Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارس نیوز»
2024-04-24@16:32:02 GMT

تشکیل هیئت اندیشه ورزی خبرگان پس از 39 سال!!

تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۸۴۰۷۵۵

تشکیل هیئت اندیشه ورزی خبرگان پس از 39 سال!!

پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- باران زعیمی- رهبر انقلاب در دیدار اخیر خود با نمایندگان مجلس خبرگان از آنها خواستند با تشکیل یک هیئت اندیشه ورز نگاه کلان و راهبردی به انقلاب و مسیر انقلاب داشته باشند و ضمن تعریف و بازخوانی و تبیین اهداف انقلاب، درباره پیگیری این اهداف در دستگاه ها و قوای سه گانه اداره کننده کشور مطالبه داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امر تشکیل هیئت‌های اندیشه ورزی سالهاست که توسط رهبرانقلاب به مجموعه های مختلف داده می‌شود تا با کسب دیدگاهی درست نسبت به مسیر انقلاب عملکرد خود را با آن تنظیم کرده و به خطا نروند. اما متاسفانه پس از گذشت 39 سال و با وجود هدایت‌های رهبری در موضوع حفظ آرمان‌ها و اهداف و روحیه انقلابی که در سالهای اخیر شکل هشدارهای مکرر به خود گرفته این نیاز ایجاد شده که نمایندگان خبرگان در این مسئله ورود کنند و مبانی انقلاب را دوباره استخراج کرده و با استفاده از تریبون‌هایی که در اختیار دارند برای مردم تبیین کنند و این یعنی کلیت نخبگان در سطوح مختلف در غفلتی خطرناک به سر برده و یا ناکارآمد بوده‌اند.

تعریف و تبیین انقلاب و آرمان‌های آن یک امر ضروری در همه بازه‌های زمانی است تا دچار فراموشی یا شکاف نشده و به سرنوشت مشروطیت دچار نشود. نگاهی به تاریخ انقلاب نشان می‌دهد پس از دوران دفاع مقدس، توسعه با تعریف غربی آن آغاز گردید و بی توجه به هشدارهای رهبری و عناوین انقلابی همچون برقراری ‍عدالت، منجر به تولید دوران استحاله نظام شد و روشنفکران مدعی اصلاح زیر سایه مشکلات شدید ناشی از تفکر وارداتی توسعه و تحت لوای هجمه گسترده فرهنگی به مبانی تشیع و انقلاب، فرصتی برای اصلاح زیرساخت های فکری اقتصاد متناسب با مبانی اسلام باقی نگذاشتند و همان افراطی‌های دوران انقلاب، خواستار پریدن به آغوش استکبار شدند!

افول این جریان با بازخوانی شعارهای امام و آرمان های انقلاب آغاز گردید اما در این بازه زمانی، حرکت به سمت تحقق اهداف انقلاب به دلایل مختلف از جمله ضعف طیف حاکم بطور کامل انجام نشد و مسایلی همچون اقتصاد باز هم تحت نفوذ آموزه‌های غیربومی و غیراسلامی پیگیری شد.

در سکوت و کم‌کاری مسئولین مربوطه در تشکیل اتاق‌های فکر، رهبر انقلاب به عنوان متولی اصلی امر سیاستگذاری‌های کلان، خود پایه‌گذار اولین هیئتـاندیشه‌ورز در قالب «نشست اندیشه‌های راهبردی» و همچنین «مرکز الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت» با سه هدف مهم «درگیر کردن متفکران و اندیشه‌ورزان کشور با مسائل کلان»، «ایجاد یک گفتمان در میان نخبگان» و «ریل گذاری و جاده سازی برای اداره کشور در ده‌ها سال آینده» در سال ۸۹ شدند. شورای عالی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با وجود کندی در حرکت، طی ۶ سال ۶ کنفرانس با موضوعات راهبردی مختلف برگزار کرد اما نتوانست الگوی تهیه شده را استقرار بخشد و در سطح مسئولین و مردم اجرایی کند.

در شرایطی که دولتمردان و دیگر مسئولین در حال عبور از مرزهای مقاومت انقلابی و نزدیک شدن به بردگی تحقیرآمیز غرب در پوشش الفاظ رنگین هستند و این موضوع سبب شده حتی اسناد بالادستی همچون الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت و سند تحول بنیادین آموزش با توقف تولید و اجرا روبرو شده و مدیران کشور، مجری دستورات دیکته شده غرب شوند، مهمترین نهاد نظام مخاطب قرار میگیرد تا نسبت به تهدیدات موجود حساسیت نشان داده و در رفع آن بکوشند.

