Web Analytics Made Easy - Statcounter

صراط: سینمای دفاع مقدس طی سالیان بعد از جنگ تحمیلی و هشت سال دفاع مقدس فراز و فرودهای فراوانی را تجربه کرده است اما همواره یکی از دغدغه‌های جدی برخی سینماگران تولید آثار در این حوزه بوده است.

به گزارش میزان سینمای دفاع مقدس تا اواخر دهه شصت دوران طلایی خود را پشت سر گذاشت و میزان تولیدات این ژانر همواره زبان زد خاص و عام بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته در آن سالها کمیت آثار تنها دلیل موفقیت این ژانر سینمایی نبود. آثار دفاع مقدس در دهه شصت علاوه بر کیفیت در مضمون نیز بسیار قدرتمند عمل کرده و بهترین های سینمای دهه شصت را رقم زد.

طی سالهای اخیر سینمای دفاع مقدس تغییرات فراوانی داشته و آنچه بیش از پیش در این ژانر حس شده دوری از فضای جنگی به صورت فیزیکی و پرداختن به زوایای اجتماعی و روانی جنگ تحمیلی بوده است. بدون شک تولید آثاری این چنین در این سالها توانسته اقبال فراوانی را به خود اختصاص دهد اما چالش نبود آثار فیزیکی و به نوعی جنگی همواره با سینماگران دفاع مقدس بوده است.

آثاری همچون اتوبوس شب، آژانس شیشه ای، از کرخه تا راین، دوئل، اروند، ویلایی ها ، "چ" و شیار 143 ستاره‌های درخشان سینمای دفاع مقدس بعد از جنگ تحمیلی هستند. با این وجود نبود امکانات فنی و کمبود بودجه همواره مشکل اصلی سینماگران این ژانر بوده است. مشکلی که هنوز هیچ درمانی برای آن پیدا نشده است.

به همین بهانه و همزمان با "هفته دفاع مقدس"، خبرنگارما با تنی چند از سینماگران دفاع مقدس به گفت‌وگو نشسته تا به تحلیل و بررسی چند و چون این ماجرا بپردازد.

حسین شهابی نویسنده و کارگردان سینما درخصوص وضعیت این روزهای سینمای دفاع مقدس گفت: وضعیت و حال سینمای دفاع مقدس ایران در حال حاضر به هیچ وجه خوب نیست. تولیدات و مفاهیم آنها در همان زمان دهه شصت مانده‌ و تغییر چندانی در مضمون آثار ایجاد نشده است. البته معدود آثار بسیار موفقی طی این سالها تولید شده اما در قبال تمام این سالها آمار اندکی است.

وی در همین راستا افزود: هر چند وقت یک بار جوانانی به صورت خود جوش فیلم‌های درخشانی در عرصه دفاع مقدس می‌سازند و بسیار هم مورد استقبال قرار می‌گیرند اما این تلاش‌های جسته گریخته نمی‌تواند در آمار کلی سینمای دفاع مقدس تغییری ایجاد کند.

کارگردان دوران سرطانی آثار دفاع مقدس را نیازمند بودجه خواند و تاکید کرد: سینمای دفاع مقدس سینمای بسیار خاصی است و باید با قدرت به سمت آن رفت. این سینما به شدت هزینه بر بوده و دقت زیادی را در ساخت و تولید می‌طلبد. فیلم دفاع مقدسی را نمی‌توان مثل دیگر فیلم‌ها کم خرج و خیابانی ساخت چراکه زیر ساخت‌های عمده‌ای را در بخش فیزیکی می‌طلبد.

وی افزود: در این ژانر دولت وظیفه زیادی دارد و باید حمایت‌های ویژه‌ای را در خصوص این سینما به عمل آورد. وقتی حمایت درست از این سینما صورت بگیرد کیفیت آثار دفاع مقدس افزایش می‌یابد و سالانه شاهد تولید فیلم های خوبی در این سبک خواهیم بود.

کارگردان فیلم "آزاد به قید شرط" دهه شصت را دوران طلایی سینمای دفاع مقدس خواند و اضافه کرد: طی سالهای اول بعد از جنگ تحمیلی فیلم ‌های زیادی در عرصه دفاع مقدس ساخته می‌شد و مردم هم به شدت از این فیلم‌ها استقبال می‌کردند. این اتفاق به خاطر نبود فیلم‌های متنوع نبود بلکه دلیل جذب مردم کیفیت خوب فیلم‌های دفاع مقدسی دهه شصت بود. فیلم‌هایی که آن زمان بر اساس نیاز جامعه ساخته شده و حمایت می‌شدند.

