Web Analytics Made Easy - Statcounter

تصادف کلمه ی آشناییست که در اخبار، مکالمات روزمره و اسناد کشور ثبت و نقل می شود، اما اگر به درستی به آن بنگریم خواهیم دید که این کلمه در جایی اشتباه به کار می رود.
تصادف رخداد و اتفاقی است که پیش آمدن آن عموماً بی خبر صورت می گیرد. اما آنچه که ما برای بیان آن از کلمه ی تصادف استفاده می کنیم، تا حدودی قابل پیش بینی و رخ دادن آن محتمل است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محتمل ترین و قابل پیش بینی ترین اتفاقی که در مورد حوادث در کشور می توانست داشت، بروز تصدف در جاده های کشور است که این احتمال رخ دادن آن در برخی محورها بالاتر از نقاط دیگر است.

عوامل متعددی در وقوع یک تصادف جاده ای دخیل هستند، اما قابل پیش بینی ترین و قابل پیشگیری ترین آن مربوط به شرایط راه های کشور است. این امر به دلیل رخداد متواتر موجب شده تا بانک اطلاعاتی کاملی از وضعیت بروز تصادف در جاده های مختلف وجود داشته باشد. اگرچه به هیچ عنوان نمی توان از خطای انسانی(‌کیفیت بد رانندگی رانندگان) و کیفیت بسیار پایین خودروهای ساخت داخل درمرگ افراد حادثه های جاده ای گذشت.

تاکید بر تصادفی نبودن تصادفات و قابل پیش بینی بودن آن از این جهت انجام شد، که همه از آن آگاهند اما کسی تا به حال نتوانسته این مشکل را مرتفع سازد. سالهاست که جاده ها را بزرگ ترین عامل مرگ و میر در کشور معرفی میکنیم و دائماً از وضعیت نامطلوب جاده هایمان می گوییم، اما همچنان در همان مسیر حرکت می کنیم و میمیریم و یا مرگ دیگران را می بینیم.

بنا به اعلام معاونت اقتصاد حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی هر مرگ‌ و میر چیزی حدود یک‌ میلیارد و ٢٠٠‌ میلیون تومان خسارت به اقتصاد کشور وارد می‌کند. با یک حساب سر انگشتی تنها از قبل مرگ و میر جاده‌ای حدود 19هزار میلیارد و 200 میلیون تومان خسارت و هزینه در اقتصاد کشور وارد می‌شود که این قطعا فارغ از هزینه‌های بازماندگان، مصدومان و فشار روانی و روحی وارده بر جامعه است.

به گزارش سازمان بهداشت جهانی، ایران رتبه ١٧٧ از میان حدود ١٩٠ کشور جهان را در میزان تلفات رانندگی با ضریب 4/1 در اختیار دارد. بانک جهانی نیز در گزارش خود اعلام کرده است در حال حاضر ایران با تصادفات جاده‌ای بیش از ۲۰ برابر کشورهای صنعتی و ۵ برابر کشورهای مصر و ترکیه، مواجه است.

مرور آمار تصادفات و بررسی وضعیت جاده های کشور ما را به همان تناقضی می رساند که منظور این نوشتار است و آن اینکه شرایط موجود دیگر وقوع مرگی آگاهانه در جاده های کشور است. این مرگ لابه لای آگاهی و غفلت مانده است و تناقضی به بزرگی عدد انسانهای قربانی و به عظمت غم جانباختگان میلیونی آن است.

آمار مرگ و میر در جاده های کشور موجب شده تا حتی برخی از سر جهل آن را عمدی بخوانند و عاملی برای کنترل جمعیت بدانند. اگرچه که سالهای سال تابوتی را با نام خودرو به مردم قالب کردند(پراید) اما در آنجا تنها بحث منفعت مالی و بی ارزشی جان مردم مطرح بود و نه چیز دیگر.

وقتی آمار کشورمان را با کشورهای جنگ زده و یا جهان سومی و فقیر مقایسه می کنیم، به نظر می رسد که باید به دنبال نام دیگری به جای واژه ی تصادف باشیم و گمان می کنیم جنگ داخلی و یا کشتار با ماشین واژه هایی مناسب برای آن باشد.

مقامات سازمان محیط زیست، استاندارد و حتی ارگان هایی همچون مجلس و سفارشات اکید مقامات بلند پایه ی کشور هم تا به حال نتوانسته این دیو آدم خوار را رام کند.

امیدواریم لااقل اگر قلم های نگارنده ی اینگونه مطالب هم در دل تصادفی شکستند، فرد دیگری مسئولیت اطلاع و اعتراض رسانیدن آن را به عهده گیرد تا شاید..شاید روزی این سایه ی مرگ از سر ملت ایران کم شود.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۴۴۵۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصادف مرگبار در محور دره شهر-بدره استان ایلام با ۴ فوتی

 روابط عمومی اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی ایلام از کشته شدن ۴نفر در تصادف مرگبار محور دره شهر-بدره خبر داد.

به گزارش تسنیم، محسن ویسی گفت: ساعتی پیش در اثر برخورد یک دستگاه کمپرسی و یک دستگاه پژو 405 در حد فاصل بین روستای عباس آباد و زرانگوش شهرستان دره شهر 4 نفر فوت شدند.

وی افزود: در این تصادف که هر دو خودرو از روبه‌رو با هم برخورد کردند، خودروی پژو 405 که از تاکسی های بین شهری بوده، دچار حریق می‌شود و متاسفانه هر 4 سرنشین آن دچار  سوختگی و فوت می‌شوند.

ویسی گفت: راننده کمپرسی تنها مصدوم حادثه بوده که به‌صورت سرپایی توسط کارشناسان فوریت های پزشکی مداوا می‌شود.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • لزوم جلوگیری از احداث ابنیه در مجاورت جاده‌های گیلان
  • نقاط حادثه خیز جاده‌های گیلان شناسایی و رفع شود
  • تلاش ها برای بهبود ایمنی جاده ها کارساز است
  • رفع نقاط حادثه خیز ارزان تر است یا هزینه درمان مصدومان؟
  • تصادف مرگبار در محور دره شهر بدره
  • تصادف مرگبار در محور دره شهر-بدره استان ایلام با ۴ فوتی
  • تصادف مرگبار در محور دره شهر - بدره
  • ۴ کشته بر اثر تصادف مرگبار در محور دره شهر-بدره
  • تصادف مرگبار در محور دره شهر-بدره ۴ کشته برجای گذاشت
  • تردد این خودروها در جاده چالوس ممنوع شد