Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - رئيس کل دادگستري گلستان گفت: با تلاش شبانه روزي کارگران معدن، يکي از لوکوموتيو‌هايي که گمان مي‌رفت تلاش براي روشن کردن دوباره آن، سبب انفجار معدن آزادشهر شده است، از تونل خارج شده است.
به گزارش خبرنگار گروه حقوقي و قضايي خبرگزاري ميزان، 13 ارديبهشت ماه، ساعت 11:30 صبح، انفجاري در معدن زغال سنگ يورت آزادشهر در استان گلستان رخ داد که بر اثر آن 43 نفر از کارگران معدن جان خود را از دست دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اين معدنچيان در عمق 1300 متري در فضاي مملو از گاز مونو اکسيد کربن و متان گرفتار شده بودند.
به گفته معدنچيان، تونلي که انفجار در آن رخ داده يکي از تونل‌هاي بن‌بست اين معدن بوده و فقط يک راه خروج داشته است.

فيض‌الله کاکوئي، کارفرماي اين معدن همان زمان در رابطه با علت حادثه اظهار داشت: بدنبال از کارافتادن موتور ديزل اين معدن، کارگران توسط يک دستگاه باتري قصد روشن کردن موتور ديزل کشنده لوکوموتيو را داشتند که به محض برقراري اتصال با جرقه ايجاد شده تونل منفجر مي‌شود.
دستگاه قضا نيز بلافاصله به اين موضوع ورود کرد و تنها سه روز پس از وقوع اين حادثه يعني 16 ارديبهشت، رئيس کل دادگستري استان گلستان از احضار پيمانکار معدن زغال سنگ آزاد شهر به دادسراي اين شهرستان خبرداد.
رئيس کل دادگستري استان گلستان تصريح کرد: علل حادثه انفجار معدن زمستان يورت آزادشهر با حضور کارشناسان و قضات در حال بررسي است، اما اظهار نظر نهايي علت حادثه زمانبر است.
هاشميان ادامه داد: تاکنون چندين جلسه با کارشناسان معدن و هيئت بازرسان اداره کار برگزار شده است؛ اما با توجه به حجم کار و نيز ضرورت همکاري تعداد زيادي از کارشناسان اظهار نظر نهايي علت حادثه به زمان بيشتري نياز دارد.
وي با بيان اينکه انفجار ديواره‌هاي معدن را بي ثبات کرده و امکان بروز دوباره حادثه براي کساني که وارد معدن شوند وجود دارد، گفت: طبق نظر کارشناسان ايمن سازي معدن به منظور مشاهده کل مسير و اطراف لوکوموتيو، دست کم يک ماه زمان مي‌برد.
اين مقام ارشد قضايي استان گلستان افزود: کارشناسان اظهارنظر قطعي درباره علت حادثه را به بعد از ايمن سازي کامل معدن، موکول کرده اند. شکايت اولياي دم اخذ و مقرر شده است پيش از پايان روند قضايي، ديه جان باختگان به حساب سپرده دادگستري واريز شده تا پس از صدور گواهي حصر وراثت به خانواده جان باختگان پرداخت شود.

رئيس کل دادگستري گلستان با بيان اينکه معدن زمستان يورت، محل وقوع جرم محسوب مي‌شود، گفت: بازپرس پرونده بر مراحل آواربرداري و ايمن سازي تونل معدن براي پيشگيري از هر گونه دخل، تصرف و يا از بين بردن شواهد و مدارک علت حادثه، نظارت مي‌کند.
اين مقام ارشد قضايي استان گلستان از آغاز پرداخت ديه جانباختگان حادثه زمستان يورت هم خبر داده است و گفت: صدور گواهي انحصار و وراثت بازماندگان اين حادثه در شعب شوراي حل اختلاف در اولويت است و پس از صدور اين گواهي، ديه پرداخت مي‌شود.

