Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت:: فلزات سنگینی در آلاینده‌های تهران وجود دارد که منابع آن شناخته شده نیست و لازم است در این زمینه مطالعات دقیق‌تری صورت گیرد. به گزارش گروه اجتماعیخبرگزاری دانشجو،پیش از ظهر امروز قرارداد همکاری فنی -مطالعاتی فی مابین ایران و ژاپن به منظور کاهش آلودگی هوا تهران امضا شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وحید حسینی مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری ایران و ژاپن گفت: برابر مجوز دولت، شرکت کنترل کیفیت هوای تهران به عنوان طرف ایرانی به منظور عقد قرارداد همکاری فی مابین ایران و ژاپن (شرکت جایکا) در موضوع کاهش آلودگی هوای تهران معرفی شده است. به همین منظور امروز برای رسیدن به الگوی ملی کاهش آلودگی هوا تفاهم همکاری به امضا رسید.

حسینی ادامه داد: شرکت جایکای ژاپن پروژه‌های متعددی در زمینه‌های زیست محیطی در ایران اجرا کرده است که به عنوان مثال پروژه احیای دریاچه ارومیه یکی از اقدامات این شرکت است. اکنون نیز مقرر شد در زمینه آلودگی هوای تهران که یک معضل جدی زیست محیطی محسوب می‌شود، همکاری داشته باشیم.

به گفته وی طی دو سال گذشته مذاکرات قراردادی این پروژه صورت گرفته و قرار است طی ۴ سال آینده کارشناسان و متخصصان ژاپنی به همراه کارشناساسان شرکت کنترل هوای تهران و اداره کل محیط زیست استان تهران عوامل مختلف آلودگی هوا اعم از کارخانه ها، خودروها، منابع ثابت و متحرک دیگر را بررسی کنند.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با بیان اینکه بیشتری سوالی که اصحاب رسانه از ما می‌پرسند این است که مقصر اصلی آلودگی هوای تهران کیست؟ گفت: گرچه دراین سال‌ها و برابر مطالعات کارشناسی شرکت کنترل و کیفیت هوا توانسته ایم با شناخت عوامل موثر در آلودگی هوا این سوال را به درستی پاسخ دهیم، اما فکر می‌کنیم تجربه ژاپن در برنامه کاهش آلودگی هوا می‌تواند در اجرای برنامه‌ها موثر به ما کمک کند و بدین ترتیت این سوال پاسخی دقیقتر می‌یابد.

حسینی با بیان این که امیدواریم طی ۴ سال آینده سیاست‌های کلان مبارزه با آلودگی هوا را تهیه و پیاده سازی کنیم گفت: بازه چهارساله برای انجام پروژه کاهش آلودگی هوا بازه طولانی مدت نیست، معمولا پروژه‌های کاهش آلودگی هوا در دنیا به‌طور ۱۰ تا ۲۰ ساله انجام می‌شود بنابراین چهار سال زمان زیادی برای انجام چنین پروژه‌ای نیست.

وی اضافه کرد: هزینه‌ای که طرف ژاپنی برای اجرای این قرارداد می‌پردازد ۷ میلیون دلار طی چهار سال برآورد شده است. این کمک مالی به طور بلاعوض از سوی دولت ژاپن پرداخته خواهد شد. طی اجرای این پروژه طرف ایرانی هیچ هزینه‌ای متقبل نمی‌شود. امیدواریم در پایان دوره چهارساله اجرای پروژه علاوه بر شناسایی دقیق آلاینده‌های هوای تهران بتوانیم متخصصان ایرانی در زمینه مقابله با آلودگی هوا را تربیت کنیم. تربیت کارشناسان و متخصصان ایرانی به عنوان یک هدف جانبی در این پروژه دنبال خواهد شد.

حسینی تاکید کرد: امیدواریم با کمک اداره کل محیط زیست استان تهران بتوانیم دستاوردهای این پروژه را به سایر کلان شهرهای کشور که با آلودگی هوا درگیر هستند انتقال دهیم.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در ادامه به عقد قرارداد دیگری با این شرکت اشاره کرد و گفت: قراردادی نیز بین شهرداری تهران و شرکت جایکا به زودی منعقد می‌شود که طی آن تجهیزات آنالیز آلودگی هوا که در ایران وجود ندارد توسط دولت ژاپن به شهر تهران اهدا خواهد شد. دولت ژاپن برای انتقال این تجهیزات ۱۲. ۵ میلیون تا ۱۳ میلیون دلار هزینه خواهد کرد.

