Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا-وزير ارشاد از سه هدف، 9 مسئله و 40 برنامه در وزارت ارشاد دولت دوازدهم خبر داد.
به گزارش خبرنگار آريا ، دکتر سيدعباس صالحي، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در نخستين نشست خبري اظهار داشت:سه هدف، 9 مسئله و 40 برنامه در وزارت ارشاد دولت دوازدهم داريم
وي در ابتدا گفت:هفته دفاع مقدس را گرامي مي‌داريم، ايران مديون آن حماسه‌سازان بوده، هست و خواهد بود و ياد محرم حسيني که همراه با شور و شعور ديني و انساني است را نيز گرامي مي‌داريم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


دکتر صالحي بيان کرد:در اين جلسه به شما تمام آنچه را که در مدت يک ماه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي انجام شده، عرضه مي‌کنم. رسانه‌ها روح دموکراسي هستند و مسئولان بايد به رسانه‌ها بگويند که چه کردند تا در معرض داوري قرار بگيرند، رسانه چشم بيدار و ناظر هوشيار مسئولان است. ما مسئولان هر مقدار و هرچه بيشتر خود را در معرض اين قضاوت قرار دهيم بيشتر بهره‌مند مي‌شويم. در اين يک ماه اصل کار بنده معطوف به برنامه‌اي بود که به مجلس دادم.
وي ادامه داد:برنامه‌اي که به مجلس از ناحيه وزرا داده مي‌شود، دو گونه است؛ برنامه‌اي براي رأي اعتماد ارايه مي‌شود و گونه دوم برنامه‌اي است که ارايه مي‌شود تا عمل شود. نگاه بنده و برداشت شخصي من از قانون، شريعت و اخلاق اين است که مجلس به عنوان رأي اعتمادي که مي‌دهد بر اساس معاهده‌اي رأي مي‌دهد و بايد به آن برنامه به عنوان عمل نگاه کرد. بعد از راي اعتماد نظرات اصلاحي که مي‌توانست به عنوان نظرات اصلاحي مکمل باشد را دريافت کردم و مستندسازي با اسناد بالادستي صورت گرفت و ويرايش نهايي انجام شد.