شهابی با ابراز گلایه نسبت به توجهی مسئولین فرهنگی خاطرنشان کرد: سینمای دفاع مقدس و تاریخی به طور مستقیم وابسته و نیازمند همکاری و کمک نهادهای فرهنگی و دولت است. کارگردان‌های خوب دفاع مقدسی ما به دلیل نبود امکانات و حمایت مالی خانه نشین شده اند. اگر می‌خواهیم در این ژانر اتفاق بزرگی افتاده و تغییری حاصل شود باید بدون شک به حمایت از فیلمسازان بپردازیم تا نسل جدید نیز به این ژانر روی آورد.


تلاش‌های کارگردانانی مثل "حاتمی‌کیا" با ارزش است/مسئولین یادشان رفته چرا آنجا نشسته‌اند

انسیه شاه حسینی کارگردان سینما در خصوص وضعیت حال حاضر سینمای ایران در حوزه مقاومت گفت: سینما با فیلم است که خودش را نشان می دهد و احتیاج به تعریف ندارد، اما مشکل اصلی این است که این روزها هر فیلمی سعی کرده به صورت جزیره ای عمل کند و متاسفانه مدیریت فرهنگی و مهندسی شده ای بر اساس ارزش های دفاع مقدس در آن نبوده است و به همین دلیل بعضی وقت ها یک فیلم به شدت دفاع مقدسی ساخته می شود و فیلم دیگر کاملاً ضد جنگ، که این نشان دهنده عدم مدیریت صحیح است.

وی در ادامه افزود: امیدوارم با اتفاقاتی که این روزها می افتد و هیجاناتی که امروز داریم، به یک مدیریت فرهنگی صحیح در زمینه دفاع مقدس برسیم تا بتوانیم حداقل به ارزش های انقلاب و دفاع مقدس کمی نزدیک شویم.

کارگردان "شب بخیر فرمانده" با اشاره به فیلم های موضوعی اکران شده در این روزها تصریح کرد: اکران فیلم هایی مثل بادیگارد، اروند، "ایستاده در غبار" حرکت های خود خواسته است، یعنی هیچکس نیامده تا از این فیلم ها حمایت کند و برای آنها سفارش کند.

شاه حسینی تصریح کرد: عدم مدیریت صحیح باعث می شود هرکس بر اساس اندیشه ها و ایده آل هایش در حوزه دفاع مقدس فیلم بسازد که البته این تلاش ها از سوی کارگردانانی مثل حاتمی کیا قابل قدردانی و با ارزش است و امیدوارم هر کدام از این دوستان تکثیر شوند و به صد نفر از خودشان تبدیل شوند.

نویسنده فیلم "مجروح جنگی" آثار ساخته شده در این روزها را جرقه ای خواند و افزود: این ساخته ها در همه زمینه ها به صورت جرقه ای و بر اساس فعالیت های خود بچه ها بوده و هرکس همچون غریقی سعی داشته تا با تخته چوبی خود را نجات دهد.

وی در مورد هزینه های ساخت فیلم های دفاع مقدس اظهار داشت: مسئولین یادشان رفته چرا آنجا هستند و چه شد میان این همه آدم آنها به آنجا رسیدند ولی من فکر می کنم که خود جنگ هم هزینه داشته است بنابر این حالا که می خواهیم راجع به همچنین مقوله های حرف بزنیم باید نگاه درستی به آن داشته باشند. لازمه این عمل مهندسی فرهنگی و پیگیری هدفمند خواهد بود.

منبع: صراط نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۴۶۵۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وقتی «خانه خدا» سینماها را شلوغ کرد

همزمان با آغاز سفر عمره زائران ایرانی و در آستانه فرارسیدن موسم حج، از فیلم مستندی می‌توان یاد کرد که حدود ۶ دهه قبل، از خانه خدا و مناسک حج ساخته شد و تماشاگران زیادی را به سینماها کشاند.

به گزارش ایسنا،مستند «خانه‌ خدا» محصول ۱۳۴۵ است که به عنوان اولین مستند جدی ایران و به باور برخی، کامل‌ترین سند سینماییِ جهان درباره‌ مناسک حج - تا زمان ساخت فیلم - شناخته می‌شود.

«خانه خدا» فیلمی منحصر به فرد درباره مراسم و مناسک حج و از نخستین فیلم‌های مستند است که در سال ۱۳۴۵ در سینماهای تهران و چند شهر دیگر به نمایش عمومی درآمد و با اقبال گسترده مردم روبه‌رو شد. این مستند حتی توانست به بازارهای جهانی راه پیدا کند و در بخش گسترده‌ای از کشورهای مسلمان به نمایش درآید.