برخی مفاهیم و اهداف اولیه‌ای که باید مورد بررسی قرار گیرد تا وضعیت تحقق و پیشرفت یا پسرفت یا توقف آن مشخص شود عبارتند از:

• نه شرقی و نه غربی بودن انقلاب؛

• اقتدار اقتصادی

• عدالت اسلامی به معنای کم کردن فاصله فقیر و غنی

• حفظ و حراست از انگیزه‌های انقلابی

• متدین کردن مردم

مرحله بعدی گفتمان‌سازی است که ابزاری قدرتمند برای پیشبرد اهداف انقلاب محسوب می‌شود و همواره مورد تاکید رهبری بوده است و تکرار دوباره آن نشان‌دهنده عدم توجه جدی یا ناکارآمدی نخبگان در این امر است.

خیابان انقلاب


منبع: پارس نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۴۰۷۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سپاه خود را وقف مردم کرده است

به گزارش حوزه استان های خبرگزاری تقریب، حجت‌الاسلام والمسلمین نادر حقیقی با تبریک دوم اردیبهشت ماه سالروز تشکیل نهاد مقدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به همه پاسداران جان برکف، اظهار داشت: سپاهیان که در این روزها نامشان بر سر زبان ها است، با ایثار و از خود گذشتگی نام ایران که زنده بود را در عرصه گیتی زنده تر کردند.
 
وی افزود: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با این ضربه محکم که به همه جنایتکاران و عالم در صدر آمریکای جنایتکار و رژیم صهیونیسم غاصب و همه حامی آنها از کشورهای حاشیه خلیج فارس، کشورهای اروپایی در صدر انگلیس، فرانسه و آلمان وارد کردن که با مساعدت های و همکاری سپاه و ارتش قهرمان انجام شد.
 
مدیر حوزه علمیه هرمزگان، گفت: لازم است کار بسیار بزرگ عملیات« وعده صادق» که در عرصه منطقه ای و جهانی باعث افتخار ایران اسلامی شده را خدمت مجموعه نیروهای نظامی بویژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تبریک عرض کنم.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین حقیقی گفت: اگر بخواهیم سپاه را در یک جمله تعریف کنیم، سپاه نهادی است که تکلیف محوری و نتیجه گرایی را به منصه ظهور می رساند، و براساس تکالیفی که مقام معظم رهبری برای سپاه معین کرده، حرکت و امور را قطعا منتج نتیجه خواهد کرد.
 
وی با بیان اینکه سپاه یکی از اضلاع تشکیل دهنده تمدن نوین اسلامی خواهد شد، افزود: یکی از شعارهای محوری و کلیدی مقام معظم رهبری در طول سالیان اخیر که باید جامعه اسلامی به مرحله شکل گیری تمدن نوین اسلامی برسد.
 
مدیر حوزه علمیه هرمزگان ادامه داد: سپاه نهادی است که با مردم و برای مردم بوده است و همیشه در بین مردم در سیل و زلزله گرفته تا مباحث اقتصادی و تربیتی و اجتماعی و فرهنگی که هر جا نگاه کنیم.خدمات سپاه برای نظام و مردم و چه در سطح بین الملل ملاحظه می شود.

انتهای پیام/
 

دیگر خبرها

  • افتتاحیه دوره ششم مجلس خبرگان رهبری اول خرداد برگزار می‌شود
  • اشراقی: ملاک اندیشه‌های امام، رهبر انقلاب هستند
  • آغاز به کار هیئت امنای محلات در ۳۵۲ محله شهر تهران
  • آخرین تصمیمات درباره افزایش تعطیلات آخر هفته | تقویت همکاری‌های امنیتی ایران و پاکستان از اهداف سفر رئیسی
  • بهادری جهرمی: دولت پیگیر حقابه هیرمند بوده و خواهد بود/ توسعه و تقویت همکاری‌های امنیتی بین تهران و اسلام آباد یکی از اهداف سفر رئیسی به پاکستان / تداوم برنامه‌های حمایتی دولت از کشاورزان در سال جاری / آخرین تصمیمات درباره افزایش تعطیلات آخر هفته
  • بهادری جهرمی: توسعه و تقویت همکاری‌های امنیتی بین تهران و اسلام آباد یکی از اهداف سفر رئیسی به پاکستان
  • نشست هیات اندیشه ورزی اتباع استان گلستان
  • تحقق اهداف نظام اسلامی در دانشگاه‌ها با همکاری بسیج اساتید و نهاد
  • سپاه خود را وقف مردم کرده است
  • سپاه سدی آهنین در مقابل اهداف شوم دشمن است