سه هدف، 9 مسئله و 40 برنامه در وزارت ارشاد دولت دوازدهم
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با بيان اينکه سه هدف، 9 مسئله و 40 برنامه در وزارت ارشاد در دولت دوازدهم داريم، عنوان کرد:شعار ما گفت‌وگو، حقوق و هويت فرهنگي است؛ اين 40 برنامه در سه بسته قرار دارد. بسته اول که هويت ايراني اسلامي است شامل 2 مسئله و 9 برنامه است، توليد و مصرف فرهنگي بسته دوم است که در آن 4 مسئله و 19 برنامه قرار دارد، بسته سوم مناسبات فرهنگي، هنري و رسانه‌اي بين‌المللي با سه مسئله و 12 برنامه است. کليد اقدامات اين سه بسته مشتمل بر 40 برنامه در وزارت فرهنگ زده شده است. به همه معاونت‌ها، سازمان‌ها و مديريت‌هاي وزارت ارشاد نامه‌هايي ارسال شده و مسئوليت هر کدام در اين برنامه‌ها ستاره زده شده است که آنها اقدامات خود را متناسب با برنامه‌هاي ما و عملکرد خود ارايه کنند.
دکتر صالحي اظهار داشت: اميدوارم از اين مسير که طي مي‌کنيم براي تحقق اهداف دولت دوازدهم به 3 تا 5 اقدام اساسي براي دوره چهارساله برسيم. اميدوارم تا پايان مهر بسته برنامه و اقدامات ما کامل شود و عملا اين 40 برنامه با اقداماتي که در دولت دوازدهم مي‌تواند شکل گيرد، مشخص شود. اميدوارم تعهدات ما نسبت به حوزه فرهنگي، هنري و رسانه‌اي و همچنين تعهدات ما نسبت به مجلس براي ما تعيين شود.
وي با اشاره به اينکه برنامه صدروزه در وزارت ارشاد اقدام دوم بنده در اين يک ماه بوده است، گفت: دکتر روحاني هم در دولت يازدهم و هم در اين دولت تأکيد داشتند که در هر وزارتخانه‌اي يک برنامه صدروزه براي مشخص شدن اقدامات در هر وزارتخانه‌اي اتفاق افتد. ما يک بسته صدروزه آماده و ارسال کرديم و به اجراي اين بسته در چند حوزه ارايه شده از جمله بهبود فضاي کسب و کار فرهنگي، هنري و رسانه‌اي متعهد هستيم به عنوان مثال شناسايي قوانين، مقررات و ساختارهايي که مانع کسب و کارند، ضروري است. شناسايي نخبه‌هايي که در کسب و کار فرهنگي و هنري و رسانه‌اي ايجاد اختلال مي‌کنند، ضرورت دارد.
وي با بيان اينکه بخش ديگري از اقدامات ما در حوزه شفاف‌سازي است، عنوان کرد: در اين حوزه در وزارت فرهنگ اقداماتي در 100 روز پيش‌بيني شده است. انتشار تمام بودجه، فعاليت‌ها، رويدادها و برنامه‌هايي که در وزارت ارشاد اتفاق مي‌افتد را در دستور کار داريم. حوزه دوم در بسته شفاف‌سازي فراهم کردن امکان انتشار عام قراردادهاي ارشاد و سازمان‌هاي ديگر است، اينکه قرارداد مخفي نداشته باشيم و امکان انتشار قراردادها را فراهم کنيم. مردم حق دارند بدانند که وزارت ارشاد با چه کساني ارتباط حمايتي و کاري دارد. بسته‌اي در حوزه شفافيت‌هاي حمايتي و غير حمايتي داريم که در اين 100 روز آغاز شده است.
دکتر صالحي، با بيان اينکه گفت‌وگوي فرهنگي، هنري و رسانه‌اي بخشي از شعار من در دوره اخير در وزارت فرهنگ است، گفت:بر اين اساس دبيرخانه گفت‌وگوي فرهنگي هنري و رسانه‌اي تشکيل شد؛ ما گرفتار فقر گفت‌وگو هستيم. داخل اصحاب فرهنگ در ارتباط اصحاب فرهنگ با رسانه و ارتباط اصحاب فرهنگ با کنشگران امنيت، دين، اقتصاد و سياست فقر گفت‌وگو وجود دارد؛ گفت‌وگو يک شعار محوري براي اين دوره است. دبيرخانه گفت‌وگوي فرهنگي هنري و رسانه‌اي شروع به کار کرده است.

اقتصاد مطبوعات دچار اختلال است
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در پاسخ به سئوال خبرنگار خبرگزاري آريا درباره مشکلات مطبوعات و رسانه‌ هاي کشور بويژه رسانه هاي خصوصي و راه حل برون رفت از آن اظهار داشت:اقتصاد مطبوعات ما دچار اختلال است که هم عوامل بيروني و هم دروني بر آن موثر است.از سويي فضاي مجازي به عنوان يک فضاي پر آشوب، رقيب رسانه‌هاي رسمي و حرفه‌اي است و از سوي ديگر، رسانه‌هاي بيروني رقابتي با رسانه‌هاي رسمي ما دارند.ترکيب اين عوامل، اقتصاد مطبوعات را درگير اختلال جدي کرده است.ما بايد براي بهبود اقتصاد مطبوعات فکر کنيم.پيشنهادهاي متنوعي براي آن داريم و در بسته‌اي آنها را معرفي مي‌کنيم.
دکتر صالحي در خصوص به اينکه در چهار سال پيش رو، چقدر رويکردها در سازمان فرهنگ و ارشاد اسلامي تغيير مي‌کند، اظهار داشت:رويکرد‌ها در اين دولت اعتدالي است و از همه ظرفيت‌ها و نيروها در حوزه‌هاي مختلف استفاده مي‌شود.

