Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست - به گزارش ایران اکونومیست ؛ غلامرضا منوچهری صبح امروز (دوشنبه، سوم مهرماه) در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت انرژی دانا، با بیان این مطلب افزود: کشور در بخش بالادست صنعت نفت در نقطه تحول قرار گرفته و خیز وزارت نفت در امضای قراردادهای نفتی و جذب سرمایه و فناوری، نویدبخش آینده‎ای پررونق برای این صنعت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی با بیان این‎که انتظار می‎رود سرمایه‎ عمده‌‎ای با محوریت سرمایه‎ خارجی، جذب صنعت نفت ایران شود، ادامه داد: پیش‎بینی می‎کنیم به نسبت منطقی از محل منابع داخلی هم جذب سرمایه داشته باشیم.

مدیریت بهینه ظرفیت‎های موجود در صنعت نفت

منوچهری گفت: متاسفانه در سال‎های گذشته، کشور در مدیریت ظرفیت‎های موجود در صنعت نفت عملکرد خوبی نداشته است؛ اما این موضوع در سال‎های اخیر مورد توجه واقع شد و شکل‎گیری شرکت‎های اکتشاف و تولید (E&P)، برنامه‎ریزی برای استفاده بیشتر از شرکت‎های ایرانی ارائه دهنده خدمات نفتی و شرکت‎های سازنده داخلی، همچنین بهره‎مندی از توان دانشگاه‎ها و مراکز تحقیقاتی، از اقدام‌هایی است که در مسیر مدیریت بهینه ظرفیت‎ها در دستور کار وزارت نفت قرار گرفته است.

به گفته این مقام مسئول، شرکت‎های اکتشاف و تولید ایرانی برای حضور موثر در پروژه‎های نفت و گاز کشور، همکاری‌‎های بین‎المللی را در برنامه خود قرار داده‎اند و به تدریج این شرکت‎ها در تامین سرمایه و اجرای پروژه‎های بالادستی نفت توانمندتر می‎شوند.

منوچهری به خیز فناورانه در صنعت نفت هم اشاره کرد و گفت: خاستگاه این جهش، ذهن و عملکرد مسئولانی است که در صدد توسعه بخش خصوصی و افزایش حضور این بخش در صنعت نفت هستند و با برخورد علمی و رویکرد مبتنی بر تحقیق و توسعه و جذب فناوری در این مسیر گام برمی‎دارند.

افزایش ضریب بازیافت و کاهش هزینه تولید

معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران بر اهمیت ازدیاد برداشت تاکید کرد و با بیان این‎که خوشبختانه این موضوع در حال تبدیل شدن به یک خواست عمومی است، یادآور شد: مطالعاتی که تاکنون در قالب تفاهمنامه‎های همکاری امضا شده بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت‎های داخلی و خارجی صورت گرفته، از احتمال افزایش بیش از ۵۰ میلیارد بشکه نفت به حجم ذخایر درجا و وجود توان افزایش سه میلیون بشکه‎ای تولید روزانه نفت حکایت دارد که تحقق چنین ارقامی می‎تواند در ارتقا جایگاه ایران در سطح بین‎المللی موثر باشد.

منوچهری گفت: به‎رغم ادامه روند رو به رشد مصرف نفت و گاز جهان طی سال‎های آینده، کاهش هزینه‎های تولید ضروری است؛ چه آنکه با توجه به تحولات حوزه انرژی در دنیا به ویژه حرکت به سمت به انرژی‎های نو و توسعه ذخایر شیل‎های نفت و گاز، افزایش قابل توجه قیمت نفت در آینده دور از انتظار است.

وی در پایان از شرکت انرژی دانا به عنوان یکی از شرکت‎های خصوصی ریشه‎دار و پیشرو در صنعت نفت طی یک دهه گذشته نام برد و ابراز امیدواری کرد که این شرکت بتواند در طرح‎ها و پروژه‎های بالادست صنعت نفت بیش از پیش ایفای نقش کند.

شرکت ملی نفت ایران و شرکت انرژی دانا صبح امروز (دوشنبه، سوم مهرماه) تفاهمنامه همکاری مشترکی امضا کردند که بر مبنای آن، انرژی دانا مطالعه میدان‎های سپهر و جفیر را در دستور کار قرار می‎دهد.