حسینی با تاکید بر لزوم نظارت بیشتر بر اجرایی شدن قوانین مرتبط با کاهش آلودگی هوا گفت:: قانون منع پلاک‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری مصوبه ۱۳۹۵ دولت است، اما این مصوبه در اجرا نیاز به نظارت و بازرسی دقیق دارد تا واقعا پلاک‌گذاری موتور کاربراتوری صورت نگیرد و وارد بازار نشود همچنین باید نظارت‌ها در مورد جایگزین کردن موتورسیکلت‌های انژکتوری استاندارد به صورت دقیق انجام شود.

وی افزود: حذف کاربراتوری‌ها و خودروهای فرسوده همچنین حذف دیزلی‌ها که نقش آن‌ها در سرطان‌زایی تایید شده، تصمیماتی است که برای کاهش آلودگی هوا شروع شده و در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اظهار کرد: در حال حاضر نوسازی ناوگان تاکسیرانی، نصب فیلتر دوده و جریمه خودروهای فرسوده در کشور آغاز شده و لازم است که اجرای آن با جدیت ادامه یابد.

حسینی تاکید کرد: در زمینه ذرات معلق تهران آنالیز شیمیایی صورت گرفته، ولی نیازمند اطلاعات بیشتر در این زمینه هستیم. افزون بر این فلزات سنگینی در آلاینده‌های تهران مشخص می‌شود که منابع آن شناخته شده نیست و لازم است در این زمینه مطالعات دقیق‌تری صورت گیرد.

وی گفت: پروژه حل معضل آلودگی هوای تهران که با همکاری جایکا و شرکت کنترل کیفیت هوای تهران انجام می‌شود راه‌حل پایانی برای معضل آلودگی هوا نیست بلکه تن‌ها قطعه‌ای از یک پازل است.

خوشبین هستم که ۴ سال دیگر جشن از بین رفتن ذرات معلق هوا را بگیریم

محمد رستگاری، معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران- در نشست خبری امضای قرارداد همکاری بین دولت ایران و ژاپن برای کاهش آلودگی هوای تهران با تاکید بر اینکه پروژه مشترک ایران و ژاپن برای کاهش آلودگی هوای تهران یک همکاری سه‌جانبه است، گفت: امیدواریم این پروژه در کاهش آلاینده ذرات معلق هوای تهران تاثیرگذار باشد.

وی ادامه داد: حل معضل آلودگی هوا نیازمند همکاری همه دستگاه‌های اجرایی است. این پروژه نویدبخش یک همکاری بین سازمان حفاظت محیط زیست و شهرداری تهران است. امیدواریم بتوانیم شناسایی دقیق منابع آلاینده را انجام دهیم و راهکارهای دقیق و موثری برای کاهش آلودگی هوای کلان شهر تهران ارائه دهیم.

معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران، گفت: در مورد همکاری سه‌جانبه برای کاهش آلودگی هوا تجربه خوبی وجود دارد، چون در سال ۸۰ با حضور و مشارکت «جایکا» این همکاری صورت گرفت که تجربه موفقی بود. خوشبین هستیم که بعد از اجرای پروژه کاهش آلودگی هوای تهران با همکاری «جایکا» جشن از بین رفتن ذرات معلق هوای تهران را بگیریم.

کمک دولت ژاپن به ایران در قالب تعهدات بین‌المللی است

کوبایاشی رییس دفتر همکاری‌های بین المللی ژاپن در ایران (جایکا) نیز دراین جلسه گفت: هدف اصلی این پروژه تقویت ظرفیت‌های موجود است تا داده‌های مطالعه شده ایران به طور دقیق‌تر شناسایی شود.

وی تاکید کرد: هدف نهایی این است که تجربیات موفق در زمینه آلودگی هوا در ایران نیز به اجرا درآید تا با مطالعات صورت گرفته سیاست‌های موثری در آلودگی هوا از سوی ایران در نظرگرفته شود. معتقدم دولت ایران و مردم قادر هستند مشکل آلودگی هوا را حل کنند و تصور می‌کنم این پروژه نقطه شروعی برای ارایه راه حل‌های موثرتر در کاهش آلودگی هوا است.