درباره‌ نحوه تولید «خانه‌ خدا» ابهامات زیادی وجود دارد. پژوهشگران مختلف در نوشته‌های خود، اطلاعاتی ضد و نقیض، درباره‌ عوامل این مستند ارائه داده‌اند. برخی مونتاژ فیلم را نتیجه کار ابراهیم گلستان دانسته‌اند و تعدادی نیز نام ابوالقاسم رضایی و جلال مقدم را به عنوان تدوین‌گر آورده‌اند. در برخی منابع پژوهشی گفتار فیلم را از آنِ ابراهیم گلستان می‌دانند حال آن که نظر محقّقانی دیگر بر آن است که روایت اولیه را محمود سعادت و حمزه رحمانی نوشته‌اند و گلستان تنها متن آن دو را بازنگری و ویرایش کرده‌ است.  حتی در مورد کارگردان فیلم هم اتفاق نظر وجود ندارد. در عنوان‌بندی نام کارگردان نیامده و شاید همین سبب شده برخی این عنوان را به جلال مقدم منتسب کنند.  

درباره این مستند محمد تهامی‌نژاد گفته است:  «از زمان تولید «خانه‌ خدا» تا کنون همواره این پرسش مطرح شده که کارگردان این فیلم چه کسی بوده؛ این در حالی است که در تیتراژ فیلم، از اشاره‌ مستقیم به این عنوان پرهیز شده و تهیه‌کننده (استودیو ایران‌فیلم که محل فعلی خانه سینماست) ترجیح داده هیچ اسمی از کارگردان نباشد.

سال‌ها قبل، جلال مقدم در گفت‌وگویی با مجله‌ «نگین» گفته بود این فیلم کارگردان مشخصی نداشته و به همین دلیل نام کسی در تیتراژ قید نشده است اما نکته این‌جاست که در نسخه‌ ویدیویی این فیلم و در تیتراژ انگلیسی آن که سال‌ها قبل در آمریکا توزیع شد، نام ابوالقاسم رضایی به عنوان کارگردان و جلال مقدم به عنوان مشاور تهیه‌کننده قید شده است. همچنین در نامه‌ای که در حاشیه‌ یکی از نمایش‌های محدود این فیلم (درخانه‌ شهریاران جوان) توسط زنده‌یاد نعمت حقیقی فرستاده شد به صراحت به این نکته تاکید و اشاره شده بود که فیلم «خانه‌ خدا» متعلق به ابوالقاسم رضایی و ساخته‌ اوست.»

در این زمینه بخوانید:

بالاخره «خانه خدا» را چه کسی ساخته است؟

گفته شده است که ابوالقاسم رضایی چهار فیلم‌بردار (احمد شیرازی، محمود ایثاری، عباس دستمالچی و نعمت حقیقی) را با تجهیزات کامل به عربستان سعودی برد و هر یک از آن‌ها جدا از هم صحنه‌هایی را روی نوار سلولویید ضبط کردند؛ بدون آن که سهم هر یک پس از تدوین فیلم مشخص باشد. در تیتراژ این فیلم که ابتدا با آوازی از علی بهاری آغاز می‌شود اسامی همه عوامل با عنوان "حاجی" ذکر شده است.

از مستند «خانه خدا»، نگاتیوی باقی نمانده و چند سال قبل از روی پزیتیوهای به‌جامانده از آن، نسخه‌ای به سفارش فیلمخانه ملی ایران در «شرکت پیشگامان سینمای آریا» ترمیم و بازسازی شد که در بهار سال ۱۳۹۶ در جشنواره جهانی فیلم فجر به نمایش درآمد و دو سال بعد هم کانون فیلمِ خانه سینما با برگزاری یک نشست تخصصی آن را دوباره نمایش داد.

در طول این سال‌ها چنین فیلمی با این ویژگی‌ها و با تغییرات ایجاد شده در مکان‌های برپایی مناسک حج ساخته نشده، در صورتی که براساس برخی منابع مستند «خانه خدا» گویا به ۸۲ کشور فروخته شده بود و تولیدی بسیار سودآور محسوب می‌شده است.

در ادامه بخشی از مراحل بازسازی مستند «خانه خدا» را که در فیلمخانه ملی ایران انجام شده و نسخه کامل‌ آن در فضای مجازی موجود است، مشاهده می‌کنید:

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • سومین جشنواره ملی «افتخار من» به کار خود پایان داد
  • فاز نخست موزه دفاع مقدس زنجان سوم خرداد افتتاح می‌شود
  • انتشار فراخوان جشنواره ملی فعالان دفاع مقدس و مقاومت
  • میزبانی استان کرمان از ۴ شهید گمنام در سالروز شهادت امام ششم
  • راهیابی فیلم کوتاه هنرمند گیلانی به فستیوال پاناما
  • مسجد مقدس جمکران میزبان پیکر دو شهید گمنام می‌شود
  • وقتی «خانه خدا» سینماها را شلوغ کرد
  • کرمان در ایام شهادت امام صادق(ع) میزبان شهدای گمنام است
  • تقدیر از سه چهره تاثیرگذار تئاتر ایران در شب کارگردان
  • ۳ جایزه و یک تقدیر از سینمای ایران در جشنواره مسکو