Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رویداد24»
2024-04-29@17:48:17 GMT

شاکله بانکداری بدون ربا اجرا نمی‌شود

تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۸۴۰۲۹۹

شاکله بانکداری بدون ربا اجرا نمی‌شود

حیدر مستخدمین حسینی گفت: مهم‌ترین شاکله مکانیسم بانکداری بدون ربا در عقود مشارکتی است که گیرنده تسهیلات با بانک در سود و زیان شریک خواهد بود.
حیدر مستخدمین‌ حسینی، کارشناس‌ بانکی‌؛ در خصوص اظهارات تولیت آستان قدس رضوی مبنی بر تاسیس یک بانک بدون ربا توسط آستان قدس رضوی، اظهار داشت: در نظام ‌بانکداری بدون ربا مکانیسیمی وجود دارد که این مکانیسم متاسفانه در نظام بانکی ما جاری و ساری نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: مهم‌ترین شاکله این مکانیسم در عقود مشارکتی است که گیرنده تسهیلات با بانک در سود و زیان شریک خواهد بود.
این کارشناس‌ بانکی‌ افزود: کلیه بانک‌های ما تسهیلات خود را با لحاظ کردن نرخ سود معین می‌دهند و اگر دریافت کننده تسهیلات با شکست در طرح و پروژه مواجه شود بانک هیچگونه مسئولیتی را نمی‌پذیرد و بانک سود خود را دریافت می‌کند.
وی ادامه داد: در کنار آن‌ اگر گیرنده تسهیلات، سود بالایی‌ را از مشارکت با بانک ببرد بانک باز هم همان سود ابتدای دوره تعیین شده را دریافت می‌کند و تمامی بازده حاصله، نصیب تسهیلات گیرنده می‌شود.
مستخدمین حسینی تصریح کرد: این اتفاق هم سپرده‌گذار را متضرر می‌کند و هم بانک را که در آن بازه زمانی در سود شریک نبوده زیرا این موضوع منجر به کاهش درآمد بانک خواهد شد.
وی تاکید کرد: برای اجرای کامل بانکداری بدون ربا در ابتدا باید نرم افزار مخصوص آنرا نصب کنند.
حسینی ادامه داد: بانکها باید در هر طرح و پروژه‌ای که تسهیلاتی را اختصاص می‌دهند تا انتهای پروژه (صنعتی، کشاورزی و خدماتی) حضور داشته باشند و در بازدهی‌ آن هم سهیم باشند زیرا در نهایت سود و زیان این سهم به سپرده گذار، بانک ، دولت و جامعه تعلق دارد و این مکانیسیم دقیقی است که از بانکداری بدون ربا می‌توان متصور بود .
مستخدمین‌حسینی خاطر نشان کرد: در حال‌حاضر بانک‌ها با اخذ یک وکالت از متقاضی‌ و سپرده‌گذار وجوه را آن گونه که تشخیص می‌دهند به جریان می‌اندازند و از نتایج حاصل از مشارکت‌ها نه خودشان سهمی می‌برند و نه سپرده گذار و این موضوع با روح بانکداری بدون ربا منطبق نیست.
وی در خاتمه گفت: تاسیس بانک قرض‌الحسنه بدون ربا از سوی آستان قدس نیز مکانیسمی دارد که باید در این چارچوب قرار گیرد.

منبع: رویداد24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۴۰۲۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک همچنان اجرا می‌شود

سید‌صولت مرتضوی؛ امروز؛ دوشنبه در دیدار با نماینده، ولی فقیه در خراسان رضوی در گزارشی از آخرین وضعیت اشتغال و اجرای طرح فجرانه کالابرگ الکترو‌نیک در کشور با بیان اینکه ۱۹ میلیون خانوار و حدود ۶۰ میلیون نفر جمعیت به عنوان جامعه هدف طرح کالابرگ الکترونیکی در کشور محسوب می‌شوند، اظهار داشت: این طرح از اسفند ۱۴۰۱ آغاز شد، اما اجرای آزمایشی آن در برخی نقاط کشور، دولت را مصمم کرد تا ایرادات آن را رفع و به صورت ملی و سراسری اجرا کند.

به گزارش تسنیم، وی با برشمردن اهمیت اجرای این طرح و استقبال مردم از آن تصریح کرد: دستور رئیس‌جمهور نیز بر استمرار اجرای این طرح دلالت دارد، بنابراین طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک همچنان اجرا خواهد شد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به کاهش قابل توجه نرخ بیکاری در کشور افزود: به تازگی سامانه‌ای در وزارت‌خانه تعریف شده که آمار کاملی از همه افراد بدون شغل در هر گوشه از کشور در آن گردآوری شده است؛ به گونه‌ای که به تفکیک هر شهرستان می‌توان استعلام گرفت که افراد زیرِ خط فقر یا بدون شغل چه کسانی هستند.

دیگر خبرها

  • جریمه دیرکرد بابت وام مددجویان کمیته امداد دریافت نمی شود
  • جریمه دیرکرد وام از مددجویان کمیته امداد دریافت نمی شود
  • انتشار اوراق گواهی سپرده خاص بانک رفاه کارگران تمدید شد
  • افزایش حقوق سربازان به اجرا در می آید؟
  • طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک همچنان اجرا می‌شود
  • پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ۱۰ میلیون تومانی به مددجویان
  • سپرده‌گذاری۱۰ میلیون نفر در صندوق امداد ولایت/ عدم دریافت دیرکرد اقساط در این صندوق
  • ادامه ورشکستگی بانک‌های آمریکا؛ پنجمین بانک بسته شد
  • آغاز طرح تحویل دفترچه‌های اقامت طرح سپرده گذاری و ساماندهی سرمایه‌های خرد اتباع خارجی در خراسان جنوبی
  • پرداخت ۱۱۷ همت تسهیلات بدون ضامن