لوکوموتيو از تونل معدن زمستان يورت خارج شد
کارشناسي هاي فني در رابطه با بررسي علت اين حادثه ادامه داشت تا اينکه رئيس کل دادگستري گلستان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه حقوقي و قضايي خبرگزاري ميزان آخرين وضعيت اين پرونده را تشريح کرد و گفت: با تلاش شبانه روزي کارگران معدن، يکي از لوکوموتيو‌هايي که گمان مي‌رفت تلاش براي روشن کردن دوباره آن، سبب انفجار معدن آزادشهر شده است، از تونل خارج شده است.
هادي هاشميان افزود: با خروج اين لوکوموتيو، گروهي متشکل از بازرس وزارت کار، بازپرس پرونده و نيروي انتظامي اين لوکوموتيو را بررسي کردند.
به گفته رئيس کل دادگستري استان گلستان بازرس وزارت کار، نتيجه‌ بررسي‌هاي اوليه را اعلام کرده و گفته است که نظر نهايي پس از خروج لوکوموتيو ديگري که در فاصله‌ دورتري از لوکوموتيو خارج شده قرار دارد، اعلام خواهد شد.
اين مقام قضايي اضافه کرد: هم اکنون کارگران در سه شيفت، ايمن سازي تونل محل انفجار را انجام مي‌دهند تا مابقي لوکوموتيو‌هاي احتمالي از تونل خارج، و راه براي حضور و بررسي تيم کارشناسي هموار شود.
هادي هاشميان تاکيد کرد: نظريه‌ تيم کارشناسي، نظريه‌ي مشورتي است و پس از ارائه اين گزارش به تيم کارشناسان رسمي قوه قضاييه و تاييد آن، در دادگاه قابل استناد است.
هاشميان به مردم استان گلستان و خانواده‌هاي کارگران آسيب ديده در اين حادثه اطمينان داد که دستگاه قضايي تا استيفاي حقوق مصدومان و خانوده‌هاي جان باختگان کوتاه نخواهد آمد و با مقصران حادثه در هر جايگاه و مقامي که باشند بدون اغماض برخورد مي‌کند.
انتهاي پيام /

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۳۹۳۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختصاص شعبه ویژه حل اختلاف کارگران و کارفرمایان در گلستان

ایسنا/گلستان رئیس کل دادگستری گلستان گفت: برای حل مشکلات و اختلافات کارگران و کارفرمایان شعب ویژه در شورای حل اختلاف استان اختصاص می یابد  تا افراد به جای مراجعه به محاکم، اول به شورای حل اختلاف مراجعه کنند.

حیدر آسیابی ظهر شنبه هشتم اردیبهشت در نشست مشترک مسئولان قضایی گلستان با جامعه کارگری و کارفرمایی استان از تلاش دستگاه قضایی استان برای پیگیری و حل مشکلات حوزه کارگری در استان خبر داد.

وی گفت: رکن اصلی اقتصاد کشور و رزمندگان جنگ اقتصادی ، کارگران هستند و تلاش ما در دادگستری استان بر پیگیری مشکلات این قشر و حل آن است.

رئیس کل دادگستری گلستان با تاکید بر این که تنظیم قراردادهای خاص و تحمیلی به کارگران از نظر قانونی اعتبار نداشته و خلاف قانون است گفت: اگر  کارگران نسبت به این نوع قراردادها معترض باشند می توانند شکایت کنند.

وی از اختصاص وکلای معاضدتی برای کارگران هم خبر داد و گفت: برای کارگرانی که نیاز به مشاوره حقوقی  یا وکیل در پرونده‌های خود دارند نیز در رایزنی با کانوی وکلای  قوه قضاییه، سهمیه ویژه برای وکلای معاضدتی در نظر گرفته خواهد شد.

آسیابی افزود: برای حل مشکلات و اختلافات کارگران و کارفرمایان نیز شعب ویژه در شورای حل اختلاف استان اختصاص می یابد تا افراد به جای مراجعه به محاکم ،  اول به شورای حل اختلاف مراجعه کنند.

رئیس کل دادگستری گلستان با اشاره به این که رویکرد ما در دستگاه قضایی استان بر پایه حمایت از واحدهای تولیدی است، افزود: این رویکرد هم حمایت از کارفرما و هم حمایت از کارگر است که در نتیجه آن فقط در سال گذشته ۱۱۰ واحد تولیدی یا احیا شدند یا از تعطیلی و ورشکستگی آنها جلوگیری شد.