منبع: ایران اکونومیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۴۴۸۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونمایی بریتانیا از سیستم ذخیره‌سازی انرژی آبی جدید

بریتانیا از طرح اولین سیستم آزمایشی ذخیره‌سازی انرژی آبی طولانی‌مدت خود طی یک عملیات معدنی نزدیک شهر پلیموث رونمایی کرد.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، یک شرکت بریتانیایی قرار است اولین سیستم آزمایشی ذخیره‌سازی انرژی آبی طولانی‌مدت خود را طی یک عملیات معدنی در نزدیکی شهر پلیموث بسازد. عملیات ساخت این سیستم به زودی آغاز خواهد شد و راه‌اندازی آن برای سپتامبر ۲۰۲۴ برنامه‌ریزی شده است. شرکت توسعه‌دهنده طرح در راه‌اندازی پروژه خود از پشتیبانی وزارت امنیت انرژی و شورای شهر منطقه برخوردار است.

سیستم ذخیره‌سازی انرژی آبی در بریتانیا

توان تولیدشده توسط آن حداکثر ۵۰۰ کیلووات است که از عملیات استخراج در زمان‌های تقاضای انرژی بالا و فعالیت‌های شرکت میزبان برای کربن‌زدایی عملیات پشتیبانی می‌کند. این میزبان تولیدکننده کائولن مورد استفاده در لوازم بهداشتی، سرامیک، کاشی و کاربردهای صنعتی و به‌دنبال راه‌های جدیدی برای مدیریت و تأمین نیازهای انرژی آینده، در عین کربن‌زدایی از عملیات خود است. به همین دلیل از مشارکت بالقوه با پروژه ذخیره‌سازی آبی جدید در عملیات خود پشتیبانی کرده است تا فناوری‌های سبز را به‌عنوان بخشی از تلاش کلی برای کاهش ردپای کربن خود به کار گیرد.

سیستم ذخیره‌سازی آب جدید با چگالی بالا و هزینه پایین، به لحاظ انرژی کارآمد و از نظر زیست‌محیطی بی‌خطر است. شرکت توسعه‌دهنده به جای استفاده از آب، ماده سیالی را توسعه داده است که ۲.۵ برابر چگالی آب است و در مقایسه با یک سیستم برق‌آبی با چگالی معمولی در اسکاتلند، ولز و سایر نقاط جهان می‌تواند ۲.۵ برابر انرژی بیشتری تولید کند.

سیال با چگالی بالا در مواقعی که تقاضای انرژی کم با قیمت پایین مرتبط است، بین مخازن ذخیره‌سازی پمپ می‌شود. با افزایش تقاضا و قیمت انرژی، سیال در سراشیبی رها می‌شود و برای تولید و تأمین برق شبکه از توربین‌ها عبور می‌کند.

طرح ارائه‌شده به امنیت انرژی منطقه و تحقق اهداف بلندپروازانه کربن‌صفر خالص آن در بلندمدت کمک می‌کند. این طرح آزمایشی، پروژه‌ای پیشرو در بخش مربوطه خود به‌شمار می‌رود و شرکت را در موقعیتی قوی برای گسترش پروژه‌های تجاری مشابه در بریتانیا و خارج از آن قرار می‌دهد. شرکت یادشده قصد دارد اولین پروژه ۱۰ مگاواتی خود در مقیاس شبکه را ظرف دو سال به بهره‌برداری برساند.

کد خبر 749246

دیگر خبرها

  • سنای آمریکا واردات اورانیوم از روسیه را ممنوع کرد
  • افزایش ۱۲۷ میلیون مترمکعبی ظرفیت تولید گاز کشور با توسعه ۱۶ میدان گازی/ افزایش حدود ۶ برابری سرمایه‌گذاری در صنعت نفت در دولت سیزدهم
  • افزایش ۱۲۷ میلیون مترمکعبی ظرفیت تولید گاز کشور با توسعه ۱۶ میدان گازی
  • افزایش ۱۲۷ میلیون مترمکعبی تولید گاز ایران با سرمایه‌گذاری ۶.۴ میلیارد دلاری
  • رونمایی بریتانیا از سیستم ذخیره‌سازی انرژی آبی جدید
  • ورود پتروشیمی ها به بالادست نفت بازی برد_برد است
  • سد ورود بخش خصوصی به صنعت نفت و گاز شکسته شد
  • بدهی صنعت برق به بورس انرژی
  • احداث پروژه چند منظوره «اومااویا» در سریلانکا
  • شروع طوفانی هفته دوم معاملات برق در بورس انرژی