رییس دفتر سازمان همکاری‌های ژاپن در ایران نیز در این جلسه با اشاره به اینکه برای ارتقای ظرفیت‌ها چهار سال زمان مناسبی است، گفت: با توجه به اینکه این مطالعات در حال انجام است دولت ایران می‌تواند قوانین و مقرراتی را متناسب با مطالعات وضع کند.

رییس دفتر سازمان همکاری‌های ژاپن در ایران اظهارکرد: کمک دولت ژاپن به ایران در قالب تعهدات بین‌المللی است که کشور ما در زمینه محیط زیست برعهده دارد. دولت ژاپن متعهد است که در کشورهای در حال توسعه در زمینه محیط زیست هزینه کند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۴۵۹۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضعیت آلودگی هوای تهران امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق

کیفیت هوا در کلان‌شهر تهران امروز با قرار گرفتن روی شاخص ۷۶ در وضعیت هوای سالم (زرد) ثبت شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سنجش کیفیت هوا امروز _جمعه سی‌ویکم فروردین_ در دستگاه سنجش کیفیت هوای ایستگاه‌های اسلام‌شهر با شاخص ۱۵۳ ناسالم (قرمز)، باغستان شهریار با شاخص ۱۴۲، شهرری منطقه ۲۰ با شاخص ۱۴۵، شهریار با شاخص ۱۱۳، فرمانداری شهرری با شاخص ۱۱۱، قرچک با شاخص ۱۱۷، در وضعیت هوای ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی) قرار دارد.

بر این اساس سنجش کیفیت هوا امروز در ایستگاه‌های امام خمینی با شاخص ۵۲، پارک رازی با شاخص ۵۶، پاسداران با شاخص ۷۶، پاکدشت با شاخص ۷۲، پردیس با شاخص ۶۷، پونک با شاخص ۵۱، پیروزی منطقه ۱۳ با شاخص ۶۶، پیشوا با شاخص ۱۰۰، تربیت مدرسه منطقه شش با شاخص ۸۵، تهران پارک شکوفه با شاخص ۹۰، دانشگاه تهران با شاخص ۷۵، دانشگاه شهید بهشتی با شاخص ۶۶، دماوند با شاخص ۶۴، رباط‌کریم با شاخص ۹۰، ژئوفیزیک با شاخص ۷۲، در موقعیت هوای سالم (زرد) ثبت شدند.

همچنین ایستگاه‌های شادآباد منطقه ۱۸ با شاخص ۷۸، شریف منطقه دو با شاخص ۷۳، شهرداری منطقه دو با شاخص ۷۳، شهرداری منطقه چهار با شاخص ۹۷، شهرداری منطقه ۱۱ با شاخص ۸۰، شهرداری منطقه ۱۹ با شاخص ۸۴، علم و صنعت با شاخص ۶۸، مسعودیه منطقه ۱۵ با شاخص ۵۳، ملارد با شاخص ۹۹، منطقه ۱۵ با شاخص ۷۹، ورامین با شاخص ۹۱ و وردآورد منطقه ۲۲ با شاخص ۵۸ در وضعیت هوای سالم (زرد) قرار دارد.

به این ترتیب، دستگاه سنجش کیفیت هوا در ایستگاه‌های آتی‌ساز با شاخص ۴۶، اتوبان محلاتی منطقه ۱۴ با شاخص ۴۷، چشمه با شاخص ۴۱، شهرداری منطقه ۲۲ با شاخص ۴۵، قدس با شاخص ۴۲، در موقعیت هوای پاک (سبز) ثبت شدند.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه‌ای) است.

کد خبر 745915

دیگر خبرها

  • وضعیت هوای تهران در آخرین روز فروردین ۱۴۰۳
  • کیفیت هوای پایتخت در آخرین روز از فروردین ماه قابل قبول است
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق
  • آخرین وضعیت شاخص آلودگی هوای اصفهان
  • شناسایی ۶۲ واحد آلاینده در مه ولات
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • تداوم کیفیت سالم هوا در تهران
  • وضعیت هوای تهران در ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • آلوده‌ترین کشورهای جهان در سال ۲۰۲۳