Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، براساس ارزیابی صورت گرفته حجم مخزن سدهای کشور در شهریورماه سال جاری 23.53 میلیارد مترمکعب، ورودی به سدها 38.39 میلیارد مترمکعب و خروجی 39.55 میلیارد مترمکعب بوده و حدود 47 درصد مخازن سدها پراست.
میزان ذخیره کنونی سد زاینده رود به عنوان اصلی ترین سد منطقه مرکزی اصفهان حدود 200 میلیون متر مکعب اعلام شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


شرایط کم بارشی و کاهش میزان ذخیره سدها برای سایر نقاط کشور نیز تاثیرات منفی داشته به طوری که بررسی این اعداد و ارقام حاکی از کاهش 14 درصدی ورود روان آب‌ها به سدهای کشور و عمده کاهش مخزن سدها نیز مربوط به استان خوزستان و سدهای حوزه کارون بزرگ است.
حجم انتهایی شهریورماه سدهای حوزه کارون بزرگ 8.5 میلیاردمترمکعب است که از این رقم 6 میلیارد حداقل حجم تراز نیروگاهی خواهد بود و به تعبیری این منطقه با 2.5 میلیارد مترمکعب سال آبی را آغاز خواهد کرد.
همچنین حجم مخزن سدهای پنجگانه تهران نیز بر روی عدد 845 میلیون مترمکعب قرار گرفته است. در سامانه غرب تهران سدهای طالقان و کرج به ترتیب با 317 و 152 میلیون مترمکعب حجم مخزن وضعیت مساعدی دارند و شرایط مشابه سال گذشته را تجربه می‌کنند.
در سامانه شرق تهران نیز سد لار با حجم مخزن 109 میلیون مترمکعب، ماملو با 202 میلیون مترمکعب و لتیان با 65 میلیون مترمکعب در شرایط مناسبی قرار دارند و از وضعیت بحرانی سال‌های 91 و 93 به دور هستند.
هم اکنون سد دوستی با حجم 338 میلیون مترمکعب، سدهای درود زن و ملاصدرا با 410 میلیون مترمکعب، کمال صالح با 83 میلیون مترمکعب، استقلال با 85 میلیون مترمکعب، و شیرین دره با 41 میلیون مترمکعب در وضعیت مشابه سال گذشته و یا شرایط به مراتب بهتر از سال آبی گذشته را تجربه می‌کنند.
سد کوثر با 300 میلیون مترمکعب، سد رجایی با 23 میلیون مترمکعب و ستارخان نیز با 20 میلیون مترمکعب بخشی دیگر از حجم موجود سدهای تأمین کننده آب شرب کشور است. براساس ارزیابی صورت گرفته در کشور وضعیت قرمزی نسبت به سدهای تأمین کننده آب شرب وجود ندارد و در قبال وضعیت زرد سایر سدها نیز به دلیل وابسته بدون به منابع آبی نیازمند پایش دقیق هستند.
سد زاینده رود به عنوان یکی از اصلی ترین سدهای مرکز کشورمان در سال 1349 بهره برداری شد؛ این سد قوسی شکل در 110 کیلومتری غرب اصفهان بر روی رودخانه زاینده رود احداث شده است، سد قوسی زاینده رود، سد تنظیمی، نیروگاه، ایستگاه، پمپاژ اصلی، ایستگاه پمپاژ تکمیلی و حوضه آبریز از جمله تاسیسات این مجموعه به شمار می رود.
تعمیرات اساسی سد زاینده رود به عنوان اصلی ترین منبع ذخیره آب استان اصفهان از جمله برنامه های ماهانه برای کاهش هدررفت آب به شمارمی رود.
اصلاح کف بند خروجی سد وحوضچه های نگهداری ازجمله بخش های اصلی تعمیر و نگهداری سد است و همچنین نگهداری و تعمیرات مربوط به ژنراتورها نیز بر عهده آب منطقه ای است و به طور دوره ای انجام می شود.
زاینده رود مهمترین رودخانه در مرکز فلات مرکزی ایران به طول حدود 350 کیلومتر از سراب در زاگرس مرکزی تا پایاب در گاوخونی است.
حوضه زاینده رود ازدواستان اصفهان و چهارمحال و بختیاری تشکیل شده که 93 درصد از مساحت و 98 درصد از جمعیت زیرپوشش این حوضه در استان اصفهان و هفت درصد از مساحت و 2 درصد از جمعیت زیرپوشش آن در استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد.
گ / 6020 / 6022 خبرنگار: علیرضا حکیمیان - انتشار دهنده : عمادی

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۴۳۹۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت سکه یک کانال دیگر عقب‌نشینی کرد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، هر قطعه سکه طرح جدید در معاملات هفته جاری بازار طلا و سکه تهران با ۵۰۸ هزار تومان کاهش نسبت به دیروز، به ۴۱ میلیون و ۹۰۷ هزار تومان رسید.

سکه بهار آزادی طرح قدیم نیز با دویست و بیست هزار تومان کاهش نسبت به روز گذشته، به ۳۹ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان رسید.

امروز نیم سکه کاهش ۲۰۰ هزار تومانی را تجربه کرد؛ بر این اساس نیم سکه در قیمت ۲۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان داد و ستد شد و ربع سکه ۱۵ میلیون تومان قیمت خورد.

سکه گرمی نیز بدون تغییر، شش میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به فروش رفت.

معامله گران همچنین امروز هر گرم طلای ۱۸ عیار را با ۴۶ هزار تومان کاهش قیمت به سه میلیون و ۵۱۷ هزار تومان به فروش رساندند؛ این در حالیست که نرخ هر اونس طلا در بازار‌های جهانی با کاهش ۹ دلاری نسبت به روز گذشته، ۲ هزار و ۳۱۵ دلار قیمت‌گذاری شده بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پشت پرده جهش ۱۵۰ درصدی یارانه نان در بودجه ۱۴۰۳
  • ذخیره ۲ میلیون مترمکعب آب در بند خاکی فهرج
  • قیمت طلا و سکه امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • کاهش ۳۳ میلیون متر مکعبی حجم آب حوضه کارون بزرگ در لرستان
  • فواید و مضرات باران ۴۸ ساعته مازندرانی‌ها
  • افزایش ۱۳ درصدی تردد خودروها در جاده‌های لرستان
  • افزایش ذخایر آبی سدهای مازندران
  • قیمت سکه یک کانال دیگر عقب‌نشینی کرد
  • رشد ۲۶ درصدی ارزش صادرات از گمرکات سیستان و بلوچستان
  • قیمت طلا و سکه امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