تمرکززدايي دولتي و دخيل کردن استان‌ها در تصميم‌گيري‌هاي ملي
دکتر صالحي با بيان اينکه تمرکززدايي دولتي و جغرافيايي در بسته 100 روزه وزارت فرهنگ است، عنوان کرد: حضور جدي‌تر و قاطع نمايندگان صنوف و تشکل‌هاي فرهنگي هنري، شوراي سياستگذاري در معاونت‌ها، سازمان‌ها و مديريت‌هاي فعال وزارت ارشاد ضروري است. استفاده از مراکز استاني و شهرستاني در تصميم‌گيري‌ها و دخيل کردن استان‌ها در تصميم‌گيري‌هاي ملي در دستور کار ماست. برنامه 100 روزه به ما کمک مي‌کند اولين پايه‌ريز‌ي‌ها را انجام دهيم و جلو برويم.
صالحي تصريح کرد:مشورت‌گيري‌هايي در يک ماه اخير صورت گرفت، وقت وزير صرف جلسات مي‌شود، با اين حال سعي کردم مشورت‌هاي فردي و جمعي داشته باشم. ما مسئولان بايد ياد بگيريم بيشتر بشنويم، شنيدن به ما بيشتر در اداره کشور کمک مي‌کند. در همه حوزه‌هاي فرهنگي، هنري و رسانه‌اي 5 تا 7 نفر از شاخص‌هاي آن حوزه را مشخص کرديم و دوستان زحمت کشيدند با آنها مصاحبه انفرادي انجام دادند، بدين ترتيب در تمام حوزه‌ها اعم از نقاشي، خط، موسيقي، مجسمه‌سازي و سينما و رسانه با پيشکسوتان گفت‌وگو شد، گفت‌وگوي آنها پياده شد و من آنها را شنيدم، برخي گفت‌وگوها يک ساعت و برخي ديگر سه ساعت بود. بزرگان هر حوزه نقطه‌نظرات خود را بيان کردند و من همين جا از آنها تشکر مي‌کنم.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با بيان اينکه انسجام‌گرايي اقدام چهارمي است که در اين يک ماه در وزارت فرهنگ رخ داد، گفت:وزارت فرهنگ 10 حوزه فعاليتي دارد که اين 10 حوزه در هر بخش، معاونت‌ها و مديريت‌هايي دارند که کار مي‌کنند. در بخش فرهنگ، معاونت فرهنگي، نهاد کتابخانه‌هاي عمومي، انجمن مفاخر و شوراي فرهنگ عمومي را داريم. در حوزه هنر معاونت هنري و سازمان سينمايي را داريم. سازمان حج و زيارت، کانون فرهنگي هنري مساجد و بنياد امام رضا (ع) از جمله سازمان‌هاي ما در حوزه ديني هستند. در حوزه رسانه معاونت مطبوعاتي، موسسه ايران و خبرگزاري ايرنا را داريم. در بخش پژوهشگاه فرهنگي، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباط، در بخش آموزشگاه موسسه آموزشگاه‌هاي کاربردي فرهنگ و هنر و مدرسه ملي سينما را داريم. صندوق اعتباري هنر،‌ صندوق هنرمندان پيشکسوت و موسسات تک‌منظوره و چندمنظوره در حوزه حمايت‌ها و سازمان اوقاف نيز در حوزه وقف است؛ اين 10 حوزه در درون خود انسجام کافي ندارند، مناسبت‌هاي هم‌افزايانه کم است، انسجام فرارشته‌اي کم است.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با بيان اينکه انسجام درون‌حوزه‌اي، ميان‌حوزه‌اي و فراحوزه‌اي در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي کم است، عنوان کرد: 10 کارگروه داخلي براي افزايش انسجام در وزارت فرهنگ شروع به کار کردند که بتوانيم انسجام درون حوزه‌اي، ميان‌حوزه‌اي و فراحوزه‌اي را کامل کنيم.
وي تصريح کرد:نگاه بنده اين بود که ماه اول را به شناسايي، تدوين و تنقيح برنامه خود براي وزارت ارشاد اختصاص دهم و ماه دوم را براي استقرار معاونت‌ها، مديريت‌ها و مجموعه‌ها. دو رويکرد وجود دارد که هر کدام ادله خود را دارد، در رويکرد اول آدم انتخاب مي‌کنيم و آدم‌ها برنامه مي‌آورند و کار مي‌کنيم.رويکردي که بيشتر مي‌پسندم و با آن جلو آمدم رويکرد دوم است، اينکه وزارت فرهنگ را بيشتر بشناسم، از مشورت‌هاي ديگران براي افزايش شناخت استفاده کنم، برنامه‌ام را تحليل، تقنيح و مشخص‌سازي کنيم، سپس سراغ اين بروم که براي اين برنامه‌ها چه آدم‌هايي مناسب‌ترند.