وی ادامه داد: حفظ حدود ۳ هزار فرصت شغلی نتیجه احیای این واحدها بود و اگر امروز به اذعان مسئولان اداره کل کاهش ۱۵ درصدی بیمه بیکاری در سال گذشته داشتیم  به علت رونق این واحدها و افزایش ظرفیت تولید در استان بود.

وی گفت: هدف جلسه امروز تعامل بین بخشی بین متولیان اجرایی بخش خصوصی در کنار سایر نهادهای مثل شورای گفتگوی بخش خصوصی، ستاد اقتصاد مقاومتی و ستاد رفع موانع تولید در استان بود تا با استفاده از ظرفیت همگرایی دستگاه قضایی برای حل مشکلات کارگران تلاش شود.

رئیس کل دادگستری گلستان با بیان این که حقوق کارگر فقط دستمزد نیست، افزود: امنیت شغلی، بیمه بیکاری، بیمه سلامت، حفاظت و ایمنی محیط های کارگری و بازنشستگی هم شامل حقوق کارگر است و قانون برای تضمین این حقوق ضمانت اجرایی دارد.

وی خاطرنشان کرد: کارگران باید برای به روز کردن مهارت های خود آموزش های فنی و حرفه ای را جدی‌تر بگرند.

وی گفت: قوانین کار برای رعایت تعادل بین کارفرما و کارگر و تامین حقوق کارگران وضع شده است که مهم ترین ویژگی آن حمایتی بودن این قانون و بیشتر بر پایه تامین حقوق کارگران است.

حسینعلی خواجه مظفری، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان هم در این نشست با قدردانی از نگاه دادگستری استان برای ورود به موضوع مشکلات کارگران گفت: ۱۸۸ هزار نفر کارگر بیمه شده در استان در ۴۳ هزار کارگاه کار می کنند.

وی ادامه داد: میانگین مدت زمان رسیدگی به پرونده  الان به ۱۶ روز رسیده است که رتبه سوم کشور را داریم.

این مقام مسئول با اشاره به کاهش ۱۵ درصدی تعداد افرادی که در استان  بیمه بیکاری دریافت می‌کنند، افزود: تنها استان کشور هستیم که با سیر نزولی پرداخت بیمه بیکاری مواجهیم و به معنای کاهش اخراج کارگران است که نتیجه اقدامات ستاد اقتصاد مقاومتی دادگستری استان و دستگاه های اجرایی برای کمک به رونق تولید و جلوگیری از تعطیلی واحدهای تولیدی است.

به گزارش ایسنا، بیمه کارگران ساختمانی ، اجرای طرح طبقه بندی مشاغل در کارگاه های بالای ۵۰ نفر، تمکین نکردن کارفرمایان به آرای صادر شده در هیئت های حل اختلاف و مراجع قانونی، به کارگیری اتباع خارجی غیرمجاز،  قراردادهای چندماهه و تحمیلی از جمله مواردی بود که در جلسه امروز از سوی نمایندگان کارگری مطرح شد.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • اعلام حمایت قاطع دستگاه قضایی از حقوق متقابل کارگر و کارفرما
  • دستگیری کارچاق کن سابقه دار در گرگان
  • رئیس دادگستری تهران : تا ۲۷ خرداد تمامی وسایل نقلیهٔ توقیفی از پارکینگ‌ ها خارج می‌شوند
  • مراقبت از جایگاه وکلا و کارشناسان دادگستری ضروری است
  • دستگاه قضایی پیگیر حقوق مالباختگان شرکت‌های خودرویی در قزوین
  • اختصاص شعب ویژه کارگران و کارفرمایان در گلستان
  • اختصاص شعبه ویژه حل اختلاف کارگران و کارفرمایان در گلستان
  •  نشست مشترک مسئولان قضایی گلستان با جامعه کارگری و کارفرمایی استان برگزار شد
  • نشست مسئولان قضایی گلستان با جامعه کارگری و کارفرمایی استان
  • پیگیری انتقال مدیریت زندان قزلحصار از تهران به استان البرز