برای مشاهده فهرست ۱۰۰ واردکننده برتر سال ۱۴۰۲ اینجا را کلیک کنید.

کد خبر 6089959 سمیه رسولی

دیگر خبرها

  • رژیم صهیونیستی در کف میدان شکست خورده است
  • چهل و شش بازی بدون شکست: پادشاه شکست نمی‌خورد
  • فشار نظامی به حماس شکست خورده است
  • افشای جزئیات توافق شکست خورده میان روسیه و اوکراین
  • بازگشت پرشکوه هاوال با H6
  • تخصیص ۳.۱ میلیارد دلار برای مونتاژ/ برای واردات خودرو ارز نداریم؟
  • افغانستان با شکست عراق در یک قدمی صعود به جام جهانی فوتسال
  • موتور ۶ سیلندر بنزینی بومی چه ویژگی دارد؟
  • امپراطوری رسانه ای دشمن در جنگ غزه شکست خورده است
  • دشمنان شکست خورده در حال تدارک استراتژی جدید برای ضربه زدن به نظام هستند