تعامل با رسانه ها، رويکرد وزارتخانه است
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت:سي روز گذشته را به شناخت حوزه هاي مختلف وزارتحانه اختصاص دادم و براي اينکه اطلاعات دقيقي از برنامه ها و فعاليت ها به دست بياورم، مصاحبه اي انجام ندادم.رويکرد من در معاونت فرهنگي تعامل با رسانه ها بوده است و اين رويکرد در دوران وزارتخانه ادامه خواهد داشت.

تلاش مي‌کنم که صداقت را فداي سياست نکنم
صالحي با اشاره به اينکه نه تغيير ارزش است و نه ثبات، اظهار داشت:برنامه و کارکرد ارزش است، اعتقاد من اين نيست که تغيير حتما خوب است همانطور که معتقد نيستم ثبات ارزش است. در برنامه و کارکرد گاه ممکن است افراد جديد بيايند و وارد صحنه مديريتي شوند. گاهي نيز ممکن است همان افراد قديم که به رويکردها نزديک هستند با انرژي تازه در صحنه مديريت باشند. تا اين مرحله بنده صرفا در مسيري که کار کردم گزارش دادم، تلاش دادم صادق باشم و حرف نادرستي نزنم، تلاش مي‌کنم که صداقت را فداي سياست نکنم. تاکنون تلاش کردم از محيط شناخت پيدا کنم و با مشورت از نقطه نظرات ديگران آگاه شوم. از هيچ انتقادي ولو گزنده ناراحت نمي‌شوم، ما مسئولان بايد سعه صدر و تحمل خود را بالا ببريم حتي اگر انتقادات کمي غيرمنصفانه باشد زيرا اين تمرين و شروع يک زندگي با عقل جمعي است؛ مسئولان بايد اين را بيشتر ياد بگيريم.
سيد عباس صالحي در پاسخ به اين سئوال که رويکرد وزارتخانه در مواجه با برخوردهاي غيرقانوني در حوزه ي هنر بويژه فعاليت هاي حوزه ي چيست، تاکيد کرد:کشور را بايد با قانون اداره کرد.اين تعبيري که بارها مطرح کردم که قانون بد بهتر از بي قانوني است، معيار بارز اداره ي اجتماعي است.
وي با بيان اينکه هيچ رفتار غيرقانوني با هيچ منطقي قابل توجيح نيست، ادامه داد:رويکرد من اين است که قانون، بايد مبناي عمل همه باشد و بر اين اساس گفت و گوهاي پيوسته اي درباره ي حوزه هاي مختلف داشته ايم که اميدواريم به نتيجه برسد و بتوانيم بر اين اساس، از برنامه هاي فرهنگي و هنري حمايت کنيم.
رسانه ها بايد وزن هر خبر را تعيين کنند
وزير ارشاد درباره اينکه گاهي خبر توقيف کنسرت هاي موسيقي مورد شانتاژ خبري واقع مي شود، گفت:رسانه ها بايد وزن هر خبر را تعيين کنند و بر مبناي آن به جريان سازي يک موضوع ورود داشته باشند.همانطور که مي دانيد تعداد لغو مجوزها نسبت به تعداد کل اجراها عدد کوچکي است، اما معتقدم که لغو حتا يک مجوز کنسرت هم غلط است.
صالحي يادآور شد:بايد بدانيم مردم، اعم از توليد کننده و مصرف کننده ي کالاهاي فرهنگي و هنري؛ نظام حاکميت را به نظام يکپارچه مي شناسد و نه به شخص. بر اين اساس نبايد اقداماتي انجام شود که به ماهيت نظام لطمه بخورد.ما مسئولين بايد گرفتاري هاي خودمان را با گفت و گوهاي دروني حل کنيم تا مردم چه توليد کننده و چه مصرف کننده؛ گرفتار اين گونه مشکلات نباشند.
وي درباره ي مشکلات برگزاري نمايشگاه کتاب در مجموعه ي شهر آفتاب، توضيح داد:در سال اول برگزاري نمايشگاه با توجه به نوپايي مجموعه مشکلات قابل اغماض بود اما شرايط زير ساختي شهر آفتاب مشکلاتي دارد که براي نمايشگاه امسال مناسب نبود. ما نگاه خود را در ايام نمايشگاه و بعد از آن به مسئولين شهرِ آفتاب منتقل کرده ايم و قرار است اقدامات مناسبي در اين باره انجام شود.اگر تا پايان مهرماه زير ساخت هاي لازم در شهر آفتاب تدارک ديده نشود، براي محل برگزاري دوره ي آتي نمايشگاه کتاب؛ تصميم ديگري خواهيم گرفت.


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۴۴۱۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محافل فضولی‌خوانی در اردبیل برگزار شود

امیر رجبی امروز در دیدار با اعضای موسسه ادبی حکیم ملامحمد فضولی در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اردبیل گفت: جای خالی موسسه‌ای فعال در حوزه زبان و ادبیات در استان احساس می‌شد و این جمع وزینی از شعرا و ادبا که برای شکل‌گیری موسسه فضولی گرد آمده امید برای پر شدن آن خلاء را در دل‌ها زنده می‌کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اردبیل افزود: نامگذاری این موسسه ادبی به نام حکیم ملامحمد فضولی از محسنات این حرکت فرهنگی است و از ناحیه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی از این کار استقبال می‌کنیم و اصرار داریم فضولی‌خوانی در استان اردبیل باید پا بگیرد.

به گفته او، سابقه و صبغه مکتبی ، مرثیه‌ای و آیینی ملامحمد فضولی در خیلی از جنبه‌ها با ما تجانس و تناسب دارد و امیدواریم با فعالیت این موسسه ادبی جلسات و محافل فضولی‌خوانی در این استان برگزار شود.

رجبی گفت: برای تصویب نهایی موسسه ادبی ملامحمد فضولی در این استان همکاری می‌کنیم و با توجه به موسسه بودن این تشکل ادبی و فرهنگی، امکان حمایت مالی از آن را خواهیم داشت تا با تلاش شما شعرا در قالب این موسسه، برنامه‌ها و آئین‌های ادبی و فرهنگی در خور توجهی در استان اجرا شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل تصریح کرد: برنامه‌ریزی و اجرای برخی کارها و برنامه‌های ادبی را به این موسسه واگذار خواهیم کرد و فرایند ثبت نهایی موسسه باید با سرعت پیگیری شود و امیدواریم چاپ مجموعه‌های شعر و کتاب‌های فاخر از موسسه فضولی را شاهد باشیم.

 

باشگاه خبرنگاران جوان اردبیل اردبیل

دیگر خبرها

  • تشکیل قرارگاه شهید آوینی فرصتی برای حمایت از تولیدات هنری است
  • مجلس بعدی باید ریل‌گذاری درستی برای دولت ایجاد کنند
  • وزارت ارشاد: محمد خزاعی می‌ماند
  • سرمایه گذاری دو هزار میلیارد تومانی در حوزه تامین برق شهر تهران
  • برنامه‌های وزارت صمت در حوزه صنایع خلاق موجب جهش تولید می شود
  • نشست خبری مرکز طرح‌های ملی وزارت فرهنگ برگزار می‌شود
  • نشست خبری مرکز طرح‌های ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
  • گوش شنوای دولت برای شنیدن مشکلات و نیازهای مردم
  • محافل فضولی‌خوانی در اردبیل برگزار شود
  • حرکت سازمان اوقاف در مسیر مولدسازی و بهبود اقتصاد کشور با حمایت از شرکت‌های دانش بنیان + فیلم